De vijf Vlaamse provincies hebben in overleg met de Vlaamse overheid en de gemeenten, een netwerk uitgetekend voor functioneel fietsverkeer. Dit zijn fietsverplaatsingen van huis naar het werk, de school, attractiepolen, ... over de gemeentegrenzen heen. Dit netwerk kreeg de naam ‘Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk’ (BFF). Fietsostrades vormen de ruggengraat van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Het zijn langeafstandsroutes langs rechtlijnige infrastructuren zoals spoorlijnen en kanalen.
Op 7 februari 2012 sloot het provinciebestuur van Antwerpen een algemene samenwerkingsovereenkomst af met de stad Herentals voor de aanleg van een fietsostrade langs de spoorlijn Herentals – Balen (spoorlijn 15).
Op 9 februari 2015 keurde het schepencollege het ontwerp van de unieke verantwoordingsnota goed voor het deeltracé Herentals-Olen.
In het mobiliteitstraject vonden volgende intergemeentelijke begeleidingscommissies (iGBC) en regionale mobiliteitscommissies plaats (RMC). Dit zijn de voorlopers van de projectstuurgroep (PSG) die nu als officieel overlegorgaan wordt beschouwd.
Op 23 maart 2017 keurde de provincieraad van Antwerpen het hele project van de fietsostrade Herentals – Balen goed.
Op 6 juni 2017 keurde de gemeenteraad het addendum van de samenwerkingsovereenkomst goed. Vanwege een aangepast tracé moest de samenwerkingsovereenkomst vernieuwd worden.
Op 13 september 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend verkeersreglement voor de delen van de fietsostrade die in aparte bedding liggen, goed.
Het aanvullend verkeersreglement voor de fietsostrade F105 Herentals - Balen, dat op 13 september 2021 goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen, doet enkel uitspraak over de delen die in een eigen aparte, nieuw aangelegde, bedding liggen.
In het segment tussen de aansluiting van de F105 met de Poederleeseweg en de kruising van de Lichtaartseweg en de Leliestraat volgt de fietstrade momenteel een alternatieve route in afwachting van een definitieve oplossing wanneer de spooroverwegen van de Poederleeseweg en de Lichtaartseweg aangepakt worden. De fietsostrade volgt daar de bestaande reglementering van de fietspaden op de Poederleeseweg, de ovonde en de Lichtaartseweg.
In het segment tussen de kruising van de Lichtaartseweg en de Leliestraat en de aansluiting van de F105 met de Rozenstraat werd reeds in het begin van het tracéonderzoek gekozen om geen aparte bedding voor fietsers aan te leggen, maar de fietsostrade over de bestaande wegenis van de Leliestraat en de Rozenstraat te sturen. Op die wegen is momenteel gemengd verkeer in zone 30 aanwezig. Binnen het ontwerp van de F105 is voorzien om dit segment als fietsstraten in te richten zodat de aanwezigheid van de fietsers primeert ten opzichte van het lokale autoverkeer. Daarnaast is ook de noodzaak tot verduidelijking van de parkeerreglementering en de invoering van beperkt eenrichtingsverkeer in de Leliestraat besproken.
Het college van burgemeester en schepenen moet voor bovenstaande maatregelen (inrichting fietsstraten, invoering beperkt eenrichtingsverkeer en aangepaste parkeerreglementering) voor de segmenten van de Leliestraat en van de Rozenstraat (tussen huisnummers 45 en 51) een aanvullend verkeersreglement opmaken.
Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend bijkomend aanvullend verkeersreglement voor de fietsostrade F105 Herentals-Balen voor de segmenten van de Leliestraat en de Rozenstraat (nr. 45 -51) goed:
Artikel 1: Verkeersborden F111 ‘begin fietszone’ en F113 'einde fietszone' worden geplaatst op de volgende plaatsen:
Artikel 2: Verkeersborden F111 'begin fietsstraat' en F113 'einde fietsstraat' worden verwijderd op volgende plaatsen:
Artikel 3. Verkeersbord B1 ‘voorrang verlenen’ en witte driehoeken (haaientanden) worden geplaatst op volgende plaatsen:
Artikel 4. Verkeersbord B15, al dan niet aangevuld met een onderbord type VIII, wordt geplaatst op volgende plaatsen:
Artikel 5. Verkeersbord E1 wordt geplaatst op volgende plaatsen:
Artikel 6: Verkeersborden F19 en M18 worden geplaatst op volgende plaatsen:
Artikel 7: Verkeersborden C1 en M12 worden geplaatst op volgende plaatsen:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd via het digitaal loket voor lokale besturen.