Terug
Gepubliceerd op 10/11/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 03/10/2023 - 20:15 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Mien Van Olmen, burgemeester

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur

Agendapunten

Hybride vergadering

Behandeld

Hybride vergadering

Hybride vergadering

Motivering

Ingevolge artikel 1 §4 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt er hybride vergaderd.

Raadslid Andreas Huyskens woont de vergadering digitaal bij met audio-visuele weergave. 

1.

2023_RMW_00054 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 5 september 2023: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
1.

2023_RMW_00054 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 5 september 2023: goedkeuring

2023_RMW_00054 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 5 september 2023: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 5 september 2023 goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de zittingen elkaar te snel opvolgen. 

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur artikel 32
  • Huishoudelijk reglement 
Argumentatie

De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 5 september 2023 goed.

2.

2023_RMW_00049 - Subsidies 2023 - Subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
2.

2023_RMW_00049 - Subsidies 2023 - Subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering: goedkeuring

2023_RMW_00049 - Subsidies 2023 - Subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De toelage voor participatie en sociale activering, verdeeld door de programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie (POD MI), wil mensen in armoede in het sociale leven betrekken door ze te laten deelnemen aan cultuur, sport en de nieuwe informatie- en communicatietechnologie. De initiatieven die door deze maatregel worden ondersteund, zijn ook duidelijk onderscheiden van bepaalde professionele inschakelingstrajecten en zijn bedoeld om de doelgroep te kunnen laten deelnemen aan de samenleving. 

De rol van het OCMW hierin is dat het de doelgroep definieert, de projecten formuleert en de deelnemers in contact brengt met de aanbieders. Het OCMW krijgt middelen ter beschikking waarmee het de actieve of passieve deelname door de doelgroep aan activiteiten en manifestaties kan stimuleren. 

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelage voor participatie en sociale activering van 15.701 euro die van de POD maatschappelijke integratie ontvangen werd voor het jaar 2023.

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering goed.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De toelage voor participatie en sociale activering, verdeeld door de programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie (POD MI), wil mensen in armoede in het sociale leven betrekken door ze te laten deelnemen aan cultuur, sport en de nieuwe informatie- en communicatietechnologie. De initiatieven die door deze maatregel worden ondersteund, zijn ook duidelijk onderscheiden van bepaalde professionele inschakelingstrajecten en zijn bedoeld om de doelgroep te kunnen laten deelnemen aan de samenleving. 

De rol van het OCMW hierin is dat het de doelgroep definieert, de projecten formuleert en de deelnemers in contact brengt met de aanbieders. Het OCMW krijgt middelen ter beschikking waarmee het de actieve of passieve deelname door de doelgroep aan activiteiten en manifestaties kan stimuleren. 

Het subsidiereglement voor de toelage participatie en sociale activering moet jaarlijks door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd worden. 

Het bijzonder comité voor de sociale dienst gaf een positief advies over het subsidiereglement voor de toelage participatie en sociale activering op 4 september 2023.

Juridische grond
  • Organieke wet van 8 juli 1976 over de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 57, §1, tweede lid
  • Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor jaar 2023. 
  • Koninklijk besluit van 25 juni 2023 houdende toekenning van een financiële tegemoetkoming aan bepaalde OCMW’s als gevolg van de hervorming van de maatregel ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor jaar 2023. 
Argumentatie

Voor het dienstjaar 2023 ontvangt het OCMW van Herentals een bedrag van 15.701 euro dat ingezet kan worden in onderstaande categorieën: 

1. Om de participatie en sociale activering van de gebruikers te bevorderen door:

  • de volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, sportieve of culturele activiteiten
  • de volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, culturele of sportieve verenigingen met inbegrip van het lidgeld, de noodzakelijke benodigdheden en uitrusting 
  • de ondersteuning en de financiering van initiatieven op sociaal, cultureel of sportief vlak ingericht door of voor de doelgroep 
  • de ondersteuning en de financiering van initiatieven die de toegang en de participatie van de doelgroep tot de informatie- en communicatietechnologieën bevorderen. 

