Terug
Gepubliceerd op 06/09/2023

2023_RMW_00047 - Maaltijdbedeling aan huis: wijziging normen steun- en dienstverlening: goedkeuring

raad voor maatschappelijk welzijn
di 05/09/2023 - 20:15 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Mien Van Olmen, burgemeester; Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2023_RMW_00047 - Maaltijdbedeling aan huis: wijziging normen steun- en dienstverlening: goedkeuring 2023_RMW_00047 - Maaltijdbedeling aan huis: wijziging normen steun- en dienstverlening: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De reorganisatie van de keuken van WZC Sint-Anna is doorgevoerd vanaf 1 juli 2023 waardoor er gestart kan worden met de effectieve levering van maaltijden aan huis in koude lijn. De huidige reglementering warme maaltijden dateert van 23 december 2008. De prijsberekening op basis van de inkomsten is erg complex. Een aanpassing van de normen steun- en dienstverlening dringt zich op. 

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de overstap van de bereiding en bedeling van maaltijden in warme lijn naar maaltijden in koude lijn en keurt de wijziging in de normen steun- en dienstverlening goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De huidige reglementering warme maaltijden dateert van 23 december 2008. De prijsberekening op basis van de inkomsten is erg complex. Daarnaast hebben de medewerkers van het lokaal dienstencentrum heel wat kortlopende dossiers (tijdelijke levering na ziekenhuisopname tot herstel, enzovoort). Dit betekent een volledig sociaal en financieel onderzoek alsook veel administratief werk voor enkele geleverde maaltijden.

Bovendien is het OCMW van Herentals het enige OCMW in de buurt dat werkt met gedifferentieerde prijzen. Er is duidelijk nood aan een administratieve vereenvoudiging. Prijsvereenvoudiging is relevant om de prijs van de thuis geleverde maaltijd af te stemmen met de prijzen van het buurtrestaurant in functie van transparantie en duidelijkheid voor de Herentalse burger.

De reorganisatie van de keuken van het WZC is doorgevoerd vanaf 1 juli 2023, dus het is belangrijk om zo snel mogelijk te starten met de effectieve levering van maaltijden aan huis in koude lijn. Bij de opmaak van een nieuw kader werd er rekening gehouden met het prijsbeleid van de private aanbieders. 

Argumentatie

Het OCMW verdeelt sedert de jaren '70 warme maaltijden aan inwoners van Herentals, ongeacht de leeftijd, die tijdelijk of definitief niet in staat zijn om hun middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee hebben.

Op dit ogenblik wordt een variabele maaltijdprijs gehanteerd afhankelijk van het inkomen. De prijs varieert van 3,75 euro tot 8 euro.

Op het vast bureau van 9 december 2014 is er beslist om over te schakelen naar een maaltijdbereiding in koude lijn. Er is een rapport opgesteld door de werkgroep die de reorganisatie van de keuken inhoudelijk en financieel heeft geanalyseerd. In de gekozen optie gebeurt de productie van de maaltijden in de centrale keuken van het WZC en gebeurt de toelevering intern in warme lijn en de maaltijden aan huis in koude lijn. 

Bij een overschakeling naar een maaltijdbereiding in koude lijn zou dit een prijsdaling van 200.000 euro betekenen voor het OCMW tegenover een dagelijkse warme maaltijdbereiding en verdeling met verschillende auto’s. De beslissing van het vast bureau van 9 december 2014 werd in bijlage opgenomen. 

In het voorstel van de administratie bedraagt het standaardtarief voor een maaltijd 10 euro. Mensen met een verhoogde tegemoetkoming kunnen genieten van een aangepast tarief aan 6 euro. De regelgeving om het recht op verhoogde tegemoetkoming te bepalen werd in bijlage opgenomen.

