Terug
Gepubliceerd op 28/06/2024

2024_GR_00104 - Reglement kerstmarkt 2024: goedkeuring

gemeenteraad
di 25/06/2024 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Susy Matthijs, raadslid; Asma Kareme, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2024_GR_00104 - Reglement kerstmarkt 2024: goedkeuring 2024_GR_00104 - Reglement kerstmarkt 2024: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De kerstmarkt vindt plaats op zondag 15 december 2024 van 14 tot 21 uur op de Grote Markt. 

De gemeenteraad keurt het reglement kerstmarkt 2024 goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Voor de kerstmarkt van 2023 werd een reglement opgemaakt dat enkel voor de editie van 2023 gold. 

Daarom moet het bestaande reglement opnieuw opgemaakt en goedgekeurd worden. 

Voor deze editie wordt aan de standhouders gevraagd om promotiemiddelen enkel in het kraam te gebruiken, promotie buiten het kraam is niet toegestaan. Dit is de enige wijziging aan het reglement ten opzichte van vorig jaar.

Argumentatie

Het concept rond de organisatie van de kerstmarkt werd op 3 juni 2024 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Volgens dit concept zal de kerstmarkt doorgaan op zondag 15 december 2024 van 14 tot 21 uur op de noordkant van de Grote Markt. Deze locatie wordt ook in 2024 gekozen omdat hier voldoende standhouders geplaatst kunnen worden, voldoende elektriciteitsvoorziening is en zaal 't Hof gebruikt kan worden ter logistieke ondersteuning. 

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 10 juni 2024 het reglement kerstmarkt 2024 principieel goed.  

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het reglement kerstmarkt 2024 goed als volgt: 

Reglement kerstmarkt 2024

1. Periode 

Het reglement kerstmarkt 2024 geldt van 1 september tot 31 december 2024.

Toelating tot de kerstmarkt en opstelling van de standen 

De kerstmarkt vindt plaats op zondag 15 december 2024 van 14 uur tot 21 uur op de Grote Markt. De deelnemers worden vanaf 12 uur op hun standplaats toegelaten. De stand moet om 14 uur volledig bedrijfsklaar en bemand zijn. De standen moeten om 22 uur volledig ontruimd zijn.  

De standhouders laten hun stand volledig opgeruimd achter in de oorspronkelijke staat.

Tijdens de kerstmarkt mogen er geen auto’s of aanhangwagens op de Grote Markt blijven staan.

De deelnemers mogen zelf geen geluidsinstallaties meebrengen en mogen de muziek die door de organisatoren voorzien wordt, niet verstoren.

Voor het verlichten van de kramen is enkel elektrisch licht toegelaten. Dit wordt door de standhouder zelf voorzien. Dit moet zo geplaatst worden zodat er geen brand- of ander gevaar kan  ontstaan.

Standhouders mogen enkel promotie maken in hun kraam. Er mogen geen promotieartikelen buiten het kraam geplaatst worden.

2. Voorwaarden 

Herbruikbaar materiaal 

Eten en drinken mag enkel aangeboden worden in herbruikbaar materiaal uit kunststof. Om veiligheidsredenen is breekbaar materiaal niet toegestaan.

Verkoop van alcoholhoudende dranken 

Alcoholhoudende dranken mogen enkel aangeboden worden in hoeveelheden voor individueel verbruik.  

De standhouders moeten toezicht houden op de bezoekers van hun stand. Aan personen in kennelijke staat van dronkenschap, mogen geen alcoholhoudende dranken meer verkocht of geschonken worden.  

Het stadsbestuur behoudt het recht om bij kennelijke overtreding van deze richtlijnen de verdere verkoop van alcoholhoudende dranken op de betrokken stand te verbieden.

Verkoop en bereiding van etenswaren 

Etenswaren mogen de versheidsdatum niet overschreden hebben. Ze moeten koel bewaard en correct bereid worden.

Elektrische toestellen zijn voorzien van het CE-keurmerk en moeten in goede staat verkeren. Toestellen die werken op propaan en/of butaangas moeten een keuringsattest hebben van een erkend organisme. Dit keuringsattest moet bij elk toestel in het kraam aanwezig zijn.

