Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

2025_CBS_00144 - Aanvullend verkeersreglement: voorrangsregeling en toegangsverbod in Bornstraat: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 27/01/2025 - 14:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Bertels, de burgemeester en voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Liese Bergen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Nathalie Van Sande, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bieke Baeten, schepen

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2025_CBS_00144 - Aanvullend verkeersreglement: voorrangsregeling en toegangsverbod in Bornstraat: goedkeuring 2025_CBS_00144 - Aanvullend verkeersreglement: voorrangsregeling en toegangsverbod in Bornstraat: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 3 april 1978 keurde de gemeenteraad een aanvullend verkeersreglement goed over het verbod voor alle bestuurders, uitgezonderd fietsers en bromfietsers in de Bornstraat tussen de Vorselaarsebaan en de Bosdreef. 

Op 3 oktober 2024 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen de omgevingsvergunning voor de wijziging van een verkaveling op een terrein in de Bornstraat met kadastrale omschrijving afdeling 1, sectie A, nr. 257 D 0. 

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Argumentatie

Omwille van de goedgekeurde verkaveling van het perceel 13011A0257/00D000 moet het toegangsverbod dat in 1978 goedgekeurd werd, aangepast worden zodat toekomstige eigenaars de mogelijkheid hebben om de percelen met een gemotoriseerd voertuig te bereiken. Daartoe moeten de verkeersborden C3 met onderborden aangepast en verplaatst worden. 

Op vraag van het college van burgemeester en schepenen wordt ook de voorrangsregeling in de Bornstraat aangepast. Omdat de Bornstraat onder een serieuze helling ligt, hebben fietsers die vanuit de richting van de Vorselaarsebaan komen een redelijke snelheid wanneer ze het kruispunt van de Bosdreef bereiken. Omdat in de hele wijk Ter Buecken het principe van voorrang aan rechts geldt, moeten deze fietsers nu dus voorrang geven aan verkeer komend uit de Bosdreef, Mereldreef, Kennedylaan en Meivuurstraat. Het college van burgemeester en schepenen wenst om veiligheidsredenen de voorrangssituatie om te draaien zodat de Bornstraat voorrang heeft op de Bosdreef. 

Over dit voorstel werd advies gevraagd aan PZ Neteland, zie bijlage '20250108_Advies PZ verkeerssituatie Bornstraat'. De politie is van oordeel dat het mogelijk is om de Bornstraat in voorrang te zetten op voorwaarde dat de voorrangssituatie op alle kruispunten dezelfde is. Een regeling waarbij de verschillende kruispunten van de Bornstraat andere voorrangsregelingen hebben is voor de weggebruiker zeer onduidelijk en verwarrend. 

Om die reden wordt in het aanvullend verkeersreglement opgenomen dat de Bornstraat op alle kruispunten (Bosdreef, Mereldreef, Kennedylaan en Meivuurstraat) in de voorrang wordt gezet. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen heft het aanvullend verkeersreglement van 3 april 1978 over het toegangsverbod in de Bornstraat op.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om het verkeer in de Bornstraat tussen perceel 13011A0257/00D000 en de Vorselaarsebaan te verbieden voor alle bestuurders, uitgezonderd fietsers, bromfietsers en speedpedelecs. Deze reglementering wordt aan de weggebruikers kenbaar gemaakt door middel van de verkeersborden C3 en onderborden M3bis, dit zowel ter hoogte van de Vorselaarsebaan als ter hoogte van bovenvermeld perceel. Ter hoogte van het kruispunt van de Bornstraat met de Bosdreef wordt het toegangsverbod aangekondigd door het verkeersbord F45b.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de Bornstraat in de voorrang te zetten op de kruispunten met de Bosdreef, Mereldreef, Kennedylaan en Meivuurstraat. De reglementering wordt aan de weggebruikers kenbaar gemaakt door aan alle kruispunten het verkeersbord B1 te plaatsen ter hoogte van de zijstraat en de verkeersborden B15c en B15f ter hoogte van de Bornstraat.

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het digitaal loket voor lokale besturen.