Terug
Gepubliceerd op 18/02/2025

2025_CBS_00233 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring herziening

college van burgemeester en schepenen
ma 10/02/2025 - 13:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Bertels, de burgemeester en voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Liese Bergen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Nathalie Van Sande, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Bieke Baeten, schepen; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2025_CBS_00233 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring herziening 2025_CBS_00233 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring herziening

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen een aanvullend verkeersreglement goed betreffende de snelheidszonering van 30, 50 en 70 km/u op het grondgebied van Herentals.  

Op 6 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen, in kader van het dossier rond mobiliteitsmaatregelen in Wuytsbergen-Ekelen, de beslissing genomen om de zone 30 binnen de ringlaan uit te breiden.

Op 27 maart 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen de contour voor de uitbreiding van de zone 30 binnen de ringlaan goedgekeurd. 

Op 8 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om de intentieverklaring van de 'coalitie van 30' te ondertekenen.

Op 23 oktober 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend verkeersreglement voor de uitbreiding van de zone 30 binnen de ringlaan goed. 

Op 6 januari 2025 besliste het college van burgemeester en schepenen naar aanleiding van de goedkeuring van het verslag van de mobiliteitscel van 2 december 2024 dat een wijziging van de zone 30 in de St.-Jobsstraat onderzocht moest worden.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Argumentatie

Op 23 oktober 2023 werd het aanvullend verkeersreglement voor de uitbreiding van de zone 30 binnen de ringlaan goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. 

Uit snelheidsmetingen in de St.-Jobsstraat (binnen de ringlaan) begin november 2024 is gebleken dat een meerderheid van de voertuigen sneller rijdt dan de maximaal toegelaten snelheid van 30 km/u. De gemiddeld gereden snelheid ligt er eerder rond 50 km/u. Aangezien er in het segment van de St.-Jobsstraat tussen de ringlaan en de Hellekensstraat fietspaden aanwezig zijn, wenst het college van burgemeester en schepenen, naar analogie met de Lierseweg, Stadspoortstraat en Herenthoutseweg, de maximaal toegelaten snelheid in dat segment opnieuw te verhogen naar 50 km/u. De inrichting en het wegbeeld van dat segment van de St.-Jobsstraat, met de aanwezigheid van een afgescheiden fietspad, laten toe om een maximaal toegelaten snelheid van 50 km/u te hanteren. 

Het segment van de St.-Jobsstraat tussen de Augustijnenlaan en de Hellekensstraat behoudt zijn statuut als fietsstraat waar dus een maximaal toegelaten snelheid van 30 km/u van kracht is.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen heft de vorige versie van het aanvullend verkeersreglement betreffende de zone 30 binnen de ringlaan van 23 oktober 2023 op. 

Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende maatregelen met betrekking tot de invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/u in het centrum van Herentals (binnen de ringlaan) goed. De zone wordt afgebakend door de verkeersborden F4a (begin van de zone) en F4b (einde van de zone). 

De toegangen van de zone waar een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd wordt, zijn:

  • Poelstraatje aan achterkant van Augustijnenlaan 71-73
  • Hellekensstraat aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • St.-Jobsstraat aan rotonde met Augustijnenlaan
  • Begijnenvest aan Augustijnenlaan
  • Toegang 1 Begijnhofpark aan Augustijnenlaan
  • Toegang 2 Begijnhofpark aan Augustijnenlaan
  • Doorsteek naar Begijnenstraat aan Augustijnenlaan 9
  • Fraikinstraat aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Belgiëlaan 28
  • Belgiëlaan aan toegang parking 
  • Hikstraat aan rotonde met Belgiëlaan 
  • Belgiëlaan 52
  • Fietsostrade F105 aan Olympiadelaan
  • 't Vlietje aan kruispunt met Olympiadelaan 
  • Fietsostrade F105 aan Poederleeseweg
  • Nederrij aan rotonde met ringlaan
  • Cardijnlaan 1
  • Cardijnlaan einde ventweg bij oprit ringlaan
  • St.-Jobsstraat 61
  • Cardijnlaan 100 m voor 37
  • Cardijnlaan 42
  • Belgiëlaan aan toegang perrons busstation
  • Nieuwstraat aan rotonde met Belgiëlaan
  • Doorsteek naar Nieuwstraat langs postkantoor aan Belgiëlaan
  • Blijdenberg aan kruispunt met Belgiëlaan
  • Toegang Stadspark aan Belgiëlaan
  • Toegang parking Stadspark aan Belgiëlaan
  • Hofkwartier aan kruispunt met Belgiëlaan
  • Doorsteek naar Convent aan Augustijnenlaan
  • Toegang naar parking Convent en Delhaize aan Augustijnenlaan
  • Koppelandstraat aan rotonde met Augustijnenlaan
  • Nonnenvest aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Hondsberg aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Hellekensstraat aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Zwanenberg aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Vinkenslag aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Cardijnlaan 100 m voor 65
  • Cardijnlaan aan kruispunt met Boerenkrijglaan
  • Stadspoortstraat 50 m voor het kruispunt met Kleerroos
  • Herenthoutseweg 103
  • Doorsteek naar Mie Broosplein aan ringlaan
  • Mie Broosplein aan kruispunt met Lierseweg
  • Veldstraat aan kruispunt met Lierseweg
  • Lierseweg 74
  • Vossenberg aan kruispunt met Lierseweg
  • Glasstraat aan kruispunt met Lierseweg
  • Koeterstraat aan kruispunt met Lierseweg
  • Ekelstraat aan spoorwegovergang.

Dit aangepaste aanvullend verkeersreglement over de zone 30 binnen de ringlaan gaat in op 3 maart 2025.

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.