Terug
Gepubliceerd op 09/06/2023

2023_GR_00111 - Retributies 2023-2025: retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties: goedkeuring

gemeenteraad
di 06/06/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans; Tom Van Dyck; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Afwezig

Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2023_GR_00111 - Retributies 2023-2025: retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties: goedkeuring 2023_GR_00111 - Retributies 2023-2025: retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De stad heeft een retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 februari 2021. Dit reglement moet gewijzigd worden voor het afleveren van een conformiteitsattest, de waarde van Helemaal Herentals Cadeaucheques en de annullatiekost van een gidsbeurt moet worden opgenomen. 

De gemeenteraad keurt het gewijzigde reglement voor geleverde en administratieve prestaties goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De gemeenteraad keurde op 2 februari 2021 de wijzigingen in het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties goed. Dit reglement loopt af op 31 december 2025. Tegen 1 juli 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM's) en sociale verhuurkantoren (SVK's) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Ondertussen worden er ook cadeaucheques Helemaal Herentals ter waarde van 25 en 50 euro aangeboden. Deze worden mee opgenomen in het reglement. En tot slot werd bij het toevoegen van de tarieven voor het begeleiden van gidsbeurten vergeten het tarief voor een annulatie op te nemen.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur

Argumentatie

 Voor volgende prestaties moeten het reglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties aangepast worden:

  • Tegen 1 juli 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM's) en sociale verhuurkantoren (SVK's) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. De verwoording van sociaal verhuurkantoor en sociale huisvestingsmaatschappijen moet aangepast worden naar de woonmaatschappij. Concreet gaat het over de vermelding bij de vrijstelling op de retributie voor het afleveren van een conformiteitsattest.
  • Er worden cadeaucheques Helemaal Herentals ter waarde van 25 en 50 euro aangeboden, deze zijn nog niet mee opgenomen in het reglement en worden toegevoegd.
  • De tarieven voor het begeleiden van gidsbeurten werden in het vorige reglement al toegevoegd, maar tarieven voor het annuleren moeten nog opgenomen worden. De 5 euro administratiekosten wordt steeds aangerekend, ook wanneer de gidsbeurt niet doorgaat. Voor het annuleren op minder dan 48 uur wordt er een kost aangerekend van 50 %. Dit bedrag gaat integraal naar de gids voor zijn/haar voorbereiding voor deze gidsbeurt.

Wijzigingen aan reglementen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het college van burgemeester en schepenen keurde het voorstel van het retributiereglement op 15 mei 2023 principieel goed.

Raadslid Jan Bertels legt een stemverklaring af die conform het huishoudelijk reglement in het audioverslag wordt opgenomen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties goed als volgt:

Retributies 2023-2025

Retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie op geleverde goederen en administratieve prestaties.

Het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties, goedgekeurd op 2 februari 2021, wordt opgeheven met ingang van het huidige reglement.

Doel: het is billijk om voor het afleveren van goederen of administratieve prestaties de kosten te verhalen op de aanvrager.

2. Gebruiker

De retributie is verschuldigd door de persoon die de goederen of prestaties aanvraagt.

3. Bepaling van het tarief

De retributie wordt als volgt samengesteld:

Administratieve prestaties

  • 0,05 euro per kopie A4 zwart/wit
  • 0,10 euro per kopie A3 zwart/wit
  • 0,50 euro per kopie A4 kleur
  • 1 euro per kopie A3 kleur
  • 5 euro per plan (A0) zwart/wit per lopende en per begonnen meter
  • 10 euro per plan (A0) kleur per lopende en per begonnen meter
  • 5 euro per scan (A0) voor bouwplannen
  • 0,15 euro per adres met een minimum van 37 euro en een maximum van 124 euro per aanvraag voor het aanmaken van een adressenlijst via het rijksregister of computersysteem
  • 25 euro per uur voor administratieve opzoekingen die de normale dienstverlening overschrijden en meer dan één arbeidsuur bedragen. Elk begonnen uur na het eerste wordt als een vol uur aangerekend.

