De steunnorm energiefonds wordt aangepast. De doelgroep wordt uitgebreid door middel van een verhoging van de inkomensgrens. De bijkomende steunmaatregelen zijn enerzijds een eenmalige tussenkomst in de voorschotfactuur voor personen die behoren tot de oorspronkelijke doelgroep en anderzijds een tussenkomst in de aankoop van energiezuinige toestellen voor rechthebbenden op een sociaal tarief voor gas en elektriciteit.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van de steunnorm energiefonds goed.
Sinds de inwerkingtreding van de wet van 4 september 2002, houdende toewijzing van een opdracht aan de OCMW’s inzake de begeleiding en de financiële steunverlening aan de meest hulpbehoevende inzake energielevering, beschikken de OCMW’s over middelen vanuit het Gas- en Elektriciteitsfonds. Tot en met 2021 werden deze middelen door het OCMW van Herentals voornamelijk ingezet op personeelskosten of werkingskosten van projecten waarbij er aandacht is voor onder andere energiezuinigheid, zoals de cursussen ‘leren budgetteren’, de werking van het vormingstraject ‘De Brug’, …
De POD MI gaf naar aanleiding van de inspectie van januari 2021 aan dit niet langer op deze manier te aanvaarden. Er moeten meer middelen gaan naar 'tussenkomsten in onbetaalde energiefacturen eventueel gecombineerd met preventieve maatregelen...'. Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de POD MI en om onze hulpverlening hieraan aan te passen werd er een steunnorm energie opgemaakt. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde de steunnorm energiefonds goed op de zitting van 7 juni 2022.
Na een verhoging van de middelen van het Gas- en Elektriciteitsfonds in 2022 werden er ook in 2023 extra middelen ter beschikking gesteld vanuit een bijkomende toelage. Bij evaluatie van de steunnorm energie stellen we vast dat een onderbesteding van deze middelen verwacht kan worden. In 2022 werd aan onze organisatie een bedrag van 21.913,28 euro toegekend, waarvan we 6.503,15 euro ingezet hebben. In 2023 werd dit bedrag vastgelegd op 24.128,33 euro (gewone + bijkomende middelen). Tot op heden liggen de uitgaven voor 2023 ongeveer in dezelfde lijn als die van 2022.
We stellen ook vast dat de tussenkomst in de energiefactuur zinvol is, maar niet tegemoet komt aan alle problemen inzake energiearmoede. Daarom zijn we van mening dat een uitbreiding van de steunnorm zich aandient.
De steunnorm energiefonds waarbij we tussenkomen bij energiefacturen richt zich op een doelpubliek van huishoudens met een inkomen dat te hoog ligt voor een sociaal energietarief, maar te laag om financieel bestand te zijn tegen buitensporige energiekosten. We willen enerzijds de inkomensgrens die we hanteren optrekken zodat deze beter overeenstemt met het doelpubliek dat we willen bereiken. Anderzijds willen we voor hen ook een éénmalige tussenkomst in een voorschotfactuur voorzien.
Verder willen we ook een tussenkomst voorzien in de aankoop van energiezuinige toestellen voor de doelgroep van huishoudens die wel recht openen op een sociaal tarief voor elektriciteit en gas. Zij worden beschermd met een aangepast energietarief, maar het ontbreekt hen aan de middelen om een kwalitatief energiezuinig toestel te kopen. Door deze wijzigingen hopen we beide doelgroepen te ondersteunen met de tussenkomst die het best aansluit bij hun specifieke noden.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst gaf op 2 oktober 2023 unaniem een gunstig advies.
Het vast bureau keurde de aanpassing van de steunnorm energiefonds principieel goed op 9 oktober 2023.
Naar aanleiding van de opmerking van de POD MI in verband met het besteden van de middelen voor Art 6 van het gas- en elektriciteitsfonds en de stijgende energieprijzen op de reguliere energiemarkt, werd een steunnorm energiefonds opgemaakt. Deze voorziet in een tussenkomst in de energiefactuur (tussenkomst in de jaarafrekening, éénmalige tussenkomst in een voorschotfactuur) en een tegemoetkoming in de aankoop van energiezuinige toestellen.
Tussenkomst in de energiefactuur
Doelgroep:
Aangezien de omzendbrieven van 23 december 2021 en 23 januari 2023 expliciet vermelden dat de middelen prioritair moeten ingezet worden voor het ondersteunen van personen die financiële problemen hebben als gevolg van de hoge elektriciteits- en gasprijzen en die niet onder het SOCTAR-RVV-systeem vallen (begunstigde van het sociaal tarief voor gas en elektriciteit), wordt onderstaande doelgroep voorgesteld:
Alle burgers van de stad Herentals die onder één of meerdere van onderstaande stelsels vallen, worden uitgesloten voor deze steunnorm energiefonds:
Werkwijze:
Indien burgers zich aanmelden met een energiefactuur die ze niet kunnen betalen, wordt er met onderstaande stappen gewerkt:
Er wordt een opsomming gemaakt van de maandelijkse inkomsten en uitgaven waarbij gekeken wordt of er uitgaven geschrapt kunnen worden en/of er een verhoging van de inkomsten mogelijk is.
