Terug
Gepubliceerd op 05/05/2023

2023_GR_00094 - Retributies 2023 - 2025: retributiereglement voor parkeren: goedkeuring aanpassing

gemeenteraad
di 02/05/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans; Tom Van Dyck; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2023_GR_00094 - Retributies 2023 - 2025: retributiereglement voor parkeren: goedkeuring aanpassing 2023_GR_00094 - Retributies 2023 - 2025: retributiereglement voor parkeren: goedkeuring aanpassing

Motivering

Beknopte samenvatting

Herentals heeft een retributiereglement voor parkeren en bewonerskaarten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2021.  Daarnaast werd er op 2 februari 2021 een addendum goedgekeurd in verband met de toevoeging van zorgkaarten en de uitbreiding van parkeerzone 4.

Het retributiereglement parkeren wordt aangepast. Het addendum over de zorgkaart wordt mee opgenomen en er zijn een aantal wijzigingen aan de tarieven, verminderingen en parkeerzones. 

De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor parkeren goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Herentals heeft een retributiereglement voor parkeren en bewonerskaarten. De laatste versie dateert van 21 december 2021 waarbij het amendement omtrent de vrijstelling van retributie bij een parkeersessie korter dan 60 minuten werd verworpen. Daarnaast werd er op 2 februari 2021 een addendum goedgekeurd in verband met de toevoeging van zorgkaarten en de uitbreiding van parkeerzone 4.

Volgens het decreet lokaal bestuur is enkel de gemeenteraad bevoegd om bepaalde artikelen van een retributiereglement te wijzigen.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Ministerieel besluit van 9 januari 2007 over de gemeentelijke parkeerkaart
  • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap

Argumentatie

Herentals heeft een retributiereglement voor parkeren en bewonerskaarten.

Volgende aanpassingen worden voorgesteld:

