De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het afstand van mandaat als schepen van de heer Rutger Moons.
De gemeenteraad nam op 6 december 2022 kennis van de voordrachtsakte van schepen Jan Michielsen met 30 september 2023 als einddatum van het mandaat en met de heer Rutger Moons als opvolger.
De heer Rutger Moons doet afstand van zijn schepenmandaat.
Hij deelde dit schriftelijk mee aan de algemeen directeur.
De gemeenteraad neemt kennis van het afstand van mandaat als schepen van de heer Rutger Moons.
De heer Rutger Moons neemt zijn mandaat als schepen niet op.
De gemeenteraad moet beslissen of het opengevallen schepenmandaat terug wordt ingevuld.
De heer Rutger Moons neemt zijn mandaat als schepen niet op.
De gemeenteraad beslist om het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Als de gemeenteraad beslist om het mandaat terug in te vullen, moet binnen de twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat, tot de verkiezing van een nieuwe schepen worden overgegaan.
Er moet dan een nieuwe voordrachtsakte ingediend worden.
Als de gemeenteraad beslist om het mandaat niet terug in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet worden ingevuld.
De gemeenteraad beslist om het schepenmandaat dat de heer Rutger Moons niet opneemt, terug in te vullen.
De heer Rutger Moons neemt het mandaat van schepen niet op.
De gemeenteraad besliste om het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Er werd een voordrachtsakte ingediend voor een kandidaat-schepen.
De heer Jan Michielsen werd voorgedragen als kandidaat-tweede schepen.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachtsakte.
De heer Jan Michielsen legt de eed af als tweede schepen in de handen van de burgemeester.
Het mandaat van schepen Jan Michielsen heeft 30 september 2023 als einddatum.
De voordrachtsakte vermeldde de heer Rutger Moons als opvolger.
De heer Rutger Moons neemt het mandaat van schepen niet op.
De gemeenteraad besliste om het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Er werd een voordrachtsakte ingediend voor een kandidaat-schepen.
De heer Jan Michielsen werd voorgedragen als kandidaat-tweede schepen.
De heer Jan Michielsen werd voorgedragen als kandidaat-schepen.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachtsakte.
De voordrachtsakte van de kandidaat-schepen vermeldt geen einddatum en dus geen opvolger.
De heer Jan Michielsen legt de eed af als tweede schepen in de handen van de burgemeester.
De schepen is van rechtswege ook lid van het vast bureau.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachtsakte van schepen Jan Michielsen. De voordrachtsakte vermeldt geen einddatum.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van de heer Jan Michielsen als tweede schepen.
De gemeenteraad neemt kennis van de eefaflegging van de heer Jan Michielsen als tweede schepen.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift aan de Vlaamse regering binnen de 20 dagen.
Op 26 april 2023 ontving de stad een adviesvraag van de Deputatie omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag van HEAT 21 en Sint-Niklaas Logistics voor handelingen op een terrein met adres Herenthoutseweg 210 met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie D nrs. 934C, 934/4 , 939V, 939W, 939R, 1055A, afdeling 3 sectie A nrs. 65E2, 65B2, 65C2, 66M, 70S, 70R en 83L.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed.
Omschrijving van de aanvraag
Op 26 april 2023 ontving de stad een adviesvraag van de Deputatie omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag van HEAT 21 en Sint-Niklaas Logistics voor handelingen op een terrein met adres Herenthoutseweg 210 met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie D nrs. 934C, 934/4 , 939V, 939W, 939R, 1055A, afdeling 3 sectie A nrs. 65E2, 65B2, 65C2, 66M, 70S, 70R en 83L.
Type handelingen:
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van een nieuw regionaal distributiecentrum.
Voorgeschiedenis
De aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een nieuw regionaal distributiecentrum werd ingediend op 29 maart 2023. Aangezien er nog vragen en opmerkingen waren, werd er om bijkomende informatie gevraagd. De aanvraag tot omgevingsvergunning werd op 26 april 2023 volledig verklaard. Hierna werden de adviesvragen verstuurd en liep het openbaar onderzoek van 6 mei 2023 tot en met 4 juni 2023. Er werden 8 bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 22 mei 2023 resulteert in een ongunstig advies op projectinhoudversie 2.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 12 juni 2023.
Op 28 april 2023 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen gevraagd om de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad voor besluitvorming over de zaak van de wegen.
Op 12 juli 2023 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een wijzigingsverzoek van de aanvrager aanvaard.
Op 10 augustus 2023 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een nieuw wijzigingsverzoek van de aanvrager aanvaard. Hierna werd er ook gevraagd aan de stad Herentals om opnieuw een advies uit te brengen vóór 9 september 2023 en een nieuw openbaar onderzoek te organiseren.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig art. 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dient de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uit te spreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad dient zich hierbij uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Geldende rooilijnen
Grenzend aan het projectgebied van de aanvrager zijn momenteel volgende gemeentelijke rooilijnplannen van toepassing:
Onderwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag omvat de gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn van buurtweg 32 - Herenthoutseweg. Het betreft hier een stukje buurtweg dat gelegen is op de projectsite, op de plaats waar er nieuwe private wegenis voor de site voorzien wordt. Men wenst dit af te schaffen om de site ten volle te kunnen gebruiken, aangezien het enkel nut heeft voor de ontsluiting voor AB Ramen en deuren en men hiervoor onderling een oplossing zoekt. Het af te schaffen gedeelte van de buurtweg heeft een oppervlakte van 66 m².
Bijgevolg moet de gemeenteraad een besluit nemen over de zaak van de wegen.
