Terug
Gepubliceerd op 06/08/2024

2024_CBS_01540 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren enkelrichting in Welvaartstraat en Grensstraat: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 29/07/2024 - 13:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Bart Michiels, schepen

Secretaris

Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur
2024_CBS_01540 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren enkelrichting in Welvaartstraat en Grensstraat: goedkeuring 2024_CBS_01540 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren enkelrichting in Welvaartstraat en Grensstraat: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op de mobiliteitscel van 6 november 2023 werd er besloten om enkelrichting in te voeren in de Welvaartstraat en Grensstraat, er wordt eveneens een parkeerverbod ingevoerd in beide straten door middel van borden E1. Het verslag van deze mobiliteitscel werd op het college van burgemeester en schepenen van 19 februari 2024 goedgekeurd.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullen­de verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen

Argumentatie

Op de mobiliteitscel van 6 november 2023 werd beslist om enkelrichtingsverkeer in te voeren in de Welvaartstraat en de Grensstraat en parkeerverbod door middel van borden E1 te plaatsen op locaties waar er niet geparkeerd mag worden.

Hiervoor worden telkens een bord F19 (eenrichtingsverkeer) en onderbord M18 (dubbelrichting voor fietsers en bromfietsers klasse A en klasse P) geplaatst bij het inrijden van de Welvaartstraat en de Grensstraat langs de oostkant. Er wordt telkens een bord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) en onderbord M12 (uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A en klasse P) geplaatst ter hoogte van de westelijke kant van de Welvaartstraat en de Grensstraat. 

Er wordt een parkeerverbod ingesteld in de Welvaartstraat. Hiervoor worden parkeerverbodsborden, bord E1, geplaatst bij het inrijden van de Grensstraat langs de oostkant aan de Atealaan met een onderbord 'opgaande pijl'. Op 3 locaties, ongeveer in het midden van een segment, worden deze borden herhaalt met onderbord 'dubbel pijl'. Op het einde van de straat, aan het kruispunt met de Atealaan aan de westelijke zijde wordt het bord E1 opnieuw geplaatst, met onderbord 'neergaande pijl'. De borden (en onderborden) worden telkens rechts ten opzichte van de rijbaan geplaatst, maar worden steeds links herhaald.

Er wordt een parkeerverbod ingesteld in de Grensstraat. Hiervoor worden parkeerverbodsborden, bord E1, geplaatst bij het inrijden van de Grensstraat langs de oostkant aan de Atealaan met een onderbord 'opgaande pijl'. Op 3 locaties, ongeveer in het midden van een segment, worden deze borden herhaalt met onderbord 'dubbel pijl'. Op het einde van de straat, aan het kruispunt met de Atealaan aan de westelijke zijde wordt het bord E1 opnieuw geplaatst, met onderbord 'neergaande pijl'. De borden (en onderborden) worden telkens rechts ten opzichte van de rijbaan geplaatst, maar worden steeds rechts herhaald.

Voor beide straten wordt een algemeen parkeerverbod ingericht. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de invoering van enkelrichting en een parkeerverbod in de Welvaartstraat en de Grensstraat goed. 

Hiervoor wordt er een bord F19 en M5, enkelrichtingverkeer met onderbord 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers', geplaatst bij het inrijden van de Welvaartstraat langs de oostkant. Er wordt een bord C1 en M12, verboden richting voor iedere bestuurder met onderbord 'dubbelrichting voor fietsers en bromfietsers', geplaatst bij het inrijden van de Welvaartstraat langs de westkant.

Er wordt een parkeerverbod ingesteld in de Welvaartstraat. Hiervoor worden parkeerverbodsborden, bord E1, geplaatst bij het inrijden van de Welvaartstraat langs de oostkant aan de Atealaan met een onderbord 'opgaande pijl'. Op 3 locaties, ongeveer in het midden van een segment, worden deze borden herhaalt met onderbord 'dubbel pijl'. Op het einde van de straat, aan het kruispunt met de Atealaan aan de westelijke zijde wordt het bord E1 opnieuw geplaatst, met onderbord 'neergaande pijl'. De borden worden telkens rechts ten opzichte van de rijbaan geplaatst, maar worden telkens ook links herhaald.

Ook voor de Grensstraat wordt er een bord F19 en M5, eenrichtingsverkeer met onderbord 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers', geplaatst bij het inrijden van de Grensstraat langs de oostkant. Er wordt een bord C1 en M12, verboden richting voor iedere bestuurder met onderbord 'dubbelrichting voor fietsers en bromfietsers', geplaatst bij het inrijden van de Grensstraat langs de westkant.

Er wordt een parkeerverbod ingesteld in de Grensstraat. Hiervoor worden parkeerverbodsborden, bord E1, geplaatst bij het inrijden van de Grensstraat langs de oostkant aan de Atealaan met een onderbord 'opgaande pijl'. Op 3 locaties, ongeveer in het midden van een segment, worden deze borden herhaalt met onderbord 'dubbel pijl'. Op het einde van de straat, aan het kruispunt met de Atealaan aan de westelijke zijde, wordt het bord E1 opnieuw geplaatst met onderbord 'neergaande pijl'. De borden worden telkens rechts ten opzichte van de rijbaan geplaatst, maar worden telkens ook links herhaald.

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.