Dit besluit werd opgeheven in de zitting van 10 februari 2025: punt 16: 2025_CBS_00233 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring herziening
Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen een aanvullend verkeersreglement goed betreffende de snelheidszonering van 30, 50 en 70 km/u op het grondgebied van Herentals.
Op 6 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen, in kader van het dossier rond mobiliteitsmaatregelen in Wuytsbergen-Ekelen, de beslissing genomen om de zone 30 binnen de Ringlaan uit te breiden.
Op 27 maart 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen de contour voor de uitbreiding van de zone 30 binnen de Ringlaan goedgekeurd.
Op 8 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om de intentieverklaring van de 'coalitie van 30' te ondertekenen.
Momenteel zijn er meerdere zones binnen de ringlaan van Herentals waar de maximale snelheid van 30 km/u is toegelaten. Deze zijn afgebeeld in bijlage '20230313_huidige zone 30'.
Op 6 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist om een fietszone en uitbreiding van de zone 30 uit te voeren. De fietszone werd reeds in een ander dossier uitgewerkt.
De toekomstvisie van de zone 30 binnen de ringlaan betreft een uitbreiding van de huidige zone 30. Deze toekomstvisie heeft verschillende voordelen:
De contour van de uitgebreide zone 30 werd eerder door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd. Zowel het noordelijke als het zuidelijke deel tussen de ABO-as, spoorlijn en ringlaan wordt omgevormd tot zone 30, behalve de Stadspoortstraat tot het kruispunt met Kleerroos, de Herenthoutseweg tot en met huisnummers 108-110 en de Lierseweg tot aan het kruispunt met de Vestingstraat.
De ABO-as (Augustijnenlaan, Belgiëlaan en Olympiadelaan) wordt niet opgenomen in de zone 30. Dit omdat de ABO-as binnen de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan reeds aangeduid is als stadsboulevard die een belangrijke doorgaande functie krijgt, onder andere ook voor het openbaar vervoer. Bijkomende reden is het feit dat de as over de volledige lengte over fietspaden beschikt.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende maatregelen met betrekking tot de invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/u in het centrum van Herentals (binnen de ringlaan) goed. De zone wordt afgebakend door de verkeersborden F4a (begin van de zone) en F4b (einde van de zone).
De toegangen van de zone waar een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd wordt, zijn:
Dit aanvullend verkeersreglement over de zone 30 binnen de ringlaan gaat in op 3 november 2023.
Door dit besluit worden voor de betreffende wegen, de huidige aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer die betrekking hebben op de bepaling van de maximaal toegelaten snelheid, opgeheven.
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.