Afleveren van een conformiteitsattest

Voor de aflevering van een conformiteitsattest ingevolge het Besluit tot uitvoering Vlaamse Codex Wonen 2021: 

  • 90 euro voor een zelfstandige woning 
  • 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer met een maximum van 1.775 euro per gebouw.

 De retributie voor het afleveren van een conformiteitsattest is niet verschuldigd in volgende gevallen:

  • indien er geen aanvraag is, met name indien de behandeling van het conformiteitsdossier op eigen initiatief van de burgemeester gebeurt, al dan niet na ontvangst van een melding over de mogelijk gebrekkige kwaliteit van een woning (in de zogenaamde ‘waarschuwingsprocedure’). 
  • indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor een woning of kamer die ingehuurd  of  verhuurd wordt door een woonmaatschappij.

Opzoekingen archieven

  • Verstrekken van inlichtingen over de (raadpleging van) bewaarde archieven, verzamelingen en collecties, de toegang tot de leeszaal en het gebruik van leeszaalinfrastructuur: gratis
  • Geschiedkundige, genealogische en wetenschappelijke opzoekingen in de archieven, verzamelingen en collecties, beheerd door de stad Herentals, 12,50 euro per begonnen half uur.

Reproducties archieven

Fotokopieën en prints op papier

  • 0,05 euro per kopie/print A4 zwart/wit
  • 0,10 euro per kopie/print A3 zwart/wit

Digitale opnames tot formaat A3

  • opnames met eigen fototoestel: gratis
  • 5 euro per scan + reproductierechten

Reproductierechten voor privaat en educatief gebruik

  • privaat gebruik: gratis
  • educatief gebruik: publicatie op papier, CD-Rom of DVD: gratis
  • educatief gebruik: publicatie op internet of digitaal: gratis

Reproductierechten voor commercieel gebruik, per afbeelding

  • 25 euro publicatie met oplage (1 - 1.000 ex.)
  • 50 euro publicatie met oplage (1.001 - 3.000 ex.)
  • 125 euro publicatie met oplage (+ 3.000 ex.)
  • 125 euro prentbriefkaarten voor verkoop

Reproductierechten voor commercieel gebruik

  • 120 euro per minuut bewegend filmmateriaal

Bij gebruik van de afgeleverde reproductie in een publicatie, educatief of commercieel, moet de aanvrager een gratis exemplaar van de publicatie deponeren in de bibliotheek van het stadsarchief.

Naamplaatje op gedenkzuil strooiweide

  • 25 euro voor het leveren van een naamplaatje op de gedenkzuil van de strooiweide.

Fotocabine

  • 8 euro op het gebruik van de fotocabine (afdruk van 6 pasfoto’s)

Handelshart Herentals Cadeaucheques

  • Deze worden aangeboden aan 5, 10, 20, 25 of 50 euro per stuk.

Gidsbeurten voor stads- of natuurwandelingen

  • 60 euro per gidsbeurt van maximum 2 uur
  • 15 euro per bijkomend half uur
  • 34 euro per gidsbeurt voor natuurwandelingen aan schoolgroepen
  • 50 euro voor het begeleiden van wandelingen
  • 5 euro administratiekosten per bevestiging van reservatie.
  • annulatiekosten van 50 % bij het annuleren op minder dan 48 uur van de gidsbeurt

4. Verminderingen

Voor dit reglement zijn geen verminderingen van toepassing.

5. Betaling

De retributie moet ter plaatse via Bancontact, online of cash betaald worden. Als contante betaling niet mogelijk is, wordt de retributie betaald via overschrijving 30 dagen na factuurdatum of na verzoek tot betaling.

6. Procedure

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 20
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Marcel De Cuyper, Tom Van Dyck, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Stefan Verraedt, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 1
Hans Horemans
Onthoudingen 7
Tom Olyslaegers, Jan Bertels, Bieke Baeten, Rob Lathouwers, Asma Kareme, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0