De stad laat een ruimtelijk uitvoeringsplan opmaken voor de sportsite van St.-Janneke, de bedrijfssite van maatwerkbedrijf Kaliber ter vervanging van het huidige BPA en de omliggende woonwijk die in woonuitbreidingsgebied ligt.
De gemeenteraad stelde op 1 april 2025 het ontwerp van het ruimtelijke uitvoeringsplan voorlopig vast, waarna een openbaar onderzoek werd georganiseerd gedurende 60 dagen. Tijdens dit openbaar onderzoek werden enkele adviezen en reacties ontvangen. De Gecoro behandelde deze op 10 juni 2025 en adviseert de gemeenteraad hoe ermee om te gaan.
De gemeenteraad stelt het ruimtelijk uitvoeringsplan Sportpark St.-Janneke definitief vast.
Op 4 oktober 2022 keurde de gemeenteraad unaniem de herlokalisatiestudie in het kader van het PRUP Bruggenbeemd voor voetbalclub KSKS Herentals, met site Sint-Janneke als voorkeurslocatie goed. Het onderzoek van de herlokalisatie van voetbalclub KSKS Herentals naar Sint-Janneke kan gebeuren door middel van:
Op 23 oktober 2023 gunde het college van burgemeester en schepenen de opdracht 'inrichtingsplan en RUP Sportpark St.-Janneke' aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), Spatie maakt ruimte, Elfnovemberlaan 52, 3010 Leuven tegen het offertebedrag van 111.590 euro exclusief btw of 135.023,90 euro inclusief 21 % btw.
Deze opdracht omvat de opmaak van een inrichtingsplan en een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor een sportpark aan St.-Janneke en de naastgelegen bedrijfszone van maatwerkbedrijf Kaliber vzw, waarvoor momenteel nog een BPA van kracht is.
Op 12 februari 2024 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de verslagen van de overlegmomenten met het planteam van 9 januari 2024 en 2 februari 2024 en het bilateraal overleg met voetbalclubs KSKS en VC Herentals en vzw Kaliber van 18 januari 2024. Het college van burgemeester en schepenen keurde eveneens de samenstelling van het planteam overeenkomstig artikel 2.2.3 van de VCRO goed.
Op 15 april 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de startnota en de procesnota voor het ruimtelijk uitvoeringsplan sportpark St.-Janneke goed. Het college van burgemeester en schepenen besliste een verplichte adviesronde en de publieke raadpleging, vanaf 1 mei 2024 tot 30 juni 2024, met participatiemoment op 29 mei 2024 over de startnota en procesnota te organiseren.
Op 16 september 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de scopingnota en procesnota voor het ruimtelijk uitvoeringsplan sportpark St.-Janneke goed, evenals de voorkeursvariant van het inrichtingsplan.
Op 18 november 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de aangepaste scopingnota, de procesnota en het voorontwerp RUP goed en gaf de opdracht om de adviesronde aangaande het voorontwerp te organiseren en de ontheffing van de MER-plicht aan te vragen.
Op 27 januari 2025 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de ingestuurde adviezen aangaande het voorontwerp-RUP sportpark St.-Janneke en verleende goedkeuring aan de behandeling ervan. Het college van burgemeester en schepenen neemt in diezelfde zitting kennis van de brief van het Team Omgevingseffecten van de Vlaamse overheid van 9 januari 2025 waarin gesteld wordt dat geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP sportpark St.-Janneke.
Op 17 maart 2025 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het verslag van de workshop, het buurtmoment en de stuurgroep over het voorontwerp RUP St.-Janneke en vroeg aan de voorzitter van de gemeenteraad om de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het ruimtelijke uitvoeringsplan sportpark St.-Janneke te agenderen op een volgende gemeenteraad.
Op 1 april 2025 stelde de gemeenteraad het ontwerp van het ruimtelijke uitvoeringsplan sportpark St.-Janneke voorlopig vast.
Openbaar onderzoek en adviesvragen
In navolging van de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad werd een openbaar onderzoek georganiseerd gedurende 60 dagen van 4 april tot en met 2 juni. Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering 17 februari 2017 Art. 6. werd dit aangekondigd door middel van:
Alle documenten werden zowel digitaal via voormelde websites als fysiek aan het stadsloket ter beschikking gesteld aan de bevolking. Reacties of bezwaren konden ingestuurd worden via brief, per afgifte aan het stadsloket of via een e-formulier.
Het ontwerp-RUP werd eveneens via een beveiligde zending bezorgd aan de Deputatie, de Vlaamse regering en het Departement Omgeving.
Ingezonden adviezen en reacties
Tijdens het openbaar onderzoek ontving de stad een reactie van Elia en, via het e-formulier, 2 reacties vanuit de bevolking. Eén van deze reacties werd ondertekend door 4 personen.
Eveneens ontving de stad een advies vanuit de Bestendige Deputatie van de Provincie Antwerpen en het Departement Omgeving. De adviezen en reacties zijn als bijlage gehecht aan dit besluit.