Nieuw rooilijnplan
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan met titel ‘ROOILIJNPLAN AFSCHAFFING DEEL BUURTWEG NR. 32 (HERENTALS)’ en bestandsnaam ‘BA_Heat 21_IIOA DC – V2_D_N_9_buurtweg’, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, dat voldoet aan de vormvereisten opgenomen in artikel 16§2 en artikel 20§2 en §3 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voorziet volgende wijzigingen ten aanzien van de geldende rooilijnen:
Beoordeling van het nieuwe rooilijnplan
Stad Herentals adviseert om bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan met titel ‘ROOILIJNPLAN AFSCHAFFING DEEL BUURTWEG NR. 32 (HERENTALS)’ en bestandsnaam ‘BA_Heat 21_IIOA DC – V2_D_N_9_buurtweg’, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, goed te keuren omwille van het voldoen aan de minimum vereisten van het decreet houdende gemeentewegen en het voldoen aan de principes opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.
Het rooilijnplan voldoet aan artikel 20§2 en §3 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Vervolgens wordt bij deze beoordeling de aangevraagde rooilijnwijzigingen getoetst aan artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
1. Gedeeltelijke bijkomende afschaffing buurtweg 32 – Herenthoutseweg
Het rooilijnplan voorziet een bijkomende gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 32 – Herenthoutseweg. Zoals reeds gesteld werd bij besluit door de bestendige deputatie op 19 april 2020 het noordelijke deel van deze buurtwegbedding afgeschaft en nadien verkocht aan de aanpalenden.
Hierbij werd uitdrukkelijk geëist dat de resterende bedding van de buurtweg behouden bleef ter ontsluiting van de aanpalende bedrijven AB Ramen en Deuren en Pidpa. Er zou een nieuw masterplan worden opgemaakt met de stadsdiensten waarbij alle toekomstige alternatieven voor het restant van de buurtweg worden onderzocht, bepaald en geïmplementeerd.
Er werd intussen een oplossingen aangereikt mbt het restant van de buurtweg en de ontsluiting van de aanpalende bedrijven en er werden garanties aangetoond op welke juridische wijze de ontsluiting van AB Ramen en Deuren bekomen en gegarandeerd zal worden zowel tijdens als na de werken.
Overeenkomstig het decreet houdende de gemeentewegen :
In de verantwoordingsnota bij de vergunningsaanvraag is de afschaffing volgens de dienst patrimonium voldoende gemotiveerd en voorzien van voldoende garanties voor de ontsluiting van aangrenzende percelen om hier voorwaardelijk gunstig op de adviseren.
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11 - 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 6 mei 2023 tot en met 4 juni 2023. Er werden 8 bezwaarschriften ingediend. De bezwaarelementen over de zaak van de weg worden als volgt behandeld:
Bezwaarelement: Ontsluiting van gebouw Herenthoutseweg 214
De overige bezwaren betreffen aspecten die niet over de zaak van de weg van de voorliggende aanvraag (afschaffing buurtweg) handelen maar betreffen elementen zoals de mobiliteitseffecten van het project, de hinder van het project op de omgeving (geluidshinder), de voorziene groenbuffer, enz.
Van 22 augustus 2023 tot 20 september 2023 loopt er een nieuw openbaar onderzoek naar aanleiding van de gewijzigde projectinhoudsversies die door de aanvrager werden ingediend. Het openbaar onderzoek zal niet afgelopen zijn op het moment dat de gemeenteraad een beslissing moet nemen.
Adviezen
De vergunningverlenende overheid, deputatie van de provincie Antwerpen, heeft naast het college van burgemeester en schepenen Stad Herentals volgende adviesinstanties om advies gevraagd:
Er werden in augustus nieuwe adviezen opgevraagd naar aanleiding van de aangebrachte wijzigingen.
De adviezen hebben geen betrekking op de gevraagde zaak van de wegen.
De eventuele uitbreiding van de infrastructuur van de verschillende nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.
Goedkeuring rooilijn, oplegging lasten en voorwaarden
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning kan een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing op opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan met titel ‘ROOILIJNPLAN AFSCHAFFING DEEL BUURTWEG NR. 32 (HERENTALS)’ en bestandsnaam ‘BA_Heat 21_IIOA DC – V2_D_N_9_buurtweg’, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, voorwaardelijk goed omwille van het voldoen aan de minimumvereisten waaraan het grafisch plan ter opheffing moet volden en omwille van de voldoende motivatie en toetsing met de principes opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Volgende lasten worden opgelegd:
De voorwaarde betreft de aankoop bij authentieke akte van het deel afgeschafte weg, aan ten minste de schattingswaarde bepaald door een beëdigd Landmeter-expert, alvorens de start der werken door de bouwheer.
De aanvraag kan gunstig worden beoordeeld, onder de vernoemde voorwaarden en lasten.
Stad Herentals vindt het verder een gemiste opportuniteit voor een gratis grondafstand te vragen, ter hoogte van de E313 met een breedte van 15 m ter realisatie van een fietspad in de toekomst.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag nummer OMV_2023040533 voor handelingen op een terrein met adres Herenthoutseweg 210 met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie D nrs. 934C, 934/4 , 939V, 939W, 939R, 1055A, afdeling 3 sectie A nrs. 65E2, 65B2, 65C2, 66M, 70S, 70R en 83L.
De aanvraag omvat de gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn van buurtweg 32 - Herenthoutseweg. Het betreft hier een stukje buurtweg dat gelegen is op de projectsite, op de plaats waar er nieuwe private wegenis voor de site voorzien wordt. Men wenst dit af te schaffen om de site ten volle te kunnen gebruiken, aangezien het enkel nut heeft voor de ontsluiting voor AB Ramen en deuren en men hiervoor onderling een oplossing heeft gevonden. Het af te schaffen gedeelte van de buurtweg heeft een oppervlakte van 66m². De gemeenteraad moet daarom een besluit nemen over de zaak van de wegen.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, zoals weergegeven op het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, goed.
