Terug
Gepubliceerd op 04/10/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 05/09/2023 - 20:15 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_RMW_00044 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
1.

2023_RMW_00044 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023: goedkeuring

2023_RMW_00044 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 27 juni 2023 goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de zittingen elkaar te snel opvolgen. 

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur artikel 32
  • Huishoudelijk reglement 
Argumentatie

De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 27 juni 2023 goed.

2.

2023_RMW_00051 - Verhindering van raadslid Peter Verpoorten en tijdelijke aanstelling van raadslid Hans Van den Eynden: kennisname

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
2.

2023_RMW_00051 - Verhindering van raadslid Peter Verpoorten en tijdelijke aanstelling van raadslid Hans Van den Eynden: kennisname

2023_RMW_00051 - Verhindering van raadslid Peter Verpoorten en tijdelijke aanstelling van raadslid Hans Van den Eynden: kennisname

Motivering

Beknopte samenvatting

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verhindering van raadslid Peter Verhindering. 

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de tijdelijke aanstelling van de heer Hans Van den Eynden in de gemeenteraad.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De heer Peter Verpoorten is verhinderd als raadslid wegens studieredenen, in toepassing van artikel van het decreet lokaal bestuur, van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024. Hij deelde dit schriftelijk mee aan de voorzitter.

De voorzitter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werd in kennis gesteld op 28 augustus 2023. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur: artikel 12 
Argumentatie

De gemeenteraad keurde de geloofsbrieven van de heer Hans Van den Eynden goed. 

De heer Hans Van den Eynden legde in de handen van de voorzitter de eed af als raadslid. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de verhindering van raadslid Peter Verpoorten wegens studieredenen, van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024.

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de tijdelijke aanstelling en eedaflegging van de heer Hans Van den Eynden als raadslid in de gemeenteraad. 

3.

2023_RMW_00047 - Maaltijdbedeling aan huis: wijziging normen steun- en dienstverlening: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
3.

2023_RMW_00047 - Maaltijdbedeling aan huis: wijziging normen steun- en dienstverlening: goedkeuring

2023_RMW_00047 - Maaltijdbedeling aan huis: wijziging normen steun- en dienstverlening: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De reorganisatie van de keuken van WZC Sint-Anna is doorgevoerd vanaf 1 juli 2023 waardoor er gestart kan worden met de effectieve levering van maaltijden aan huis in koude lijn. De huidige reglementering warme maaltijden dateert van 23 december 2008. De prijsberekening op basis van de inkomsten is erg complex. Een aanpassing van de normen steun- en dienstverlening dringt zich op. 

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de overstap van de bereiding en bedeling van maaltijden in warme lijn naar maaltijden in koude lijn en keurt de wijziging in de normen steun- en dienstverlening goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De huidige reglementering warme maaltijden dateert van 23 december 2008. De prijsberekening op basis van de inkomsten is erg complex. Daarnaast hebben de medewerkers van het lokaal dienstencentrum heel wat kortlopende dossiers (tijdelijke levering na ziekenhuisopname tot herstel, enzovoort). Dit betekent een volledig sociaal en financieel onderzoek alsook veel administratief werk voor enkele geleverde maaltijden.

Bovendien is het OCMW van Herentals het enige OCMW in de buurt dat werkt met gedifferentieerde prijzen. Er is duidelijk nood aan een administratieve vereenvoudiging. Prijsvereenvoudiging is relevant om de prijs van de thuis geleverde maaltijd af te stemmen met de prijzen van het buurtrestaurant in functie van transparantie en duidelijkheid voor de Herentalse burger.

De reorganisatie van de keuken van het WZC is doorgevoerd vanaf 1 juli 2023, dus het is belangrijk om zo snel mogelijk te starten met de effectieve levering van maaltijden aan huis in koude lijn. Bij de opmaak van een nieuw kader werd er rekening gehouden met het prijsbeleid van de private aanbieders. 

Argumentatie

Het OCMW verdeelt sedert de jaren '70 warme maaltijden aan inwoners van Herentals, ongeacht de leeftijd, die tijdelijk of definitief niet in staat zijn om hun middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee hebben.

Op dit ogenblik wordt een variabele maaltijdprijs gehanteerd afhankelijk van het inkomen. De prijs varieert van 3,75 euro tot 8 euro.

