Vanaf 1 juli 2024 is het mogelijk voor meerderjarigen en ontvoogde meerderjarigen om eenmalig bij de ambtenaar van de burgerlijke stand een verklaring van naamsverandering te doen. Hiervoor moet een retributie worden vastgelegd.
De gemeenteraad beslist om hiervoor een bedrag van 150 euro te vragen en keurt het retributiereglement voor een naamswijziging goed.
Recent werd een belangrijke wijziging aan het Belgisch naamrecht gepubliceerd: de wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het Oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek, en griffierechten teneinde de procedure voor de naamsverandering te versoepelen. Deze wijziging maakt een 'one shot' naamsverandering bij de ambtenaar van de burgerlijke stand mogelijk.
De wet treedt in werking op 1 juli 2024 en maakt het mogelijk voor meerderjarigen en ontvoogde meerderjarigen om eenmalig bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, een verklaring van naamsverandering te doen voor één van de namen voorzien in het nieuwe Belgische naamrecht (de enkele naam van één van de ouders of de dubbele naam in de volgorde die hij of zij kiest).
De nieuwe wet treedt in werking op 1 juli 2024. De dienst onthaal en burgerzaken stelt voor om dezelfde retributie te vragen voor een naamswijziging als voor een voornaamswijziging, zonder de voorwaarden die gelden voor transgenders bij een voornaamswijziging.
De stad heft van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 een retributie van 150 euro op elk verzoek voor voornaamsverandering. De dienst onthaal en burgerzaken vraagt goedkeuring voor het heffen van een retributie van 150 euro voor een naamsverandering vanaf 1 juli 2024. Deze vergoeding betreft de administratieve prestaties die geleverd worden bovenop de basisdienstverlening voor de uiteindelijke wijziging van de naam in het bevolkingsregister.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 11 maart 2024 het reglement principieel goed.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor een naamswijziging als volgt goed:
Retributies 2024-2025
Retributiereglement voor verzoeken tot naamsverandering
1. Algemene bepalingen
De stad heft van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025 een retributie op elk verzoek voor naamsverandering.
Doel: Het bedrag van de retributie en de inning ervan bij het indienen van het verzoek en niet erna, zal een directe invloed hebben op het aantal ingediende verzoeken en vermijdt een zekere lichtzinnigheid in hoofde van de verzoeker. Elke aanvraag tot naamsverandering brengt heel wat administratief werk met zich mee en het is dan ook logisch dat de gebruiker bijdraagt aan die extra kosten.
2. Gebruiker
De retributie is verschuldigd door de persoon of zijn wettelijk vertegenwoordiger die aan de ambtenaar van de burgerlijke stand verzoekt zijn naam te wijzigen.
3. Bepaling van het tarief
4. Verminderingen
Geen verminderingen van toepassing.
5. Betaling
De retributie moet cash, via bancontact of online betaald worden. Als contante betaling niet mogelijk is, wordt de retributie betaald via overschrijving 30 dagen na factuurdatum of na verzoek tot betaling.
6. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.