De prijs van de warme maaltijden wordt gelijkgeschakeld voor mensen die maaltijden aan huis krijgen en mensen die eten in het buurtrestaurant van het lokaal dienstencentrum Convent2. Dit zorgt voor duidelijkheid. Bij de maaltijden aan huis krijgt de cliënt de thuisservice en bij het buurtrestaurant krijgt de cliënt bediening aan tafel.

De prijs van 10 euro is marktconform. Het is evident dat mensen met een normaal inkomen de effectieve kostprijs van een maaltijd betalen. De sterkste schouders dragen hier de zwaarste last. 

Voor de kwetsbare doelgroep bedraagt de prijs 6 euro. Sommige OCMW’s werken in de kwetsbare doelgroep nog met verschillende prijscategorieën waarbij nog extra financieel onderzoek gebeurt. Er is gekozen om één toegankelijke prijs te bepalen voor een ruime doelgroep om drempelverlagend te werken en zoveel mogelijk kwetsbaren te kunnen bereiken zonder een stigmatiserend bijkomend inkomensonderzoek. De ambitie van Herentals zorgstad verantwoordt de keuze om voor deze kwetsbare groep een prijsdaling toe te staan om aan een basisbehoefte van een evenwichtige, gezonde warme maaltijd te voorzien.

Op 7 augustus 2023 gaf het bijzonder comité van de sociale dienst positief advies. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de overstap van de bereiding en bedeling van maaltijden in warme lijn naar maaltijden in koude lijn. 

De raad voor maatschappelijk welzijn heft de beslissing van 23 december 2008 op. 

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijziging in de normen steun- en dienstverlening als volgt goed: 

Maaltijdbedeling aan huis

Artikel 1. Doel 

De dienst warme maaltijden aan huis is een thuiszorgdienst bedoeld om de gebruiker zo lang mogelijk in zijn thuismilieu te laten verblijven.

Artikel 2. Doelpubliek 

Elke inwoner van Herentals, ongeacht de leeftijd, die tijdelijk of definitief niet in staat is om zijn middagmaaltijden te bereiden of daar in belangrijke mate moeite mee heeft, komt in aanmerking voor de bedeling van de maaltijden aan huis.

Artikel 3. Inhoud van de maaltijd 

De maaltijden worden bereid in het woonzorgcentrum Sint-Anna. Een maaltijd bestaat uit soep, een hoofdgerecht en een dessert.

Het woonzorgcentrum Sint-Anna maakt de overstap van maaltijden in warme lijn naar maaltijden in koude lijn.

Koud geleverde maaltijden kunnen in de koelkast worden bewaard tot de datum aangegeven op de verpakking. Maaltijden worden in hun verpakking opgewarmd in de microgolfoven, rekening houdend met de instructies op de verpakking. De gebruiker dient een microgolfoven en frigo ter beschikking te hebben. De maaltijden worden verpakt in wegwerpmateriaal.

Op voorlegging van een doktersvoorschrift kan de gebruiker melding maken van allergieën en zijn dieetmaaltijden mogelijk. Er zijn aangepaste maaltijden voor diabetici beschikbaar. De maaltijden kunnen indien gewenst gemalen worden.

De gebruiker kan aangeven dat men bepaalde zaken niet lust. Voor elke maaltijdcomponent is er dagelijks een alternatief voorzien zodat de gebruiker een volledige maaltijd geleverd krijgt. De gebruiker kan ook bepaalde zaken uitsluiten (bijvoorbeeld nooit rijst, geen rode kool) of voorkeuren uiten (bijvoorbeeld altijd puree).

De gebruiker beslist zelf op welke vaste dagen men een maaltijd wenst.

De gebruiker ontvangt op wekelijkse basis een menu.

Artikel 4. Levering 

De thuisbedeling gebeurt volgens een welbepaalde route. De gebruiker kan dus onmogelijk zelf het uur bepalen waarop het eten gebracht wordt.

Met het koudelijnsysteem worden maaltijden volgens een strikte procedure bereid en daarna zeer snel afgekoeld en verpakt. De koude maaltijden worden met een speciale koelwagen thuis bezorgd en moeten koel bewaard worden tot het moment van consumptie.