De aanvraag betreft het bouwen van een nieuw regionaal distributiecentrum.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de afschaffing van een deel van de buurtweg overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan, opgemaakt door landmeetkantoor Landmeter Paul Verhaert en stelt de rooilijn definitief vast.
De gemeenteraad legt de volgende lasten op:
De voorwaarde betreft de aankoop bij authentieke akte van het deel afgeschafte weg, aan ten minste de schattingswaarde bepaald door een beëdigd Landmeter-expert, alvorens de start der werken door de bouwheer.
Op 20 december 2021 werd de aanvraag tot het verkavelen van een terrein in één lot voor open bebouwing ingediend.
De aanvraag had betrekking op een terrein, gelegen Watervoort in Herentals, kadastraal gekend als afdeling 13011, sectie B, perceel 43D.
Op 4 juli 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen de vergunning voor het verkavelen van een terrein in één lot voor open bebouwing.
In deze vergunning werden voorwaarden en lasten opgelegd, waaronder de kosteloze grondafstand:
Balans Notarissen maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad Herentals te regelen. Deze akte ligt nu voor ter goedkeuring.
Op 20 december 2021 werd de aanvraag tot het verkavelen van een terrein in één lot voor open bebouwing ingediend door Peter Liekens wonende Lavendelweg 39 in 2200 Herentals.
De aanvraag had betrekking op een terrein, gelegen Watervoort in Herentals, kadastraal gekend als afdeling 13011, sectie B, perceel 43D.
Op 4 juli 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen de vergunning voor het verkavelen van een terrein in één lot voor open bebouwing.
In deze vergunning werden voorwaarden en lasten opgelegd, waaronder de kosteloze grondafstand:
Plan
Landmeter-expert Peter Liekens maakte op 18 januari 2022 een verkavelingsplan en op 29 juli 2022 een afpalingsplan op met referentienummer 13011/10432, waarop de over te dragen grond, als lot A staat aangeduid.
Pre-kadastratie
Modaliteiten
De grondverwerving gebeurt gratis en voor algemeen nut. (het verleggen van de rooilijn)
Alle leveringskosten, lasten, rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de eigenaar.
Het goed wordt overgedragen met alle erfdienstbaarheden waarmee het bevoordeeld of benadeeld zou kunnen zijn. (Fluxys)
Akte
Balans Notarissen maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad Herentals te regelen. Deze akte ligt nu voor ter goedkeuring.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 17 juli 2023 de ontwerpakte principieel goed.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor gratis grondverwerving voor algemeen nut zoals aangeduid als lot A op het verkavelingsplan van 18 januari 2020 en het afpalingsplan van 29 juli 2022 met referentienummer 13011/10432 opgemaakt door landmeter-expert Peter Liekens goed:
Algemeen directeur Tanja Mattheus en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad.
De kerstmarkt vindt plaats op zondag 17 december 2023 van 14 tot 21 uur op de Grote Markt.
De gemeenteraad keurt het reglement kerstmarkt 2023 goed.
Voor de kerstmarkt van 2022 werd een reglement opgemaakt dat enkel voor de editie van 2022 gold. Ook de inhoud van de kerstmarkt wijzigt.
Daarom moet het bestaande reglement opnieuw opgemaakt en goedgekeurd worden.
Het concept rond de organisatie van de kerstmarkt werd op 7 augustus 2023 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Volgens dit concept zal de kerstmarkt doorgaan op zondag 17 december 2023 van 14 tot 21 uur op de Grote Markt. Deze locatie wordt gekozen omdat de locatie van vorig jaar, het Stadspark, haar maximale capaciteit bereikt had en er nog veel aanvragen moesten geweigerd worden. Op de Grote Markt kunnen meer standhouders geplaatst worden, is een hogere elektriciteitsvoorziening en kan zaal 't Hof gebruikt worden ter logistieke ondersteuning.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 7 augustus 2023 het reglement kerstmarkt 2023 principieel goed.
De gemeenteraad keurt het reglement kerstmarkt 2023 goed als volgt:
Reglement kerstmarkt 2023
1. Periode
Het reglement kerstmarkt 2023 geldt van 18 september tot 31 december 2023.
Toelating tot de kerstmarkt en opstelling van de standen
De kerstmarkt vindt plaats op zondag 17 december 2023 van 14 uur tot 21 uur op de Grote Markt. De deelnemers worden vanaf 12 uur op hun standplaats toegelaten. De stand moet om 14 uur volledig bedrijfsklaar en bemand zijn. De standen moeten om 22 uur volledig ontruimd zijn.
De standhouders laten hun stand volledig opgeruimd achter in de oorspronkelijke staat.
Tijdens de kerstmarkt mogen er geen auto’s of aanhangwagens op de Grote Markt blijven staan.
De deelnemers mogen zelf geen geluidsinstallaties meebrengen en mogen de muziek die door de organisatoren voorzien wordt, niet verstoren.
Voor het verlichten van de kramen is enkel elektrisch licht toegelaten. Dit wordt door de standhouder zelf voorzien. Dit moet zo geplaatst worden zodat er geen brand- of ander gevaar kan ontstaan.
2. Voorwaarden
Herbruikbaar materiaal
Eten en drinken mag enkel aangeboden worden in herbruikbaar materiaal uit kunststof. Om veiligheidsredenen is breekbaar materiaal niet toegestaan.
Verkoop van alcoholhoudende dranken
Alcoholhoudende dranken mogen enkel aangeboden worden in hoeveelheden voor individueel verbruik.
De standhouders moeten toezicht houden op de bezoekers van hun stand. Aan personen in kennelijke staat van dronkenschap, mogen geen alcoholhoudende dranken meer verkocht of geschonken worden.
Het stadsbestuur behoudt het recht om bij kennelijke overtreding van deze richtlijnen de verdere verkoop van alcoholhoudende dranken op de betrokken stand te verbieden.
