Terug
Gepubliceerd op 10/04/2025

Notulen  gemeenteraad

di 01/10/2024 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur

Agendapunten

Hybride vergadering

Behandeld

Hybride vergadering

Hybride vergadering

Motivering

Ingevolge artikel 1 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt er hybride vergaderd. Schepen Stefan Verraedt woont de vergadering digitaal bij met audio-visuele weergave. 

1.

2024_GR_00008 - Notulen gemeenteraad 3 september 2024: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Josée Swennen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
1.

2024_GR_00008 - Notulen gemeenteraad 3 september 2024: goedkeuring

2024_GR_00008 - Notulen gemeenteraad 3 september 2024: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 3 september 2024 goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen. 

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur artikel 32
  • Huishoudelijk reglement 
Argumentatie

De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 3 september 2024 goed.

2.

2024_GR_00160 - Kennisname ontslag van raadslid Asma Kareme

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Josée Swennen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
2.

2024_GR_00160 - Kennisname ontslag van raadslid Asma Kareme

2024_GR_00160 - Kennisname ontslag van raadslid Asma Kareme

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Asma Kareme als raadslid.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Mevrouw Asma Kareme neemt ontslag als raadslid. Zij deelde dit schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur: artikel 13 
Argumentatie

De voorzitter van de gemeenteraad moet kennisnemen van het ontslag van mevrouw Asma Kareme als raadslid. 

De voorzitter van de gemeenteraad werd in kennis gesteld op 27 augustus 2024.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Asma Kareme.

3.

2024_GR_00165 - Aanstelling en eedaflegging van mevrouw Josée Swennen als raadslid

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Josée Swennen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
3.

2024_GR_00165 - Aanstelling en eedaflegging van mevrouw Josée Swennen als raadslid

2024_GR_00165 - Aanstelling en eedaflegging van mevrouw Josée Swennen als raadslid

Motivering

Beknopte samenvatting

Mevrouw Asma Kareme nam ontslag als raadslid. 

Mevrouw Leen De Wijze is eerste opvolger, maar wenst haar mandaat als raadslid niet op te nemen.

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Josée Swennen goed en stelt haar aan als raadslid. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Mevrouw Asma Kareme nam ontslag als raadslid.

De gemeenteraad moet een opvolger aanduiden. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur: artikel 6
Argumentatie

Mevrouw Asma Kareme werd op lijst nummer 1 - Vooruit verkozen. De eerste opvolger van lijst nummer 1 - Vooruit is mevrouw Leen De Wijze. Zij wenst haar mandaat niet op te nemen.

Mevrouw Josée Swennen is de volgende opvolger.  

De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van mevrouw Josée Swennen.  

Mevrouw Josée Swennen moet de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Josée Swennen, wonende in Kleine Ekelstraat 11, 2200 Herentals en geboren op 6 juli 1953, goed.

Mevrouw Josée Swennen legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

4.

2024_GR_00149 - Aanstelling OVAM voor gewestelijke GAS-vaststellers aan vernieuwde politiecodex

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00149 - Aanstelling OVAM voor gewestelijke GAS-vaststellers aan vernieuwde politiecodex
Aanwezig
Rutger Moons, Mien Van Olmen, Pascal Van Nueten, Jan Michielsen, Patrik De Cat, Stefan Verraedt, Eva Brandwijk, Bart Michiels, Anne-Mie Hendrickx, Jan Bertels, Liese Bergen, Els Sterckx, Bieke Baeten, Rob Lathouwers, Evelyn Breugelmans, Andreas Huyskens, Susy Matthijs, Priscilla Van Thielen, Tom Olyslaegers, Pieter Laureys, Griet Van Nueten, Marnix Verheyen, Marcel De Cuyper, Stefan Geyzen, Rikkert Van Bauwel, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Hans Van den Eynden, Josée Swennen, Tanja Mattheus
Stemmen voor 29
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Hans Van den Eynden, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Josée Swennen, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_GR_00149 - Aanstelling OVAM voor gewestelijke GAS-vaststellers aan vernieuwde politiecodex

2024_GR_00149 - Aanstelling OVAM voor gewestelijke GAS-vaststellers aan vernieuwde politiecodex

Motivering

Beknopte samenvatting

In zitting van 26 maart 2024 heeft de gemeenteraad OVAM aangesteld voor gewestelijke GAS-vaststellers. Op 1 juli 2024 is er een nieuwe politiecodex van kracht. De bevoegdheden van de OVAM GAS-vaststellers moeten aangepast worden aan de nieuwe politiecodex.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Uit zwerfvuilcijfers blijkt dat de hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen toeneemt. De Vlaamse overheid, de lokale besturen en de producenten nemen reeds maatregelen in de strijd tegen zwerfvuil, onder meer via de werking van Mooimakers en het dagdagelijks zwerfvuilbeleid van de lokale besturen. Bij OVAM worden gedurende drie jaar (2021-2024) 30 handhavers aangeworven die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.

Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden. Het is voldoende om OVAM aan te stellen. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen onze organisatie. OVAM houdt een lijst bij met de namen van onze personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht. Deze lijst zal in de toekomst ter inzage liggen bij OVAM.

De gemeenteraad heeft in zitting van 26 maart 2024 OVAM aangesteld voor gewestelijke GAS-vaststellers. Vanaf 1 juli 2024 is een nieuwe politiecodex van kracht en moeten de bevoegdheden van de OVAM GAS-vaststellers aangepast worden aan de juiste artikels.

