Terug
Gepubliceerd op 10/11/2025

2025_GR_00442 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten: goedkeuring

gemeenteraad
di 04/11/2025 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2026 en eindigt op 31/12/2031
  • Relevante MAR code: 7316 - Aanvragen stedenbouwkundige vergunningen
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Rob Lathouwers, voorzitter ; Jan Bertels, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Liese Bergen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Nathalie Van Sande, schepen ; Stefan Verraedt, schepen; Bieke Baeten, schepen; Vic Vervloesem, raadslid; Bart Michiels, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Martine Moriau, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Wendy Meynendonckx, raadslid; Hans Vets, raadslid; Kobe Vets, raadslid; Maurice Rombouts, raadslid; Jan Laenen, raadslid; Wiske Bertels, raadslid; Tom Helsen, raadslid; An Michielsen, raadslid; Roel D'haeseleer, raadslid; Katrien Van Hove, raadslid; Jessica Van Looy, raadslid; Marc  Everaerts, raadslid; Wim Boeckx, raadslid; Jan Engelen, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marnix Verheyen, raadslid; Matthias Verhegge, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2025_GR_00442 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten: goedkeuring 2025_GR_00442 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor de behandeling van omgevingsvergunningen. Dit reglement geldt tot en met 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

De stad levert administratieve prestaties. Het is billijk om deze door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de melding- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Het is billijk om de tarieven te indexeren. Het huidige reglement wordt bijgevolg geactualiseerd en de naam van het reglement wordt aangepast ter verduidelijking van de burger.

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten goed

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De gemeenteraad keurde op 5 november 2019 het belastingreglement beleidsdomein omgeving goed.

Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur
  • Decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Argumentatie

Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor de behandeling van omgevingsvergunningen. Dit reglement geldt tot en met 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

De stad levert administratieve prestaties. Het is billijk om deze door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de melding- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Het is billijk om de tarieven te indexeren. Het huidige reglement wordt bijgevolg geactualiseerd en de naam van het reglement wordt aangepast ter verduidelijking van de burger. 

Nieuw zijn de zittingen van de Kwaliteitskamer waarvoor momenteel nog geen kosten worden verrekend, vanaf 2026 wordt er een forfaitair bedrag aangerekend van 500 euro per agendapunt.

Het college van burgemeester en schepenen keurde het reglement op 20 oktober 2025 principieel goed.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten goed als volgt:

Belastingen 2026-2031

Belastingreglement op omgevingsvergunningsaanvragen en bijhorende diensten

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een belasting op aanvragen, meldingen en wijzigingen in kader van het omgevingsvergunningendecreet en Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Doel: de stad Herentals levert administratieve prestaties in het kader van de behandeling van aanvragen tot het bekomen van omgevingsvergunningen, meldingen, stedenbouwkundige attesten of aanvragen tot opname als 'vergund geacht' in het vergunningenregister. De administratieve last en complexiteit van het behandelen van aanvragen en meldingen in het kader van het omgevingsvergunningendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is billijk om deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

2. Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

Werd de aanvraag door twee of meer belanghebbenden ingediend, dan zijn deze hoofdelijk gehouden tot de betaling van de verschuldigde belasting.

3. Grondslag en tarief

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

  • De belasting bestaat uit een forfaitair bedrag per procedure en kan verhoogd worden met een bijkomend bedrag per dossiertype.
  • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen aanvragen waar de stad de vergunningverlenende overheid is en aanvragen waar de Vlaamse overheid of de provincie de vergunningverlenende overheid is.
Advies kwaliteitskamer500 euro
Projectvergadering325 euro
Melding100 euro
Aanvraag voor een omgevingsvergunning waarvoor de vereenvoudigde procedure van toepassing is:
Stedenbouwkundig
Ingedeelde Inrichting of Activiteit
Gemengd dossier

100 euro
100 euro
150 euro
Aanvraag voor een omgevingsvergunning waarvoor de gewone procedure van toepassing is:
Stedenbouwkundig
Ingedeelde Inrichting of Activiteit
Gemengd dossier

300 euro
300 euro
500 euro
Aanvraag tot opname gebouw als 'vergund geacht' in het vergunningenregister (vermoeden van vergunning, cfr. artikel 4.2.14 VCRO)100 euro
Aanvraag stedenbouwkundig attest100 euro


Het forfaitair bedrag voor een aanvraag voor een omgevingsvergunning of melding wordt vermeerderd per dossiertype, met:


Voor een project voor het bouwen van meer dan één woongelegenheid, met uitzondering van zorgwonen100 euro per woongelegenheid
Voor een project voor het vermeerderen van het aantal woongelegenheden in een bestaand gebouw, met uitzondering van zorgwonen100 euro per bijkomende woongelegenheid
Voor een project voor het verkavelen van gronden65 euro per bebouwbare kavel
Voor een project voor het bijstellen van een verkaveling waarbij het aantal kavels wijzigt65 euro per bijkomende bebouwbare kavel
Voor projecten met aanleg openbaar domein en beslissing zaak der wegen300 euro
Het digitaliseren van een analoog ingediend dossier200 euro 
Voor een aanvraag die betrekking heeft op de exploitatie van in de eerste klasse ingedeelde inrichtingen150 euro 
Voor een aanvraag met een project-MER of een omgevingsveiligheidsrapport, of een vergunningsaanvraag die betrekking heeft op de exploitatie van een inrichting of activiteit met een GPBV-installatie300 euro 
Voor het toepassen van een administratieve lus of een wijziging van de vergunningsaanvraag tijdens de lopende procedure200 euro


4. Vrijstellingen

  • De belasting is niet verschuldigd wanneer de indiener Europese, federale of gewestelijke overheidsdiensten, provincie, gemeenten, instellingen van openbaar nut of woonmaatschappijen betreft.
  • De belasting is niet verschuldigd indien de omgevingsvergunningsaanvraag onontvankelijk of onvolledig wordt verklaard.
  • Procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus ten gevolge van een onregelmatigheid veroorzaakt door de stad, zijn vrijgesteld van belasting.

5. Contantbelasting

De belasting wordt zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet uitgevoerd kan worden, wordt de contantbelasting ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.

6. Procedure

De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

7. Bezwaren

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd.


Stemming op het artikel

Stemmen voor 24
Els Sterckx, Eva Brandwijk, Stefan Verraedt, Pascal Van Nueten, Hans Van den Eynden, Bieke Baeten, Liese Bergen, Jan Bertels, Wiske Bertels, Roel D'haeseleer, Jan Engelen, Marc  Everaerts, Tom Helsen, Jan Laenen, Wendy Meynendonckx, Martine Moriau, Maurice Rombouts, Katrien Van Hove, Jessica Van Looy, Nathalie Van Sande, Vic Vervloesem, Hans Vets, Kobe Vets, Rob Lathouwers
Stemmen tegen 3
Bart Michiels, Wim Boeckx, An Michielsen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0