Terug
Gepubliceerd op 10/07/2024

2024_CBS_01440 - Aanvullend verkeersreglement tonnagebeperking Noorderwijk en Morkhoven: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 08/07/2024 - 13:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter; Jan Michielsen, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Van Nueten, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2024_CBS_01440 - Aanvullend verkeersreglement tonnagebeperking Noorderwijk en Morkhoven: goedkeuring 2024_CBS_01440 - Aanvullend verkeersreglement tonnagebeperking Noorderwijk en Morkhoven: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 17 juli 2017 keurde college van burgemeester en schepenen een aanvullend verkeersreglement goed over het invoeren van een tonnagebeperking in de dorpscentra van Noorderwijk en Morkhoven voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger was dan 5,5 ton, uitgezonderd laden en lossen en uitgezonderd landbouwvoertuigen.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Argumentatie

In 2017 werd reeds een aanvullend verkeersreglement opgemaakt dat doorgaand vrachtverkeer, behalve landbouwvoertuigen, in de dorpskernen van Noorderwijk en Morkhoven verbiedt, behalve voor laden en lossen.

Omwille van enerzijds de recente plaatsing van twee ANPR-camera's om de tonnagebeperking automatisch te controleren en anderzijds recente wijzigingen in de wegcode, moet het aanvullend verkeersreglement en de aanwezige bebording aangepast worden. Momenteel worden de verkeersborden C21 gebruikt om het tonnageverbod aan te duiden. Omdat het tonnageverbod echter vooral doelt op voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van goederen (dus geen autocars of dergelijke) is het verkeersbord C23 met bijhorend onderbord meer aangewezen. Door een wijziging in de wegcode duidt het onderbord bij een C23 niet langer op de 'massa in beladen toestand', maar op de maximaal toegelaten massa. Door deze wijziging is de controle met behulp van camera's mogelijk gemaakt. Voordien was dit niet mogelijk omdat de massa in beladen toestand enkel via weging vastgesteld kan worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen heft het aanvullend verkeersreglement voor de beperking 5,5 ton, uitgezonderd laden en lossen en landbouwvoertuigen in de deelgemeenten Noorderwijk en Morkhoven, goedgekeurd op 17 juli 2017 op met ingang van 1 augustus 2024.

Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend aanvullende verkeersreglement tonnagebeperking Noorderwijk en Morkhoven goed:

Vanaf 1 augustus 2024 wordt in de Paradijsstraat, Servaas Daemsstraat, Ring, Morkhovenseweg, Molenstraat, Doornestraat en Wiekevorstseweg, het verkeer verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen met een maximaal toegelaten massa hoger dan 5,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, uitgezonderd vergunninghouders en uitgezonderd landbouwvoertuigen. 

Het verbod wordt gesignaleerd met het verkeersbord C23 met onderbord '+5,5 t, uitgezonderd vergunninghouders, landbouwvoertuigen, laden en lossen’ ter hoogte van:

  • Doornestraat ter hoogte van het kruispunt met de Molenstraat (richting Herenthout)
  • Molenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Rode Leeuwstraat (richting Morkhoven centrum)
  • Morkhovenseweg ter hoogte van het kruispunt met de Voortkapelseweg (richting Noorderwijk)
  • Ring ter hoogte van het kruispunt met de Servaas Daemsstraat (richting Morkhoven)
  • Servaas Daemsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ring (richting Herenthoutseweg)
  • Servaas Daemsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herenthoutseweg (richting Ring)
  • Paradijsstraat, ter hoogte van kruispunt met Keinigestraat (richting Noorderwijk centrum)
  • Paradijsstraat, ter hoogte van kruispunt met Olenseweg (richting Noorderwijk centrum)
  • Hezewijk, ter hoogte van kruispunt met Herentalseweg (richting Noorderwijk, grondgebied Olen).

Het verkeersbord C23 met onderbord '+5,5 t', 'uitgezonderd vergunninghouders, landbouwvoertuigen, laden en lossen' en onderbord ‘800m’ wordt geplaatst in:

  • Hezewijk, ter hoogte van het kruispunt met de N152 (richting Noorderwijk, grondgebied Olen).

Het verkeersbord C31 met onderbord '+5,5 t, uitgezonderd vergunninghouders, landbouwvoertuigen, laden en lossen’ wordt geplaatst in de:

  • Voortkapelseweg, ter hoogte van het kruispunt met de Morkhovenseweg (richting Morkhoven). 

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.