  • Samenvoegen van het retributiereglement en het addendum in verband met de zorgkaarten. Het is voor burgers overzichtelijker als alle bepalingen in één reglement opgenomen zijn. Inhoudelijk zijn geen aanpassingen gebeurd aan de input uit het addendum in verband met de zorgkaarten, maar vormelijk en woordelijk zijn er wel wijzigingen gebeurd. 
  • Paragraaf 1: Algemene bepalingen: 
    • Aanpassing van de parkeerzones omwille van de beslissing van NMBS om de stationsparking vanaf 30 mei 2023 betalend te maken. Dit houdt in dat bewoners van het Stationsplein nu ook een bewonerskaart kunnen aanvragen voor de blauwe zone ter hoogte van het station.
      • Parkeerzone 2 (Station) uitbreiden met:
        • Stationsplein
    • Verduidelijken van wie precies een bewonerskaart kan aanvragen:
      • Het aantal bewonerskaarten is beperkt tot twee per adres. Op dit moment lijkt het in de beschrijving alsof er per burger twee bewonerskaarten aangevraagd kunnen worden. 
      • In de praktijk wordt vastgesteld dat er op het grondgebied verschillende (grote) meergezinswoningen zijn waar op heden heel wat (al dan niet ondergrondse) parkeerplaatsen leeg staan omdat de bewoners de parkeerplaats apart moeten aankopen of huren. Bij het afleveren van de stedenbouwkundige vergunning is het aantal parkeerplaatsen op de projectsite echter opgelegd in functie van het aantal wooneenheden in het project. Verschillende van deze bewoners vragen een bewonerskaart aan voor hun eerste wagen om op het openbaar domein te kunnen parkeren, terwijl er eigenlijk plaats voorzien is op de site van het project om te parkeren. Om deze overlast op het openbaar domein tegen te gaan, wordt voorgesteld om te verduidelijken dat de aanwezigheid van (al dan niet ondergrondse) parkeerplaatsen meetelt als parkeerplaats voor het eerste voertuig en een bewoner in zo'n project sowieso enkel een tweede bewonerskaart kan aanvragen, los van het feit of de persoon in kwestie een garage of parkeerplaats aangekocht of gehuurd heeft. De plaatsen voor de eerste wagen zijn immers voorzien op de projectsite.
  • Paragraaf 3: Bepaling van het tarief
    • Momenteel betaalt een bestuurder in Herentals 0,30 euro per begonnen kwartier ofwel 2,40 euro om maximaal 2 uren te parkeren. De technische dienst administratie raadt aan om het parkeertarief te verhogen naar 0,40 euro per begonnen kwartier, ofwel 3,20 euro voor 2 uren, rekening houdend met de tarieven die in de regio gehanteerd worden. Ter vergelijking enkele grotere gemeentes in de regio:
      • Neteland: geen enkele andere Netelandgemeente heeft zones met betalend parkeren
      • Geel centrumstraten: 2 euro per uur, dus 4 euro voor 2 uren
      • Turnhout: ofwel 1ste uur aan 2 euro per uur en 2de uur aan 2,50 euro per uur, dus 4,50 euro voor 2 uren; ofwel 1,50 euro per uur, dus 3 euro voor 2 uren
      • Mol centrumstraten: 1,10 euro voor het 1ste uur en 1,50 euro voor het 2de uur, dus 2,60 euro voor 2 uren.  
      • Lier rode en oranje zone centrum: 1,50 euro per uur, dus 3 euro voor 2 uren.
    • Er werd reeds een offerte (zie bijlage '20230405_Re Offertevraag aanpassen parkeertarieven') opgevraagd voor het aanpassen van  de tarieven op de parkeerautomaten. Dit brengt een kostprijs van 1.857,35 euro incl. btw (1535 euro excl. btw) met zich mee voor aanpassing software en handmatig inladen van de nieuwe software in de parkeerautomaten en er moet rekening gehouden worden met een uitvoeringstermijn van tenminste 6 weken.
    • Momenteel betaalt een bewoner van Herentals 25 euro per jaar voor een eerste bewonerskaart en 150 euro per jaar voor een tweede bewonerskaart. De technische dienst administratie raadt aan om het tarief te verhogen naar 50 euro per jaar voor een eerste bewonerskaart en 175 euro per jaar voor een tweede bewonerskaart rekening houdend met de gekende grote parkeerdruk in de blauwe zone en de tarieven die in de regio gehanteerd worden. Ter vergelijking enkele grotere gemeentes in de regio:
      • Geel: eerste bewonerskaart 100 euro per jaar, tweede bewonerskaart 200 euro per jaar
      • Turnhout: eerste bewonerskaart gratis, tweede bewonerskaart 12,50 euro per maand of 125 euro per jaar.
      • Mol: eerste bewonerskaart 55,60 euro per jaar, tweede bewonerskaart 83,50 euro per jaar  
      • Lier: eerste bewonerskaart gratis, tweede bewonerskaart 105,40 euro per jaar
    • Verwoording aangepast in verband met ontbreken van parkeerticket in betalende zone of parkeerschijf of bewonerskaart in de blauwe zone. 
    • Naar analogie met de andere gemeentes van de regio Neteland wordt de retributie bij het niet starten van een parkeersessie of het overschrijden van een parkeersessie opgetrokken van 25 euro naar 30 euro. 
  • Paragraaf 4: Verminderingen
    • Schrappen van de zin dat de retributie niet verschuldigd is voor elektrische auto's op een parkeerplaats met een elektrisch laadpunt, voor de duurtijd van het opladen van het elektrische voertuig. Op dit punt wordt het advies van het VVSG gevolgd. Bij een laadpaal worden altijd specifieke verkeersborden geplaatst (E9 'elektrische voertuigen'). Door middel van specifieke onderborden kan per locatie aangeduid worden of een bepaalde retributie (blauwe zone of betalende zone) van toepassing is. Op dit moment stelt er zich nog geen probleem op het terrein omdat alle openbare laadpalen op vrije parkeerplaatsen gelokaliseerd zijn (geen blauwe zone, geen betalende zone). Er zullen de komende jaren echter heel wat laadpalen bijgeplaatst worden, hoogstwaarschijnlijk ook in de blauwe en betalende zone. Dan ontstaat met bovenstaande zin het risico op 'laadpaalklevers'. Het schrappen van de zin geeft de mogelijkheid om per locatie waar een laadpaal staat te beslissen welk parkeerregime er toegepast zal worden voor de elektrische voertuigen. Zo kan er voor gekozen worden om in de blauwe zone de duur van het parkeren voor het laden van de accu voor niet-bewoners te beperken tot twee uur. Dit komt de rotatie op de parkeerplaatsen sterk ten goede.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 17 april 2023 het reglement principieel goed. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor parkeren  goed.

RETRIBUTIES 2023 - 2025

Retributiereglement voor parkeren

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 29 mei 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie op parkeren. Het retributiereglement parkeren en bewonerskaarten, goedgekeurd op 21 december 2021, en het addendum op het retributiereglement parkeren en bewonerskaarten, goedgekeurd op 2 februari 2021, worden opgeheven met ingang van onderhavig reglement. 