Verkoop en bereiding van etenswaren
Etenswaren mogen de versheidsdatum niet overschreden hebben. Ze moeten koel bewaard en correct bereid worden.
Elektrische toestellen zijn voorzien van het CE-keurmerk en moeten in goede staat verkeren. Toestellen die werken op propaan en/of butaangas moeten een keuringsattest hebben van een erkend organisme. Dit keuringsattest moet bij elk toestel in het kraam aanwezig zijn.
De stad zal voor aanvang van de kerstmarkt op haar kosten een beëdigd keurder alle kook- en baktoestellen laten keuren. Toestellen die niet in orde bevonden worden mogen niet gebruikt worden.
De deelnemers die werken met propaan en/of butaangastoestellen moeten een brandblusapparaat met geldige keuring en een blusdeken in de buurt van dit toestel hebben.
Verkoop van non-food artikelen
Te koop aangeboden artikelen moeten passen binnen de kerstsfeer.
Gebruik van vuurkorven en open vuren
Er mogen geen vuurkorven of open vuren geplaatst worden.
Afvalverwijdering
De standhouders die voedingsmiddelen of drank verkopen staan zelf in voor een correcte verzameling en verwijdering van het afval. Zij moeten ervoor zorgen dat goed bereikbare afvalrecipiënten duidelijk zichtbaar in de omgeving van hun kraam geplaatst zijn.
Afval moet gesorteerd worden en door de standhouder zelf in de daartoe bestemde container gedeponeerd worden. Er zullen containers zijn voor papier en karton, PMD, groenafval en restafval. Alle glasafval moet door de standhouder zelf terug meegenomen worden.
Restafval moet verzameld worden in de daartoe bestemde plastic zakken welke door de stad tegen betaling ter beschikking worden gesteld aan 0,20 euro per afvalzak.
De kosten voor het opruimen van achtergebleven afval worden aan de betrokken standhouders doorgerekend en bedragen 50 euro per afvalzak van 20 liter.
Veiligheids- en afvalverantwoordelijke
Elke standhouder zal minstens één veiligheids- en afvalverantwoordelijke aanduiden die tijdens het hele evenement ter plaatse is. Deze verantwoordelijke moet permanent bereikbaar zijn. De naam en gsm-nummer van de verantwoordelijke moeten vooraf bij de stad worden opgegeven.
Aansprakelijkheid
Indien de kerstmarkt in geval van overmacht niet kan doorgaan, kan de stad niet aansprakelijk gesteld worden voor de daaruit volgende schade.
3. Betaling
Huurprijzen kramen
De stad voorziet kramen van 4 meter breed. Deelnemers betalen 40 euro per kraam.
Huurprijzen herbruikbaar materiaal
De standhouders die eten en drinken verkopen zijn verplicht dit aan te bieden in herbruikbaar kunststof materiaal. De stad voorziet dit materiaal. De standhouder betaalt hiervoor 100 euro bovenop de huurprijs van het kraam. Enkel indien de standhouder een specifiek soort glas of servies voor zijn product wenst dat niet in het aanbod van de stad zit, kan hij dit zelf voorzien. Ook dit moet uit onbreekbaar en herbruikbaar materiaal bestaan. Een lijst met het beschikbaar materiaal van de stad kan bij de dienst cultuur en toerisme opgevraagd worden.
4. Toepassing
Dit reglement doet geen afbreuk aan de toepassing van de geldende GAS-codex en het politiereglement over de maatregelen voor het voorkomen en bestrijden van brand in inrichtingen toegankelijk voor het publiek, brandveiligheid in publieke toegankelijke tenten en de terreinen van een evenement, tenzij het uitdrukkelijk afwijkt van de bepalingen van deze codex.
De op grond van de artikelen 206 tot en met 221 van de GAS-codex afgeleverde vergunningen blijven gelden tijdens de kerstmarkt. De burgemeester kan deze vergunningen tijdelijk schorsen om de openbare orde te vrijwaren.
5. Sanctionering
Elke inname van het openbaar domein die gebeurt in strijd met dit reglement, wordt beschouwd als een wederrechtelijke inname van het openbaar domein en moet onmiddellijk verwijderd worden.
De burgemeester kan bij overtredingen van dit reglement elke bestuurlijke maatregel bevelen om het reglement te doen toepassen en de openbare orde te vrijwaren.
Voor zover door andere regelgeving geen straffen of sancties zijn bepaald, kan elke inbreuk tegen dit reglement bestraft worden met een administratieve geldboete door de sanctionerende ambtenaar, of met een door het college genomen beslissing tot schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of tot een tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling overeenkomstig de bepalingen van de wet van 13 mei 1999.
6. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Eind juni 2023 gaf de organisatie aan over onvoldoende middelen te beschikken om het evenement de komende jaren nog te laten doorgaan. Het stadsbestuur wenst het evenement Montmartre voor de komende legislatuur te ondersteunen en een samenwerking aan te gaan met Organiserend Comité Montmartre.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Organiserend Comité Montmartre goed.
Organiserend Comité Montmartre is een cultuurvereniging die instaat voor de organisatie van het jaarlijks evenement Montmartre. Montmartre is een cultuur- en kunstmarkt op en rond het Begijnhof die steeds doorgaat de tweede zondag van september.
In de zitting van 8 mei 2023 gaf het college van burgemeester en schepenen reeds een toelating voor volgende ondersteuning voor het evenement Montmartre op 10 september 2023:
Eind juni 2023 gaf de organisatie aan over onvoldoende middelen te beschikken om het evenement de komende jaren nog te laten doorgaan. De brief met de kennisname werd in bijlage toegevoegd.