Juridische grond
  • Politiecodex van 1 juli 2024 en latere wijzigingen
  • Wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties
  • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie
  • Omzendbrief van mevrouw Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, VVSG en OVAM over het project handhaving zwerfvuil
Argumentatie

Artikel 609 van de politiecodex stipuleert dat overtredingen bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie. De stad Herentals heeft enkele GAS-vaststellers in dienst, maar heeft ingetekend op het aanbod van OVAM om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als GAS-vaststeller met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de gemeentelijke bepalingen over zwerfvuil. De gewestelijke GAS-vaststellers zullen dezelfde bevoegdheden ontvangen als de GAS-vaststellers van stad Herentals, zij het beperkt tot de opvolging van overtredingen op zwerfvuil:

  • uitwerpselen van dieren (art. 369-371 politiecodex)
  • netheid op en rond het openbaar domein: zwerfvuil en sluikstort (art. 214-218 politiecodex)
  • pamfletten (art. 196 politiecodex).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad stelt OVAM aan als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van stad Herentals voor de vaststelling van overtredingen op:

  • uitwerpselen van dieren (art. 369-371 politiecodex)
  • netheid op en rond het openbaar domein: zwerfvuil en sluikstort (art. 214-218 politiecodex)
  • pamfletten/drukwerk (art. 196 politiecodex).
5.

2024_GR_00169 - Stedelijk patrimonium: goedkeuring ontwerpaktes wegenisproject Morkhoven - Voortkapelseweg innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
5.

2024_GR_00169 - Stedelijk patrimonium: goedkeuring ontwerpaktes wegenisproject Morkhoven - Voortkapelseweg innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29

2024_GR_00169 - Stedelijk patrimonium: goedkeuring ontwerpaktes wegenisproject Morkhoven - Voortkapelseweg innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29

Motivering

Beknopte samenvatting

Het stadsbestuur voorziet infrastructuurwerken in de Wiekevorstseweg, Molenstraat, Morkhovenseweg en Voortkapelseweg. Deze infrastructuurwerken houden een aanpassing in van de betrokken gemeentewegen. Hiervoor werden er rooilijn- en onteigeningsplannen  opgemaakt. Er was namelijk niet voldoende rooilijnbreedte om de werken te kunnen uitvoeren. Deze rooilijn- en onteigeningsplannen werden tevens definitief vastgesteld bij de gemeenteraadszitting van 3 september 2024.

Teneinde de rooilijnplannen te kunnen verwezenlijken en de infrastructuurwerken uit te voeren, wenst de stad Herentals de onroerende goederen aangeduid op de nieuwe rooilijnplannen te verwerven. Innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29 van de Voortkapelseweg maakten deel uit van deze plannen. Voor deze innames werden er minnelijke akkoorden bereikt, dewelke nu in de vorm van een authentieke akte  ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Om een vlotte verwerking te garanderen machtigt de gemeenteraad de Vlaamse commissaris van de afdeling vastgoedtransacties om de aktes namens de stad te  ondertekenen na onderhavige goedkeuring. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Het stadsbestuur voorziet infrastructuurwerken in de Wiekevorstseweg, Molenstraat, Morkhovenseweg en Voortkapelseweg. Aangezien er geen ruimte voor open grachten beschikbaar is, zal er een nieuwe DWA en ook een RWA-riolering worden aangelegd. Er wordt tevens van gevel tot gevel renovatie van de bovenbouw voorzien. Deze infrastructuurwerken houden een aanpassing in van de betrokken gemeentewegen. Hiervoor werden er rooilijn- en onteigeningsplannen opgemaakt. Er was namelijk niet voldoende rooilijnbreedte om de werken te kunnen uitvoeren. Deze rooilijn- en onteigeningsplannen werden tevens definitief vastgesteld bij de gemeenteraadszitting van 3 september 2024.

Teneinde de rooilijnplannen te kunnen verwezenlijken en de infrastructuurwerken uit te voeren, wenst de stad Herentals de onroerende goederen aangeduid op de nieuwe rooilijn- en onteigeningsplannen te verwerven. Innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29 van de Voortkapelseweg maakten deel uit van deze plannen. Het rooilijn- en het onteigeningsplan van onderhavig traject zijn beiden bijgevoegd in de bijlage. 

Op 3 juli 2023 werden de schattingen voor de grondinnames goedgekeurd, zodat de aangestelde landmeter-expert van start kon gaan met de minnelijke onderhandelingen inzake onteigening. Op deze wijze konden de noodzakelijke innames reeds van start gaan voor de uitwerking van het wegenisproject. Op 12 augustus 2024 werden de laatste gewijzigde/rechtgezette schattingen die gehanteerd werden door de landmeter-expert goedgekeurd. Tijdens deze onderhandelingen werden er voor de innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29 van de Voortkapelseweg minnelijke akkoorden bereikt en werden deze vastgelegd in beloftes. 

