Om de Europese en Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, moet er efficiënter en duurzamer met energie worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO2-uitstoot gevoelig beperkt worden. Om elektrisch rijden aan te moedigen, zijn er voldoende laadpunten nodig. In de eerste uitrol tussen 2016 en 2021 heeft de Vlaamse regering , onder coördinatie van Fluvius, een basisinfrastructuur aangelegd van publieke laadpunten. Voor de volgende uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein heeft de Vlaamse regering door middel van een concessie-opdracht laadpaaloperatoren aangeduid die in 2023 - 2025 de uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten. Voor de provincie Antwerpen is Engie aangesteld als operator.
Aangezien er in de nabije toekomst vermoedelijk nog heel wat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen bij zullen komen, wordt er geopteerd om een aanvullend verkeersreglement voor parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen op te maken en het reglement telkens te herzien als er nieuwe laadpalen bijgeplaatst worden.
Bij deze herziening worden volgende locaties toegevoegd aan het aanvullend verkeersreglement:
De zeven locaties die nu toegevoegd worden aan het aanvullend verkeersreglement werden door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd op 16 september 2024 en op 6 januari 2025. De eerste vijf locaties zijn van het type Paal volgt Paal, dus waarbij aan de bestaande laadpa(a)l(en) op de locatie het gebruik hoog genoeg is om een bijkomende laadpaal te voorzien. De laatste twee locaties zijn van het type Paal volgt Wagen, dus waarbij een burger een aanvraag gedaan heeft voor het voorzien van een publieke laadpaal nabij zijn woning.
Daarnaast wordt ook de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 januari 2024 over de belijning en markering van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen verwerkt in deze herziening van het aanvullend verkeersreglement. Er werd beslist dat er geen groene randlijnen of sjablonen meer aangebracht zullen worden op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen gezien de hoge kostprijs. Deze vermeldingen werden dan ook geschrapt in het aanvullend verkeersreglement.
Het college van burgemeester en schepenen heft de vorige versie van het aanvullend verkeersreglement voor het voorbehouden van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen van 16 september 2024 op.
Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend aanvullend verkeersreglement voor het voorbehouden van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen goed. Het reglement geldt op volgende locaties volgens volgende bepalingen:
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.