De laatste editie vond plaats in 2018. Bij voorgaande edities kon de organisatie Montmartre rekenen op een ondersteuning van Convent. Deze ondersteuning kwam tot stand omdat Convent toen eveneens zijn vestiging had op het Begijnhof. Inmiddels is het dienstencentrum Convent 2 verhuisd naar de Augustijnenlaan. Convent heeft aangegeven noch over budget en personeel te beschikken om de organisatie in de toekomst verder te ondersteunen.
In het verleden verleende Convent onderstaande ondersteuning:
Om niet jaarlijks een dossier te moeten voorbereiden voor de gemeenteraad omdat er afgeweken wordt van de reglementen en om tegemoet te komen aan de vraag van Organiserend Comité Montmartre, wordt een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Op 26 juli 2023 vond een overleg plaats met de organisatoren waarbij een voorstel tot stand kwam. De organisatie gaf aan dat ze akkoord zijn met onderstaand voorstel en alles op alles zetten om de gevraagde return waar te maken.
Ondersteuning van stad Herentals
1. Financiële ondersteuning
Het stadsbestuur geeft een jaarlijkse dotatie van 600 euro aan Organiserend Comité Montmartre. Indien de gelden niet correct worden besteed vraagt de stad een terugvordering.
Dit bedrag kan de organisatie aanwenden om tegemoet te komen aan de te maken kosten.
Overzicht kosten Organiserend Comité Montmartre:
De stad stelt Organiserend Comité Montmartre vrij van de volgende retributies:
De stad stelt het Fundatiehuis en het Paviljoentje gratis ter beschikking. Zowel de terbeschikkingstelling van het fundatiehuis als washuis dient jaarlijks te worden bekeken, en niet alleen deze van het fundatiehuis. Deze voorwaarde wordt opgenomen in de overeenkomst.
Montmartre krijgt momenteel een jaarlijkse werkingssubsidie. De bestaansreden van deze vereniging is de organisatie van Montmartre. Met de opmaak van de samenwerkingsovereenkomst wordt eigenlijk hun werkingssubsidie vastgesteld en bepaald wat de stad in ruil verwacht. Daarom kan Montmartre geen extra aanspraak maken op een werkingssubsidie.
2. Materiële ondersteuning
Het uitleenmateriaal van de stad wordt ter beschikking gesteld voor de organisatie van het evenement. De aanvraag moet minstens 13 weken voor aanvang gebeuren. De verdeling gebeurt samen met de andere uitleenaanvragen conform het huurreglement met uitzondering van de infopanelen die met voorrang ter beschikking worden gesteld op andere aanvragen.
De tenten van het OCMW worden voor het evenement Montmartre gratis ter beschikking gesteld.
3. Ondersteuning door personeel
Het evenementenloket wordt als contactpunt ingeschakeld tussen het stadsbestuur en Organiserend Comité Montmartre. Zij zorgen voor het afleveren van evenementenvergunningen en de bijhorende tijdelijke verkeersvergunningen.
Het veiligheidsdossier wordt door Organiserend Comité Montmartre opgemaakt en Organiserend Comité Montmartre is verantwoordelijk voor het naleven van de veiligheidsmaatregelen. De noodplanningsambtenaar van de stad staat in voor advies over dit dossier en de controle van de veiligheidsmaatregelen.
De communicatiedienst promoot de acties van de vereniging via de gebruikelijke kanalen. De dienst cultuur en toerisme is blij dat dit initiatief weer wordt georganiseerd. Indien nodig, kan de dienst mee de affiches en flyers van Montmartre verdelen in Herentals.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Organiserend Comité Montmartre goed.
De algemeen directeur Tanja Mattheus en de voorzitter Rutger Moons of hun respectievelijke plaatsvervangers worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen namens de stad.
De stad neemt deel aan de dienstverlenende intercommunale Cipal (Centrum voor Informatica Provincies Antwerpen en Limburg). Cipal dv nodigt de stad uit om deel te nemen aan haar buitengewone algemene vergadering op 12 oktober 2023.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
De vaststelling van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering herhaald worden.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de dienstverlenende vereniging Cipal dv (Centrum voor Informatica Provincies Antwerpen en Limburg).
Met de brief van 14 juli 2023 nodigt Cipal dv het stadsbestuur uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op donderdag 12 oktober 2023 om 16 uur. Cipal zal deze vergadering uitsluitend digitaal laten plaatsvinden via een door haar ter beschikking gesteld communicatiemiddel.
Cipal dv vraagt de vertegenwoordiger vóór 29 september 2023 zijn/ haar aanwezigheid te bevestigen via het elektronische inschrijvingsformulier dat op de webpagina van de algemene vergadering (C-smart | Algemene Vergadering 12 oktober 2023) te vinden is. Cipal vraagt bij inschrijving een gsm-nummer en e-mailadres op te geven waarop Cipal de vertegenwoordiger verder kan informeren over de digitale tool.
De oproeping vermeldt volgende agenda met toelichtende nota:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen:
“Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen:
“De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst:
“Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet.
Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing.
Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst:
“§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin:
“Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven.
De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel.
De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen.
18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen:
“§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn.
Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt.
De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.”
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst:
Ҥ1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum.
De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.”
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst:
“Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.”
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen:
“Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst:
“§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst:
“De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op.
De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid.
De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.”
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst:
“Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng.
Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen.
Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.”
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid:
“Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.”
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.”
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst:
“De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst:
“Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden.
Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging:
1° de besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten;
2° de voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten;
3° de code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.”
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst:
“De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.”
54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst:
Ҥ2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen.
Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen:
1° de ontbinding van de vereniging;
2° de invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd.
Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren.
De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt.
De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast.”
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst:
“§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.”
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin:
“Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst:
“§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.”
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten.
63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.
Voor meer informatie kan de stad Herentals steeds terecht bij de contactpersonen vermeld in de brief of via infoavdv@cipal.be.