De beloftes bevatten volgende voorwaarden:

  • De eigendommen worden vrij en zuiver van alle zakelijke rechten overgedragen aan de stad voor openbaar nut tegen een totaalprijs van:
    9.696 euro voor inname 22 op het plan van de Voortkapelseweg
    18.522 euro voor inname 23 op het plan van de Voortkapelseweg
    7.036 euro voor inname 24 op het plan van de Voortkapelseweg
    4.717 euro voor inname 25 op het plan van de Voortkapelseweg
    9.570 euro voor inname 27 op het plan van de Voortkapelseweg
    663 euro voor inname 28 op het plan van de Voortkapelseweg
    3.771 euro voor inname 29 op het plan van de Voortkapelseweg.
  • De betaling van de voormelde koopsommen zal geschieden binnen de drie maanden na ondertekening van de akte.
  • De stad zal het eigendom en genot van de grond bezitten vanaf datum van ondertekening van de authentieke akte.
  • De stad neemt de eigendom in de staat waarin het zich bevindt bij ondertekening van de authentieke akte, met dien verstande dat alle opstanden ingevolge recht van natrekking van rechtswege eigendom worden van de stad.
  • De authentieke akte van verkoop zal verleden worden door de afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid. 
  • Alle kosten, rechten en erelonen van de notariële akte zijn ten laste van de stad, evenals de leveringskosten en kosten van opmeting en afpaling.

De dienst patrimonium heeft de beloftes nagekeken en getoetst aan de schattingen om te concluderen dat de getekende beloftes binnen de grenzen van het voorstel van de stad zijn ingevuld. Vervolgens zijn deze bezorgt aan de de afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse belastingdienst. 

Juridische grond
  • Burgerlijk wetboek: boek 2 en 3
  • Decreet lokaal bestuur artikel 41
  • Vlaams Onteigeningsdecreet 24 februari 2024
Argumentatie

De Vlaamse commissaris van de afdeling vastgoedtransacties heeft de ontwerpaktes opgesteld overeenkomstig met de afgesproken modaliteiten. Deze ontwerpaktes zijn bijgevoegd in de bijlage. 

De notaris heeft alle benodigde attesten en documentatie ontvangen voor de effectieve verlijding van de aankoopakte van de deelpercelen gelegen te Voortkapelseweg. De percelen zijn kadastraal gekend als Herentals 3e afdeling, sectie C, nummers 195F/deel, 198M/deel, 199A2/deel, 199L/deel, 199F2/deel, 199P2/deel en 199L2/deel en hebben een respectievelijke oppervlakte van 24ca, 42ca, 16ca, 12ca, 11ca, 1ca en 6ca.

De deelpercelen hebben intussen gereserveerde individuele perceelsidentificatienummers gekregen. Na het verlijden van de akte zullen zij kadastraal gekend zijn als Herentals 3e afdeling, sectie C, nummers 380D, 380E, 380F, 380 G, 380K, 381A en 381B. 

De dienst patrimonium heeft de ontwerpaktes, die opgesteld zijn door de commissaris van de afdeling vastgoedtransacties, nagekeken en verleent gunstig advies. De dienst patrimonium moet echter volgende nuanceringen vermelden.
De commissaris heeft in de aktes opgenomen dat het genot slechts overgedragen wordt op het moment van uitbetaling. De reden hiervoor is dat de afdeling vastgoedtransacties pas een vereffeningsvoorstel kan opmaken om de betaling te laten uitvoeren, nadat alle formaliteiten vervuld zijn. Deze formaliteiten zijn de registratie en de overschrijving, aangevuld met het ontvangst van een aanvullend hypothecair getuigschrift. Pas na ontvangst van dit getuigschrift is men zeker dat er in tussentijd geen nieuwe inschrijvingen, beslagen en dergelijke genomen zijn. Het is pas dan dat de uitbetaling kan en mag plaatsvinden. Het betreft met andere woorden een bescherming tegen de zogenaamde 'dode hoek'. 

Vervolgens is er bij twee aktes een extra kost opgenomen. Deze bedraagt telkens 175 euro en dient voor de administratieve kost dat de banken vragen bij de doorhaling van de hypothecaire kredieten. Er is opgenomen dat de stad deze rechtstreeks naar de banken overmaakt. 

De dienst patrimonium verleent gunstig advies voor de goedkeuring van bijgevoegde ontwerpaktes.

Ten slotte vraagt de dienst patrimonium om Vlaams commissaris Anke Symens van de afdeling vastgoedtransacties te machtigen om de aktes te ondertekenen namens de stad, opdat er een vlotte verlijding kan geschieden van alle aktes. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt de ontwerpaktes voor de aankoop van de deelpercelen gelegen te Voortkapelseweg, gekend als innames 22, 23, 24, 25, 27, 28 en 29 op de onteigeningsplannen en kadastraal gekend als Herentals 3e afdeling, sectie C, nummers 195F/deel, 198M/deel, 199A2/deel, 199L/deel, 199F2/deel, 199P2/deel en 199L2/deel, met een respectievelijke oppervlakte van 24ca, 42ca, 16ca, 12ca, 11ca, 1ca en 6ca goed. Na het verlijden van de akte zullen zij kadastraal gekend zijn als Herentals 3e afdeling, sectie C, nummers 380D, 380E, 380F, 380 G, 380K, 381A en 381B.

De gemeenteraad machtigt de Vlaamse commissaris,  Symens Anke, van de afdeling vastgoedtransacties om de goedgekeurde aktes te ondertekenen, in naam en voor rekening van de stad.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 29
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Hans Van den Eynden, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Josée Swennen, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2024_GR_00164 - Mobiliteitsplan Herentals: definitieve vaststelling eindversie

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
6.

