Om de Europese en Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, moet er efficiƫnter en duurzamer met energie worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO2-uitstoot gevoelig beperkt worden. Om elektrisch rijden aan te moedigen, zijn er voldoende laadpunten nodig. In de eerste uitrol tussen 2016 en 2021 heeft de Vlaamse Regering , onder coƶrdinatie van Fluvius, een basisinfrastructuur aangelegd van publieke laadpunten. Voor de volgende uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein heeft de Vlaamse Regering door middel van een concessie-opdracht laadpaaloperatoren aangeduid die de komende twee jaar (2023 - 2024) deze uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten. Voor de provincie Antwerpen is Engie aangesteld als operator.
De uitrol verloopt voornamelijk vraag- en datagestuurd. Met de strategie van Paal volgt Wagen kunnen burgers, ondernemingen en organisaties via het e-loket een publieke laadpaal aanvragen. Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst. Ook organisaties voor autodelen en taxibedrijven kunnen een laadpunt aanvragen; maar dat zullen dan private laadpunten zijn die enkel door hen gebruikt kunnen worden. Daarnaast zullen er automatisch publieke laadpunten worden bijgeplaatst via Paal volgt Paal wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt.
Een burger, onderneming of taxi-/deelwagenbedrijf kan bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein via het digitaal loket dat operationeel is sinds september 2022. De afhandeling van dergelijke aanvraag verloopt in verschillende stappen.
In dit dossier betreft het de aanvraag voor Grote Markt 46. Op 20 maart 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen een alternatieve locatie voorgesteld aan Engie. Deze alternatieve locatie is door Engie goed bevonden. Bijgevolg is het nu in stap 4 aan de wegbeheerder om een aanvullend verkeersreglement voor de locatie op te maken. Dit reglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend aanvullend verkeersreglement voor het voorbehouden van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen goed:
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.