Voorstel voor Herentals:

  • Zo lang er budget beschikbaar is, wordt dit aangewend voor individuele tussenkomsten voor cliënten van de sociale dienst in lidgelden, toegangstickets, .... Eerst moeten andere mogelijke tussenkomsten (vrijetijdsparticipatie, UITpas,...) worden uitgeput. Wanneer er geen andere mogelijkheid is en de cliënt dus recht heeft op een toelage voor participatie en sociale activering, moet de cliënt zelf 20 % van het bedrag betalen en is er een tussenkomst van maximaal 75 euro per gezinslid per jaar.

2. Voor de financiering van het organiseren van collectieve modules ter ondersteuning van de sociale begeleiding van de OCMW-gebruikers volgens een trajectmatige aanpak. 

Voorstel voor Herentals:

  • Ondersteuning van het project 'De Brug' van de dienst activering. Hierin wordt getracht om via een collectieve module de cliënten van de sociale dienst te versterken en drempels weg te nemen met het oog op professionele of sociale activering. Hiervoor wordt de personeelskost van het project pro rata het aantal deelnemers uit Herentals meegenomen. 

3. Voor de financiering van activiteiten en tussenkomsten in het kader van de strijd tegen kinderarmoede door:

  • de volledige of gedeeltelijke financiering van activiteiten en sociale programma's ter bevordering van de maatschappelijke participatie en integratie van kinderen van OCMW-gebruikers. 
  • de volledige of gedeeltelijke financiering van initiatieven met of voor kinderen van gebruikers om hun maatschappelijke deelname en integratie te bevorderen. 

Voorstel voor Herentals: 

  • Net als voorgaande jaren wenst de sociale dienst het grootste gedeelte van dit budget te gebruiken voor de organisatie van een sinterklaasfeest voor de kinderen van het OCMW-cliënteel. Op de planning staat een theatervoorstelling in het cultuurcentrum 't Schaliken met een foto en cadeau moment met sinterklaas en zijn roetpieten. 
  • Een ander deel van het budget zal gebruikt worden voor individuele tussenkomsten in het kader van de mogelijkheden (deelname aan sociale programma's, onderwijsondersteuning, psychologische ondersteuning voor ouder of kind, paramedische ondersteuning en pedagogische ondersteuning). Hierbij wordt onder andere gedacht aan tussenkomst in de eerste leeftijdsmelk, tussenkomst logopedie, ... 

Het vast bureau keurde op 18 september 2023 het subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering principieel goed. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het volgende besluit unaniem goed via handopsteking.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelage voor participatie en sociale activering van 15.701 euro die van de POD maatschappelijke integratie ontvangen werd voor het jaar 2023 en gaat akkoord met de voorgestelde invulling hiervan voor de stad Herentals. 

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering goed als volgt: 

Subsidiereglement toelage voor participatie en sociale activering 

1. Periode

Het subsidiereglement geldt van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. 

2. Doel

Het subsidiereglement heeft tot doel mensen in armoede in het sociale leven te betrekken door ze te laten deelnemen aan cultuur, sport en de nieuwe informatie- en communicatietechnologie. De initiatieven die door deze maatregel worden ondersteund, zijn ook duidelijk onderscheiden van bepaalde professionele inschakelingstrajecten en zijn bedoeld om de doelgroep te kunnen laten deelnemen aan de samenleving.

3. Doelgroep

De doelgroep bestaat uit cliënten van de sociale dienst waarbij voor leefloon- en steungerechtigden en personen in budgetbeheer altijd eerst wordt bekeken of er andere mogelijkheden zijn.
 Het reglement kan ingeroepen worden door alle maatschappelijk assistenten van de sociale dienst, al dan niet op vraag van de individuele cliënt. 