2024_GR_00164 - Mobiliteitsplan Herentals: definitieve vaststelling eindversie

2024_GR_00164 - Mobiliteitsplan Herentals: definitieve vaststelling eindversie

Motivering

Beknopte samenvatting

In opdracht van het stadsbestuur wordt een Beleidsplan Ruimte en Mobiliteitsplan Herentals opgemaakt. Een beleidsplan bepaalt de lijnen om de stad verder te ontwikkelen voor de komende dertig jaar. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen een visie met ambities en strategieën op lange termijn, en concrete acties en projecten op korte termijn. Een lokaal mobiliteitsplan is cruciaal voor de uitbouw van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid waarvoor de gemeente autonoom bevoegd is. Het mobiliteitsplan vormt voor de gemeente ook een kader waarmee ze haar beleid kan duiden, communiceren en verdedigen naar de bevolking.

In de zitting van 7 mei 2024 nam de gemeenteraad kennis van het ontwerp Mobiliteitsplan Herentals.

Vervolgens werd van 1 juni 2024 tot en met 31 juli 2024 een openbaar onderzoek georganiseerd. De bezwaarschriften die werden ingediend leiden niet tot aanpassingen aan de voorlopig vastgestelde versie van het plan. De ontwerpversie kan dan ook beschouwd worden als de eindversie. 

De gemeenteraad stelt de eindversie van het Mobiliteitsplan Herentals definitief vast. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

In opdracht van het stadsbestuur worden een Beleidsplan Ruimte en Mobiliteitsplan opgemaakt. Een beleidsplan bepaalt de lijnen om de stad verder te ontwikkelen voor de komende dertig jaar. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen een visie met ambities en strategieën op lange termijn, en concrete acties en projecten op korte termijn. Een lokaal mobiliteitsplan is cruciaal voor de uitbouw van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid waarvoor de gemeente autonoom bevoegd is. Het mobiliteitsplan vormt voor de gemeente ook een kader waarmee ze haar beleid kan duiden, communiceren en verdedigen naar de bevolking.

Op de PSG (projectstuurgroep) van 1 februari 2022 werd de oriëntatienota van het mobiliteitsplan Herentals goedgekeurd.

Op de PSG van 7 december 2022 werd de synthesenota van het mobiliteitsplan Herentals goedgekeurd. 

Op 4 december 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp Mobiliteitsplan Herentals principieel goed.

Op de PSG van 1 februari 2024 werd het ontwerp-mobiliteitsplan Herentals goedgekeurd.

Op 22 april 2024 stelde het college van burgemeester en schepenen het ontwerp Mobiliteitsplan voorlopig vast. 

Op 7 mei 2024 nam de gemeenteraad kennis van het ontwerp Mobiliteitsplan.  

Juridische grond
  • Decreet van 26 april 2019 over de basisbereikbaarheid
Argumentatie

De opmaak van een mobiliteitsplan gebeurt in drie fases zoals vastgesteld in het decreet basisbereikbaarheid. Momenteel bevindt de opmaak van het mobiliteitsplan Herentals zich in de derde fase:

  • In een eerste fase wordt een oriëntatienota opgemaakt. In deze fase van inventarisatie en onderzoek wordt ten minste alle nodige informatie verzameld over de actuele toestand van de ruimtelijke structuren en de verkeersstructuren. De visie van de betrokken actoren en de verbanden met de relevante beleidsplannen en beleidsdocumenten worden aangegeven. Deze fase resulteert in een oriëntatienota die de stand van zaken weergeeft van de mobiliteitsproblematiek en de gewenste oplossingsrichtingen voor het mobiliteitsbeleid.
  • In een tweede fase wordt een synthesenota opgemaakt. Dit is de fase waarin de strategische visie en operationele doelstellingen opgebouwd worden. Op basis van de oriëntatienota worden ten minste de toekomstige mobiliteitsbehoeften en de redelijkerwijze in aanmerking te nemen alternatieven onderzocht. De visie geeft de samenhang weer tussen de geformuleerde operationele doelstellingen en de gewenste ontwikkelingen in het gekozen voorkeursscenario.
  • In de derde fase wordt het lokaal mobiliteitsplan met actieplan opgemaakt. Dit is de fase waarin het feitelijke mobiliteitsplan, zoals gedefinieerd in het decreet basisbereikbaarheid, wordt opgesteld. Het gekozen beleidsscenario wordt geconcretiseerd in het mobiliteitsplan waarin de krachtlijnen van de werkdomeinen staan en de verantwoordelijkheden van de beleidsactoren. De maatregelen die uitvoering moeten geven aan het mobiliteitsplan, worden in een actieplan opgenomen. De acties worden gerangschikt volgens prioriteit en tijdspanne zodat een hiërarchisering optreedt.

Na de voorlopige vaststelling door het college van burgemeester en schepenen en de kennisname van de gemeenteraad werd het mobiliteitsplan voorgelegd aan de bevolking onder de vorm van een openbaar onderzoek. 

Het openbaar onderzoek op het ontwerp Mobiliteitsplan liep van 1 juni 2024 tot en met 31 juli 2024. Er werden verschillende bezwaarschriften ingediend. De bezwaarschriften werden grondig onderzocht door het studiebureau en er werd een antwoord geformuleerd op alle vragen en bedenkingen. De bijhorende nota is terug te vinden in bijlage '20240912_behandeling_bezwaren_OO mobiliteitsplan'.

De bezwaarschriften leiden niet tot aanpassingen aan de eerder vastgestelde versie van het Mobiliteitsplan. Er moet dus geen nieuwe versie voorgelegd worden aan de projectstuurgroep. In dat opzicht kan de ontwerpversie van het Mobiliteitsplan dan ook beschouwd worden als de definitieve versie van het Mobiliteitsplan, zoals opgenomen in bijlage 'Mobiliteitsplan_fase3_def_gecomprimeerd'. 

De eindversie werd op 16 september 2024 principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. 