Op het vast bureau van 9 december 2014 is er beslist om over te schakelen naar een maaltijdbereiding in koude lijn. Er is een rapport opgesteld door de werkgroep die de reorganisatie van de keuken inhoudelijk en financieel heeft geanalyseerd. In de gekozen optie gebeurt de productie van de maaltijden in de centrale keuken van het WZC en gebeurt de toelevering intern in warme lijn en de maaltijden aan huis in koude lijn. 

Bij een overschakeling naar een maaltijdbereiding in koude lijn zou dit een prijsdaling van 200.000 euro betekenen voor het OCMW tegenover een dagelijkse warme maaltijdbereiding en verdeling met verschillende auto’s. De beslissing van het vast bureau van 9 december 2014 werd in bijlage opgenomen. 

In het voorstel van de administratie bedraagt het standaardtarief voor een maaltijd 10 euro. Mensen met een verhoogde tegemoetkoming kunnen genieten van een aangepast tarief aan 6 euro. De regelgeving om het recht op verhoogde tegemoetkoming te bepalen werd in bijlage opgenomen.

De prijs van de warme maaltijden wordt gelijkgeschakeld voor mensen die maaltijden aan huis krijgen en mensen die eten in het buurtrestaurant van het lokaal dienstencentrum Convent2. Dit zorgt voor duidelijkheid. Bij de maaltijden aan huis krijgt de cliënt de thuisservice en bij het buurtrestaurant krijgt de cliënt bediening aan tafel.

De prijs van 10 euro is marktconform. Het is evident dat mensen met een normaal inkomen de effectieve kostprijs van een maaltijd betalen. De sterkste schouders dragen hier de zwaarste last. 

Voor de kwetsbare doelgroep bedraagt de prijs 6 euro. Sommige OCMW’s werken in de kwetsbare doelgroep nog met verschillende prijscategorieën waarbij nog extra financieel onderzoek gebeurt. Er is gekozen om één toegankelijke prijs te bepalen voor een ruime doelgroep om drempelverlagend te werken en zoveel mogelijk kwetsbaren te kunnen bereiken zonder een stigmatiserend bijkomend inkomensonderzoek. De ambitie van Herentals zorgstad verantwoordt de keuze om voor deze kwetsbare groep een prijsdaling toe te staan om aan een basisbehoefte van een evenwichtige, gezonde warme maaltijd te voorzien.

Op 7 augustus 2023 gaf het bijzonder comité van de sociale dienst positief advies. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de overstap van de bereiding en bedeling van maaltijden in warme lijn naar maaltijden in koude lijn. 

De raad voor maatschappelijk welzijn heft de beslissing van 23 december 2008 op. 

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijziging in de normen steun- en dienstverlening als volgt goed: 

Maaltijdbedeling aan huis

Artikel 1. Doel 

De dienst warme maaltijden aan huis is een thuiszorgdienst bedoeld om de gebruiker zo lang mogelijk in zijn thuismilieu te laten verblijven.

Artikel 2. Doelpubliek 

Elke inwoner van Herentals, ongeacht de leeftijd, die tijdelijk of definitief niet in staat is om zijn middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee heeft, komt in aanmerking voor de bedeling van de maaltijden aan huis.

Artikel 3. Inhoud van de maaltijd 

De maaltijden worden bereid in het woonzorgcentrum Sint-Anna. Een maaltijd bestaat uit soep, een hoofdgerecht en een dessert.

Het woonzorgcentrum Sint-Anna maakt de overstap van maaltijden in warme lijn naar maaltijden in koude lijn.

Koud geleverde maaltijden kunnen in de koelkast worden bewaard tot de datum aangegeven op de verpakking. Maaltijden worden in hun verpakking opgewarmd in de microgolfoven, rekening houdend met de instructies op de verpakking. De gebruiker dient een microgolfoven en frigo ter beschikking te hebben. De maaltijden worden verpakt in wegwerpmateriaal.

Op voorlegging van een doktersvoorschrift kan de gebruiker melding maken van allergieën en zijn dieetmaaltijden mogelijk. Er zijn aangepaste maaltijden voor diabetici beschikbaar. De maaltijden kunnen indien gewenst gemalen worden.