Doel

Het aantal parkeerplaatsen in de stad is beperkt. Om de parkeerrotatie te verbeteren, is het verantwoord parkeertarieven te hanteren. Het is ook verantwoord om bij overschrijding van het beperkt parkeren in de tijd en de betaalde parkeertijd, een financiële vergoeding te eisen van de overtreder. De stad wil burgers wel de mogelijkheid geven om met een bewonerskaart langer dan de beperkte parkeertijd te parkeren in de nabije omgeving van hun woning. Daarnaast wil de stad zorgverstrekkers die een RIZIV-nummer hebben de mogelijkheid geven om tijdens het uitvoeren van hun beroepsactiviteit met een zorgkaart gratis te parkeren op de betalende parkeerplaatsen.

Definities

  • Blauwe zone: zone met beperkte parkeertijd van maximum 2 uur, geldig van maandag tot en met zaterdag van 9 uur tot 18 uur. De bestuurder van het voertuig is verplicht om in deze zone een parkeerschijf te plaatsen in het geparkeerde voertuig, duidelijk zichtbaar achter de voorruit.
  • Betalende zone: zone met beperkte parkeertijd van maximum 2 uur, geldig van maandag tot en met zaterdag van 9 uur tot 18 uur. De bestuurder van het voertuig is verplicht om in deze zone een retributie te betalen. 
  • Gemeentelijke parkeerkaart: een account op een elektronisch toezichtsysteem, op basis van het kentekenbewijs van het voertuig, die de houder recht geeft op een aparte regeling op het vlak van parkeertijd, betalend parkeren en parkeren op voorbehouden plaatsen.
  • Bewonerskaart: een gemeentelijke parkeerkaart die een bewoner recht geeft om in een bepaalde zone van de stad het voertuig langer dan de geldende tijdsbeperking op de parkeertijd te parkeren.
  • Zorgkaart: een gemeentelijke parkeerkaart die de houder het recht geeft op een aparte regeling op het vlak van betalend parkeren.
  • Woning: hoofdverblijfplaats volgens de inschrijving in het bevolkings- of vreemdelingenregister.
  • Gezin: personen die in dezelfde woning wonen.

Bewonerskaart

Het stadscentrum is onderverdeeld in verschillende parkeerzones. De parkeerzones zijn:

  • Parkeerzone 1 (Ziekenhuis): Gandhiplein, Hikstraat, Nederrij, Wolstraat, Burchtstraat, Begijnhof, Begijnenstraat, Goudbloemstraat en Fraikinstraat
  • Parkeerzone 2 (Station): Nieuwstraat, Vaartstraat, Blijdenberg, Romeroplein, St.-Magdalenastraat, Kapucijnenstraat, St.-Antoniusstraat, Schoolstraat, Kleine Markt, Markgravenstraat (tussen Kleine Markt en Vossenberg), Bolwerkstraat, Marie Van Heterenplein, Vestingstraat, Lierseweg (tussen Zandpoort en Bergenstraat/Vestingstraat), Stationsstraat, Bijenkorf, Perronstraat, Stationsplein en Zandstraat
  • Parkeerzone 3 (Oost): Koppelandstraat, Nonnenstraat, Kloosterstraat, Lantaarnpad, Nonnenvest, Herendaliapad, Hofkwartier en Grote Markt
  • Parkeerzone 4 (West): Stadspoortstraat, de Paepestraat, Kerkplein, Collegestraat, Wasserijstraat, Gildelaan, St.-Jansstraat, Herenthoutseweg (tussen Kerkplein en St.-Jansstraat / St.-Waldetrudisstraat), Bovenrij, Kerkstraat, Vest en Molenvest.

Inwoners van de stad kunnen via het e-loket of aan het stadsloket een gemeentelijke parkeerkaart, verder genoemd een 'bewonerskaart' aanvragen. Een aanvrager van een bewonerskaart moet zijn/ haar hoofdverblijfplaats hebben in de parkeerzone waar hij/zij een bewonerskaart voor aanvraagt. Met een bewonerskaart mogen inwoners in hun parkeerzone op plaatsen waar de blauwe zone geldt, voor onbepaalde duur parkeren.

Deze bewonerskaart wordt voor één of twee jaar toegekend of totdat niet meer voldaan is aan de voorwaarden. Een bewonerskaart is geldig voor maximaal één voertuig. De aanvrager ontvangt een registratiebewijs met daarop:

  • de kentekenplaat van het voertuig;
  • de geldigheidsduur (één of twee jaar);
  • de parkeerzone waar deze digitale bewonerskaart geldig is.

Als de aanvrager van de bewonerskaart niet de eigenaar is van het voertuig, dan moet de aanvrager een van de volgende documenten voorleggen:

  • een attest van de werkgever waarin staat dat de aanvrager over het voertuig beschikt.
  • een attest van de eigenaar van het voertuig waarin staat dat de aanvrager over het voertuig beschikt.
  • een kopie van het leasecontract en een attest van de werkgever waarin staat dat de aanvrager over het voertuig beschikt.
  • een kopie van het leasecontract en een kopie uit het Staatsblad met de statuten van het bedrijf.