De eindversie wordt bij deze voorgelegd aan de gemeenteraad ter definitieve vaststelling. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad stelt de eindversie van het Mobiliteitsplan Herentals definitief vast. 

Stemming op het artikel

Stemmen voor 15
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Marcel De Cuyper, Tom Van Dyck, Pieter Laureys, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Marnix Verheyen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 9
Tom Olyslaegers, Hans Horemans, Hans Van den Eynden, Els Sterckx, Priscilla Van Thielen, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx
Onthoudingen 5
Jan Bertels, Bieke Baeten, Josée Swennen, Rob Lathouwers, Liese Bergen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_GR_00162 - EVA vzw Handelshart Herentals: vervangen vertegenwoordiger algemene vergadering vanuit de fractie en een vertegenwoordiger in de raad van bestuur vanuit de oppositie

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
7.

2024_GR_00162 - EVA vzw Handelshart Herentals: vervangen vertegenwoordiger algemene vergadering vanuit de fractie en een vertegenwoordiger in de raad van bestuur vanuit de oppositie

2024_GR_00162 - EVA vzw Handelshart Herentals: vervangen vertegenwoordiger algemene vergadering vanuit de fractie en een vertegenwoordiger in de raad van bestuur vanuit de oppositie

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad keurde op 4 juni 2019 de oprichting van EVA vzw Handelshart Herentals en de statuten van de vzw goed.

Op 1 februari 2022 werd mevrouw Asma Kareme aangeduid als vertegenwoordiger vanuit de fractie in de algemene vergadering en als lid van de raad van bestuur vanuit de oppositie.

Mevrouw Asma Kareme nam ontslag als gemeenteraadslid en moet dus vervangen worden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en als lid van de raad van bestuur vanuit de oppositie van EVA vzw Handelshart Herentals.

De gemeenteraad duidt een nieuwe vertegenwoordiger vanuit de fractie aan in de algemene vergadering en een nieuw lid van de raad van bestuur vanuit de oppositie van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

In het bestuursakkoord 2019-2024 wordt een hoofdstuk gewijd aan lokale economie en ondernemerschap. Hierin wordt gesteld dat het stadsbestuur haar ondernemers beter wil ondersteunen door middel van extra middelen enerzijds, maar een beter overlegmodel anderzijds: "We organiseren met Handelshart Herentals vzw een nieuw overlegmodel tussen ondernemers en het stadsbestuur. In dit overlegorgaan beslissen handelaars, horeca-uitbaters en ondernemers mee over zaken die hen aanbelangen. Binnen dit overlegorgaan starten we een promotiefonds op, waarbij elke ondernemer op het grondgebied een bijdrage levert. Het stadsbestuur verdubbelt haar bijdrage."

Op 11 maart 2019 keurde het college van burgemeester en schepenen de krijtlijnen van dit nieuwe overleg- en financieringsmodel goed.

Op 4 juni 2019 keurde de gemeenteraad de oprichting van EVA vzw Handelshart Herentals en de statuten van de vzw goed.

De gemeenteraad duidde op 1 februari 2022  mevrouw Asma Kareme aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en bestuurder in de raad van bestuur vanuit de oppositie van EVA vzw Handelshart Herentals. Mevrouw Asma Kareme nam ontslag als gemeenteraadslid en bijgevolg als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en als bestuurder in de raad van bestuur. 

De gemeenteraad moet een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergadering en een vertegenwoordiger vanuit de oppositie in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals aanduiden.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Statuten EVA vzw Handelshart Herentals
Argumentatie

De voordracht van de algemene vergadering gebeurt conform de statuten namens de fractie. 

De fractie Vooruit draagt mevrouw Liese Bergen voor als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

De gemeenteraad moet een nieuwe vertegenwoordiger vanuit de oppositie aanduiden in de raad van bestuur van vzw Handelshart Herentals ter vervanging van mevrouw Asma Kareme voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

Op 9 september 2024 werd aan de oppositie gevraagd om een kandidaat voor te dragen als effectief lid in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals:

  • De Vooruit-fractie draagt mevrouw Liese Bergen voor.
  • De Vlaams Belang-fractie draagt mevrouw Els Sterckx voor.

De gemeenteraad stemt geheim over de voorgedragen afvaardigingen.

Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad duidt mevrouw Liese Bergen aan als vertegenwoordiger vanuit de fractie voor deelname aan de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024 ter vervanging van mevrouw Asma Kareme.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 29
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Besluit 2

De gemeenteraad draagt mevrouw Liese Bergen voor als bestuurder in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals vanuit de oppositie voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024 ter vervanging van mevrouw Asma Kareme.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 0
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00161 - Raad van Bestuur AGB Sport en Recreatie Herentals: vervangen bestuurder

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
8.

2024_GR_00161 - Raad van Bestuur AGB Sport en Recreatie Herentals: vervangen bestuurder

2024_GR_00161 - Raad van Bestuur AGB Sport en Recreatie Herentals: vervangen bestuurder

Motivering

Beknopte samenvatting

Mevrouw Asma Kareme neemt ontslag als raadslid. Zij zetelt in de raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals en moet dus vervangen worden.

De gemeenteraad duidt een nieuw lid aan om te zetelen in de raad van bestuur van AGB Sport en Recreatie Herentals. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals bestaat uit elf leden. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Bij de aanduiding van de leden van de raad van bestuur krijgt elke fractie één zetel, de rest van de verdeling gebeurt volgens het systeem imperiali. Als de verkiezing op deze manier ertoe zou leiden dat de fracties vertegenwoordigd in het college geen meerderheid zouden hebben, wordt gewerkt met gewogen stemrecht. De benoeming van de leden van de raad van bestuur gebeurt door de gemeenteraad in openbare zitting en bij geheime stemming. 

