Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Hans Vets heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Hans Vets heeft een agendapunt ingediend:
Overname Cipal en de impact op de ICT kosten van de stad
"Op de GR van 4/2 stelde ik mij vragen over de aangekondigde overname van Cipal Schaubroeck door het Canadese beursgenoteerde Constellation Software Inc.. Sommige van de vragen werden (geheel of gedeeltelijk) schriftelijk beantwoord door het CBS, op andere punten bleef het antwoord (te) vaag, o.a. over de verwachte impact op de ICT kosten die zullen worden aangerekend aan de stad (b.v. als gevolg van onredelijke prijsverhogingen) bleef het antwoord in het duister. Ik vroeg ook naar een risico analyse en een Business Continuity Plan, daarop kreeg ik tot op heden geen antwoord.
In De Tijd van zaterdag 14 juni lees ik opnieuw een artikel m.b.t. Cipal met de titel: “Gemeenten vrezen explosie van IT-kosten door Canadese putsch”. Blijkt dat in de jaren voorafgaandelijk aan de verkoop een bewuste overname strategie is gevoerd waardoor een duopolie voor gemeentelijke software en aanverwante diensten is ontstaan die toelaat prijsafspraken te maken en de kosten voor de gemeenten/klanten die geen alternatief hebben stapsgewijs te verhogen. Zo stellen verschillende gemeenten vast dat de uitgaven voor softwarelicenties alleen, in de periode 2020-2024 met 85% zijn toegenomen!
Vraag 1: Wat is de evolutie van deze kosten voor Herentals? Verwacht u nog steeds geen toekomstige verhogingen voor de komende jaren zoals het CBS leek te bevestigen in februari?
Daarnaast rijzen er vragen over de (juridische) correctheid van het verkoopproces en de waardering (> 10 x ebitda) die zoals het CBS in haar antwoord reeds aangaf bedoeld was (en dus waarschijnlijk gestuurd..) om de 40M€ pensioenverplichtingen van de intercommunale te financieren, maar die als gevolg na de verkoop een onderliggend businessplan vereist met een sterke verhoging van de rendabiliteit en dus prijsverhogingen dan wel vermindering van kwantiteit/kwaliteit van de diensten voor de gemeenten/klanten. In de jaren voor de overname werden software- en IT-contracten naar Cipal Schaubroeck versluisd (om de hoge prijs van de verkoop te justifiëren) maar de kosten die waren gemaakt om die software te ontwikkelen bleven bij de intercommunale (en dus de gemeenten) achter.
Vraag 2: Wat is de visie van onze CBS mandataris in de intercommunale op het versluizen van IP en assets naar Cipal Schaubroeck, het verloop van het overnameproces en de waardering? Werden hierover (door onze mandataris of door die van andere gemeenten) in de AV vragen gesteld en kan hij deze en de antwoorden erop toelichten?
Eveneens zijn er grote bedenkingen bij de raamcontracten die met de gemeenten werden afgesloten onder de merknaam C-Smart die enerzijds de wettelijke verplichting tot publieke aanbesteding omzeilen maar anderzijds ook zo goed als altijd werden gewonnen door Cipal Schaubroeck, die soms zelfs door de manier waarop de aanvraag werd geformuleerd de enige mogelijke aanbieder was. Uitgelekte interne documenten suggereren ‘een juridische constructie’ om 'een artificieel monopolie’ in het leven te roepen wat niet in het belang van de gemeenten/klanten is.
Vraag 3: Welke C-Smart contracten heeft Herentals afgesloten met de intercommunale Cipal?
Vraag 4: Is het rapport van de Interfederale Screeningscommissie die het groen licht gaf voor de overname beschikbaar voor de GR?"
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.