Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

2025_GR_00492 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem: goedkeuring

gemeenteraad
di 02/12/2025 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Contantbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2026 en eindigt op 31/12/2031
  • Relevante MAR code: 73322 - Diftar/ophaalronde
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Rob Lathouwers, voorzitter ; Jan Bertels, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Liese Bergen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Nathalie Van Sande, schepen ; Stefan Verraedt, schepen; Bieke Baeten, schepen; Vic Vervloesem, raadslid; Bart Michiels, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Martine Moriau, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Wendy Meynendonckx, raadslid; Hans Vets, raadslid; Kobe Vets, raadslid; Maurice Rombouts, raadslid; Jan Laenen, raadslid; Wiske Bertels, raadslid; Tom Helsen, raadslid; An Michielsen, raadslid; Matthias Verhegge, raadslid; Roel D'haeseleer, raadslid; Jessica Van Looy, raadslid; Marc  Everaerts, raadslid; Wim Boeckx, raadslid; Jan Engelen, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Katrien Van Hove, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2025_GR_00492 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem: goedkeuring 2025_GR_00492 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De stad Herentals heeft een belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem. Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden. 

De stad Herentals betaalt werkingskosten aan IOK Afvalbeheer voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval via het Diftar-systeem. Daarnaast int de stad een belasting op basis van het belastingreglement. Om een financieel gezonde toestand na te streven, benadert de ontvangst de uitgave zo goed mogelijk. De stad Herentals beslist om een kostendekkingsgraad van 84 % toe te passen.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De gemeenteraad keurde op 10 november 2020 het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem goed.

Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

De stad Herentals betaalt werkingskosten aan IOK Afvalbeheer voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval via het Diftar-systeem. Daarnaast int de stad een belasting op basis van het belastingreglement.

Om een financieel gezonde toestand na te streven, benadert de ontvangst de uitgave zo goed mogelijk. IOK Afvalbeheer stelt binnen haar werkingsgebied een gemiddelde kostendekkingsgraad vast van 80 %. De stad Herentals moet in kader van dit reglement een beslissing te nemen inzake de aan te rekenen vaste kost per aansluitpunt/maand. Dit is de enige kost waarmee de stad impact kan hebben op haar inkomsten. De resterende kosten worden bepaald door IOK Afvalbeheer voor het gehele werkingsgebied. 

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur
  • Decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet van 23 december 2011 over het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26
  • Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 en volgende
  • Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval 2023 - 2030, goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen

Argumentatie

Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem. Dit reglement geldt tot 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

Het huidige reglement is voldoende duidelijk, maar om een financieel gezonde toestand na te streven, benadert de ontvangst de uitgave zo goed mogelijk. IOK Afvalbeheer stelt binnen haar werkingsgebied een gemiddelde kostendekkingsgraad vast van 80 %. De stad Herentals moet in kader van dit reglement een beslissing te nemen inzake de aan te rekenen vaste kost per aansluitpunt/maand. Dit is de enige kost waarmee de stad impact kan hebben op haar inkomsten. De resterende kosten worden bepaald door IOK Afvalbeheer voor het gehele werkingsgebied.

Als onderdeel van de beleidsverklaring en de begroting 2026 van het Vlaams parlement komt er vanaf 1 januari 2026 een nieuwe en verhoogde milieuheffing op huishoudelijk restafval.

In het kader van het harmonisatietraject heeft de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer beslist om het basistarief van 0,24 euro/kg restafval van 2021 te verhogen met 0,01 euro/kg tot 0,25 euro/kg.

Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in een daartoe voorziene huisvuilcontainer met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse huisvuilcontainer. Het aangeboden huisvuil wordt ofwel gewogen ofwel geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.

Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de stad Herentals de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in een daartoe voorziene gft-container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.

Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van (een) bovengrondse verzamelcontainer(s) voor gft de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele gft-container maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de bovengrondse verzamelcontainer voor gft. Het aangeboden gft wordt geregistreerd aan de hand van de toegangspas en op basis van volume. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de schuif open.

Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.

De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de stad Herentals deels het principe 'de vervuiler betaalt' toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:

  • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan
  • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan
  • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark
  • de algemene reinheid van de stad Herentals.

Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Waar wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk is aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.

Waar wegen niet mogelijk is bij de bovengrondse verzamelcontainer voor gft, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief. Het volumetarief is gebaseerd op het gemiddeld soortelijk gewicht voor gft vastgelegd op 400 kg/m³

Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor:

  • de terbeschikkingstelling van gft-containers, grote rolcontainers van 1100 liter, evenementencontainers
  • het gebruik van een slot
  • de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas
  • de omruiling van een container.

Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de stad in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.

IOK Afvalbeheer stelt binnen haar werkingsgebied een gemiddelde kostendekkingsgraad vast van 80 %. Gebaseerd op de reële uitgave zou de stad Herentals de aansluitingskost moeten verhogen naar 4,1 euro/aansluitpunt/maand (ongeïndexeerd) om te komen tot een kostendekkingsgraad van 84 %.

Het college van burgemeester en schepenen heeft dit reglement op 17 november 2025 principieel goedgekeurd. 

Raadslid Els Sterckx diende op 30 november 2025 volgens artikel 3 en 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad volgend amendement in:

Artikel 1 – Wijziging van de tabel in punt 4 (“Vaste kost”)

De tabel opgenomen in punt 4 van het belastingreglement wordt geschrapt en vervangen door onderstaande nieuwe tabel:

TABEL – GFT/HUISVUIL PER VOLUME

Volume

Type afval

Tarief eerste 

container/maand

Tarief bijkomende 

containers/maand

40 liter

GFT / Huisvuil

 0,50 euro

 0 euro

120 liter

GFT / Huisvuil

 0,50 euro

 0,50 euro

240 liter

GFT / Huisvuil

 1,00 euro

 1,00 euro

1.100 liter

GFT / Huisvuil

 8,00 euro

 8,00 euro

 

Artikel 2 – Integratie in het belastingreglement

Dit amendement maakt integraal deel uit van het belastingreglement en vervangt de oorspronkelijke tabel vermeld in punt 4.

De motivatie van het amendement is toegevoegd in bijlage. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

Raadslid Els Sterckx diende op 30 november 2025 een amendement in. 

De gemeenteraad moet stemmen om het amendement te aanvaarden. 

Artikel 1 – Wijziging van de tabel in punt 4 (“Vaste kost”)

De tabel opgenomen in punt 4 van het belastingreglement wordt geschrapt en vervangen door onderstaande nieuwe tabel:

TABEL – GFT/HUISVUIL PER VOLUME

Volume

Type afval

Tarief eerste 

container/maand

Tarief bijkomende 

containers/maand

40 liter

GFT / Huisvuil

 0,50 euro

 0 euro

120 liter

GFT / Huisvuil

 0,50 euro

 0,50 euro

240 liter

GFT / Huisvuil

 1,00 euro

 1,00 euro

1.100 liter

GFT / Huisvuil

 8,00 euro

 8,00 euro

 

Artikel 2 – Integratie in het belastingreglement

Dit amendement maakt integraal deel uit van het belastingreglement en vervangt de oorspronkelijke tabel vermeld in punt 4.

Het amendement wordt verworpen. 

Stemming op het artikel

Stemmen voor 6
Els Sterckx, Wim Boeckx, Jan Engelen, Marc  Everaerts, Matthias Verhegge, Hans Vets
Stemmen tegen 22
Bart Michiels, Eva Brandwijk, Stefan Verraedt, Pascal Van Nueten, Marnix Verheyen, Hans Van den Eynden, Bieke Baeten, Liese Bergen, Jan Bertels, Wiske Bertels, Roel D'haeseleer, Tom Helsen, Jan Laenen, Wendy Meynendonckx, An Michielsen, Martine Moriau, Maurice Rombouts, Jessica Van Looy, Nathalie Van Sande, Vic Vervloesem, Kobe Vets, Rob Lathouwers
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Besluit 2

De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het Diftar-systeem goed als volgt:

Belastingen 2026-2031

Belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een belasting voor inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.

Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.

Definities:

  • Aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem.
  • Container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
  • Ondergrondse container met toegangscontrole: een inzamelrecipiënt dat vast onder de grond is geplaatst en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
  • Bovengrondse verzamelcontainer voor gft en restafval met toegangscontrole: een inzamelrecipiënt dat vast boven de grond staat en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
  • Toegangspas: een digitale kaart waarmee toegang wordt verleend tot een ondergrondse container of bovengrondse verzamelcontainer voor gft en restafval.

2. Belastingplichtige

De belasting in punt 4 tot en met 8 zijn per aansluitpunt verschuldigd door: 

  • De referentiepersoon, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als 'gezin', uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis. De andere leden van het gezin zijn hoofdelijk gehouden tot het betalen van de belasting.
  • Iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als '2de adres'.
  • Ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als 'bedrijf'.
  • Iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus, verzamelpunt …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem.
  • Verenigingen, scholen, gemeenschapshuizen, rusthuizen, openbare en semi-openbare instellingen die ingestapt zijn in het DIFTAR-systeem.

De belastingen in punt 9 zijn per evenement verschuldigd door:

  • Ieder natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk een container ter beschikking wordt gesteld, verder omschreven als 'evenementenorganisator'. 

3. Toekenningsregels

Het huisvuil wordt aangeboden in een huisvuilcontainer, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse/bovengrondse verzamelcontainer voor huisvuil. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt een toegangspas op basis van volume of op basis van gewicht ter beschikking gesteld. 

Het gft wordt aangeboden in een gft-container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een bovengrondse verzamelcontainer voor gft. In dit laatste geval wordt per aansluitpunt een toegangspas op basis van volume ter beschikking gesteld. 

De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de stad Herentals via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.

Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:

  • Standaardvolume:
    Voor huisvuil is het standaardvolume een container van 120 of 240 liter.
    Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar.
  • Maximaal toekenbaar volume:
    Voor huisvuil en gft is het maximaal toekenbare volume voor een gezin, 2de verblijf en een bedrijf 240 liter. 
  • Container van 40 liter:
    Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met de nodige containers van 40 liter:
    • appartement, studentenkamer of studio
    • gesloten bebouwing
    • assistentie- of bejaardenwoning
    • verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde.
  • Container van 1.100 liter:
    Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume van het standaardvolume met een container van 1.100 liter:
    • jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
    • gemeenschapshuizen en rusthuizen
    • scholen
    • openbare en semi-openbare instellingen
    • verhuring voor evenementen.

Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.

4. Vaste kost

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

  • Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 4,1 euro per maand verschuldigd voor:
    • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan
    • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan
    • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark
    • de algemene reinheid van de stad Herentals.
  • Gebruiksrecht containers
    • Indien de belastingsplichtige kiest voor het gebruik van één of meerdere van onderstaande containers is een vaste contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:

Type container

Tarief per maand

40 liter container: gft

0,50 euro voor de eerste container en

0 euro per bijkomende container

120 liter container: gft

0,50 euro voor de eerste container en

0,50 euro per bijkomende container

1.100 liter container: gft

8 euro voor de eerste container en

8 euro per bijkomende container

1.100 liter container: huisvuil

8 euro voor de eerste container en

8 euro per bijkomende container

De tarieven van de vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in punt 10.

5. Slotkosten

Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 40 euro per container verschuldigd.

6. Variabele kosten

Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt op gewicht of per volume.

De afronding van de kg’s gebeurt conform de toegekende nauwkeurigheidsklassen en afrondingsregels volgens het ijkcertificaat. 