4. Voorwaarden

Voor onderdeel 1 (om de participatie en sociale activering van de gebruikers te bevorderen): 

  • Een actieve cliënt zijn op de sociale dienst van de stad Herentals (leefloon, equivalent leefloon, budgethulpverlening, collectieve schuldenregeling, regelmatig ontvangen van steun via de steunnormen, ...).
  • Alle andere mogelijkheden tot financiering en/of kortingen uitgeput hebben.
  • Deelname aan een door de POD MI toegestane activiteit.
  • Twintig procent van de kostprijs voor eigen rekening nemen. 
  • De totale kostprijs ten laste van de stad Herentals mag de kostprijs van 75 euro per werkjaar per gezinslid niet overschrijden.
  • Het bewijs van inschrijving/aankoop/... en betaling aanleveren aan de maatschappelijk assistent.

Voor onderdeel 2 (financiering van het organiseren van collectieve modules ter ondersteuning van de sociale begeleiding van OCMW-gebruikers volgens een trajectmatige aanpak): 

Er wordt financiële ondersteuning geboden aan het project 'De Brug' van de dienst activering na het aanleveren van:

  • Een deelnemerslijst met de deelnemers vanuit de stad Herentals.
  • Een vermelding van het aantal aan- en afwezigheden van deze deelnemers binnen het project. 
  • Een overzicht van de tijdsinvestering en de loonkost van de betrokken begeleider, coördinator, verantwoordelijke, ...

Voor onderdeel 3 (financiering van activiteiten en tussenkomsten in het kader van de strijd tegen kinderarmoede): 

Voor de organisatie van het sinterklaasfeest door de sociale dienst worden alle kosten 100 % opgenomen. Dit sinterklaasfeest is toegankelijk voor alle actieve cliënten van de sociale dienst met kinderen tot en met 12 jaar. 

Individuele tussenkomsten binnen het kader van de mogelijkheden van de toelage die gegeven worden via een toepassing van onze steunnormen (eerste leeftijdsmelk, tussenkomst logopedie, ...) worden 100 % ten laste genomen. 

5. Aanvraag

De individuele aanvragen kunnen enkel gedaan worden via de maatschappelijk assistenten van de sociale dienst door het invullen van het formulier 'participatie en sociale activering', een aanvraag deelname sinterklaasfeest of een tussenkomst via de steunnormen. 

Betalingsbewijzen, facturen, rekeningen, inschrijvingsbewijzen, ... moeten steeds ter verantwoording voorgelegd worden bij een individuele vraag naar terugbetaling. 

6. Betaling

De subsidie wordt door de sociale dienst uitbetaald wanneer voldaan is aan alle voorwaarden.  

7. Controle

De uitgaven worden gecontroleerd door het hoofd van de sociale dienst en/of de teamcoaches. Bovendien is er een jaarlijkse controle door de POD maatschappelijke integratie. 

8. Procedure

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

3.

2023_RMW_00048 - Stopzetting project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen: goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
3.

2023_RMW_00048 - Stopzetting project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen: goedkeuring

2023_RMW_00048 - Stopzetting project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de stopzetting van het project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen vanaf 1 januari 2024 goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

In 2017 werd een samenwerking met Thuiszorg Kempen aangegaan voor de opstart van het project integrale gezinszorg.

Dit voorstel was gegroeid vanuit de sociale dienst en de thuiszorgdiensten. De bedoeling was om gezinszorg meer in te schakelen in gezinnen die begeleid worden door de sociale dienst. Thuiszorg Kempen, de regionale dienst gezinszorg van Welzijnszorg Kempen, was ook vragende partij om te starten met een project integrale gezinszorg, met de bedoeling om echt ondersteunend te werken naar de sociale diensten van het OCMW toe, en op die manier een verschil te maken met de private diensten gezinszorg. 