De bedeling gebeurt 3 maal per week:

  • op maandag: levering van de maaltijden voor dinsdag en woensdag
  • op woensdag: levering van de maaltijden voor donderdag en vrijdag
  • op vrijdag: levering van de maaltijden voor zaterdag en maandag

Bij uitrol van het koudelijnsysteem wordt er duidelijk gecommuniceerd over de bedelingsmomenten. Bij aflevering van de maaltijd is het noodzakelijk dat men thuis is. Zo niet, dan nemen de maaltijdbedelers de maaltijd weer mee. De maaltijdbedelers laten de maaltijd niet achter en bezorgen dus niet bij de buren. Doet de gebruiker niet open dan ondernemen de medewerkers een aantal stappen in functie van extra sociale controle met het oog op het welzijn van de gebruiker.

Artikel 5. Sociale controle met het oog op het welzijn van de gebruiker in het koudelijnsysteem

Het OCMW is bezorgd over de gebruiker en zijn welzijn. Indien de gebruiker niet open doet voor de maaltijdbedeler, wordt er op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak. Misschien is de gebruiker opgenomen in het ziekenhuis en is er vergeten om het lokaal dienstencentrum te verwittigen? Of is de gebruiker in nood en kan men de deur niet openen? Als de gebruiker niet open doet, is dit voor de medewerkers van het lokaal dienstencentrum een signaal en worden vanuit een bezorgdheid volgende stappen gezet:

STAP 1: De maaltijdbedeler neemt telefonisch contact met de gebruiker wanneer de deur niet open wordt gedaan. Mogelijks heeft de gebruiker de deurbel niet gehoord? Indien men geen gehoor krijgt, neemt de maaltijdbedeler contact op met het lokaal dienstencentrum. 

STAP 2: Het lokaal dienstencentrum neemt nog één keer telefonisch contact met de gebruiker. Indien men geen gehoor krijgt, neemt het lokaal dienstencentrum contact op met de noodcontactpersonen. 

STAP 3: Het lokaal dienstencentrum belt de noodcontactpersonen. Zij weten vaak al wat er aan de hand is. Indien de noodcontactpersonen niet opnemen, maar er kan een boodschap achter gelaten worden op het antwoordapparaat dan stopt de verantwoordelijkheid van het lokaal dienstencentrum. Indien er geen mogelijkheid is om een boodschap achter te laten of de gebruiker heeft geen noodcontactpersoon, wordt de huisarts gecontacteerd.

STAP 4: Het lokaal dienstencentrum belt de huisarts van de gebruiker. In geval van een ziekenhuisopname wordt er niets meer ondernomen. Indien de huisarts niet bereikt kan worden of geen weet heeft van een opname worden de noodcontactpersonen op het einde van de werkdag (16.30 uur - 17 uur) nogmaals één keer gebeld.

STAP 5: Indien het lokaal dienstencentrum de noodcontactpersonen van de gebruiker niet kan bereiken op het einde van de werkdag (16.30 uur - 17 uur) of geen boodschap kan achter laten, wordt er contact genomen met de politie. Op dat moment geeft de medewerker van het lokaal dienstencentrum de contactgegevens van de gebruiker en deze van de noodcontactpersonen door aan de politiediensten. Zij kunnen de woning betreden om na te gaan of alles in orde is. 

Als de politie een slotenmaker moet laten komen, is het OCMW gerechtigd om de gemaakte kosten terug te vorderen. Het OCMW moet dus tijdig verwittigd worden indien de gebruiker niet thuis zal zijn of geen maaltijd wenst.

Artikel 6. Tarifering en betaling

De prijs van een maaltijd wordt bepaald afhankelijk van de categorie waarin de gebruiker zich bevindt. Het tarief voor een maaltijd aan huis bedraagt 10 euro. Op basis van verhoogde tegemoetkoming worden de maaltijden aangeboden aan de gebruiker aan een aangepast tarief van 6 euro.