De gemeenteraad duidde op 1 februari 2022 mevrouw Asma Kareme aan om te zetelen in de raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals.

Zij nam ontslag als raadslid en bijgevolg als lid van de raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals.

Juridische grond
  • Statuten AGB Sport en Recreatie Herentals 
  • Decreet lokaal bestuur, artikel 235
Argumentatie

Mevrouw Asma Kareme neemt ontslag als raadslid en bijgevolg als lid van de raad van bestuur. Er moet een vervanger aangeduid worden. 

De Vooruit-fractie wijst volgende mandataris aan als lid van de raad van bestuur van AGB Sport en Recreatie Herentals: mevrouw Josée Swennen.

De gemeenteraad stemt geheim over de voorgestelde vertegenwoordiger.

Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad duidt mevrouw Josée Swennen aan als lid van de raad van bestuur van AGB Sport en Recreatie Herentals.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 29
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2024_GR_00166 - Cipal dv: goedkeuring agenda algemene vergadering van 7 november 2024 en vaststelling mandaat

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
9.

2024_GR_00166 - Cipal dv: goedkeuring agenda algemene vergadering van 7 november 2024 en vaststelling mandaat

2024_GR_00166 - Cipal dv: goedkeuring agenda algemene vergadering van 7 november 2024 en vaststelling mandaat

Motivering

Beknopte samenvatting

Het stadsbestuur neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Cipal.

Cipal nodigt de stad uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal op 7 november 2024.

De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om te stemmen in overeenstemming met de genomen beslissing.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Het stadsbestuur is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.

Cipal nodigt de stad uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal op donderdag 7 november 2024 om 16 uur. 

De raad van bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.  

De uitnodigingsbrief van 12 september 2024 bevat volgende agenda met toelichtende nota:

  • Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
  • Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
  • Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40
  • Statuten Cipal
Argumentatie

In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Cipal dv voor de volledige lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
In de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Cipal dv voor de resterende lokale bestuursperiode 2019 - 2024.

Het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024 als volgt goed:

  • Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
  • Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
  • Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de algemene vergadering van Cipal dv op 7 november 2024, om te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van7 november 2024.

Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Cipal dv via infoavdv@cipal.be.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 24
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Hans Van den Eynden, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Josée Swennen, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Marnix Verheyen, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 3
Els Sterckx, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen
Onthoudingen 2
Susy Matthijs, Evelyn Breugelmans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2024_GR_00168 - Beleidsopvolging eerste halfjaar 2024 - Opvolgingsrapportering 30 juni 2024: kennisname

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
10.

2024_GR_00168 - Beleidsopvolging eerste halfjaar 2024 - Opvolgingsrapportering 30 juni 2024: kennisname

2024_GR_00168 - Beleidsopvolging eerste halfjaar 2024 - Opvolgingsrapportering 30 juni 2024: kennisname

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste halfjaar van 2024.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

In het BBC-besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 is de opvolgingsrapportering opgenomen. Die moet ervoor zorgen dat de raad zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kan blijven invullen. Die controlefunctie moet niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. De opvolgingsrapportering bevat ook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar en geeft zo informatie over de uitvoering en de bewaking van de kredieten.

De regelgeving legt minstens een rapport per jaar op: minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit rapport is in de eerste plaats gericht op de uitvoering van de prioritaire beleidsdoelstellingen.

De stad en het OCMW stellen gezamenlijke beleidsrapporten op. De opvolgingsrapportering is bijgevolg ook gezamenlijk opgemaakt zodat deze een beeld geeft van de uitvoering van het beleid van de stad en het OCMW en de financiële weerslag daarvan.

Deze opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

In de rapportering maken we gebruik van opvolgingscodes:

  • niet van toepassing
  • niet op schema
  • aandacht
  • op schema

Het opvolgingsrapport werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 25 september 2024.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
  • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Argumentatie

Minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit rapport is in de eerste plaats gericht op de uitvoering van de prioritaire beleidsdoelstellingen. De uitvoering van de doelstellingen evolueert voortdurend. Het geven van een opvolgingscode is geen exact of mathematisch gegeven, maar is voor interpretatie vatbaar. De opvolgingscode is gegeven met de evaluatiedatum van 30 juni.

De diensten zullen op het einde van elk semester gevraagd worden om de prioritaire acties te overlopen. Op deze manier blijft men alert voor de uitvoering van de doelstellingen. Op dit opvolgingsmoment van 30 juni zal men de evaluatie moeten toelichten en ook bij de jaarrekening zal men een stand van zaken moeten geven op basis van de cijfers op datum van 31 december.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste halfjaar van 2024.

11.

2024_GR_00171 - IV2024: Strategisch Veiligheids- en Preventieplan: Verlenging SVPP tot en met 31 december 2025: kennisname

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
11.