De gebruiker kan aangeven dat men bepaalde zaken niet lust. Voor elke maaltijdcomponent is er dagelijks een alternatief voorzien zodat de gebruiker een volledige maaltijd geleverd krijgt. De gebruiker kan ook bepaalde zaken uitsluiten (bijvoorbeeld nooit rijst, geen rode kool) of voorkeuren uiten (bijvoorbeeld altijd puree).

De gebruiker beslist zelf op welke vaste dagen men een maaltijd wenst.

De gebruiker ontvangt op wekelijkse basis een menu.

Artikel 4. Levering 

De thuisbedeling gebeurt volgens een welbepaalde route. De gebruiker kan dus onmogelijk zelf het uur bepalen waarop het eten gebracht wordt.

Met het koudelijnsysteem worden maaltijden volgens een strikte procedure bereid en daarna zeer snel afgekoeld en verpakt. De koude maaltijden worden met een speciale koelwagen thuis bezorgd en moeten koel bewaard worden tot het moment van consumptie.

De bedeling gebeurt 3 maal per week:

  • op maandag: levering van de maaltijden voor dinsdag en woensdag
  • op woensdag: levering van de maaltijden voor donderdag en vrijdag
  • op vrijdag: levering van de maaltijden voor zaterdag en maandag

Bij uitrol van het koudelijnsysteem wordt er duidelijk gecommuniceerd over de bedelingsmomenten. Bij aflevering van de maaltijd is het noodzakelijk dat men thuis is. Zo niet, dan nemen de maaltijdbedelers de maaltijd weer mee. De maaltijdbedelers laten de maaltijd niet achter en bezorgen dus niet bij de buren. Doet de gebruiker niet open dan ondernemen de medewerkers een aantal stappen in functie van extra sociale controle met het oog op het welzijn van de gebruiker.

Artikel 5. Sociale controle met het oog op het welzijn van de gebruiker in het koudelijnsysteem

Het OCMW is bezorgd over de gebruiker en zijn welzijn. Indien de gebruiker niet open doet voor de maaltijdbedeler, wordt er op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak. Misschien is de gebruiker opgenomen in het ziekenhuis en is er vergeten om het lokaal dienstencentrum te verwittigen? Of is de gebruiker in nood en kan men de deur niet openen? Als de gebruiker niet open doet, is dit voor de medewerkers van het lokaal dienstencentrum een signaal en worden vanuit een bezorgdheid volgende stappen gezet:

STAP 1: De maaltijdbedeler neemt telefonisch contact met de gebruiker wanneer de deur niet open wordt gedaan. Mogelijks heeft de gebruiker de deurbel niet gehoord? Indien men geen gehoor krijgt, neemt de maaltijdbedeler contact op met het lokaal dienstencentrum. 

STAP 2: Het lokaal dienstencentrum neemt nog één keer telefonisch contact met de gebruiker. Indien men geen gehoor krijgt, neemt het lokaal dienstencentrum contact op met de noodcontactpersonen. 

STAP 3: Het lokaal dienstencentrum belt de noodcontactpersonen. Zij weten vaak al wat er aan de hand is. Indien de noodcontactpersonen niet opnemen, maar er kan een boodschap achter gelaten worden op het antwoordapparaat dan stopt de verantwoordelijkheid van het lokaal dienstencentrum. Indien er geen mogelijkheid is om een boodschap achter te laten of de gebruiker heeft geen noodcontactpersoon, wordt de huisarts gecontacteerd.

STAP 4: Het lokaal dienstencentrum belt de huisarts van de gebruiker. In geval van een ziekenhuisopname wordt er niets meer ondernomen. Indien de huisarts niet bereikt kan worden of geen weet heeft van een opname worden de noodcontactpersonen op het einde van de werkdag (16.30 uur - 17 uur) nogmaals één keer gebeld.

STAP 5: Indien het lokaal dienstencentrum de noodcontactpersonen van de gebruiker niet kan bereiken op het einde van de werkdag (16.30 uur - 17 uur) of geen boodschap kan achter laten, wordt er contact genomen met de politie. Op dat moment geeft de medewerker van het lokaal dienstencentrum de contactgegevens van de gebruiker en deze van de noodcontactpersonen door aan de politiediensten. Zij kunnen de woning betreden om na te gaan of alles in orde is. 