De statuten van Cipal dv dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het WVV en met de bepalingen van het DLB.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
De raad van bestuur van Cipal dv stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 goed te keuren.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Cipal dv voor de volledige lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
In de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Cipal dv voor de resterende lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv op 12 oktober 2023 om te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van Iveka van 13 december 2022 over de aanvaarding van de toetreding vanaf 13 december 2022 van stad Herentals voor de activiteit openbare verlichting tot Iveka en van de ermee gepaard gaande aanpassing van het vermogen ingevolge de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tussen de stad Herentals en Iveka over de inbreng in natura en de vaststelling verwezenlijking verhoging eigen vermogen, opgemaakt door notaris Xavier Desmet, goed.
De stad Herentals neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka.
De gemeenteraad besliste op 4 oktober 2022 om de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder tegen een inbrengwaarde van 291.720 euro in cash en 875.125 euro in OV-aandelen.
Vanaf het moment van de overdracht worden de investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting uitgevoerd en gefinancierd door de distributienetbeheerder.
De raad van bestuur van Iveka besliste op 28 oktober 2022 tot aanpassing van het vermogen vanaf 13 december 2022 ten bedrage van 995.050,00 door middel van 39.802 Aov-aandelen.
De buitengewone algemene vergadering van Iveka van 13 december 2022 aanvaardde de toetreding van stad Herentals voor de activiteit openbare verlichting tot Iveka.
Volgens het inbrengverslag van de raad van bestuur van Iveka, het inbrengverslag van de commissaris en de notulen van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022, bestaat de definitieve inbrengwaarde van de stad uit 1.326.754,81 euro, vertegenwoordigd door 39.802 aantal aandelen Aov en 331.704,81 euro in cash.
Het cashgedeelte werd door Iveka op 13 december 2022 gestort op de rekening van de stad.
Het kwijtingsdocument werd op 1 augustus 2023 door de financieel directeur aan Iveka bezorgt.
Notaris Xavier Desmet maakte een ontwerpakte op om de stad Herentals en Iveka over de inbreng in natura en de vaststelling verwezenlijking verhoging eigen vermogen.Deze akte ligt nu voor ter goedkeuring.
Het college van burgemeester en schepenen heeft de ontwerpakte principieel goedgekeurd op 21 augustus 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van Iveka van 13 december 2022 over de aanvaarding van de toetreding vanaf 13 december 2022 van stad Herentals voor de activiteit openbare verlichting tot Iveka en van de ermee gepaard gaande aanpassing van het vermogen ingevolge de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tussen de stad Herentals en Iveka over de inbreng in natura en de vaststelling verwezenlijking verhoging eigen vermogen, opgemaakt door notaris Xavier Desmet, goed.
Algemeen directeur Tanja Mattheus en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt de beslissing aan de Opdrachthoudende Vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat op het mailadres vennootschapssecretariaats@fluvius.be.
De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid wegens studieredenen, in toepassing van het decreet lokaal bestuur artikel 12, met ingang van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024.
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering.
Een gemeenteraadslid dat om studieredenen gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad kan vervangen worden.
Het raadslid richt een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad en bezorgt een attest van de onderwijsinstelling.
De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024 wegens studieredenen.
Een attest van de onderwijsinstelling werd als bijlage toegevoegd.
De gemeenteraad moet akte nemen van de verhindering.
De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid, in toepassing van het decreet lokaal bestuur art. 12 met ingang van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024.
De heer Hans Van den Eynden is de eerstvolgende opvolger.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Hans Van den Eynden goed en stelt hem tijdelijk aan als raadslid.
De heer Peter Verpoorten is verhinderd als gemeenteraadslid van 4 september 2023 tot en met 31 juli 2024.
De gemeenteraad moet een opvolger aanduiden.
De heer Peter Verpoorten werd op lijst nummer 4 - Groen verkozen. De eerste opvolger van lijst nummer 4 - Groen is de heer Hans Van den Eynden.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Hans Van den Eynden.
De heer Hans Van den Eynden moet de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen. Zij bieden een heel breed dienstenpakket aan, zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede personeelsactiviteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer.
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot Poolstok voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid.
Stad Herentals streeft ernaar om de dienstverlening en meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit verder te professionaliseren en optimaliseren. Consultancy in deze gespecialiseerde materie is echter een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid en 'de aankoop' ervan vergt bijzondere expertise.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen. Zij bieden een heel breed dienstenpakket aan, zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de toetreding tot deze organisatie goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de toetreding principieel goed op 21 augustus 2023.
Poolstok is sinds 2000 operationeel en telt momenteel ruim 400 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen. De relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement dat als bijlage bij dit dossier wordt gevoegd.
Poolstok levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 50 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen. Poolstok biedt aan haar vennoten dus een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector.
Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is. Aangezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.
Poolstok werkt daartoe altijd samen met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten. Ze garanderen steeds kwaliteit op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken.
Door toetreding tot Poolstok kan het bestuur gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners. De toetreding houdt echter geen verplichting tot afname in waardoor het bestuur zijn maximale keuzevrijheid behoudt. De stad beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid. Poolstok treedt niet op in de plaats van het bestuur maar neemt de rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd.
Openbare besturen kunnen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden (voltijds equivalent) in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk 24,79 euro aangekocht te worden. Aangezien het personeelsbudget, m.u.v. het WZC Sint-Anna, onder de stad valt, zal de stad toetreden voor beide entiteiten en het aantal VTE's samentellen. Het OCMW zal voor het WZC toetreden. Voor de stad Herentals betekent dit een totaal van 370 VTE's en dus een toetredingsbedrag van 37 x € 24,79 x 3 = 2.751,69 euro. Indien de samenwerking ooit wordt stopgezet, kan er uitgestapt worden en zullen de aandelen terugbetaald worden.
