Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen een aanvullend verkeersreglement goed over de snelheidszonering van 30, 50 en 70 km/u op het grondgebied van Herentals.
Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen ook een aanvullend verkeersreglement goed over het weren van voertuigen + 3,5 ton op de landelijke wegen met uitzondering van landbouwvoertuigen en plaatselijk verkeer.
Op 22 april 2020 heeft de gemeenteraad van Lille een aanvullend verkeersreglement goedgekeurd waarbij in het volledige gehucht Heerle een snelheidsbeperking van 50 km/u van toepassing is.
Op 7 augustus 2023 is aannemer TM AGBb Infra-Hooyberghs nv gestart aan de infrastructuurwerken op Watervoort.
Ter voorbereiding van het ontwerpplan voor de nieuwe wegenis te Watervoort werd met de buurgemeente Lille reeds afstemming gezocht over de toegelaten snelheden in de zone tussen de N153, de Aa, de N134 op grondgebied Lille, Watervoort en Heerle (verlengde Watervoort op grondgebied Lille). In 2020 heeft het gemeentebestuur van Lille reeds in het gehele gehucht een zone 50 goedgekeurd (zie bijlage '20200422 AR LILLE - Invoeren van een zone 50'). Op het grondgebied van Herentals was ook op Hulzen, de noordelijke zijstraten van Watervoort en Watervoort tussen nummers 2 en 58 reeds een zone 50 van kracht.
Met de heraanleg van de straat Watervoort werd beslist om de snelheidsbeperking op de grondgebieden van Lille en Herentals met elkaar af te stemmen en overal zone 50 in te voeren, met uitzondering van Noord-Dauwenland, de Fermerijweg en de Heistraat waar reeds een zone 30 geldt.
Naast de afstemming van de snelheidsbeperking werd door de politie ook aangeraden om de bebording over het tonnageverbod +3,5t, 'uitgezonderd laden en lossen' en 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' aan te passen wegens een wijziging in de wegcode in 2022 over het gebruik van het bord C23.
Omwille van bovenstaande wijzigingen moet een nieuwe aanvullend verkeersreglement voor Watervoort opgesteld worden. Het plan met de nieuwe definitieve signalisatie op Watervoort kan teruggevonden worden in bijlage '20240610_De_SIGN_M2D_signalisatie-Layout2'.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende maatregelen met betrekking tot de invoering van een snelheidsbeperking van 50 km/u in de hele straat Watervoort goed. De zone wordt afgebakend door de verkeersborden ZC43 '50' (begin van de zone) en ZC45 '50/' (einde van de zone) toe te voegen aan het kruispunt van de Watervoort en de Poederleeseweg. Alle foutieve ZC43 '50' en ZC45 '50/' borden worden verwijderd.
Het college van burgemeester en schepenen wijzigt de aanwezige bebording C21 '3,5t', 'uitgezonderd laden en lossen', 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' naar een opstelling C23, '+3,5t; uitgezonderd laden en lossen, landbouwvoertuigen' naar aanleiding van de veranderde reglementering in de wegcode over het gebruik van het verkeersbord C23. Deze wijziging wordt doorgevoerd op de kruispunten van Watervoort met Poederleeseweg en Hulzen met Poederleeseweg. De verkeersreglementering over de toegelaten tonnage blijft ongewijzigd.
In het nieuwe wegenisontwerp van Watervoort werden bijkomend enkele verhoogde inrichtingen aangelegd. Deze worden aangekondigd met de borden A14.
Door dit besluit worden voor de betreffende wegen, de huidige aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer die betrekking hebben op de bepaling van de maximaal toegelaten snelheid of de tonnagebeperking +3,5t, opgeheven.
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.