 

Tarief 

container: huisvuil

0,25 euro per kilogram

container: gft

0,10 euro per kilogram

Ondergrondse/bovengrondse container met toegangscontrole: huisvuil 

0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter

1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter

Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing, wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor huisvuil van 125 kg/m³ 

Bovengrondse verzamelcontainer met toegangscontrole: gft

0,40 euro per aanbieding van de toegangspas van 10 liter

Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing is wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor gft van 400 kg/m³

De kilogram- en volumetarieven worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in punt 10.

7. Vervangings- of herstellingskosten

Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:

 

40 l

120 l

240 l

1.100 l

verzamelcontainer met toegangscontrole

container vervangen (euro/stuk)

31

23

35

245

 

chip vervangen (euro/stuk)

5

5

5

5

 

slot (euro/stuk)

40

40

40

40

 

omruiling (euro/interventie)

15

15

15

15

 

toegangspas (euro/stuk)

 

 

 

 

5

De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.

8. Omruilingskosten

De omruiling naar een ander containerformaat is eenmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.

Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 15 euro per container verschuldigd. 

9. Kosten bij evenementen

Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.

Voor de terbeschikkingstelling van containers op een evenement is een contantbelasting verschuldigd:

 

Tarief

120 liter container: huisvuil

10 euro per container

120 liter container: gft

10 euro per container

240 liter container: huisvuil

10 euro per container

1.100 liter container: huisvuil

25 euro per container

1.100 liter container: gft

25 euro per container

Bijkomend is voor de ingezamelde hoeveelheden afval een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in punt 6.

Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in punt 7.

10. Indexering

De vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers, vermeld in punt 4, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex. 

De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:

  • met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en 
  • met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020. 

Het zo verkregen getal wordt afgerond op 2 cijfers na de komma.

De kilogramtarieven, vermeld in punt 6, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.

De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:

  • met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en 
  • met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020. 

Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers na de komma.

De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt. Tevens wordt er voor huisvuil rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA.

De volumetarievenvermeld in punt 6, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA bijlage 5.1.4.voor huisvuil. Voor gft op basis van het soortelijk gewicht van 400 kg/m³.

11. Vrijstellingen

Er zijn geen vrijstellingen van toepassing op dit reglement.

12. Contantbelasting

De contantbelastingen in punt 4 tot en met 8 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is. 

De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de stad Herentals.

Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:

 

Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging

aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container

75 euro

aansluitpunt met één of meerdere containers van 1.100 liter

250 euro

 

Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:

 

Drempelbedrag

aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container

10 euro

aansluitpunt met één of meerdere containers van 1.100 liter

50 euro

 

Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:

 

Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging

afvalhistoriek 

< 3 maanden

bedrag van de eerste betalingsuitnodiging en negatieve saldo van de provisie

afvalhistoriek 

> 3 maanden

bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 1 jaar
en negatieve saldo van de provisie

 

In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige. 

Voor een aansluitpunttype andere dan 'gezin' moet de afmelding uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren. 

Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd. 

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.

De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 9, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.

13. Procedure

De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.

Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

14. Bezwaren

De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De belastingplichtige dient het bezwaar in binnen een termijn van 3 maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 23
Bart Michiels, Eva Brandwijk, Stefan Verraedt, Pascal Van Nueten, Marnix Verheyen, Hans Van den Eynden, Bieke Baeten, Liese Bergen, Jan Bertels, Wiske Bertels, Roel D'haeseleer, Tom Helsen, Jan Laenen, Wendy Meynendonckx, An Michielsen, Martine Moriau, Maurice Rombouts, Jessica Van Looy, Nathalie Van Sande, Matthias Verhegge, Vic Vervloesem, Kobe Vets, Rob Lathouwers
Stemmen tegen 5
Els Sterckx, Wim Boeckx, Jan Engelen, Marc  Everaerts, Hans Vets
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0