Terug
Gepubliceerd op 13/04/2023

2023_CBS_00756 - Aanvullend verkeersreglement: parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van Lantaarnpad 2: goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 11/04/2023 - 09:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Mien Van Olmen, burgemeester en voorzitter; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Van Nueten, schepen; Bart Michiels, schepen

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2023_CBS_00756 - Aanvullend verkeersreglement: parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van Lantaarnpad 2: goedkeuring 2023_CBS_00756 - Aanvullend verkeersreglement: parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van Lantaarnpad 2: goedkeuring

Motivering

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Om de Europese en Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, moet er efficiĆ«nter en duurzamer met energie worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO2-uitstoot gevoelig beperkt worden. Om elektrisch rijden aan te moedigen, zijn er voldoende laadpunten nodig. In de eerste uitrol tussen 2016 en 2021 heeft de Vlaamse Regering , onder coƶrdinatie van Fluvius, een basisinfrastructuur aangelegd van publieke laadpunten. Voor de volgende uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein heeft de Vlaamse Regering door middel van een concessie-opdracht laadpaaloperatoren aangeduid die de komende twee jaar (2023 - 2024) deze uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten. Voor de provincie Antwerpen is Engie aangesteld als operator. 

De uitrol verloopt voornamelijk vraag- en datagestuurd.  Met de strategie van Paal volgt Wagen kunnen burgers, ondernemingen en organisaties via het e-loket een publieke laadpaal aanvragen. Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst. Ook organisaties voor autodelen en taxibedrijven kunnen een laadpunt aanvragen; maar dat zullen dan private laadpunten zijn die enkel door hen gebruikt kunnen worden. Daarnaast zullen er automatisch publieke laadpunten worden bijgeplaatst via Paal volgt Paal wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt.

Juridische grond

  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het KB van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
  • Beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2009 over de delegatie van de aanvullende verkeersreglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen

Argumentatie

Een burger, onderneming of taxi-/deelwagenbedrijf kan bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein via het digitaal loket dat operationeel is sinds september 2022. De afhandeling van dergelijke aanvraag verloopt in verschillende stappen.

  • voorbereidende stap: Departement Mobiliteit en Openbare Werken controleert de aanvraag en beslist of alle voorwaarden voldaan zijn. 
  • stap 1: Engie maakt een locatievoorstel op en stuurt dit voorstel aan de wegbeheerder.
  • stap 2: de wegbeheerder beoordeelt het locatievoorstel: het voorstel kan goedgekeurd of afgewezen worden. Bij afwijzing wordt een alternatief voorstel gevraagd. 
  • stap 3: Engie verwerkt de beoordeling van de wegbeheerder
  • stap 4: de wegbeheerder maakt het aanvullend verkeersreglement op voor de afgeklopte locatie
  • stap 5: Engie vraagt de netaansluiting aan bij Fluvius
  • stap 6, 7 en 8: Realisatie en inbedrijfstelling van de laadpaal door Engie

In dit dossier betreft het de aanvraag voor Grote Markt 46. Op 20 maart 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen een alternatieve locatie voorgesteld aan Engie. Deze alternatieve locatie is door Engie goed bevonden. Bijgevolg is het nu in stap 4 aan de wegbeheerder om een aanvullend verkeersreglement voor de locatie op te maken. Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Besluit 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend aanvullend verkeersreglement voor het voorbehouden van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen goed:

  • In het Lantaarnpad, ter hoogte van huisnummers 2-4, geldt op twee parkeervakken:
    • het parkeren is toegelaten
    • het parkeren is voorbehouden voor elektrische voertuigen die gebruik maken van de laadpaal
    • de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden volgens de bepalingen van de blauwe zone
    • de beperkte parkeertijd geldt niet voor houders van een gemeentelijke parkeerkaart type 'bewonerskaart'
    • dit wordt gesignaleerd met de verkeersborden E9a met aanduiding VIId 'parkeerschijf', het onderbord type VIId 'elektrische voertuigen', het onderbord 'BEWONERSKAART en het gele onderbord 'OOST'
    • de parkeervakken worden aangeduid met een groene randlijn en in het midden van het parkeervak wordt het logo voor elektrische voertuigen toegevoegd. 

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.