Onze dienst P&O is voorstander om toe te treden tot deze organisatie. Op korte termijn zijn er al 2 zeer concreter dossiers waarvoor mogelijk gebruik gemaakt kan worden van hun diensten, met name
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot Poolstok, Remytoren, Vaartdijk 3/101, 3018 Wijgmaal, voor ondersteuning inzake het personeelsbeleid.
Een éénmalig toetredingsbedrag van 2.751,69 euro wordt hiervoor uitbetaald.
De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Poolstok.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Regime straatverlichting
''Het regime van de straatverlichting tijdens de donkere uren van de dag is voor vele inwoners een belangrijk gegeven wat de (objectieve en/of subjectieve) beleving van hun veiligheid in ’t algemeen of verkeersveiligheid in het bijzonder betreft.
Vele gemeenten en steden hebben ten tijde van de energiecrisis hun regime (wanneer brandt de lamp) aangepast, waaronder ook Herentals. Vele gemeenten en steden hebben, nu de energiecrisis onder controle lijkt te zijn, hun beperkter regime (omwille van de kostprijs ten tijde van de energiecrisis) terug aangepast naar hun vroegere regime. Herentals heeft dit niet gedaan, ook al hield het vroegere, normale regime ook al rekening met het doven van een deel van de verlichting tijdens de nachturen, gelet op het evenwicht dat nagestreefd werd in een ‘straatverlichtingsplan’.
Mijn vraag:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
De Groen-fractie heeft een agendapunt toegevoegd met een voorstel van beslissing.
De CD&V-fractie en N-VA-fractie dienden op 5 september 2023 voor de aanvang van de zitting volgens artikel 3 en 18 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad een schriftelijk amendement in.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt ingediend:
Aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad
''Om ons werk als raadsleden goed te kunnen en om correct geïnformeerd een beslissing te kunnen nemen, is voorbereiding belangrijk.
De gemeenteraadscommissie heeft als taak:
Raadsleden krijgen dikwijls onvoldoende of zelfs geen materiaal om zich voor te bereiden op de gemeenteraadscommissies. Als we dan op de commissie de dossiers of cijfers voor de eerste keer te zien krijgen, is het stellen van de juiste vragen niet eenvoudig.
We stellen dan ook volgende toevoeging (in het vet hieronder) aan het huishoudelijk reglement bij Artikel 37 voor:
Artikel 37. De gezamenlijke commissie wordt door de voorzitter bijeengeroepen. Het college van burgemeester en schepenen kan de voorzitter vragen de commissie bijeen te roepen en agendapunten op te nemen. De oproeping vermeldt de agenda en wordt naar alle raadsleden gestuurd.
De oproeping wordt ten minste twee dagen vóór de dag van de vergadering aan alle raadsleden bezorgd. De oproeping bevat de te bespreken documenten. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.''
De gemeenteraad stemt over het amendement, ingediend door de CD&V-fractie en de N-VA-fractie.
Voorstel amendement
''Artikel 37. De gezamenlijke commissie wordt door de voorzitter bijeengeroepen. Het college van burgemeester en schepenen kan de voorzitter vragen de commissie bijeen te roepen en agendapunten op te nemen. De oproeping vermeldt de agenda en wordt naar alle raadsleden gestuurd.
De oproeping wordt ten minste twee dagen vóór de dag van de vergadering aan alle raadsleden bezorgd. De oproeping bevat de te bespreken documenten, voor zover ze beschikbaar zijn. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.''
Het amendement is aangenomen.
Het voorstel van beslissing van de Groen-fractie wordt verworpen.
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt ingediend:
Watergevoelig openruimtegebied
''In 2018 werd het gebied tussen de Olympiadelaan en de spoorweg door Vlaanderen voorlopig aangeduid als watergevoelig openruimtegebied en dus een voornamelijk onbebouwbare toekomst. Daar heeft de stad destijds kennis van genomen.
Begin 2023 werd de procedure voor de aanduiding van de watergevoelige gebieden opnieuw opgestart in functie van een definitieve aanduiding. De Vlaamse Regering wil nog steeds dit gebied, waarvoor het PRUP Bruggenbeemd in opmaak is, als watergevoelig openruimtegebied aanduiden om het bouwvrije karakter ervan te vrijwaren.
Het CBS besliste op 7 juli 2023 om niet in te gaan op de vraag van het CIW om dit gebied aan te duiden als watergevoelig openruimtegebied.
Onze vragen zijn:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt ingediend:
Verkeerssituatie wijk de Molekens
''Meer dan 2,5 jaar geleden startte op de Molekens een participatietraject om de wijk verkeersluwer en -veiliger te maken. Het resultaat van dit hele traject was een rapport met concrete voorstellen vanuit de wijk. (https://pakaan.herentals.be/nl-BE/projects/mobiliteit-molekens-1 ). Het budget was beperkt waardoor het allemaal eenvoudige voorstellen zijn.
Eén voorstel werd gerealiseerd: de ontharding van enkele delen van de Kastanjelaan zodat de auto’s afgeremd worden. Dit lijkt te werken in dit deel van de straat.
Alle andere voorstellen werden niet of halfslachtig uitgevoerd:
De bedoeling was om met kleurrijke beelden en grondschilderingen aan te geven dat de weggebruikers zich in een omgeving bevinden waar kinderen en volwassenen spelen, fietsen, wandelen. Het bleef bij 5 driehoeken op de grond in het midden van de wijk. De borden van onze Neteland mascottes Lander en Nette laten al een half jaar op zich wachten.
Een andere belangrijke vraag was het afremmen van het verkeer dat de wijk inrijdt. Eén van de cruciale voorstellen was dan ook de zogenaamde verkeersluwe eilanden of poorten aan de ingangen van de wijk. En dan vooral in het begin van de Meidoornlaan, Eikenlaan en Kastanjelaan en het kruispunt Palmenlaan-en Populierenlaan. Dit kan opnieuw door gebruik te maken van kleuren, maar ook door de banen visueel smaller te maken door bijvoorbeeld hagen te planten tussen de bomen.