Als de politie een slotenmaker moet laten komen, is het OCMW gerechtigd om de gemaakte kosten terug te vorderen. Het OCMW moet dus tijdig verwittigd worden indien de gebruiker niet thuis zal zijn of geen maaltijd wenst.

Artikel 6. Tarifering en betaling

De prijs van een maaltijd wordt bepaald afhankelijk van de categorie waarin de gebruiker zich bevindt. Het tarief voor een maaltijd aan huis bedraagt 10 euro. Op basis van verhoogde tegemoetkoming worden de maaltijden aangeboden aan de gebruiker aan een aangepast tarief van 6 euro.

Het OCMW heeft toegang tot de kruispuntbank zodat de medewerkers van het lokaal dienstencentrum kunnen nakijken of de gebruiker recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming.

Gebruikers die geen soep of dessert wensen kunnen geen vermindering krijgen op de maaltijdprijs.   

Er wordt maandelijks een factuur opgestuurd halfweg de maand volgend op de maand waarin de maaltijden gebruikt worden, of de gebruiker kan betalen via domiciliëring. De gebruiker hoeft niets af te rekenen bij de levering van de maaltijd.

Artikel 7. Aanvraagprocedure 

Alle aanvragen gebeuren op afspraak via het lokaal dienstencentrum dat verantwoordelijk is voor de dienst warme maaltijden. De gebruiker kan het lokaal dienstencentrum telefonisch bereiken 014- 28 20 00 of via dienstencentrum@herentals.be. Bij een aanvraag vragen de medewerkers van het lokaal dienstencentrum de contactgegevens, de contactgegevens van een familielid of kennis alsook deze van de huisarts om te kunnen verwittigen bij onrustwekkende afwezigheid.

Artikel 8. Opzeggen of annuleren van maaltijden

Indien de gebruiker afwezig is of de gebruiker wenst geen maaltijden meer, moet dit gemeld worden aan het lokaal dienstencentrum. Er kan gratis geannuleerd worden tot 12 uur van de reguliere werkdag voorafgaand aan de levering van de maaltijd. Annuleren kan telefonisch 014-28 20 00 of via dienstencentrum@herentals.be. Niet of laattijdig geannuleerde maaltijden zullen worden aangerekend behoudens in geval van overmacht zoals een ziekenhuisopname.

Artikel 9. Sanctie 

Indien de gebruiker de maaltijd niet in ontvangst heeft genomen, wordt het reglement onder de aandacht gebracht door de medewerker van het lokaal dienstencentrum. Bij herhaling ontvangt de gebruiker een schriftelijke verwittiging. Indien deze situatie zich een derde keer herhaalt en de afwezigheid is niet te wijten aan een ziekenhuisopname, kan de bedeling van de maaltijden aan huis worden geschorst voor onbepaalde duur door het bijzonder comité van de sociale dienst.

Artikel 10. Aansprakelijkheid

De bereiding en levering gebeuren met de nodige zorgvuldigheid en met inachtneming van alle vigerende reglementeringen ter zake. Eventuele aansprakelijkheid zal pas kunnen worden vastgesteld na deskundige controle en nazicht in de bereiding en levering van de maaltijden tot aan de afgifte bij de gebruiker. De dienst kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de behandeling van de maaltijd door de gebruiker of derden na afgifte van deze maaltijd.

Artikel 11. Klachten of opmerkingen

Bij klachten of opmerkingen kunnen gebruikers en/of vertrouwenspersonen telefonisch terecht bij het lokaal dienstencentrum 014-28 20 00 of via dienstencentrum@herentals.be. Er wordt getracht om een gepaste oplossing te zoeken. Er kan steeds beroep gedaan worden op de klachtenprocedure van het lokaal dienstencentrum.

Artikel 12. Inwerkingtreding 

Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2023.

De gebruiker geeft toestemming dat het OCMW Herentals de noodzakelijke gegevens van de kruispuntbank raadpleegt om een administratief dossier op te stellen en het correcte tarief aan te rekenen.

