Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

2025_CBS_00011 - Aanvullend verkeersreglement: zone 50 en tonnagebeperking in Watervoort: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 06/01/2025 - 14:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Bertels, de burgemeester en voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Liese Bergen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Nathalie Van Sande, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Bieke Baeten, schepen; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2025_CBS_00011 - Aanvullend verkeersreglement: zone 50 en tonnagebeperking in Watervoort: goedkeuring 2025_CBS_00011 - Aanvullend verkeersreglement: zone 50 en tonnagebeperking in Watervoort: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen een aanvullend verkeersreglement goed over de snelheidszonering van 30, 50 en 70 km/u op het grondgebied van Herentals.  

Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen ook een aanvullend verkeersreglement goed over het weren van voertuigen + 3,5 ton op de landelijke wegen met uitzondering van landbouwvoertuigen en plaatselijk verkeer. 

Op 22 april 2020 heeft de gemeenteraad van Lille een aanvullend verkeersreglement goedgekeurd waarbij in het volledige gehucht Heerle een snelheidsbeperking van 50 km/u van toepassing is.

Op 7 augustus 2023 is aannemer TM AGBb Infra-Hooyberghs nv gestart aan de infrastructuurwerken op Watervoort. 

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Argumentatie

Ter voorbereiding van het ontwerpplan voor de nieuwe wegenis te Watervoort werd met de buurgemeente Lille reeds afstemming gezocht over de toegelaten snelheden in de zone tussen de N153, de Aa, de N134 op grondgebied Lille, Watervoort en Heerle (verlengde Watervoort op grondgebied Lille). In 2020 heeft het gemeentebestuur van Lille reeds in het gehele gehucht een zone 50 goedgekeurd (zie bijlage '20200422 AR LILLE - Invoeren van een zone 50'). Op het grondgebied van Herentals was ook op Hulzen, de noordelijke zijstraten van Watervoort en Watervoort tussen nummers 2 en 58 reeds een zone 50 van kracht. 

Met de heraanleg van de straat Watervoort werd beslist om de snelheidsbeperking op de grondgebieden van Lille en Herentals met elkaar af te stemmen en overal zone 50 in te voeren, met uitzondering van Noord-Dauwenland, de Fermerijweg en de Heistraat waar reeds een zone 30 geldt. 

Naast de afstemming van de snelheidsbeperking werd door de politie ook aangeraden om de bebording over  het tonnageverbod +3,5t, 'uitgezonderd laden en lossen' en 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' aan te passen wegens een wijziging in de wegcode in 2022 over het gebruik van het bord C23.

Omwille van bovenstaande wijzigingen moet een nieuwe aanvullend verkeersreglement voor Watervoort opgesteld worden. Het plan met de nieuwe definitieve signalisatie op Watervoort kan teruggevonden worden in bijlage '20240610_De_SIGN_M2D_signalisatie-Layout2'. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende maatregelen met betrekking tot de invoering van een snelheidsbeperking van 50 km/u in de hele straat Watervoort goed. De zone wordt afgebakend door de verkeersborden ZC43 '50' (begin van de zone) en ZC45 '50/' (einde van de zone) toe te voegen aan het kruispunt van de Watervoort en de Poederleeseweg. Alle foutieve ZC43 '50' en ZC45 '50/' borden worden verwijderd.

Het college van burgemeester en schepenen wijzigt de aanwezige bebording C21 '3,5t', 'uitgezonderd laden en lossen', 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' naar een opstelling C23, '+3,5t; uitgezonderd laden en lossen, landbouwvoertuigen' naar aanleiding van de veranderde reglementering in de wegcode over het gebruik van het verkeersbord C23. Deze wijziging wordt doorgevoerd op de kruispunten van Watervoort met Poederleeseweg en Hulzen met Poederleeseweg. De verkeersreglementering over de toegelaten tonnage blijft ongewijzigd. 

In het nieuwe wegenisontwerp van Watervoort werden bijkomend enkele verhoogde inrichtingen aangelegd. Deze worden aangekondigd met de borden A14.

Door dit besluit worden voor de betreffende wegen, de huidige aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer die betrekking hebben op de bepaling van de maximaal toegelaten snelheid of de tonnagebeperking +3,5t, opgeheven. 

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.