Het OCMW heeft toegang tot de kruispuntbank zodat de medewerkers van het lokaal dienstencentrum kunnen nakijken of de gebruiker recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming.

Gebruikers die geen soep of dessert wensen kunnen geen vermindering krijgen op de maaltijdprijs.   

Er wordt maandelijks een factuur opgestuurd halfweg de maand volgend op de maand waarin de maaltijden gebruikt worden, of de gebruiker kan betalen via domiciliëring. De gebruiker hoeft niets af te rekenen bij de levering van de maaltijd.

Artikel 7. Aanvraagprocedure 

Alle aanvragen gebeuren op afspraak via het lokaal dienstencentrum dat verantwoordelijk is voor de dienst warme maaltijden. De gebruiker kan het lokaal dienstencentrum telefonisch bereiken 014- 28 20 00 of via dienstencentrum@herentals.be. Bij een aanvraag vragen de medewerkers van het lokaal dienstencentrum de contactgegevens, de contactgegevens van een familielid of kennis alsook deze van de huisarts om te kunnen verwittigen bij onrustwekkende afwezigheid.

Artikel 8. Opzeggen of annuleren van maaltijden

Indien de gebruiker afwezig is of de gebruiker wenst geen maaltijden meer, moet dit gemeld worden aan het lokaal dienstencentrum. Er kan gratis geannuleerd worden tot 12 uur van de reguliere werkdag voorafgaand aan de levering van de maaltijd. Annuleren kan telefonisch 014-28 20 00 of via dienstencentrum@herentals.be. Niet of laattijdig geannuleerde maaltijden zullen worden aangerekend behoudens in geval van overmacht zoals een ziekenhuisopname.

Artikel 9. Sanctie 

Indien de gebruiker de maaltijd niet in ontvangst heeft genomen, wordt het reglement onder de aandacht gebracht door de medewerker van het lokaal dienstencentrum. Bij herhaling ontvangt de gebruiker een schriftelijke verwittiging. Indien deze situatie zich een derde keer herhaalt en de afwezigheid is niet te wijten aan een ziekenhuisopname, kan de bedeling van de maaltijden aan huis worden geschorst voor onbepaalde duur door het bijzonder comité van de sociale dienst.

Artikel 10. Aansprakelijkheid

De bereiding en levering gebeuren met de nodige zorgvuldigheid en met inachtneming van alle vigerende reglementeringen ter zake. Eventuele aansprakelijkheid zal pas kunnen worden vastgesteld na deskundige controle en nazicht in de bereiding en levering van de maaltijden tot aan de afgifte bij de gebruiker. De dienst kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de behandeling van de maaltijd door de gebruiker of derden na afgifte van deze maaltijd.

Artikel 11. Klachten of opmerkingen

Bij klachten of opmerkingen kunnen gebruikers en/of vertrouwenspersonen telefonisch terecht bij het lokaal dienstencentrum 014-28 20 00 of via dienstencentrum@herentals.be. Er wordt getracht om een gepaste oplossing te zoeken. Er kan steeds beroep gedaan worden op de klachtenprocedure van het lokaal dienstencentrum.

Artikel 12. Inwerkingtreding 

Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2023.

De gebruiker geeft toestemming dat het OCMW Herentals de noodzakelijke gegevens van de kruispuntbank raadpleegt om een administratief dossier op te stellen en het correcte tarief aan te rekenen.

Opgemaakt in twee exemplaren, waarvan elke partij verklaart een exemplaar ontvangen te hebben:

Ondertekende,

…………………………………………………….

aanvrager van maaltijden aan huis, verklaart dit reglement te hebben gelezen en goed te keuren.

Te Herentals, op datum ……………………………

Handtekening van de aanvrager ……………………………………………………..

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Tom Olyslaegers, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Jan Bertels, Pieter Laureys, Hans Van den Eynden, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0