Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor de behandeling van omgevingsvergunningen. Dit reglement geldt tot en met 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
De stad levert administratieve prestaties. Het is billijk om deze door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de melding- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Het is billijk om de tarieven te indexeren. Het huidige reglement wordt bijgevolg geactualiseerd en de naam van het reglement wordt aangepast ter verduidelijking van de burger.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten goed
De gemeenteraad keurde op 5 november 2019 het belastingreglement beleidsdomein omgeving goed.
Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor de behandeling van omgevingsvergunningen. Dit reglement geldt tot en met 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
De stad levert administratieve prestaties. Het is billijk om deze door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de melding- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Het is billijk om de tarieven te indexeren. Het huidige reglement wordt bijgevolg geactualiseerd en de naam van het reglement wordt aangepast ter verduidelijking van de burger.
Nieuw zijn de zittingen van de Kwaliteitskamer waarvoor momenteel nog geen kosten worden verrekend, vanaf 2026 wordt er een forfaitair bedrag aangerekend van 500 euro per agendapunt.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het reglement op 20 oktober 2025 principieel goed.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten goed als volgt:
Belastingen 2026-2031
Belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten
1. Algemene bepalingen
Doel: de stad Herentals levert administratieve prestaties in het kader van de behandeling van aanvragen tot het bekomen van omgevingsvergunningen, meldingen, stedenbouwkundige attesten of aanvragen tot opname als 'vergund geacht' in het vergunningenregister. De administratieve last en complexiteit van het behandelen van aanvragen en meldingen in het kader van het omgevingsvergunningendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is billijk om deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
2. Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.
Werd de aanvraag door twee of meer belanghebbenden ingediend, dan zijn deze hoofdelijk gehouden tot de betaling van de verschuldigde belasting.
3. Grondslag en tarief
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
| Advies kwaliteitskamer | 500 euro |
| Projectvergadering | 325 euro |
| Melding | 100 euro |
| Aanvraag voor een omgevingsvergunning waarvoor de vereenvoudigde procedure van toepassing is: Stedenbouwkundig Ingedeelde Inrichting of Activiteit Gemengd dossier | 100 euro 100 euro 150 euro |
| Aanvraag voor een omgevingsvergunning waarvoor de gewone procedure van toepassing is: Stedenbouwkundig Ingedeelde Inrichting of Activiteit Gemengd dossier | 300 euro 300 euro 500 euro |
| Aanvraag tot opname gebouw als 'vergund geacht' in het vergunningenregister (vermoeden van vergunning, cfr. artikel 4.2.14 VCRO) | 100 euro |
| Aanvraag stedenbouwkundig attest | 100 euro |
| Het forfaitair bedrag voor een aanvraag voor een omgevingsvergunning of melding wordt vermeerderd per dossiertype, met: | |
| Voor een project voor het bouwen van meer dan één woongelegenheid, met uitzondering van zorgwonen | 100 euro per woongelegenheid |
| Voor een project voor het vermeerderen van het aantal woongelegenheden in een bestaand gebouw, met uitzondering van zorgwonen | 100 euro per bijkomende woongelegenheid |
| Voor een project voor het verkavelen van gronden | 65 euro per bebouwbare kavel |
| Voor een project voor het bijstellen van een verkaveling waarbij het aantal kavels wijzigt | 65 euro per bijkomende bebouwbare kavel |
| Voor projecten met aanleg openbaar domein en beslissing zaak der wegen | 300 euro |
| Het digitaliseren van een analoog ingediend dossier | 200 euro |
| Voor een aanvraag die betrekking heeft op de exploitatie van in de eerste klasse ingedeelde inrichtingen | 150 euro |
| Voor een aanvraag met een project-MER of een omgevingsveiligheidsrapport, of een vergunningsaanvraag die betrekking heeft op de exploitatie van een inrichting of activiteit met een GPBV-installatie | 300 euro |
| Voor het toepassen van een administratieve lus of een wijziging van de vergunningsaanvraag tijdens de lopende procedure | 200 euro |
4. Vrijstellingen
5. Contantbelasting
De belasting wordt zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet uitgevoerd kan worden, wordt de contantbelasting ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
6. Procedure
De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
7. Bezwaren
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd.