De stad Herentals heeft een belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem. Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
De stad Herentals betaalt werkingskosten aan IOK Afvalbeheer voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval via het Diftar-systeem. Daarnaast int de stad een belasting op basis van het belastingreglement. Om een financieel gezonde toestand na te streven, benadert de ontvangst de uitgave zo goed mogelijk. De stad Herentals beslist om een kostendekkingsgraad van 84 % toe te passen.
De gemeenteraad keurde op 10 november 2020 het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem goed.
Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
De stad Herentals betaalt werkingskosten aan IOK Afvalbeheer voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval via het Diftar-systeem. Daarnaast int de stad een belasting op basis van het belastingreglement.
Om een financieel gezonde toestand na te streven, benadert de ontvangst de uitgave zo goed mogelijk. IOK Afvalbeheer stelt binnen haar werkingsgebied een gemiddelde kostendekkingsgraad vast van 80 %. De stad Herentals moet in kader van dit reglement een beslissing te nemen inzake de aan te rekenen vaste kost per aansluitpunt/maand. Dit is de enige kost waarmee de stad impact kan hebben op haar inkomsten. De resterende kosten worden bepaald door IOK Afvalbeheer voor het gehele werkingsgebied.
Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem. Dit reglement geldt tot 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
Het huidige reglement is voldoende duidelijk, maar om een financieel gezonde toestand na te streven, benadert de ontvangst de uitgave zo goed mogelijk. IOK Afvalbeheer stelt binnen haar werkingsgebied een gemiddelde kostendekkingsgraad vast van 80 %. De stad Herentals moet in kader van dit reglement een beslissing te nemen inzake de aan te rekenen vaste kost per aansluitpunt/maand. Dit is de enige kost waarmee de stad impact kan hebben op haar inkomsten. De resterende kosten worden bepaald door IOK Afvalbeheer voor het gehele werkingsgebied.
Als onderdeel van de beleidsverklaring en de begroting 2026 van het Vlaams parlement komt er vanaf 1 januari 2026 een nieuwe en verhoogde milieuheffing op huishoudelijk restafval.
In het kader van het harmonisatietraject heeft de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer beslist om het basistarief van 0,24 euro/kg restafval van 2021 te verhogen met 0,01 euro/kg tot 0,25 euro/kg.
Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in een daartoe voorziene huisvuilcontainer met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse huisvuilcontainer. Het aangeboden huisvuil wordt ofwel gewogen ofwel geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.
Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de stad Herentals de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in een daartoe voorziene gft-container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van (een) bovengrondse verzamelcontainer(s) voor gft de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele gft-container maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de bovengrondse verzamelcontainer voor gft. Het aangeboden gft wordt geregistreerd aan de hand van de toegangspas en op basis van volume. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de schuif open.
Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de stad Herentals deels het principe 'de vervuiler betaalt' toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Waar wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk is aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.
Waar wegen niet mogelijk is bij de bovengrondse verzamelcontainer voor gft, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief. Het volumetarief is gebaseerd op het gemiddeld soortelijk gewicht voor gft vastgelegd op 400 kg/m³
Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor:
Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de stad in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
IOK Afvalbeheer stelt binnen haar werkingsgebied een gemiddelde kostendekkingsgraad vast van 80 %. Gebaseerd op de reële uitgave zou de stad Herentals de aansluitingskost moeten verhogen naar 4,1 euro/aansluitpunt/maand (ongeïndexeerd) om te komen tot een kostendekkingsgraad van 84 %.
Het college van burgemeester en schepenen heeft dit reglement op 17 november 2025 principieel goedgekeurd.
Raadslid Els Sterckx diende op 30 november 2025 volgens artikel 3 en 24 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad volgend amendement in:
Artikel 1 – Wijziging van de tabel in punt 4 (“Vaste kost”)
De tabel opgenomen in punt 4 van het belastingreglement wordt geschrapt en vervangen door onderstaande nieuwe tabel:
TABEL – GFT/HUISVUIL PER VOLUME
Volume | Type afval | Tarief eerste container/maand | Tarief bijkomende containers/maand |
40 liter | GFT / Huisvuil | 0,50 euro | 0 euro |
120 liter | GFT / Huisvuil | 0,50 euro | 0,50 euro |
240 liter | GFT / Huisvuil | 1,00 euro | 1,00 euro |
1.100 liter | GFT / Huisvuil | 8,00 euro | 8,00 euro |
Artikel 2 – Integratie in het belastingreglement
Dit amendement maakt integraal deel uit van het belastingreglement en vervangt de oorspronkelijke tabel vermeld in punt 4.
De motivatie van het amendement is toegevoegd in bijlage.
Raadslid Els Sterckx diende op 30 november 2025 een amendement in.
De gemeenteraad moet stemmen om het amendement te aanvaarden.