Tot nader order is dit niet doorgevoerd.
Naast dit participatietraject kwam eind vorig jaar vanuit de ouderraad en de school Leertuin de vraag om de schoolomgeving veiliger in te richten. Opnieuw met behulp van visuele elementen, geen zware infrastructuur ingrepen. Op 8 december vond hierover een afstemming met de stadsdiensten plaats. Nadien kwam geen informatie meer over een mogelijke oplossing.''
Vragen voor het bestuur:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadsleden Peter Verpoorten, Evelyn Breugelmans en Susy Matthijs hebben een agendapunt ingediend:
Zomeromleiding De Lijn
''Vorig jaar stelden we vanuit de Groen fractie reeds de vraag waarom de bussen van De Lijn tijdens de zomermaanden enkele belangrijke haltes in het centrum van Herentals niet bedienden.
Ook dit jaar bleek bij de start van de zomervakantie dat onder andere de bushalte Ernest Claesstraat niet bediend wordt.
We stellen ons hier toch vragen bij, want deze halte is cruciaal voor de mobiliteit van de omwonenden en hun bezoekers. Voor omwonenden die slecht te been zijn, is er geen alternatief en anderen moeten ver stappen naar de volgende halte. Dit geldt ook voor andere bushaltes zoals bvb in de Collegestraat.
Hierbij onze vragen:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Rob Lathouwers heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Rob Lathouwers heeft een agendapunt ingediend:
Hulpverlening/toezicht op fietsostrades
''Het in gebruik nemen van de fietsostrade F105 van Herentals naar Balen is bijna een feit. De officiële inhuldiging is voorzien op 23 september aanstaande. Toch wel een nieuw gegeven op het grondgebied van Herentals. Een grote verscheidenheid aan vervoersmiddelen maken gebruik van de fietsostrade, zoals gewone fietser – E-bikes – speed pedelecs – lichte brommers – wandelaars, maar ook andere vervoersmiddelen die verboden zijn op een fietsostrade worden al eens gespot. Mede door het zwaar verkeersongeval met speed pedelec op het jaagpad in Herentals t.h.v. het bedrijf Nedschroef op dinsdagavond 15 februari 2022. Maar ook mede door de verontrustende berichtgevingen over steeds zwaardere ongevallen tussen fietsers, mijn volgende vragen aan het bestuur.
Door wie en hoe wordt er controle gehouden op de fietsostrade in Herentals?
Zijn er op de fietsostrade herkenningspunten, die door melders van een ongeval aan de hulpdiensten kunnen doorgegeven worden zodat de hulpverleners weten in welke richting zij moeten uitrukken en zodoende de juiste aanrijroute nemen om op een adequate manier snelle hulp te kunnen bieden aan de slachtoffers?
Is er door de hulpdiensten van Brandweerzone Kempen, de noodplanningsambtenaar, de gemeentelijke veiligheidscel en de spoedgevallendienst van het AZ Herentals een planning opgemaakt van aanpak en staan er oefeningen in dit verband geprogrammeerd?''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Susy Matthijs heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Susy Matthijs heeft een agendapunt ingediend:
Herbestemming Sint-Bavokerk Noorderwijk
''Begin 2021 kreeg de stad een subsidie voor een herbestemmingsonderzoek van de Sint-Bavokerk in Noorderwijk. De bedoeling is om de grote kerk, die nu vaak leeg staat, nieuw leven in te blazen en open te stellen voor het brede publiek. Architectenbureau Re-st werkte een aantal scenario’s uit en op 28 maart 2022 werd het eindrapport van het haalbaarheidsonderzoek van de herbestemming van de kerk goedgekeurd door het college.
Ondertussen werd ook het masterplan voor Noorderwijk voorgesteld. Hierin wordt meermaals verwezen naar de neven- of herbestemming van de Sint-Bavokerk.
OLV-Olen ontving van de provincie een subsidie van 250.000 euro om hun kerk te herbestemmen tot bibliotheek en administratief centrum.
Vragen :
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Tom Olyslaegers heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Tom Olyslaegers heeft een agendapunt ingediend:
Schoolroutekaart
''De schoolroutekaart kan een goed hulpmiddel zijn om een veilige route van en naar school te vinden. Het bestuur is mee in dit project gestapt, maar we merken tot onze spijt dat er geen update wordt gedaan van de kaart. Op de gemeenteraad van 1 september 2020, toen ik ook al eens de aandacht op deze kaart gevestigd heb, stelde de toenmalige schepen dat een aanpassing van de schoolroute kaart mogelijk is, bij een nieuwe bevraging. Dus impliciet liet ze uitschijnen dat er nieuwe bevragingen zouden volgen.
Welnu,
Zijn er nog nieuwe bevragingen gepland om de kaart up-to-date te houden of was dit toch eerder een éénmalig project en heeft het bestuur ons, en de fietsende scholieren, toen met een kluitje in het riet gestuurd? Daarnaast nog een vraagje die vele fietsers, ook fietsende scholieren, ergert momenteel. Wegens werken is de overweg aan de Vossenberg/Ekelstraat gesloten, niet meer bruikbaar. Er is een alternatieve fietsomleiding voorzien, eentje richting station en eentje richting Vossenberg. De staat van de omleidingsroute, zeker bij wat regenweer, is evenwel slecht, kortom fietsonvriendelijk. (cfr foto). Kan daar iets aan gedaan worden? En kan dan tegelijkertijd ook bewaakt worden dat de signalisatieborden aanwezig zijn en correct signaleren? Wat nu dikwijls niet het geval is.''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.