Mogelijke aandachtspunten hierbij zijn:
De energiefactuur wordt vergeleken met:
De voorbije energiefacturen om te bekijken wat de oorzaak is van de hoge energiekost. Is dit de prijsstijging die voelbaar is of is er ook meer verbruik zichtbaar? Indien dat laatste het geval is, wordt bekeken of dit verklaarbare en billijke verklaringen heeft (bv thuiswerk).
Het gemiddeld verbruik van een vergelijkbare gezinssamenstelling. Als dit verbruik significant hoger is (>10 %) wordt er gekeken wat de oorzaak is en of hier mogelijks oplossingen voor zijn.
1. Wanneer uit het sociaal onderzoek blijkt dat er een structureel budgettair tekort is, waardoor de voorschotfacturen een overmatige belasting zijn voor het budget van de cliënt, worden volgende stappen genomen:
2. Wanneer uit het sociaal onderzoek blijkt dat er niet voldoende ruimte is om de jaarafrekening te betalen, kan een tussenkomst in de jaarafrekening worden onderzocht. Als burgers rond het gemiddelde verbruik zitten (max 10 % hoger dan gemiddeld verbruik van een vergelijkbare gezinssituatie) of de oorzaak van hun bovengemiddeld verbruik ligt buiten hun macht, wordt onderstaand cascadesysteem toegepast:
3. Als burgers boven het gemiddeld verbruik zitten (meer dan 10 % hoger dan gemiddeld verbruik van een vergelijkbare gezinssituatie) en er geen oorzaak gevonden wordt die buiten hun macht ligt, wordt er een afbetalingsplan aangevraagd bij de energieleverancier.
Bij stap 4 is het belangrijk om op te merken dat:
Deze gemaakte afspraken worden expliciet opgenomen in het sociaal verslag en de beslissing die i.v.m. deze steunnorm energiefonds naar het bijzonder comité voor de sociale dienst ter goedkeuring wordt overgemaakt.
Indien bovenstaande afspraken niet zijn nagekomen, vormen zij een uitsluitingscriteria om volgend(e) jaar/jaren in aanmerking te komen voor deze steunmaatregel.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt gelast met de uitvoering van deze steunnorm en kan in behartigenswaardige situaties en na gemotiveerd advies van de sociale dienst, een afwijking toestaan.
Tegemoetkoming in de aankoop van energiezuinige toestellen
Doelgroep:
Bij de reeds besproken opties voor een tussenkomst in de energiefactuur richten we ons, omwille van eerder vermeldde argumentering, expliciet op mensen die geen recht openen op het sociaal tarief voor aardgas en elektriciteit.
Mensen die wel recht open op een sociaal tarief zijn echter ook kwetsbaar in kader van energiearmoede. Waar zij reeds een aanzienlijk voordeel genieten wat betreft de prijs die ze betalen voor hun energie, ontbreekt het hen vaak aan voldoende middelen om energiezuinige toestellen aan te kopen. Waardoor ze dan wel een aangepaste energieprijs hebben, maar wel een hoog energieverbruik. Zij openen om deze reden wel al een recht op een kortingsbon via Fluvius. Deze is echter beperkt tot een bedrag van 250 euro (dd 1 oktober 2023) en tot 1 toestel in een periode van 2 jaar.
Met onze tegemoetkoming in de aankoop van energiezuinige toestellen beogen we dus een preventieve maatregel te nemen waarbij we ons richten op mensen met een sociaal tarief voor gas en elektriciteit aanvullend op de Fluvius-kortingsbon voor energiezuinige toestellen.
Werkwijze:
We zullen de toelage pas uitbetalen na bewijs van aankoop van het toestel maar de aankoop moet eerst besproken en goedgekeurd zijn door de betrokken maatschappelijk assistent zodat duidelijk is dat het gewenst toestel inderdaad in aanmerking komt. Aangezien de aankoop van een toestel vaak niet mogelijk is binnen het beschikbare budget van de cliënt, en aangezien het meestal noodzakelijke aankopen betreft ter vervanging van een defect toestel, is het aangewezen om de betaling op basis van een dringende beslissing te kunnen uitvoeren, waarna de steun ter goedkeuring wordt voorgelegd op het eerstvolgende BCSD.
Net zoals bij de tussenkomst in de energiefactuur kan deze toekenning enkel toegepast worden totdat de door de hogere overheden toegekende middelen vanuit het Gas- en Elektriciteitsfonds (art.6) uitgeput zijn.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan op gemotiveerd advies van de sociale dienst voor behartigenswaardige gevallen afwijken van bovenstaande regeling.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van de steunnorm energiefonds goed.