Terug
Gepubliceerd op 06/08/2024

2024_CBS_01535 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren enkelrichting Pannenhuisstraat: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 29/07/2024 - 13:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Bart Michiels, schepen

Secretaris

Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur
2024_CBS_01535 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren enkelrichting Pannenhuisstraat: goedkeuring 2024_CBS_01535 - Aanvullend verkeersreglement: invoeren enkelrichting Pannenhuisstraat: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op de mobiliteitscel van 17 januari 2022 werd er besloten om in de Pannenhuisstraat, tussen het kruispunt Pannenhuisstraat - Honingstraat en Pannenhuisstraat - Dikberd, eenrichtingsverkeer in te stellen, uitgezonderd fietsers en bromfietsers. Het verslag van deze mobiliteitscel werd goedgekeurd op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2022.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullen­de verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen

Argumentatie

Op de mobiliteitscel van 17 januari 2022 werd besloten om in de Pannenhuisstraat eenrichtingsverkeer in te stellen tussen het kruispunt Pannenhuisstraat - Honingstraat en Pannenhuisstraat - Dikberd, rijrichting naar de Aarschotseweg.

Er wordt hiervoor een verkeersbord C1 geplaatst (verboden richting voor iedere bestuurder) met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en klasse P) ter hoogte van het kruispunt Pannenhuisstraat - Dikberd, de opstelling wordt geplaatst in de Pannenhuisstraat. 

Ter hoogte van het kruispunt Pannenhuisstraat - Honingstraat wordt een verkeersbord F19 (enkelrichtingsverkeer) geplaatst met onderbord M18 (dubbelrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers klasse A en klasse P). 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de invoering van enkelrichting in de Pannenhuisstraat goed.

Er wordt hiervoor een verkeersbord C1 met onderbord M12 geplaatst ter hoogte van het kruispunt Dikberd - Pannenhuisstraat, in de Pannenhuisstraat.

Er wordt een verkeersbord F19 met onderbord M18 geplaatst ter hoogte van het kruispunt Pannenhuisstraat - Honingstraat, in de Pannenhuisstraat. 

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Departement Mobiliteit en Openbare Werken.