Terug
Gepubliceerd op 10/11/2025

2025_GR_00435 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren: goedkeuring

gemeenteraad
di 04/11/2025 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2026 en eindigt op 31/12/2031
  • Relevante MAR code: 73408 - Nachtwinkels en phoneshops
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Rob Lathouwers, voorzitter ; Jan Bertels, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Liese Bergen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Nathalie Van Sande, schepen ; Stefan Verraedt, schepen; Bieke Baeten, schepen; Vic Vervloesem, raadslid; Bart Michiels, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Martine Moriau, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Wendy Meynendonckx, raadslid; Hans Vets, raadslid; Kobe Vets, raadslid; Maurice Rombouts, raadslid; Jan Laenen, raadslid; Wiske Bertels, raadslid; Tom Helsen, raadslid; An Michielsen, raadslid; Roel D'haeseleer, raadslid; Katrien Van Hove, raadslid; Jessica Van Looy, raadslid; Marc  Everaerts, raadslid; Wim Boeckx, raadslid; Jan Engelen, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marnix Verheyen, raadslid; Matthias Verhegge, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2025_GR_00435 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren: goedkeuring 2025_GR_00435 - Belastingen 2026-2031: Belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels. Dit reglement geldt tot 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

Het reglement werd aangepast met tekstuele en inhoudelijke wijzigingen.

Wijzigingen:

  • Aan het huidige reglement worden dagbladwinkels met ruimere openingsuren toegevoegd. Gezien de activiteiten van de dagbladwinkels met ruimere openingsuren gelijklopend zijn aan de activiteiten van nachtwinkels, voert de stad ook een belasting in voor dagbladwinkels met ruimere openingsuren. De activiteiten vinden plaats tijdens de nachtrust van omwonenden, wat dikwijls gepaard gaat met overlast en kan leiden tot een grotere inspanning voor de stad.
  • In dit vernieuwd reglement worden de tarieven voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren geïndexeerd.

De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren 2026-2031 goed.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De gemeenteraad keurde op 5 november 2019 het belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels goed.

Dit reglement loopt af op 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

Op 20 oktober 2025 keurde het college van burgemeester en schepenen het belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren 2026-2031 principieel goed. 

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur
  • Decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Wet van 10 november 2006 over de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening

Argumentatie

Herentals heeft momenteel een belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels. Dit reglement geldt tot 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.

Het opleggen van een heffing voor nachtwinkels is verantwoord gezien de activiteiten van de nachtwinkels fundamenteel verschillen van deze van de gewone kleinhandel, gezien de openingsuren zich grotendeels tijdens de nachtrust van de omwonenden situeert en gezien het openhouden van nachtwinkels dikwijls gepaard gaat met overlast en de handhaving van de openbare orde en de openbare netheid. Een teveel aan nachtwinkels schaadt de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat. Deze neerwaartse evolutie moet door gerichte acties worden tegengehouden zodat een verscheiden en kwaliteitsvol aanbod aan handelszaken kan blijven bestaan. Het is billijk hiervoor een specifieke belasting te heffen.

Het is verantwoord om de heffing voor nachtwinkels uit te breiden naar dagbladwinkels met ruimere openingsuren gezien de activiteiten van de dagbladwinkels met ruimere openingsuren gelijklopend zijn aan de activiteiten van nachtwinkels. De activiteiten vinden plaats tijdens de nachtrust van omwonenden, wat dikwijls gepaard gaat met overlast en kan leiden tot een grotere inspanning voor de stad.

Deze belasting verlicht de financiële behoefte van de stad.

Het reglement werd aangepast met tekstuele en inhoudelijke wijzigingen.

Wijzigingen:

  • Aan het huidige reglement worden dagbladwinkels met ruimere openingsuren toegevoegd. Gezien de activiteiten van de dagbladwinkels met ruimere openingsuren gelijklopend zijn aan de activiteiten van nachtwinkels, voert de stad ook een belasting in voor dagbladwinkels met ruimere openingsuren. De activiteiten vinden plaats tijdens de nachtrust van omwonenden, wat dikwijls gepaard gaat met overlast en kan leiden tot een grotere inspanning voor de stad.
  • In dit vernieuwd reglement worden de tarieven voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren geïndexeerd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren 2026-2031 goed als volgt:

Belastingen 2026-2031

Belastingreglement voor de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een openingsbelasting en een jaarlijkse belasting op de uitbating van nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren.

Doel:

Nachtwinkels en dagbladwinkels met ruimere openingsuren zijn op het vlak van handhaving van de openbare orde en de openbare netheid, door hun aard en het tijdstip van hun activiteiten, meer dan andere types van handelszaken een extra belasting voor veiligheids- en andere gemeentelijke openbare diensten. Een teveel aan nachtwinkels schaadt de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat. Deze neerwaartse evolutie moet door gerichte acties worden tegengehouden zodat een verscheiden en kwaliteitsvol aanbod aan handelszaken kan blijven bestaan. Om de financiële kost die dit meebrengt en het evenwicht in de begroting niet te verstoren, is het noodzakelijk dat de stad een belasting invoert op de uitbating van nachtwinkels.

