Ingevolge artikel 1 §4 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt er hybride vergaderd.
Raadslid Andreas Huyskens woont de vergadering digitaal bij met audio-visuele weergave.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 5 september 2023 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de zittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 5 september 2023 goed.
De toelage voor participatie en sociale activering, verdeeld door de programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie (POD MI), wil mensen in armoede in het sociale leven betrekken door ze te laten deelnemen aan cultuur, sport en de nieuwe informatie- en communicatietechnologie. De initiatieven die door deze maatregel worden ondersteund, zijn ook duidelijk onderscheiden van bepaalde professionele inschakelingstrajecten en zijn bedoeld om de doelgroep te kunnen laten deelnemen aan de samenleving.
De rol van het OCMW hierin is dat het de doelgroep definieert, de projecten formuleert en de deelnemers in contact brengt met de aanbieders. Het OCMW krijgt middelen ter beschikking waarmee het de actieve of passieve deelname door de doelgroep aan activiteiten en manifestaties kan stimuleren.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelage voor participatie en sociale activering van 15.701 euro die van de POD maatschappelijke integratie ontvangen werd voor het jaar 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering goed.
De toelage voor participatie en sociale activering, verdeeld door de programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie (POD MI), wil mensen in armoede in het sociale leven betrekken door ze te laten deelnemen aan cultuur, sport en de nieuwe informatie- en communicatietechnologie. De initiatieven die door deze maatregel worden ondersteund, zijn ook duidelijk onderscheiden van bepaalde professionele inschakelingstrajecten en zijn bedoeld om de doelgroep te kunnen laten deelnemen aan de samenleving.
De rol van het OCMW hierin is dat het de doelgroep definieert, de projecten formuleert en de deelnemers in contact brengt met de aanbieders. Het OCMW krijgt middelen ter beschikking waarmee het de actieve of passieve deelname door de doelgroep aan activiteiten en manifestaties kan stimuleren.
Het subsidiereglement voor de toelage participatie en sociale activering moet jaarlijks door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd worden.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst gaf een positief advies over het subsidiereglement voor de toelage participatie en sociale activering op 4 september 2023.
Voor het dienstjaar 2023 ontvangt het OCMW van Herentals een bedrag van 15.701 euro dat ingezet kan worden in onderstaande categorieën:
1. Om de participatie en sociale activering van de gebruikers te bevorderen door:
Voorstel voor Herentals:
2. Voor de financiering van het organiseren van collectieve modules ter ondersteuning van de sociale begeleiding van de OCMW-gebruikers volgens een trajectmatige aanpak.
Voorstel voor Herentals:
3. Voor de financiering van activiteiten en tussenkomsten in het kader van de strijd tegen kinderarmoede door:
Voorstel voor Herentals:
Het vast bureau keurde op 18 september 2023 het subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering principieel goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelage voor participatie en sociale activering van 15.701 euro die van de POD maatschappelijke integratie ontvangen werd voor het jaar 2023 en gaat akkoord met de voorgestelde invulling hiervan voor de stad Herentals.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering goed als volgt:
Subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering
1. Periode
Het subsidiereglement geldt van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
2. Doel
Het subsidiereglement heeft tot doel mensen in armoede in het sociale leven te betrekken door ze te laten deelnemen aan cultuur, sport en de nieuwe informatie- en communicatietechnologie. De initiatieven die door deze maatregel worden ondersteund, zijn ook duidelijk onderscheiden van bepaalde professionele inschakelingstrajecten en zijn bedoeld om de doelgroep te kunnen laten deelnemen aan de samenleving.
3. Doelgroep
De doelgroep bestaat uit cliënten van de sociale dienst waarbij voor leefloon- en steungerechtigden en personen in budgetbeheer altijd eerst wordt bekeken of er andere mogelijkheden zijn.
Het reglement kan ingeroepen worden door alle maatschappelijk assistenten van de sociale dienst, al dan niet op vraag van de individuele cliënt.
4. Voorwaarden
Voor onderdeel 1 (om de participatie en sociale activering van de gebruikers te bevorderen):
Voor onderdeel 2 (financiering van het organiseren van collectieve modules ter ondersteuning van de sociale begeleiding van OCMW-gebruikers volgens een trajectmatige aanpak):
Er wordt financiële ondersteuning geboden aan het project 'De Brug' van de dienst activering na het aanleveren van:
Voor onderdeel 3 (financiering van activiteiten en tussenkomsten in het kader van de strijd tegen kinderarmoede):
Voor de organisatie van het sinterklaasfeest door de sociale dienst worden alle kosten 100 % opgenomen. Dit sinterklaasfeest is toegankelijk voor alle actieve cliënten van de sociale dienst met kinderen tot en met 12 jaar.
Individuele tussenkomsten binnen het kader van de mogelijkheden van de toelage die gegeven worden via een toepassing van onze steunnormen (eerste leeftijdsmelk, tussenkomst logopedie, ...) worden 100 % ten laste genomen.
