De stad Herentals wil de inwoners met een incontinentieprobleem of een andere medische problematiek ondersteunen die extra afval produceren. De vroegere sociale bijdrage van Diftar wordt vervangen door één subsidie die rechtstreeks aan de betrokkene wordt uitbetaald. De vroegere bedragen (75 euro voor incontinentie en 20 euro voor andere medische problemen) worden samengevoegd tot één uniforme premie van 40 euro, uitbetaald via bankstorting aan de aanvrager of diens ouder/voogd. Deze aanpassing zorgt voor administratieve vereenvoudiging en een duidelijk en billijk systeem voor alle betrokkenen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement voor personen met afval veroorzaakt door een medische problematiek goed.
Het bestuursakkoord en de meerjarenplanning 2026-2031 voorzien in een subsidie voor personen met afval veroorzaakt door een medische problematiek.
Herentals heeft een reglement voor de sociale bijdrage van Diftar. Dit reglement geldt tot 31 december 2025 en moet opnieuw gestemd worden.
Dit reglement is een nieuw reglement en dient ter vervanging van de sociale bijdrage van Diftar voor mensen met een incontinentieprobleem en voor mensen met een medische problematiek.
Eén van de doelstellingen opgenomen in de meerjarenplanning 2026-2031 van de stad Herentals is dat de stad haar steun wil verlenen aan mensen met extra afval naar aanleiding van een medische problematiek.
De premie komt tegemoet aan de hogere afvalrekening voor deze doelgroep.
In de vorige legislatuur werd een sociale bijdrage rechtstreeks verrekend via de Diftarrekening. In dit nieuwe reglement wordt deze bijdrage vervangen door een subsidie die rechtstreeks gestort wordt aan de betrokkene met een medische problematiek die extra afval veroorzaakt.
De sociale bijdrage Diftar bedroeg in het reglement van 2020-2025: 75 euro voor personen met incontinentie en 20 euro voor mensen met andere medische problematieken die extra afval veroorzaken. In het nieuwe voorstel wordt er gekozen om dit te herleiden naar één bedrag, zijnde 40 euro. Dit betekent een administratieve vereenvoudiging. In de praktijk blijkt immers dat het plafondbedrag van 75 euro aan afvalkosten zelden bereikt wordt.
De premie wordt uitbetaald aan de aanvrager of zijn ouder/voogd als de aanvrager minderjarig is.
Het vast bureau keurde op 20 oktober 2025 het reglement principieel goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement voor personen met afval veroorzaakt door een medische problematiek goed als volgt:
Subsidies 2026 - 2031
Subsidiereglement voor personen met afval veroorzaakt door een medische problematiek
1. Periode
Het reglement geldt voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
2. Doel
Personen met een medische problematiek die het gebruik van verzorgings- of incontinentiemateriaal vereist, worden geconfronteerd met een verhoogde afvalproductie en dito kosten. De stad Herentals wil deze inwoners ondersteunen door het toekennen van een jaarlijkse subsidie.
3. Doelgroep
Inwoners van Herentals die door een medische aandoening extra afval produceren als gevolg van:
4. Voorwaarden
De subsidie wordt toegekend aan personen die:
5. Aanvraagprocedure
De subsidie kan worden aangevraagd via het daartoe bestemde aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website van de stad Herentals of op te vragen bij de lokale dienstencenta.
Het aanvraagformulier moet voor 30 november van het lopende werkingsjaar worden ingediend via één van de volgende kanalen:
Wanneer het aanvraagformulier een onomkeerbare aandoening bevestigt, blijft deze attestering geldig voor de volledige looptijd van het subsidiereglement (2026–2031) en hoeft het niet jaarlijks opnieuw te worden ingediend.
6. Beslissing
Het bijzonder comité voor de sociale dienst is gemachtigd om beslissingen te nemen in de toekenning of weigering van de premie voor personen met afval veroorzaakt door een medische problematiek .
7. Betaling
De subsidie bedraagt jaarlijks 40 euro per gerechtigde aanvrager, ongeacht de aard van de medische problematiek.
De subsidie wordt uitbetaald op de bankrekening van de aanvrager of diens ouder/voogd indien de aanvrager minderjarig is.
Uitbetalingen gebeuren per kwartaal, op basis van het moment van indiening:
Aanvragen worden verwerkt op basis van de datum van ontvangst.
Indien men slechts gedurende een deel van het jaar aan de voorwaarden voldoet (bijvoorbeeld bij opname in een residentiële instelling, overlijden of verbetering van de medische problematiek), blijft het recht op de volledige premie behouden.
Indien de aanvrager op het moment van toekenning een openstaand saldo heeft op de Diftar-rekening, zal de stad dit saldo eerst (geheel of gedeeltelijk) aanzuiveren met het subsidiebedrag, alvorens over te gaan tot uitbetaling van het eventuele resterende bedrag.
8. Betwisting
Het bijzonder comité voor de sociale dienst behandelt alle betwistingen met betrekking tot dit reglement.
Indien onjuiste gegevens worden verstrekt met het oog op het verkrijgen van een premie, kan het bijzonder comité voor de sociale dienst het uitgekeerde bedrag terugvorderen en de betrokken aanvrager uitsluiten van toekomstige subsidiëring.
9. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.