Terug
Gepubliceerd op 06/08/2024

2024_CBS_01537 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding zone 30 Ponderosapad tot aan grens Westerlo: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 29/07/2024 - 13:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Bart Michiels, schepen

Secretaris

Peter Van de Perre, de vervangend algemeen directeur
2024_CBS_01537 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding zone 30 Ponderosapad tot aan grens Westerlo: goedkeuring 2024_CBS_01537 - Aanvullend verkeersreglement: uitbreiding zone 30 Ponderosapad tot aan grens Westerlo: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op de mobiliteitscel van 27 augustus 2020 werd er besloten om de zone 30 die reeds geldt in Grote plek door te trekken over het volledige Ponderosapad, tot aan de grens met Westerlo. 

De problematiek die rond het Ponderosapad werd besproken kwam vanuit verschillende meldingen. Een groot aantal van de tijdelijke bewoners in het Ponderosapad neemt de Grote Plek als toegangsweg. Problemen die hierdoor werden aangekaart door de buurt zijn: gevaar voor spelende kinderen en wandelaars met huisdieren door onaangepaste snelheid van auto's, gevaar bij het verlaten van opritten, stofwolken die opvliegen door voorbijrijdende auto's, en het kapot rijden van voortuinen en opritten door kruisend verkeer. Momenteel is er reeds een zone 30 actief in Grote plek, deze wordt doorgetrokken over het volledige Ponderosapad, tot aan de grens met Westerlo.
Het verslag van deze mobiliteitscel werd op het college van burgemeester en schepenen van 28 september 2020 goedgekeurd.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullen­de verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de zone 30 die nu al geldt vanaf de Grote Plek uit te breiden. De borden F4a (begin zone 30) en F4b (einde zone 30) worden verplaatst naar Ponderosapad, na het kruispunt 'Wernee', tegen de grens met Westerlo. Het bestaande bord F4a ter hoogte van Grote Plek 25 wordt verplaatst naar Ponderosapad, vlak na het kruispunt 'Wernee' aan de rechterzijde van de weg, rijrichting Herentals vanuit Westerlo. Aan de overkant van de weg, rijrichting Westerlo vanuit Herentals, wordt een bord F4b geplaatst. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de uitbreiding van de zone 30 op het Ponderosapad tot aan de grens met Westerlo goed. Het bestaande bord F4a ter hoogte van Grote Plek 25 wordt verplaatst naar Ponderosapad, vlak na het kruispunt 'Wernee' aan de rechterzijde van de weg, rijrichting Herentals vanuit Westerlo. Er wordt een F4b (einde zone 30 bord) geplaatst aan de overkant van de weg, rijrichting Westerlo vanuit Herentals. 

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.