5. Aanvraag
De individuele aanvragen kunnen enkel gedaan worden via de maatschappelijk assistenten van de sociale dienst door het invullen van het formulier 'participatie en sociale activering', een aanvraag deelname sinterklaasfeest of een tussenkomst via de steunnormen.
Betalingsbewijzen, facturen, rekeningen, inschrijvingsbewijzen, ... moeten steeds ter verantwoording voorgelegd worden bij een individuele vraag naar terugbetaling.
6. Betaling
De subsidie wordt door de sociale dienst uitbetaald wanneer voldaan is aan alle voorwaarden.
7. Controle
De uitgaven worden gecontroleerd door het hoofd van de sociale dienst en/of de teamcoaches. Bovendien is er een jaarlijkse controle door de POD maatschappelijke integratie.
8. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de stopzetting van het project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen vanaf 1 januari 2024 goed.
In 2017 werd een samenwerking met Thuiszorg Kempen aangegaan voor de opstart van het project integrale gezinszorg.
Dit voorstel was gegroeid vanuit de sociale dienst en de thuiszorgdiensten. De bedoeling was om gezinszorg meer in te schakelen in gezinnen die begeleid worden door de sociale dienst. Thuiszorg Kempen, de regionale dienst gezinszorg van Welzijnszorg Kempen, was ook vragende partij om te starten met een project integrale gezinszorg, met de bedoeling om echt ondersteunend te werken naar de sociale diensten van het OCMW toe, en op die manier een verschil te maken met de private diensten gezinszorg.
Integrale gezinszorg tracht met de inzet van verzorgend personeel het begeleidingsplan van de maatschappelijk werker van de sociale dienst te ondersteunen. Hierdoor onderscheidt integrale gezinszorg zich fundamenteel van klassieke gezinszorg, waarbij vooral de senior of het gezin zelf richting geeft aan de dienstverlenende gezinszorg. De doelgroep van integrale gezinszorg zijn gezinnen met kinderen, die reeds in begeleiding zijn bij de sociale dienst van het OCMW, en waarbij de maatschappelijk werker van de sociale dienst de inschatting maakt dat het inzetten van een verzorgende een grote meerwaarde kan betekenen in het proces naar meer zelfredzaamheid. Veel meer dan bij de klassieke gezinszorg heeft de verzorgende van de integrale gezinszorg een heel belangrijke educatieve opdracht. Aangezien integrale gezinszorg zich dus duidelijk onderscheidt van klassieke gezinszorg, en eerder moet gezien worden als een hulpverleningsvorm van de sociale dienst om een gezin in moeilijkheden te begeleiden, werd aan deze gezinnen slechts de minimumbijdrage aangerekend.
Het OCMW betaalt jaarlijks een bedrag voor de organisatie van integrale gezinszorg. In de meerjarenplanning is hiervoor een budget van 14.000 euro per jaar voorzien. In 2022 werd hiervoor 13.299,86 euro aangerekend door Thuiszorg Kempen.
Het project kende de voorbije jaren hoogten en laagten: soms liep het goed, waren er heel wat dossiers lopende, en waren de resultaten, rekening houdend met de soms zware problematiek van de geholpen gezinnen, relatief bevredigend, soms liep het minder goed, waarbij er weinig gezinnen werden geholpen, en de samenwerking minder positief werd geëvalueerd.
Er is doorheen de jaren wel een goeie samenwerking met Thuiszorg Kempen gegroeid, waarbij de zaken in een open en constructieve sfeer konden worden besproken. Steeds werd geprobeerd om het project wat bij te sturen, nieuwe afspraken te maken om de samenwerking te verbeteren, ...
Ondanks de nodige inspanningen om de dienst integrale gezinszorg na de coronaperiode nieuw leven in te blazen, lijkt dit niet echt te lukken. Het grootste probleem dat wordt ervaren is dat Thuiszorg Kempen op dit moment onvoldoende verzorgenden bereid vindt om te werken op de momenten die vaak belangrijk zijn voor gezinnen met kinderen, zoals 's morgens voordat de kinderen naar school vertrekken, en 's avonds na de schooltijd.
De sociale dienst merkt dat andere begeleidingsdiensten momenteel soms meer op maat kunnen werken, en meer en meer worden deze diensten (zoals vzw Tarag) ingeschakeld in deze gezinnen.
In overleg met Thuiszorg Kempen werd afgesproken om vanaf 1 januari 2024 de samenwerking rond integrale gezinszorg stop te zetten. Dit wil echter niet zeggen dat Thuiszorg Kempen niet meer kan ingeschakeld worden om kwetsbare gezinnen te ondersteunen. Dit blijft een belangrijke doelstelling van een openbare dienst gezinszorg. Om de contacten met de sociale dienst ook in de toekomst voldoende nauw te houden, zal de verantwoordelijke gezinszorg van Welzijnszorg Kempen, net zoals dat nu ook het geval is, zowel vanuit het dienstencentrum als vanuit de sociale dienst werken.