Integrale gezinszorg tracht met de inzet van verzorgend personeel het begeleidingsplan van de maatschappelijk werker van de sociale dienst te ondersteunen. Hierdoor onderscheidt integrale gezinszorg zich fundamenteel van klassieke gezinszorg, waarbij vooral de senior of het gezin zelf richting geeft aan de dienstverlenende gezinszorg. De doelgroep van integrale gezinszorg zijn gezinnen met kinderen, die reeds in begeleiding zijn bij de sociale dienst van het OCMW, en waarbij de maatschappelijk werker van de sociale dienst de inschatting maakt dat het inzetten van een verzorgende een grote meerwaarde kan betekenen in het proces naar meer zelfredzaamheid. Veel meer dan bij de klassieke gezinszorg heeft de verzorgende van de integrale gezinszorg een heel belangrijke educatieve opdracht. Aangezien integrale gezinszorg zich dus duidelijk onderscheidt van klassieke gezinszorg, en eerder moet gezien worden als een hulpverleningsvorm van de sociale dienst om een gezin in moeilijkheden te begeleiden, werd aan deze gezinnen slechts de minimumbijdrage aangerekend.

Het OCMW betaalt jaarlijks een bedrag voor de organisatie van integrale gezinszorg. In de meerjarenplanning is hiervoor een budget van 14.000 euro per jaar voorzien. In 2022 werd hiervoor 13.299,86 euro aangerekend door Thuiszorg Kempen.

Argumentatie

Het project kende de voorbije jaren hoogten en laagten: soms liep het goed, waren er heel wat dossiers lopende, en waren de resultaten, rekening houdend met de soms zware problematiek van de geholpen gezinnen, relatief bevredigend, soms liep het minder goed, waarbij er weinig gezinnen werden geholpen, en de samenwerking minder positief werd geëvalueerd.

Er is doorheen de jaren wel een goeie samenwerking met Thuiszorg Kempen gegroeid, waarbij de zaken in een open en constructieve sfeer konden worden besproken. Steeds werd geprobeerd om het project wat bij te sturen, nieuwe afspraken te maken om de samenwerking te verbeteren, ...

Ondanks de nodige inspanningen om de dienst integrale gezinszorg na de coronaperiode nieuw leven in te blazen, lijkt dit niet echt te lukken. Het grootste probleem dat wordt ervaren is dat Thuiszorg Kempen op dit moment onvoldoende verzorgenden bereid vindt om te werken op de momenten die vaak belangrijk zijn voor gezinnen met kinderen, zoals 's morgens voordat de kinderen naar school vertrekken, en 's avonds na de schooltijd.

De sociale dienst merkt dat andere begeleidingsdiensten momenteel soms meer op maat kunnen werken, en meer en meer worden deze diensten (zoals vzw Tarag) ingeschakeld in deze gezinnen. 

In overleg met Thuiszorg Kempen werd afgesproken om vanaf 1 januari 2024 de samenwerking rond integrale gezinszorg stop te zetten. Dit wil echter niet zeggen dat Thuiszorg Kempen niet meer kan ingeschakeld worden om kwetsbare gezinnen te ondersteunen. Dit blijft een belangrijke doelstelling van een openbare dienst gezinszorg. Om de contacten met de sociale dienst ook in de toekomst voldoende nauw te houden, zal de verantwoordelijke gezinszorg van Welzijnszorg Kempen, net zoals dat nu ook het geval is, zowel vanuit het dienstencentrum als vanuit de sociale dienst werken. 

De sociale dienst blijft geloven in het inschakelen van de juiste begeleidingsdienst om op maat te kunnen werken om kansarmoede tegen te gaan. Voorstel is om het budget dat voorzien is om integrale gezinszorg te betalen niet te schrappen vanaf 2024, maar dit budget te behouden om de meest passende dienst- en hulpverlening te kunnen voorzien, voor die gezinnen die zelf niet de nodige middelen hebben om dit te kunnen betalen.

