Op 26 april 2023 ontving de stad een adviesvraag van de Deputatie omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag van HEAT 21 en Sint-Niklaas Logistics voor handelingen op een terrein met adres Herenthoutseweg 210 met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie D nrs. 934C, 934/4 , 939V, 939W, 939R, 1055A, afdeling 3 sectie A nrs. 65E2, 65B2, 65C2, 66M, 70S, 70R en 83L.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed.
Omschrijving van de aanvraag
Op 26 april 2023 ontving de stad een adviesvraag van de Deputatie omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag van HEAT 21 en Sint-Niklaas Logistics voor handelingen op een terrein met adres Herenthoutseweg 210 met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie D nrs. 934C, 934/4 , 939V, 939W, 939R, 1055A, afdeling 3 sectie A nrs. 65E2, 65B2, 65C2, 66M, 70S, 70R en 83L.
Type handelingen:
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van een nieuw regionaal distributiecentrum.
Voorgeschiedenis
De aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een nieuw regionaal distributiecentrum werd ingediend op 29 maart 2023. Aangezien er nog vragen en opmerkingen waren, werd er om bijkomende informatie gevraagd. De aanvraag tot omgevingsvergunning werd op 26 april 2023 volledig verklaard. Hierna werden de adviesvragen verstuurd en liep het openbaar onderzoek van 6 mei 2023 tot en met 4 juni 2023. Er werden 8 bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 22 mei 2023 resulteert in een ongunstig advies op projectinhoudversie 2.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 12 juni 2023.
Op 28 april 2023 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen gevraagd om de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad voor besluitvorming over de zaak van de wegen.
Op 12 juli 2023 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een wijzigingsverzoek van de aanvrager aanvaard.
Op 10 augustus 2023 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een nieuw wijzigingsverzoek van de aanvrager aanvaard. Hierna werd er ook gevraagd aan de stad Herentals om opnieuw een advies uit te brengen vóór 9 september 2023 en een nieuw openbaar onderzoek te organiseren.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig art. 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dient de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uit te spreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad dient zich hierbij uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Geldende rooilijnen
Grenzend aan het projectgebied van de aanvrager zijn momenteel volgende gemeentelijke rooilijnplannen van toepassing:
Onderwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag omvat de gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn van buurtweg 32 - Herenthoutseweg. Het betreft hier een stukje buurtweg dat gelegen is op de projectsite, op de plaats waar er nieuwe private wegenis voor de site voorzien wordt. Men wenst dit af te schaffen om de site ten volle te kunnen gebruiken, aangezien het enkel nut heeft voor de ontsluiting voor AB Ramen en deuren en men hiervoor onderling een oplossing zoekt. Het af te schaffen gedeelte van de buurtweg heeft een oppervlakte van 66 m².
Bijgevolg moet de gemeenteraad een besluit nemen over de zaak van de wegen.
Nieuw rooilijnplan
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan met titel ‘ROOILIJNPLAN AFSCHAFFING DEEL BUURTWEG NR. 32 (HERENTALS)’ en bestandsnaam ‘BA_Heat 21_IIOA DC – V2_D_N_9_buurtweg’, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, dat voldoet aan de vormvereisten opgenomen in artikel 16§2 en artikel 20§2 en §3 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voorziet volgende wijzigingen ten aanzien van de geldende rooilijnen:
Beoordeling van het nieuwe rooilijnplan
Stad Herentals adviseert om bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan met titel ‘ROOILIJNPLAN AFSCHAFFING DEEL BUURTWEG NR. 32 (HERENTALS)’ en bestandsnaam ‘BA_Heat 21_IIOA DC – V2_D_N_9_buurtweg’, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, goed te keuren omwille van het voldoen aan de minimum vereisten van het decreet houdende gemeentewegen en het voldoen aan de principes opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.
Het rooilijnplan voldoet aan artikel 20§2 en §3 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Vervolgens wordt bij deze beoordeling de aangevraagde rooilijnwijzigingen getoetst aan artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
1. Gedeeltelijke bijkomende afschaffing buurtweg 32 – Herenthoutseweg
Het rooilijnplan voorziet een bijkomende gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 32 – Herenthoutseweg. Zoals reeds gesteld werd bij besluit door de bestendige deputatie op 19 april 2020 het noordelijke deel van deze buurtwegbedding afgeschaft en nadien verkocht aan de aanpalenden.
Hierbij werd uitdrukkelijk geëist dat de resterende bedding van de buurtweg behouden bleef ter ontsluiting van de aanpalende bedrijven AB Ramen en Deuren en Pidpa. Er zou een nieuw masterplan worden opgemaakt met de stadsdiensten waarbij alle toekomstige alternatieven voor het restant van de buurtweg worden onderzocht, bepaald en geïmplementeerd.
Er werd intussen een oplossingen aangereikt mbt het restant van de buurtweg en de ontsluiting van de aanpalende bedrijven en er werden garanties aangetoond op welke juridische wijze de ontsluiting van AB Ramen en Deuren bekomen en gegarandeerd zal worden zowel tijdens als na de werken.
Overeenkomstig het decreet houdende de gemeentewegen :
In de verantwoordingsnota bij de vergunningsaanvraag is de afschaffing volgens de dienst patrimonium voldoende gemotiveerd en voorzien van voldoende garanties voor de ontsluiting van aangrenzende percelen om hier voorwaardelijk gunstig op de adviseren.
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11 - 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 6 mei 2023 tot en met 4 juni 2023. Er werden 8 bezwaarschriften ingediend. De bezwaarelementen over de zaak van de weg worden als volgt behandeld:
Bezwaarelement: Ontsluiting van gebouw Herenthoutseweg 214
De overige bezwaren betreffen aspecten die niet over de zaak van de weg van de voorliggende aanvraag (afschaffing buurtweg) handelen maar betreffen elementen zoals de mobiliteitseffecten van het project, de hinder van het project op de omgeving (geluidshinder), de voorziene groenbuffer, enz.
Van 22 augustus 2023 tot 20 september 2023 loopt er een nieuw openbaar onderzoek naar aanleiding van de gewijzigde projectinhoudsversies die door de aanvrager werden ingediend. Het openbaar onderzoek zal niet afgelopen zijn op het moment dat de gemeenteraad een beslissing moet nemen.
Adviezen
De vergunningverlenende overheid, deputatie van de provincie Antwerpen, heeft naast het college van burgemeester en schepenen Stad Herentals volgende adviesinstanties om advies gevraagd:
Er werden in augustus nieuwe adviezen opgevraagd naar aanleiding van de aangebrachte wijzigingen.
De adviezen hebben geen betrekking op de gevraagde zaak van de wegen.
De eventuele uitbreiding van de infrastructuur van de verschillende nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.
Goedkeuring rooilijn, oplegging lasten en voorwaarden
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning kan een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing op opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan met titel ‘ROOILIJNPLAN AFSCHAFFING DEEL BUURTWEG NR. 32 (HERENTALS)’ en bestandsnaam ‘BA_Heat 21_IIOA DC – V2_D_N_9_buurtweg’, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, voorwaardelijk goed omwille van het voldoen aan de minimumvereisten waaraan het grafisch plan ter opheffing moet volden en omwille van de voldoende motivatie en toetsing met de principes opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Volgende lasten worden opgelegd:
De voorwaarde betreft de aankoop bij authentieke akte van het deel afgeschafte weg, aan ten minste de schattingswaarde bepaald door een beëdigd Landmeter-expert, alvorens de start der werken door de bouwheer.
De aanvraag kan gunstig worden beoordeeld, onder de vernoemde voorwaarden en lasten.
Stad Herentals vindt het verder een gemiste opportuniteit voor een gratis grondafstand te vragen, ter hoogte van de E313 met een breedte van 15 m ter realisatie van een fietspad in de toekomst.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag nummer OMV_2023040533 voor handelingen op een terrein met adres Herenthoutseweg 210 met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie D nrs. 934C, 934/4 , 939V, 939W, 939R, 1055A, afdeling 3 sectie A nrs. 65E2, 65B2, 65C2, 66M, 70S, 70R en 83L.
De aanvraag omvat de gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn van buurtweg 32 - Herenthoutseweg. Het betreft hier een stukje buurtweg dat gelegen is op de projectsite, op de plaats waar er nieuwe private wegenis voor de site voorzien wordt. Men wenst dit af te schaffen om de site ten volle te kunnen gebruiken, aangezien het enkel nut heeft voor de ontsluiting voor AB Ramen en deuren en men hiervoor onderling een oplossing heeft gevonden. Het af te schaffen gedeelte van de buurtweg heeft een oppervlakte van 66m². De gemeenteraad moet daarom een besluit nemen over de zaak van de wegen.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, zoals weergegeven op het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt op 16 juni 2023 door landmeter Paul Verhaert handelend voor SB-V bvba, goed.
De aanvraag betreft het bouwen van een nieuw regionaal distributiecentrum.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de afschaffing van een deel van de buurtweg overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan, opgemaakt door landmeetkantoor Landmeter Paul Verhaert en stelt de rooilijn definitief vast.
De gemeenteraad legt de volgende lasten op:
De voorwaarde betreft de aankoop bij authentieke akte van het deel afgeschafte weg, aan ten minste de schattingswaarde bepaald door een beëdigd Landmeter-expert, alvorens de start der werken door de bouwheer.