2024_GR_00171 - IV2024: Strategisch Veiligheids- en Preventieplan: Verlenging SVPP tot en met 31 december 2025: kennisname

2024_GR_00171 - IV2024: Strategisch Veiligheids- en Preventieplan: Verlenging SVPP tot en met 31 december 2025: kennisname

Motivering

Beknopte samenvatting

De stad Herentals heeft een strategisch veiligheids- en preventieplan (SVPP) met het ministerie van Binnenlandse Zaken afgesloten. De verlengingsperiode van deze plannen is op 8 juli 2024 aangepast, waardoor ze nu doorlopen tot 31 december 2025. Jaarlijks moet de stad een financiële afrekening indienen bij de FOD Binnenlandse Zaken, met een deadline van 31 maart 2025. Bij niet-naleving kan de minister de uitgaven weigeren of terugvorderen. Het Koninklijk besluit van 24 juli 2024 bevestigt deze verlenging en de jaarlijkse versterking van middelen voor dezelfde gemeenten. Voor 2024 moet Herentals financiële bewijzen indienen voor een totaal bedrag van 103.495,33 euro. De gemeenteraad moet kennis nemen van deze verlenging.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De stad Herentals heeft met het ministerie van Binnenlandse Zaken een strategisch veiligheids- en preventieplan (SVPP) afgesloten. Op 8 juli 2024 is de verlengingsperiode van de strategische veiligheids- en preventieplannen aangepast van twee naar drie jaar. Dit betekent dat de plannen nu doorlopen tot en met 31 december 2025.

Jaarlijks is de stad verplicht een financiële afrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de FOD Binnenlandse Zaken (deadline 31 maart 2025). In geval van niet-naleving van deze verplichting, kan de minister het gehele of gedeeltelijke bedrag van de uitgave(n) weigeren of terugvorderen. Deze afrekening bevat een overzicht van kosten (loonkosten, werkingskosten en investeringen) die in het voorgaande jaar gemaakt zijn in het kader van het SVPP.

Juridische grond
  • Koninklijk Besluit van 20 juli 2022 over de verlenging van de strategische veiligheids-en preventieplannen voor de periode 2023-2024
  • Koninklijk Besluit van 24 juli 2022 over de verlenging van de strategische veiligheids-en preventieplannen voor de periode 2023-2025
Argumentatie

In 'Prevnews4 -2024: verlenging 2025 SVPP' (van 8 juli 2024) werd bekendgemaakt dat strategische veiligheids-en preventieplannen met één jaar verlengd werden tot en met 31 december 2025.

In het Koninklijk besluit van 24 juli 2024 staan volgende wijzigingen:

  • Artikel I: De verlengingsperiode van de strategische veiligheids-en preventieplannen is aangepast van twee naar drie jaar. Dit betekent dat de plannen nu doorlopen tot en met 31 december 2025.
  • Artikel II: De verlengingsperiode is eveneens in artikel 2 gewijzigd van twee jaar naar drie jaar.
  • Artikel III: De toegekende middelen worden nu jaarlijks versterkt aan dezelfde gemeenten voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2025.

De stad Herentals moet voor het jaar 2024 financiële bewijzen indienen voor een totaal bedrag van 103.495,33 euro. Dit is het jaarlijks toegekende subsidiebedrag voor de stad Herentals. De financiële afrekening moet ingediend worden voor de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 (deadline 31 maart 2025). In geval van niet-naleving van deze verplichting, kan de minister het gehele of gedeeltelijke bedrag van de uitgave(n) weigeren of terugvorderen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad neemt kennis van de verlenging van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan tot en met 31 december 2025.

12.

2024_GR_00170 - GAS - addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3: bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
12.

2024_GR_00170 - GAS - addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3: bekrachtiging

2024_GR_00170 - GAS - addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3: bekrachtiging

Motivering

Beknopte samenvatting

Er werd een addendum toegevoegd aan het protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen en het parket betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3. Na goedkeuring op het college van 26 augustus 2024 en de ondertekening door burgemeester en algemeen directeur, moet dit addendum bekrachtigd worden op de gemeenteraad.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Bij wet van 13 mei 1999 werden de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd, waarbij gemeenten de mogelijkheid kregen om bepaalde inbreuken die voor de bevolking als algemeen hinderlijk worden ervaren, zelf te beteugelen. De gemeente legt bij wijze van een algemeen reglement de verschillende aspecten van de procedure vast ingeval een inbreuk werd vastgesteld op één van de bepalingen van de politiereglementen of verordeningen van de gemeente die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.

Op 1 januari 2024 trad de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in werking. Artikel 23 § 1 van deze wet voorziet de mogelijkheid een protocolakkoord af te sluiten tussen enerzijds de procureur des Konings en anderzijds het college van burgemeester en schepenen voor wat betreft de gemengde inbreuken niet-verkeer (GAS 2 en 3). In dit akkoord wordt de toepassing van de reglementering betreffende de gemengde inbreuken verduidelijkt en worden de voorwaarden vastgelegd waaraan moet worden voldaan voor het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie, dit met een duidelijke aflijning van de rol van elke partij.

In 2008 koos de stad reeds voor het systeem van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (kortweg GAS) door het goedkeuren van het politiereglement GAS. Ondertussen werden alle politiereglementen herbekeken en gebundeld in één groot politiereglement: de politiecodex die in werking trad op 1 januari 2011. Deze politiecodex werd sindsdien meermaals aangepast en gewijzigd. De laatste volledige herziening is in werking getreden op 1 juli 2024.

Juridische grond
  • De wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 23 §1
  • Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet over de gemeentelijke administratieve sancties
Argumentatie

Teneinde in een soepele en vlotte samenwerking te voorzien tussen de gemeente en het parket aangaande de verwerking van de gemengde inbreuken niet-verkeer (GAS 2 en 3) werd er op 23 mei 2016 reeds een protocolakkoord afgesloten met de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. Door de duidelijke afbakening van de toepassingsvoorwaarden, en de daaraan gekoppelde transparantie werden zo de nodige rechtswaarborgen aan de burger gegarandeerd. Het protocolakkoord is gebaseerd op het model zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013.

