Terug
Gepubliceerd op 06/08/2024

2024_CBS_01536 - Aanvullend verkeersreglement: parkeerverbod keerpunt einde Pater Van Baelenstraat: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 29/07/2024 - 13:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Bart Michiels, schepen

Secretaris

Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur
2024_CBS_01536 - Aanvullend verkeersreglement: parkeerverbod keerpunt einde Pater Van Baelenstraat: goedkeuring 2024_CBS_01536 - Aanvullend verkeersreglement: parkeerverbod keerpunt einde Pater Van Baelenstraat: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op de mobiliteitscel van 29 maart 2021 werd er besloten om parkeerverbodsborden (code E3) te plaatsen op het einde van de Pater Van Baelenstraat, meer bepaald ter hoogte van Pater Van Baelenstraat 22 en 27. Het verslag van deze mobiliteitscel werd op het college van burgemeester en schepenen van 26 april 2021 goedgekeurd.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullen­de verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen

Argumentatie

Op de mobiliteitscel van 29 maart 2021 werd het volgende besloten: Parkeren op de straat door bewoners is wettelijk toegestaan en zelfs gewenst gezien de straat breed genoeg is. Het gaat om een rustige woonstraat die doodlopend is. Het wisselend parkeren op de rijbaan zorgt voor snelheidsvermindering van gemotoriseerd verkeer en maakt het net veiliger voor spelende kinderen en zwakke weggebruikers. 

Er werd beslist om op het terugkeerpunt een parkeerverbod in te stellen zodat dit vrij blijft van geparkeerde voertuigen en gebruikt kan worden als terugkeerpunt.

Hiervoor zal er aan beide zijden een parkeerverbodsbord E3 worden geplaatst op het einde van de straat. Er komt een parkeerverbodsbord ter hoogte van huisnummer 22 en ter hoogte van huisnummer 27. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de invoering van een parkeerverbod op het einde van de Pater Van Baelenstraat goed. Hiervoor wordt er ter hoogte van Pater Van Baelenstraat 22 en Pater Van Baelenstraat 27 een parkeerverbodsbord E3 met onderbord '25 m' geplaatst, dit om de terugkeerlus op het einde van de doodlopende straat te vrijwaren van geparkeerde voertuigen.

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare werken.