Opgemaakt in twee exemplaren, waarvan elke partij verklaart een exemplaar ontvangen te hebben:

Ondertekende,

…………………………………………………….

aanvrager van maaltijden aan huis, verklaart dit reglement te hebben gelezen en goed te keuren.

Te Herentals, op datum ……………………………

Handtekening van de aanvrager ……………………………………………………..

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Hans Van den Eynden, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_RMW_00043 - Cipal dv: agenda buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 en vaststelling mandaat: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
4.

2023_RMW_00043 - Cipal dv: agenda buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 en vaststelling mandaat: goedkeuring

2023_RMW_00043 - Cipal dv: agenda buitengewone algemene vergadering van 12 oktober 2023 en vaststelling mandaat: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Het OCMW neemt deel aan de dienstverlenende intercommunale Cipal (Centrum voor Informatica Provincies Antwerpen en Limburg). Cipal dv nodigt het OCMW uit om deel te nemen aan haar buitengewone algemene vergadering op 12 oktober 2023.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van het OCMW om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.

De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW moet voor elke algemene vergadering herhaald worden.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Het OCMW van Herentals neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Cipal dv (Centrum voor Informatica Provincies Antwerpen en Limburg).

Met de brief van 14 juli 2023 nodigt Cipal dv het OCMW uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op donderdag 12 oktober 2023 om 16 uur. Cipal zal deze vergadering uitsluitend digitaal laten plaatsvinden via een door haar ter beschikking gesteld communicatiemiddel.

Cipal dv vraagt de vertegenwoordiger vóór 29 september 2023 zijn/ haar aanwezigheid te bevestigen via het elektronische inschrijvingsformulier dat op de webpagina van de algemene vergadering (C-smart | Algemene Vergadering 12 oktober 2023) te vinden is. Cipal vraagt bij inschrijving een gsm-nummer en e-mailadres op te geven waarop Cipal de vertegenwoordiger verder kan informeren over de digitale tool.

De oproeping vermeldt volgende agenda met toelichtende nota: 

1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen:

“Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:

  • Alle verrichtingen met betrekking tot de digitale transformatie van lokale overheden, over diverse beleidsdomeinen heen, inclusief adviesverlening, consultancy, begeleiding, ondersteuning, uitbesteding beheer, en zo meer; 
  • De organisatie van raamcontracten waarbij Cipal optreedt als aankoopcentrale zoals voorzien in de Wetgeving overheidsopdrachten; 
  • Het ter beschikking stellen van informatieveiligheidsconsulenten en functionarissen voor gegevensbescherming en het verlenen van advies en ondersteuning rond informatieveiligheid, privacywetgeving, cybersecurity en informatiebeheer; 
  • Het ter beschikking stellen van sanctionerend ambtenaren ter ondersteuning van het lokale handhavingsbeleid (gemeentelijke administratieve sancties) waartoe bij de lokale overheden ook slimme informatie- en communicatietechnologie wordt ingezet; 
  • Het aanbieden als technologische “end-to-end oplossing” van trajectcontroles ter verhoging van de lokale verkeersveiligheid en de verbetering van de lokale verkeersleefbaarheid; 
  • Het aanbieden van datacenter diensten.” 

2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.

3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.

4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen:

“De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”

5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst: 

“Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan,  andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3  van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”

6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.

7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:

“De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet. 

Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. 

Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”  

8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst: 

“§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”  

9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.

10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen. 

11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin: 

“Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.” 

12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen. 

13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”. 

14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: 

“ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.” 

15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: 

“Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven. 

De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. 

De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”

16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”. 

17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen. 

18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”. 

19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen: 

“§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.” 

20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen. 

21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen. 

22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen. 

23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3. 

24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: 

“De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn.  

Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt. 

De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.” 

25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”. 

26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst: 

“§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum. 

De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.” 

27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst: 

“Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.” 

28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen. 

29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen: 

“Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.” 

30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst: 

“§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.” 

31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen. 

32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst: 

“De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op. 

De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid. 

De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.” 

33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”. 

34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”. 

35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen. 

36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”. 

37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst: 

“Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. 

De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng. 

Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen. 

Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.” 

38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”. 

39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”. 

40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”. 

41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”. 

42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen. 

43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen. 

44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: 

“De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75  van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.” 

45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”. 

46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid: 

“Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.” 

47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen. 

48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”. 

49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: 

“De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.” 

