Terug
Gepubliceerd op 20/09/2023

2023_CBS_01797 - Aanvullend verkeersreglement: Leliestraat en Rozenstraat in kader van F105 Herentals - Balen: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 18/09/2023 - 13:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jan Michielsen, waarnemend burgemeester en voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2023_CBS_01797 - Aanvullend verkeersreglement: Leliestraat en Rozenstraat in kader van F105 Herentals - Balen: goedkeuring 2023_CBS_01797 - Aanvullend verkeersreglement: Leliestraat en Rozenstraat in kader van F105 Herentals - Balen: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De vijf Vlaamse provincies hebben in overleg met de Vlaamse overheid en de gemeenten, een netwerk uitgetekend voor functioneel fietsverkeer. Dit zijn fietsverplaatsingen van huis naar het werk, de school, attractiepolen, ... over de gemeentegrenzen heen. Dit netwerk kreeg de naam ‘Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk’ (BFF). Fietsostrades vormen de ruggengraat van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Het zijn langeafstandsroutes langs rechtlijnige infrastructuren zoals spoorlijnen en kanalen.

Op 7 februari 2012 sloot het provinciebestuur van Antwerpen een algemene samenwerkingsovereenkomst af met de stad Herentals voor de aanleg van een fietsostrade langs de spoorlijn Herentals – Balen (spoorlijn 15). 

Op 9 februari 2015 keurde het schepencollege het ontwerp van de unieke verantwoordingsnota goed voor het deeltracé Herentals-Olen. 

In het mobiliteitstraject vonden volgende intergemeentelijke begeleidingscommissies (iGBC) en regionale mobiliteitscommissies plaats (RMC). Dit zijn de voorlopers van de projectstuurgroep (PSG) die nu als officieel overlegorgaan wordt beschouwd.

Op 23 maart 2017 keurde de provincieraad van Antwerpen het hele project van de fietsostrade Herentals – Balen goed. 

Op 6 juni 2017 keurde de gemeenteraad het addendum van de samenwerkingsovereenkomst goed. Vanwege een aangepast tracé moest de samenwerkingsovereenkomst vernieuwd worden.

Op 13 september 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend verkeersreglement voor de delen van de fietsostrade die in aparte bedding liggen, goed.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen

Argumentatie

Het aanvullend verkeersreglement voor de fietsostrade F105 Herentals - Balen, dat op 13 september 2021 goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen, doet enkel uitspraak over de delen die in een eigen aparte, nieuw aangelegde, bedding liggen.

In het segment tussen de aansluiting van de F105 met de Poederleeseweg en de kruising van de Lichtaartseweg en de Leliestraat volgt de fietstrade momenteel een alternatieve route in afwachting van een definitieve oplossing wanneer de spooroverwegen van de Poederleeseweg en de Lichtaartseweg aangepakt worden. De fietsostrade volgt daar de bestaande reglementering van de fietspaden op de Poederleeseweg, de ovonde en de Lichtaartseweg. 

In het segment tussen de kruising van de Lichtaartseweg en de Leliestraat en de aansluiting van de F105 met de Rozenstraat werd reeds in het begin van het tracéonderzoek gekozen om geen aparte bedding voor fietsers aan te leggen, maar de fietsostrade over de bestaande wegenis van de Leliestraat en de Rozenstraat te sturen. Op die wegen is momenteel gemengd verkeer in zone 30 aanwezig. Binnen het ontwerp van de F105 is voorzien om dit segment als fietsstraten in te richten zodat de aanwezigheid van de fietsers primeert ten opzichte van het lokale autoverkeer. Daarnaast is ook de noodzaak tot verduidelijking van de parkeerreglementering en de invoering van beperkt eenrichtingsverkeer in de Leliestraat besproken. 

Het college van burgemeester en schepenen moet voor bovenstaande maatregelen (inrichting fietsstraten, invoering beperkt eenrichtingsverkeer en aangepaste parkeerreglementering) voor de segmenten van de Leliestraat en van de Rozenstraat (tussen huisnummers 45 en 51) een aanvullend verkeersreglement opmaken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend bijkomend aanvullend verkeersreglement voor de fietsostrade F105 Herentals-Balen voor de segmenten van de Leliestraat en de Rozenstraat (nr. 45 -51) goed: 

Artikel 1: Verkeersborden F111 ‘begin fietszone’ en F113 'einde fietszone' worden geplaatst op de volgende plaatsen:

  • ter hoogte van de aansluiting van de Leliestraat met de Lichtaartseweg
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Azaleastraat
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Tulpenstraat
  • ter hoogte van Rozenstraat 32 en 43
  • ter hoogte van Rozenstraat 53.

Artikel 2: Verkeersborden F111 'begin fietsstraat' en F113 'einde fietsstraat' worden verwijderd op volgende plaatsen:

  • ter hoogte van perceel B710P.

Artikel 3. Verkeersbord B1 ‘voorrang verlenen’ en witte driehoeken (haaientanden) worden geplaatst op volgende plaatsen:

  • ter hoogte van Rozenstraat 34
  • ter hoogte van Rozenstraat 53
  • ter hoogte van het kruispunt van de Azaleastraat met de Leliestraat
  • ter hoogte van het kruispunt van de Tulpenstraat met de Leliestraat.

Artikel 4. Verkeersbord B15, al dan niet aangevuld met een onderbord type VIII, wordt geplaatst op volgende plaatsen:

  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Azaleastraat, aan beide kanten van de rijbaan
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Tulpenstraat, aan beide kanten van de rijbaan
  • ter hoogte van Rozenstraat 45
  • in de Leliestraat, net voor de aansluiting met de Rozenstraat
  • ter hoogte van perceel B710P
  • ter hoogte van perceel B522W.

Artikel 5. Verkeersbord E1 wordt geplaatst op volgende plaatsen:

  • in de Leliestraat aan de kant van de sporen, drie borden in totaal. 
  • ter hoogte van Leliestraat 1
  • ter hoogte van Leliestraat, aan de achterzijde van Rozenstraat 30
  • in de Leliestraat, net voorbij de aansluiting met de Rozenstraat.

Artikel 6: Verkeersborden F19 en M18 worden geplaatst op volgende plaatsen:

  • ter hoogte van de aansluiting van de Leliestraat met de Rozenstraat
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Tulpenstraat
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Azaleastraat.

Artikel 7: Verkeersborden C1 en M12 worden geplaatst op volgende plaatsen:

  • ter hoogte van de aansluiting van de Leliestraat met de Lichtaartseweg, aan de kant van de spoorweg
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Tulpenstraat
  • ter hoogte van het kruispunt van de Leliestraat met de Azaleastraat.

Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd via het digitaal loket voor lokale besturen.