Artikel 1 – Wijziging van de tabel in punt 4 (“Vaste kost”)
De tabel opgenomen in punt 4 van het belastingreglement wordt geschrapt en vervangen door onderstaande nieuwe tabel:
TABEL – GFT/HUISVUIL PER VOLUME
Volume | Type afval | Tarief eerste container/maand | Tarief bijkomende containers/maand |
40 liter | GFT / Huisvuil | 0,50 euro | 0 euro |
120 liter | GFT / Huisvuil | 0,50 euro | 0,50 euro |
240 liter | GFT / Huisvuil | 1,00 euro | 1,00 euro |
1.100 liter | GFT / Huisvuil | 8,00 euro | 8,00 euro |
Artikel 2 – Integratie in het belastingreglement
Dit amendement maakt integraal deel uit van het belastingreglement en vervangt de oorspronkelijke tabel vermeld in punt 4.
Het amendement wordt verworpen.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het Diftar-systeem goed als volgt:
Belastingen 2026-2031
Belastingreglement voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen via het Diftar-systeem
1. Algemene bepalingen
De stad heft van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een belasting voor inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
Definities:
2. Belastingplichtige
De belasting in punt 4 tot en met 8 zijn per aansluitpunt verschuldigd door:
De belastingen in punt 9 zijn per evenement verschuldigd door:
3. Toekenningsregels
Het huisvuil wordt aangeboden in een huisvuilcontainer, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse/bovengrondse verzamelcontainer voor huisvuil. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt een toegangspas op basis van volume of op basis van gewicht ter beschikking gesteld.
Het gft wordt aangeboden in een gft-container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een bovengrondse verzamelcontainer voor gft. In dit laatste geval wordt per aansluitpunt een toegangspas op basis van volume ter beschikking gesteld.
De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de stad Herentals via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
4. Vaste kost
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
Type container | Tarief per maand |
40 liter container: gft | 0,50 euro voor de eerste container en 0 euro per bijkomende container |
120 liter container: gft | 0,50 euro voor de eerste container en 0,50 euro per bijkomende container |
1.100 liter container: gft | 8 euro voor de eerste container en 8 euro per bijkomende container |
1.100 liter container: huisvuil | 8 euro voor de eerste container en 8 euro per bijkomende container |
De tarieven van de vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in punt 10.
5. Slotkosten
Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 40 euro per container verschuldigd.
6. Variabele kosten
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt op gewicht of per volume.
De afronding van de kg’s gebeurt conform de toegekende nauwkeurigheidsklassen en afrondingsregels volgens het ijkcertificaat.
| Tarief |
container: huisvuil | 0,25 euro per kilogram |
container: gft | 0,10 euro per kilogram |
Ondergrondse/bovengrondse container met toegangscontrole: huisvuil | 0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter |
1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing, wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor huisvuil van 125 kg/m³ | |
Bovengrondse verzamelcontainer met toegangscontrole: gft | 0,40 euro per aanbieding van de toegangspas van 10 liter Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing is wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor gft van 400 kg/m³ |
De kilogram- en volumetarieven worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in punt 10.
7. Vervangings- of herstellingskosten
Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:
| 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l | verzamelcontainer met toegangscontrole |
container vervangen (euro/stuk) | 31 | 23 | 35 | 245 |
|
chip vervangen (euro/stuk) | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
slot (euro/stuk) | 40 | 40 | 40 | 40 |
|
omruiling (euro/interventie) | 15 | 15 | 15 | 15 |
|
toegangspas (euro/stuk) |
|
|
|
| 5 |
De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.
8. Omruilingskosten
De omruiling naar een ander containerformaat is eenmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.
Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 15 euro per container verschuldigd.
9. Kosten bij evenementen
Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.
Voor de terbeschikkingstelling van containers op een evenement is een contantbelasting verschuldigd:
| Tarief |
120 liter container: huisvuil | 10 euro per container |
120 liter container: gft | 10 euro per container |
240 liter container: huisvuil | 10 euro per container |
1.100 liter container: huisvuil | 25 euro per container |
1.100 liter container: gft | 25 euro per container |
Bijkomend is voor de ingezamelde hoeveelheden afval een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in punt 6.
Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in punt 7.
10. Indexering
De vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers, vermeld in punt 4, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
Het zo verkregen getal wordt afgerond op 2 cijfers na de komma.
De kilogramtarieven, vermeld in punt 6, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers na de komma.
De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt. Tevens wordt er voor huisvuil rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA.
De volumetarieven, vermeld in punt 6, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA bijlage 5.1.4.voor huisvuil. Voor gft op basis van het soortelijk gewicht van 400 kg/m³.
11. Vrijstellingen
Er zijn geen vrijstellingen van toepassing op dit reglement.
12. Contantbelasting
De contantbelastingen in punt 4 tot en met 8 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is.
De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de stad Herentals.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
| Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container | 75 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1.100 liter | 250 euro |
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
| Drempelbedrag |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container | 10 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1.100 liter | 50 euro |
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:
| Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging |
afvalhistoriek < 3 maanden | bedrag van de eerste betalingsuitnodiging en negatieve saldo van de provisie |
afvalhistoriek > 3 maanden | bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 1 jaar |
In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.
Voor een aansluitpunttype andere dan 'gezin' moet de afmelding uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren.
Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 9, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
13. Procedure
De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.
Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
14. Bezwaren
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De belastingplichtige dient het bezwaar in binnen een termijn van 3 maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.