Conform punt zes van de bijzondere modaliteiten van het reeds afgesloten protocolakkoord kan elke wijziging aan huidig protocolakkoord worden aangebracht bij wijze van addendum, behoorlijk te dagtekenen en te ondertekenen door alle partijen vermeld in de aanhef van huidig protocolakkoord.

Bij de laatste herziening van de politiecodex (1 juli 2024) werden er twee bijkomende gemengde inbreuken toegevoegd aan het politiereglement. Het gaat enerzijds over inbreuken op de Wet op Openingsuren van 10 november 2006 en anderzijds over opzettelijke slagen en verwondingen zonder arbeidsongeschiktheid. Als deze inbreuken voldoen aan bepaalde voorwaarden, komt het parket in de toekomst niet meer tussen en kan er na vaststelling een Gemeentelijke Administratieve Sanctie worden uitgesproken door de bevoegde ambtenaar. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad bekrachtigd het besluit van het college van burgemeester en schepenen over de goedkeuring van het addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3.

13.

2024_GR_00174 - Toegevoegd punt raadslid Bieke Baeten: Lokfietsen

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
13.

2024_GR_00174 - Toegevoegd punt raadslid Bieke Baeten: Lokfietsen

2024_GR_00174 - Toegevoegd punt raadslid Bieke Baeten: Lokfietsen

Motivering

Beknopte samenvatting

Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad. 

Raadslid Bieke Baeten heeft een agendapunt toegevoegd.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 

Juridische grond
  • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
  • Decreet lokaal bestuur artikel 21 
Argumentatie

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

Raadslid Bieke Baeten heeft een agendapunt ingediend:

Lokfietsen

''Het is schering en inslag de laatste tijd: fietsdiefstallen. Overal in Herentals worden zelfs op klaarlichte dag en op tal van locaties fietsen gestolen. De Facebook-pagina’s van Herentals staan er vol van. Er werd zelfs een dure elektrische fiets gestolen, tijdens de namiddag, die voor het politiebureau stond. Mensen durven hun fiets nergens meer te laten staan… en terecht! 

Ik las in de krant dat sommige gemeenten in ons land vanaf nu een nieuw wapen kunnen gebruiken in de strijd tegen fietsdieven: een lokfiets. In zo’n fiets zit een alarm verstopt dat de politie waarschuwt zodra iemand ermee aan de haal gaat, en waardoor ze de fiets kunnen tracken. Geen wondermiddel, maar wel een efficiënt middel. Het geeft de fietsdieven ook het gevoel dat ze ergens ‘betrapt’ kunnen worden. Want nu lijkt het alsof ze vrij spel hebben. De boodschap moet zijn dat de kans hoger wordt dat zij gepakt worden. 

De lokfiets werd juridisch beschouwd als uitlokking, dat valt onder de zogenaamde BOM-wet voor bijzondere opsporingsmethoden. Alleen een magistraat mag daarover beslissen. Maar de lokfiets werd recent, officieel uit de BOM-wet gehaald. De gemeenten mogen er dus weer zelf mee aan de slag. 

Vandaar mijn vraag aan het bestuur: werd er al bekeken met onze politiediensten om dergelijke lokfietsen in te zetten?"

De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.

14.

2024_GR_00175 - Toegevoegd punt raadslid Hans Van den Eynden: stand van zaken studieopdracht ondertunneling Poederleeseweg-Lichtaartseweg en afschaffing overwegen Bosbergen en Wijngaard

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Josée Swennen, raadslid ; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
14.

2024_GR_00175 - Toegevoegd punt raadslid Hans Van den Eynden: stand van zaken studieopdracht ondertunneling Poederleeseweg-Lichtaartseweg en afschaffing overwegen Bosbergen en Wijngaard

2024_GR_00175 - Toegevoegd punt raadslid Hans Van den Eynden: stand van zaken studieopdracht ondertunneling Poederleeseweg-Lichtaartseweg en afschaffing overwegen Bosbergen en Wijngaard

Motivering

Beknopte samenvatting

Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad. 

Raadslid Hans Van den Eynden heeft een agendapunt toegevoegd.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 

Juridische grond
  • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
  • Decreet lokaal bestuur artikel 21 
Argumentatie

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

Raadslid Hans Van den Eynden heeft een agendapunt ingediend:

Stand van zaken ondertunneling Poederleeseweg - Lichtaartseweg en afschaffing overwegen Bosbergen en Wijngaard

''Op 3 december 2019 keurde deze gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst studieopdracht ondertunneling Poederleeseweg-Lichtaartseweg en de afschaffing overwegen Bosbergen en Wijngaard goed.

De samenwerkingsovereenkomst geeft aan dat de initiatiefnemende partijen AWV en Infrabel het onderzoek trekken en hier ook financieel voor instaan. De stad, De Lijn en de provincie mogen steeds hun inbreng in het dossier hebben en volgen het dossier ook mee op. Het studiewerk moet resulteren in een haalbaarheidsstudie en een startnota.

We zijn bijna 5 jaar verder. Graag had ik geweten wat de stand van zaken is. Hoe ver is er gevorderd in de opmaak van de haalbaarheidsstudie en de startnota? Welke denkpistes liggen op tafel?

Welke stappen werden sinds 2019 genomen om deze projecten te realiseren?"

De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.