Terug
Gepubliceerd op 27/10/2023

2023_CBS_02024 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 23/10/2023 - 13:00 Raadzaal
Opgeheven
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).
Dit besluit werd Opgeheven

Dit besluit werd opgeheven in de zitting van 10 februari 2025: punt 16: 2025_CBS_00233 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring herziening

Samenstelling

Aanwezig

Jan Michielsen, wnd. burgemeester en voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart Michiels, schepen

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2023_CBS_02024 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring 2023_CBS_02024 - Aanvullend verkeersreglement: zone 30 binnen de ringlaan: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 18 juni 2012 keurde het college van burgemeester en schepenen een aanvullend verkeersreglement goed betreffende de snelheidszonering van 30, 50 en 70 km/u op het grondgebied van Herentals.  

Op 6 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen, in kader van het dossier rond mobiliteitsmaatregelen in Wuytsbergen-Ekelen, de beslissing genomen om de zone 30 binnen de Ringlaan uit te breiden.

Op 27 maart 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen de contour voor de uitbreiding van de zone 30 binnen de Ringlaan goedgekeurd. 

Op 8 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om de intentieverklaring van de 'coalitie van 30' te ondertekenen.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen
  • Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Argumentatie

Momenteel zijn er meerdere zones binnen de ringlaan van Herentals waar de maximale snelheid van 30 km/u is toegelaten. Deze zijn afgebeeld in bijlage '20230313_huidige zone 30'.

Op 6 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist om een fietszone en uitbreiding van de zone 30 uit te voeren. De fietszone werd reeds in een ander dossier uitgewerkt.

De toekomstvisie van de zone 30 binnen de ringlaan betreft een uitbreiding van de huidige zone 30. Deze toekomstvisie heeft verschillende voordelen:

  • Het uitbreiden van de zone 30 zorgt voor een duidelijk aaneengesloten gebied waarin dezelfde maximum snelheid geldt.
  • Het uitbreiden van de zone 30 zorgt ervoor dat de toekomstige fietszone in het centrum volledig gedekt is door de zone 30, waardoor er geen verwarring bij bestuurders kan ontstaan. 
  • Een zone 30 zorgt ervoor dat het centrum verkeersveiliger wordt. 
  • Een zone 30 zorgt voor een betere oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers in het centrum. 

De contour van de uitgebreide zone 30 werd eerder door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd. Zowel het noordelijke als het zuidelijke deel tussen de ABO-as, spoorlijn en ringlaan wordt omgevormd tot zone 30, behalve de Stadspoortstraat tot het kruispunt met Kleerroos, de Herenthoutseweg tot en met huisnummers 108-110 en de Lierseweg tot aan het kruispunt met de Vestingstraat. 

De ABO-as (Augustijnenlaan, Belgiëlaan en Olympiadelaan) wordt niet opgenomen in de zone 30. Dit omdat de ABO-as binnen de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan reeds aangeduid is als stadsboulevard die een belangrijke doorgaande functie krijgt, onder andere ook voor het openbaar vervoer. Bijkomende reden is het feit dat de as over de volledige lengte over fietspaden beschikt.  

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende maatregelen met betrekking tot de invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/u in het centrum van Herentals (binnen de ringlaan) goed. De zone wordt afgebakend door de verkeersborden F4a (begin van de zone) en F4b (einde van de zone). 

De toegangen van de zone waar een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd wordt, zijn:

  • Poelstraatje aan achterkant van Augustijnenlaan 71-73
  • Hellekensstraat aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • St.-Jobsstraat aan rotonde met Augustijnenlaan
  • Begijnenvest aan Augustijnenlaan
  • Toegang 1 Begijnhofpark aan Augustijnenlaan
  • Toegang 2 Begijnhofpark aan Augustijnenlaan
  • Doorsteek naar Begijnenstraat aan Augustijnenlaan  9
  • Fraikinstraat aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Belgiëlaan 28
  • Belgiëlaan aan toegang parking 
  • Hikstraat aan rotonde met Belgiëlaan 
  • Belgiëlaan 52
  • Fietsostrade F105 aan Olympiadelaan
  • 't Vlietje aan kruispunt met Olympiadelaan 
  • Fietsostrade F105 aan Poederleeseweg
  • Nederrij aan rotonde met Ringlaan
  • Cardijnlaan 1
  • Cardijnlaan einde ventweg bij oprit Ringlaan
  • St.-Jobsstraat 127
  • Cardijnlaan 100 m voor 37
  • Cardijnlaan 42
  • Belgiëlaan aan toegang perrons busstation
  • Nieuwstraat aan rotonde met Belgiëlaan
  • Doorsteek naar Nieuwstraat langs postkantoor aan Belgiëlaan
  • Blijdenberg aan kruispunt met Belgiëlaan
  • Toegang Stadspark aan Belgiëlaan
  • Toegang parking Stadspark aan Belgiëlaan
  • Hofkwartier aan kruispunt met Belgiëlaan
  • Doorsteek naar Convent aan Augustijnenlaan
  • Toegang naar parking Convent en Delhaize aan Augustijnenlaan
  • Koppelandstraat aan rotonde met Augustijnenlaan
  • Nonnenvest aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Hondsberg aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Hellekensstraat aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Zwanenberg aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Vinkenslag aan kruispunt met Augustijnenlaan
  • Cardijnlaan 100 m voor  65
  • Cardijnlaan aan kruispunt met Boerenkrijglaan
  • Stadspoortstraat 50m voor het kruispunt met Kleerroos
  • Herenthoutseweg 103
  • Doorsteek naar Mie Broosplein aan Ringlaan
  • Mie Broosplein aan kruispunt met Lierseweg
  • Veldstraat aan kruispunt met Lierseweg
  • Lierseweg 74
  • Vossenberg aan kruispunt met Lierseweg
  • Glasstraat aan kruispunt met Lierseweg
  • Koeterstraat aan kruispunt met Lierseweg
  • Ekelstraat aan spoorwegovergang

Dit aanvullend verkeersreglement over de zone 30 binnen de ringlaan gaat in op 3 november 2023.

Door dit besluit worden voor de betreffende wegen, de huidige aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer die betrekking hebben op de bepaling van de maximaal toegelaten snelheid, opgeheven. 

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.