Gezien de activiteiten van de dagbladwinkels met ruimere openingsuren gelijklopend zijn aan de activiteiten van nachtwinkels, voert de stad ook een belasting in voor dagbladwinkels met ruimere openingsuren. De activiteiten vinden plaats tijdens de nachtrust van omwonenden, wat dikwijls gepaard gaat met overlast en kan leiden tot een grotere inspanning voor de stad.

Deze belasting verlicht de financiële behoefte van de stad.

Definities:

  • Uitbater: de natuurlijke of rechtspersoon die eigenaar is van de handelszaak (maar niet noodzakelijk van het handelspand) en voor wiens rekening en risico de instelling wordt uitgebaat.
  • Vestigingseenheid: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is waar activiteiten waarop de wet van 10 november 2006 van toepassing is, uitgeoefend worden.
  • Nachtwinkel: een vestigingseenheid die aan alle onderstaande eigenschappen voldoet:
    • ingeschreven zijn in de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen), uitsluitend onder de rubriek 'verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen'
    • geen andere handelsactiviteit uitoefent dan die hierboven bedoeld is
    • een maximale netto-verkoopoppervlakte heeft van 150 m²
    • op een duidelijke en permanente manier de vermelding ‘nachtwinkel’ draagt.
  • Dagbladwinkels met ruimere openingsuren: een vestigingseenheid waarvan de hoofdactiviteit bestaat uit de verkoop van kranten, tijdschriften, tabaksproducten en rookwaren, telefoonkaarten en producten van de Nationale Loterij. Er is sprake van een hoofdactiviteit indien de verkoop van de productgroep die de hoofdactiviteit uitmaakt, minstens 50 % van het jaarlijks zakencijfer vertegenwoordigt. Enkel de dagbladwinkels zoals vermeld in artikel 16 § 2 eerste lid a) van de wet van 10 november 2006 over de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, die ruimere openingsuren nastreven, maken het voorwerp uit van dit reglement. Dit zijn de dagbladwinkels met openingsuren voor 5 uur en/of na 21 uur.

2. Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de uitbater van een nachtwinkel en dagbladwinkel met ruimere openingsuren op het grondgebied van de stad Herentals.

De eigenaar van het pand waarin de economische activiteit plaatsvindt, is hoofdelijk aansprakelijk tot het betalen van de belasting.

3. Grondslag en tarief

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

  • De uitbater betaalt een eenmalige openingsbelasting van 7.800 euro die verschuldigd is bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel of een dagbladwinkel met ruimere openingsuren. Elke wijziging van uitbating is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.
  • De uitbater betaalt ook een jaarlijkse belasting van 1.900 euro per jaar per nachtwinkel of dagbladwinkel met ruimere openingsuren. Deze jaarlijkse belasting gaat in vanaf het aanslagjaar volgend op het aanslagjaar van inkohiering van de openingsbelasting, of bij gebrek hiervan vanaf de inwerkingtreding van het belastingreglement.

De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingschuld. De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Ze zijn verschuldigd voor het ganse aanslagjaar, welke ook de aanvang- of de stopzettingsdatum van de economische activiteit of wijziging van uitbating in het jaar is.

4. Vrijstellingen

Voor dit reglement zijn geen vrijstellingen.

5. Kohierbelasting

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier, op naam van de belastingplichtige, die zowel een natuurlijke persoon, een feitelijke vereniging als een rechtspersoon kan zijn.

Indien de belastingplichtige een feitelijke vereniging is, is de belasting hoofdelijk verschuldigd door haar leden. Indien er meerdere belastingplichtigen zijn, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de algehele belasting.

Aangifteplicht:

De belastingplichtige moet jaarlijks ten laatste op 30 april van het aanslagjaar een aangifte indienen bij het stadsbestuur op het voorgeschreven aangifteformulier. Een belastingplichtige die geen aangifteformulier van de stad heeft ontvangen, moet er zelf één aanvragen. Dit kan op eenvoudig verzoek of door het downloaden van het aangifteformulier op de website van de stad.

De administratie kan aan de belastingplichtige een voorstel van aangifte bezorgen. Als de belastingplichtige geen opmerkingen bij het voorstel indient voor de hierboven vermelde aangiftedatum is verstreken, geldt het voorstel als een regelmatige aangifte.

Bovendien moet voor elke wijziging of verandering in de belastbare toestand in de loop van het belastingjaar, binnen de maand melding worden gedaan bij het stadsbestuur.

Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan voor de aangiftedatum, wordt de belasting ambtshalve gevestigd op basis van de gegevens waarover de stad beschikt, overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008.

6. Procedure

De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

7. Bezwaren

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 27
Bart Michiels, Els Sterckx, Eva Brandwijk, Stefan Verraedt, Pascal Van Nueten, Hans Van den Eynden, Bieke Baeten, Liese Bergen, Jan Bertels, Wiske Bertels, Wim Boeckx, Roel D'haeseleer, Jan Engelen, Marc  Everaerts, Tom Helsen, Jan Laenen, Wendy Meynendonckx, An Michielsen, Martine Moriau, Maurice Rombouts, Katrien Van Hove, Jessica Van Looy, Nathalie Van Sande, Vic Vervloesem, Hans Vets, Kobe Vets, Rob Lathouwers
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0