50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst: 

“De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.” 

51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen. 

52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst: 

“Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden. 

Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan. 

Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging: 

1° de besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten; 

2° de voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten; 

3° de code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging  Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.” 

53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst: 

“De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.” 

54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen. 

55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: 

“§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen. 

Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen: 

1° de ontbinding van de vereniging; 

2° de invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd. 

Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren. 

De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt. 

De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast.” 

56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: 

“§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.” 

57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”. 

58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin: 

“Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.” 

59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst: 

“§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.” 

60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”. 

61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”. 

62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten. 

63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.

Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.

Voor meer informatie kan het OCMW Herentals steeds terecht bij de contactpersonen vermeld in de brief of via infoavdv@cipal.be. 

Juridische grond
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB)
  • Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 (WVV)
  • Statuten Cipal dv
Argumentatie

De statuten van Cipal dv dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het WVV en met de bepalingen van het DLB.

Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.

Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.

De raad van bestuur van Cipal dv stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 goed te keuren.

In de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022  werd de heer Hans Horemans aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Cipal dv voor de resterende lokale bestuursperiode 2019 - 2024. In de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Cipal dv voor de resterende lokale bestuursperiode 2019 - 2024.

Het mandaat van deze afgevaardigde van het OCMW moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.

De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 om te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

De raad voor maatschappelijk welzijn gelast het vast bureau met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 22
Jan Michielsen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 1
Stefan Geyzen
Onthoudingen 3
Hans Van den Eynden, Susy Matthijs, Evelyn Breugelmans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_RMW_00045 - Toetreding tot de coöperatieve vennootschap 'Poolstok': goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
5.

2023_RMW_00045 - Toetreding tot de coöperatieve vennootschap 'Poolstok': goedkeuring

2023_RMW_00045 - Toetreding tot de coöperatieve vennootschap 'Poolstok': goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Poolstok is een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen. Zij bieden een heel breed dienstenpakket aan, zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede personeelsactiviteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer.

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de toetreding tot Poolstok voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid voor WZC Sint-Anna.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Het OCMW streeft ernaar om de dienstverlening, meer bepaald het P&O-beleid, in zijn globaliteit verder te professionaliseren en optimaliseren. Consultancy in deze gespecialiseerde materie is echter een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid en 'de aankoop' ervan vergt bijzondere expertise.

Poolstok is een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen. Zij bieden een heel breed dienstenpakket aan, zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede personeelsactiviteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer.

Aan de raad wordt gevraagd om de toetreding tot deze organisatie goed te keuren.

Het vast bureau keurde de toetreding principieel goed op 21 augustus 2023.

Argumentatie

Poolstok is sinds 2000 operationeel en telt momenteel ruim 400 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen. De relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement dat als bijlage bij dit dossier wordt gevoegd.

Poolstok levert een heel breed dienstenpakket  zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 50 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen. Poolstok biedt aan haar vennoten dus een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector.

Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is. Aangezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.

Poolstok werkt daartoe altijd samen met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten. Ze garanderen steeds kwaliteit  op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken.

Door toetreding tot Poolstok kan het bestuur gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners. De toetreding houdt echter geen verplichting tot afname in waardoor het bestuur zijn maximale keuzevrijheid behoudt. Het OCMW beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid. Poolstok treedt niet op in de plaats van het bestuur maar neemt de rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd.

Openbare besturen kunnen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden (voltijds equivalent) in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk 24,79 euro aangekocht te worden. Het OCMW zal toetreden voor het personeel van het WZC Sint-Anna. Dat betekent voor het OCMW/WZC een totaal van 110 VTE's en dus een toetredingsbedrag van 11 x 24,79 x 3 = 818,07 euro. Indien de samenwerking ooit wordt stopgezet, kan er uitgestapt worden en zullen de aandelen terugbetaald worden.

Onze dienst P&O is voorstander om toe te treden tot deze organisatie. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de toetreding tot Poolstok, Remytoren, Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal,  voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid voor WZC Sint-Anna.

De éénmalige toetredingsbijdrage van 818,07 euro wordt hiervoor uitbetaald.

De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.

Het vast bureau bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Poolstok.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 24
Jan Michielsen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Hans Van den Eynden, Stefan Geyzen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0