De sociale dienst blijft geloven in het inschakelen van de juiste begeleidingsdienst om op maat te kunnen werken om kansarmoede tegen te gaan. Voorstel is om het budget dat voorzien is om integrale gezinszorg te betalen niet te schrappen vanaf 2024, maar dit budget te behouden om de meest passende dienst- en hulpverlening te kunnen voorzien, voor die gezinnen die zelf niet de nodige middelen hebben om dit te kunnen betalen.
Op 21 augustus 2023 gaf het bijzonder comité van de sociale dienst gunstig advies.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de stopzetting van het project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen vanaf 1 januari 2024 goed.
Het OCMW is vennoot in AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.
Op 12 maart 2019 duidde de gemeenteraad de heer Peter Verpoorten aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en als bestuurder in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024 en dus ook als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en bestuurder in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt een nieuwe vertegenwoordiger aan en draagt een nieuwe kandidaat-bestuurder voor voor de periode van verhindering van de heer Peter Verpoorten.
Het OCMW is vennoot in AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.
Op 12 maart 2019 duidde de gemeenteraad de heer Peter Verpoorten aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
Op 12 maart 2019 werd de heer Peter Verpoorten voorgedragen als kandidaat-bestuurder om te zetelen in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid met ingang van 24 september 2023 tot en met 31 juli 2024 en dus ook als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en bestuurder in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering en een nieuwe kandidaat-bestuurder voordragen voor de raad van bestuur van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw ter vervanging van de heer Peter Verpoorten voor de periode van zijn verhindering.
De Groen-fractie draagt de heer Hans Van den Eynden voor als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.
De Groen-fractie draagt de heer Hans Van den Eynden voor als kandidaat-bestuurder voor deelname aan de raad van bestuur van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt geheim over de voorgedragen afvaardigingen.
Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Hans Van den Eynden aan als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de periode van verhindering van de heer Peter Verpoorten.
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de heer Hans Van den Eynden voor als kandidaat-bestuurder om te zetelen in de raad van bestuur van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de periode van verhindering van de heer Peter Verpoorten.
Het OCMW Herentals is vennoot in CV Poolstok.
Het OCMW Herentals moet een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok.
Op 5 september 2023 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn toe te treden tot CV Poolstok. De stad Herentals is aandeelhouder van CV Poolstok.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergaderingen.
De statuten van CV Poolstok bepalen:
De raad voor maatschappelijk welzijn
besliste op 5 september 2023 toe te treden tot CV Poolstok voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid. Doordat het OCMW is toegetreden, is het OCMW vennoot in CV Poolstok.
De raad voor maatschappelijk welzijn
moet dus een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok. Die gegevens moeten opgenomen worden in de informatiefiche van/ voor CV Poolstok.
CD&V stelt voor:
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt geheim over de aanduiding van de vertegenwoordigers.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Tom Van Dyck aan als vertegenwoordiger namens het OCMW Herentals voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Patrik De Cat aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens het OCMW Herentals voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
Het vast bureau bezorgt CV Poolstok een afschrift van die beslissing.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste halfjaar van 2023.
Nieuw in het BBC-besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 is de opvolgingsrapportering. Die moet ervoor zorgen dat de raad zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kan blijven invullen. Die controlefunctie moet niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. De opvolgingsrapportering bevat ook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar en geeft zo informatie over de uitvoering en de bewaking van de kredieten.
De regelgeving legt minstens één rapport per jaar op: minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit rapport is in de eerste plaats gericht op de uitvoering van de prioritaire beleidsdoelstellingen.
De stad en het OCMW stellen gezamenlijke beleidsrapporten op. De opvolgingsrapportering is bijgevolg ook gezamenlijk opgemaakt zodat deze een beeld geeft van de uitvoering van het beleid van stad en OCMW en de financiële weerslag daarvan.
Deze opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
In de rapportering maken we gebruik van opvolgingscodes:
Het opvolgingsrapport werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 27 september 2023.
Minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit rapport is in de eerste plaats gericht op de uitvoering van de prioritaire beleidsdoelstellingen. De uitvoering van de doelstellingen evolueert voortdurend. Het geven van een opvolgingscode is geen exact of mathematisch gegeven, maar is voor interpretatie vatbaar. De opvolgingscode is gegeven met de evaluatiedatum van 30 juni.
De diensten zullen op het einde van elk semester gevraagd worden om de prioritaire acties te overlopen. Op deze manier blijft men alert voor de uitvoering van de doelstellingen. Op dit opvolgingsmoment van 30 juni zal men de evaluatie moeten toelichten en ook bij de jaarrekening zal men een stand van zaken moeten geven op basis van de cijfers op datum van 31 december.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste halfjaar van 2023.