Op 21 augustus 2023 gaf het bijzonder comité van de sociale dienst gunstig advies. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het volgende besluit unaniem goed via handopsteking.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de stopzetting van het project integrale gezinszorg in samenwerking met Thuiszorg Kempen vanaf 1 januari 2024 goed.

4.

2023_RMW_00052 - AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw: tijdelijke vervanging vertegenwoordiger algemene vergadering en voordracht kandidaat-bestuurder raad van bestuur

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
4.

2023_RMW_00052 - AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw: tijdelijke vervanging vertegenwoordiger algemene vergadering en voordracht kandidaat-bestuurder raad van bestuur

2023_RMW_00052 - AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw: tijdelijke vervanging vertegenwoordiger algemene vergadering en voordracht kandidaat-bestuurder raad van bestuur

Motivering

Beknopte samenvatting

Het OCMW is vennoot in AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.

Op 12 maart 2019 duidde de gemeenteraad de heer Peter Verpoorten aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en als bestuurder in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024 en dus ook als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en bestuurder in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt een nieuwe vertegenwoordiger aan en draagt een nieuwe kandidaat-bestuurder voor voor de periode van verhindering van de heer Peter Verpoorten.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Het OCMW is vennoot in AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.

Op 12 maart 2019 duidde de gemeenteraad de heer Peter Verpoorten aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

Op 12 maart 2019 werd de heer Peter Verpoorten voorgedragen als kandidaat-bestuurder om te zetelen in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid met ingang van 24 september 2023 tot en met 31 juli 2024 en dus ook als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en bestuurder in de raad van bestuur van de AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Statuten AZ Sint-Elisabeth vzw
Argumentatie

De raad voor maatschappelijk welzijn moet een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering en een nieuwe kandidaat-bestuurder voordragen voor de raad van bestuur van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw ter vervanging van de heer Peter Verpoorten voor de periode van zijn verhindering.

De Groen-fractie draagt de heer Hans Van den Eynden voor als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.

De Groen-fractie draagt de heer Hans Van den Eynden voor als kandidaat-bestuurder voor deelname aan de raad van bestuur van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw.

De raad voor maatschappelijk welzijn stemt geheim over de voorgedragen afvaardigingen.

Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Hans Van den Eynden aan als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de periode van verhindering van de heer Peter Verpoorten.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 28
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Besluit 2

De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de heer Hans Van den Eynden voor als kandidaat-bestuurder om te zetelen in de raad van bestuur van AZ Sint-Elisabeth Herentals vzw voor de periode van verhindering van de heer Peter Verpoorten.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 28
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_RMW_00053 - CV Poolstok: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in algemene vergadering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
5.

2023_RMW_00053 - CV Poolstok: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in algemene vergadering

2023_RMW_00053 - CV Poolstok: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in algemene vergadering

Motivering

Beknopte samenvatting

Het OCMW Herentals is vennoot in CV Poolstok.

Het OCMW Herentals moet een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 5 september 2023 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn toe te treden tot CV Poolstok. De stad Herentals is aandeelhouder van CV Poolstok.

De raad voor maatschappelijk welzijn moet een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergaderingen.

Juridische grond
  • Statuten CV Poolstok
  • Decreet over het lokaal bestuur
Argumentatie

De statuten van CV Poolstok bepalen:

  • Artikel 27: samenstelling en machten (van de algemene vergadering)
    De regelmatig samengestelde Algemene Vergadering vertegenwoordigt alle vennoten. Zij bestaat uit alle eigenaars van aandelen die stemrecht hebben, hetzij zelf, hetzij via mandatarissen, mits inachtneming der wettelijke en statutaire voorschriften.
    De beslissingen door de Algemene Vergadering genomen, verplichten alle vennoten, zelfs de afwezigen of tegenstemmers.
  • Artikel 30: vertegenwoordiging (in de algemene vergadering)
    Elke eigenaar van effecten mag zich laten vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering door een gevolmachtigde, aandeelhouder of niet. Elke volmachtdrager mag meerdere vennoten vetegenwoordigen. De volmachtgever dient minstens drie dagen vóór de algemene vergadering een volmacht neer te leggen op de zetel van de vennootschap.
    De mede-eigenaars, naakte eigenaars en vruchtgebruikers, evenals de schuldeisers en hun pandgevende schuldenaars moeten zich respectievelijk door één en dezelfde persoon laten vertegenwoordigen.