Behandeling door Gecoro
Overeenkomstig artikel 2.2.21 §5 van de VCRO bundelt en coördineert de commissie voor ruimtelijke ordening alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt ze na het einde van het openbaar onderzoek haar gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde adviezen en bezwaren.
Op 10 juni 2025 werden de adviezen en reacties behandeld door de Gecoro, de volledige behandeling met advies aan de gemeenteraad is gehecht als bijlage aan dit besluit.
De Gecoro brengt volgend advies uit bij de gemeenteraad:
Wijzigingen aan ruimtelijk uitvoeringsplan
Voorgesteld wordt om het advies van de Gecoro aangaande de behandeling van de reacties en adviezen integraal te volgen, behoudens het advies om bij artikel 2.1.11 van de voorschriften 75 % als maximumpercentage te nemen voor de verharding in zone voor sport 1.
Voorgesteld wordt om van dit advies af te wijken met volgende motivatie:
Het advies van de Gecoro wordt niet gevolgd. In de zones voor sport wordt geen maximaal verhardingspercentage opgenomen (het RUP wordt dus niet aangepast op dit punt). De redenen hiervoor zijn:
De aanleiding om het RUP op te maken is de verhuis van voetbalclub SKS uit de Netevallei naar Sint-Janneke. Op Sint-Janneke wil de stad een nieuwe sportcluster uitbouwen, met hoogwaardige infrastructuur voor een aantal sportclubs én met nieuwe recreatieve faciliteiten voor buurtbewoners en recreanten. Het recreatief gebruik van Sint-Janneke wordt dus geïntensiveerd, zodat de sportfaciliteiten in de Netevallei kunnen gesupprimeerd worden en plaatsmaken voor open ruimte.
Het opzet van het RUP is om de zones voor sport zo compact mogelijk af te bakenen in functie van een zo ruim mogelijke zone voor publiek groen. Sportfuncties en harde voorzieningen worden zo geclusterd in de zones voor sport, terwijl in de zone voor publiek groen ruimte wordt geboden aan groen, bomen, infiltratie, … (In de zone voor publiek groen geldt overigens wel een maximaal verhardingspercentage, een minimale kruindekking, …).
Door in de zone voor sport geen maximaal verhardingspercentage op te leggen, kunnen de sportclubs kiezen voor een invulling met kunstgrasvelden. Deze kunnen intensiever gebruikt worden dan natuurgrasvelden. Ze kunnen, ook bij slecht weer, quasi continu bespeeld worden. Omdat kunstgrasvelden vaker en langer inzetbaar zijn, zijn er minder velden nodig voor hetzelfde aantal gebruikers. Dit maakt het mogelijk om ruimte te vrijwaren voor publiek groen en nieuwe publieke recreatieve voorzieningen.
Definitief ruimtelijk uitvoeringsplan
Op basis van het advies van de Gecoro en voormelde gemotiveerde afwijking werd een definitief ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt. Dit bevat:
De procesnota beschrijft het verloop van het planningsproces. De procesnota omvat:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ruimtelijk uitvoeringsplan sportpark St.-Janneke, stelt vast dat de hoger uiteengezette gegevens opgenomen zijn in het ontwerp en sluit zich aan bij de inhoud daarvan.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de procesnota. Zij stelt vast dat de hoger uiteengezette gegevens opgenomen zijn in de procesnota en sluit zich aan bij de inhoud daarvan.
Watertoets
In het kader van de watertoets werd in de MER-screeningsnota, geïntegreerd in de toelichtingsnota, bij de discipline water nagegaan of er nadelige effecten zijn op het milieu die voortvloeien uit een verandering van de toestand van watersystemen of bestanddelen ervan die worden teweeggebracht door menselijke activiteit.
Het RUP voorziet geen ingrepen aan waterlopen of oevers. Ten opzichte van de huidige juridische toestand, wijzigt het RUP niets op vlak van de bebouwingsmogelijkheden. Ook vandaag kan er gebouwd worden in dezelfde zones. De invulling van het plangebied creëert geen wijzigingen in de toegelaten bebouwde oppervlakte en verharding in de zone met pluviaal overstromingsrisico.
Op basis van voorgaande effectbespreking blijkt dat er geen aanzienlijke effecten met betrekking tot de discipline water te verwachten zijn.
Op te heffen voorschriften
Definitieve vaststelling
De procedure voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan voorziet vervolgens in de definitieve vaststelling van het ruimtelijke uitvoeringsplan door de gemeenteraad. Na definitieve vaststelling worden het plan en gemeenteraadsbesluit bezorgd aan de Deputatie en het Departement. Zij hebben gedurende 45 dagen de mogelijkheid om het besluit te schorsen. Zonder schorsing, wordt het besluit bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en treedt het ruimtelijke uitvoeringsplan 14 dagen na de bekendmaking in werking.
De gemeenteraad stelt het ruimtelijk uitvoeringsplan Sportpark St.-Janneke definitief vast.