De stad zal voor aanvang van de kerstmarkt op haar kosten een beëdigd keurder alle kook- en baktoestellen laten keuren. Toestellen die niet in orde bevonden worden mogen niet gebruikt  worden.

De deelnemers die werken met propaan en/of butaangastoestellen moeten een brandblusapparaat met geldige keuring en een blusdeken in de buurt van dit toestel hebben.

Verkoop van non-food artikelen 

Te koop aangeboden artikelen moeten passen binnen de kerstsfeer.

Gebruik van vuurkorven en open vuren 

Er mogen geen vuurkorven of open vuren geplaatst worden.

Afvalverwijdering 

De standhouders die voedingsmiddelen of drank verkopen staan zelf in voor een correcte verzameling en verwijdering van het afval. Zij moeten ervoor zorgen dat goed bereikbare afvalrecipiënten duidelijk zichtbaar in de omgeving van hun kraam geplaatst zijn.

Afval moet gesorteerd worden en door de standhouder zelf in de daartoe bestemde container gedeponeerd worden. Er zullen containers zijn voor papier en karton, PMD, groenafval en restafval. Alle glasafval moet door de standhouder zelf terug meegenomen worden.

Restafval moet verzameld worden in de daartoe bestemde plastic zakken welke door de stad tegen betaling ter beschikking worden gesteld aan 0,20 euro per afvalzak.

De kosten voor het opruimen van achtergebleven afval worden aan de betrokken standhouders doorgerekend en bedragen 50 euro per afvalzak van 20 liter.

Veiligheids- en afvalverantwoordelijke 

Elke standhouder zal minstens één veiligheids- en afvalverantwoordelijke aanduiden die tijdens het hele evenement ter plaatse is. Deze verantwoordelijke moet permanent bereikbaar zijn. De naam en gsm-nummer van de verantwoordelijke moeten vooraf bij de stad worden opgegeven.

Aansprakelijkheid 

Indien de kerstmarkt in geval van overmacht niet kan doorgaan, kan de stad niet aansprakelijk gesteld worden voor de daaruit volgende schade.

3. Betaling 

Huurprijzen kramen 

De stad voorziet kramen van 4 meter breed. Deelnemers betalen 40 euro per kraam.

Huurprijzen herbruikbaar materiaal 

De standhouders die eten en drinken verkopen zijn verplicht dit aan te bieden in herbruikbaar kunststof materiaal. De stad voorziet dit materiaal. De standhouder betaalt hiervoor 100 euro bovenop de huurprijs van het kraam. Enkel indien de standhouder een specifiek soort glas of servies voor zijn product wenst  dat niet in het aanbod van de stad zit, kan hij dit zelf voorzien. Ook dit moet uit onbreekbaar en herbruikbaar materiaal bestaan. Een lijst met het beschikbaar materiaal van de stad kan bij de dienst cultuur en toerisme opgevraagd worden.

4. Toepassing 

Dit reglement doet geen afbreuk aan de toepassing van de geldende GAS-codex en het politiereglement over de maatregelen voor het voorkomen en bestrijden van brand in inrichtingen toegankelijk voor het publiek, brandveiligheid in publieke toegankelijke tenten en de terreinen van een evenement, tenzij het uitdrukkelijk afwijkt van de bepalingen van deze codex.

5. Sanctionering 

Elke inname van het openbaar domein die gebeurt in strijd met dit reglement, wordt beschouwd als een wederrechtelijke inname van het openbaar domein en moet onmiddellijk verwijderd worden.

De burgemeester kan bij overtredingen van dit reglement elke bestuurlijke maatregel bevelen om het reglement te doen toepassen en de openbare orde te vrijwaren.

Voor zover door andere regelgeving geen straffen of sancties zijn bepaald, kan elke inbreuk tegen dit reglement bestraft worden met een administratieve geldboete door de sanctionerende ambtenaar, of met een door het college genomen beslissing tot schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of tot een tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling overeenkomstig de bepalingen van de wet van 13 mei 1999.

6. Procedure 

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 27
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Hans Van den Eynden, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0