De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 5 september 2023 toe te treden tot CV Poolstok voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid. Doordat het OCMW is toegetreden, is het OCMW vennoot in CV Poolstok.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet dus een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok. Die gegevens moeten opgenomen worden in de informatiefiche van/ voor CV Poolstok.

CD&V stelt voor:

  • De heer Tom Van Dyck aan te duiden als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
  • De heer Patrik De Cat aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

De raad voor maatschappelijk welzijn stemt geheim over de aanduiding van de vertegenwoordigers.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Tom Van Dyck aan als vertegenwoordiger namens het OCMW Herentals voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Patrik De Cat aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens het OCMW Herentals voor deelname aan de algemene vergadering van CV Poolstok voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.

Het vast bureau bezorgt CV Poolstok een afschrift van die beslissing.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 21
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_RMW_00055 - Beleidsopvolging eerste halfjaar 2023 - Opvolgingsrapportering 30 juni 2023: kennisname

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Rutger Moons, voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen ; Anne-Mie Hendrickx, raadslid ; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid ; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid ; Evelyn Breugelmans, raadslid ; Andreas Huyskens, raadslid ; Susy Matthijs, raadslid ; Priscilla Van Thielen, raadslid ; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid ; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans, raadslid; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Tanja Mattheus, algemeen directeur
Verontschuldigd
Mien Van Olmen, burgemeester
Secretaris
Tanja Mattheus, algemeen directeur
6.

2023_RMW_00055 - Beleidsopvolging eerste halfjaar 2023 - Opvolgingsrapportering 30 juni 2023: kennisname

2023_RMW_00055 - Beleidsopvolging eerste halfjaar 2023 - Opvolgingsrapportering 30 juni 2023: kennisname

Motivering

Beknopte samenvatting

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste halfjaar van 2023.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Nieuw in het BBC-besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 is de opvolgingsrapportering. Die moet ervoor zorgen dat de raad zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kan blijven invullen. Die controlefunctie moet niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. De opvolgingsrapportering bevat ook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar en geeft zo informatie over de uitvoering en de bewaking van de kredieten.

De regelgeving legt minstens één rapport per jaar op: minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit rapport is in de eerste plaats gericht op de uitvoering van de prioritaire beleidsdoelstellingen.

De stad en het OCMW stellen gezamenlijke beleidsrapporten op. De opvolgingsrapportering is bijgevolg ook gezamenlijk opgemaakt zodat deze een beeld geeft van de uitvoering van het beleid van stad en OCMW en de financiële weerslag daarvan.

Deze opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

In de rapportering maken we gebruik van opvolgingscodes:

  • niet van toepassing
  • niet op schema
  • aandacht
  • op schema

Het opvolgingsrapport werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 27 september 2023.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
  • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Argumentatie

Minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit rapport is in de eerste plaats gericht op de uitvoering van de prioritaire beleidsdoelstellingen. De uitvoering van de doelstellingen evolueert voortdurend. Het geven van een opvolgingscode is geen exact of mathematisch gegeven, maar is voor interpretatie vatbaar. De opvolgingscode is gegeven met de evaluatiedatum van 30 juni.

De diensten zullen op het einde van elk semester gevraagd worden om de prioritaire acties te overlopen. Op deze manier blijft men alert voor de uitvoering van de doelstellingen. Op dit opvolgingsmoment van 30 juni zal men de evaluatie moeten toelichten en ook bij de jaarrekening zal men een stand van zaken moeten geven op basis van de cijfers op datum van 31 december.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Besluit 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste halfjaar van 2023.