Er kunnen maximaal twee bewonerskaarten aangevraagd worden per adres. Het recht op een bewonerskaart is afhankelijk van het type bebouwing van de hoofdverblijfplaats. De aanvrager verklaart op eer welk type bebouwing zijn/haar hoofdverblijfplaats is. De stad mag deze verklaring op eer controleren.

  • Een hoofdverblijfplaats zonder garage of parkeerplaats: de aanvrager kan een eerste en een tweede bewonerskaart aanvragen.
  • Een hoofdverblijfplaats met garage of parkeerplaats: de aanvrager kan enkel een tweede bewonerskaart aanvragen.

Bij meergezinswoningen met (al dan niet ondergrondse) parkeerplaatsen wordt ervan uitgegaan dat er voor elke wooneenheid een garage of parkeerplaats aanwezig is. In dat geval kan enkel een tweede bewonerskaart aangevraagd worden. 

De bewoner kan een wijziging van de bewonerskaart aanvragen bij verhuis binnen Herentals, een andere wagen of een nieuwe nummerplaat. Deze bewonerskaart heeft, als de overige voorwaarden ongewijzigd blijven, dezelfde vervaldatum als de originele bewonerskaart. 

De bewonerskaart vervalt als ze ten onrechte werd uitgereikt of wanneer niet meer aan de voorwaarden voldaan wordt.

Zorgkaart

Naast de bewoners, die een bewonerskaart kunnen aanvragen, kunnen personen die een medisch en/of paramedisch beroep uitoefenen een gemeentelijke parkeerkaart, een 'zorgkaart', aanvragen. 

De aanvrager moet een RIZIV-nummer hebben en moet op eer verklaren dat hij/zij bezoeken in de betalende zone uitvoert.

De zorgkaart is geldig in de betalende zone. De beperking in tijd in de betalende zone van maximum 2 uur parkeren tussen 9 uur en 18 uur, uitgezonderd op zon- en feestdagen, blijft gelden voor de houder van een zorgkaart. Dat betekent dat de houder van een zorgkaart steeds de parkeerschijf moet leggen.

De zorgkaart is één jaar geldig of tot niet meer voldaan is aan de voorwaarden. De zorgkaart is geldig voor maximaal één voertuig.

De zorgkaart is gratis.

De aanvraag voor een zorgkaart kan gedaan worden via het e-loket of via het stadsloket.

Bij de aanvraag moet men volgende documenten of info toevoegen:

  • identiteitskaart
  • verklaring op eer
  • bewijs RIZIV-nummer
  • inschrijvingsbewijs van het voertuig waarvoor de kaart wordt aangevraagd 
  • als de aanvrager van de zorgkaart niet de eigenaar is van het voertuig, dan moet de aanvrager een van de volgende documenten voorleggen: 
    • een attest van de werkgever waarin staat dat de aanvrager over het voertuig beschikt
    • een attest van de eigenaar van het voertuig waarin staat dat de aanvrager over het voertuig beschikt
    • een kopie van het leasecontract en een attest van de werkgever waarin staat dat de aanvrager over het voertuig beschikt
    • een kopie van het leasecontract en een kopie uit het Staatsblad met de statuten van het bedrijf.

De aanvrager van een zorgkaart kan een wijziging aanvragen bij een andere wagen of een nieuwe nummerplaat. Deze zorgkaart heeft, als de overige voorwaarden ongewijzigd blijven, dezelfde vervaldatum als de originele zorgkaart.

De zorgkaart vervalt als ze ten onrechte werd uitgereikt of wanneer niet meer aan de voorwaarden voldaan wordt.

2. Gebruikers van parkeerplaatsen waarop een beperking in parkeertijd geldt of op betalende parkeerplaatsen

De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig dat parkeert:

  • op een betalende parkeerplaats tussen 9 uur en 18 uur, met uitzondering van zon- en feestdagen
  • in de blauwe zone tussen 9 uur en 18 uur, met uitzondering op zon- en feestdagen
  • op een parkeerplaats waarvan de maximumduur met een opschrift aan het verkeersbord wordt aangeduid.

3. Bepaling van het tarief

Het tarief in de betalende zone bedraagt 0,40 euro per begonnen schijf van 15 minuten met een maximale parkeerduur van 2 uur. Bij het ontbreken van een geldig parkeerticket of parkeerbewijs op het ogenblik van parkeren of wanneer de maximumduur van 2 uur overschreden wordt, bedraagt de retributie 30 euro. 

In de blauwe zone dient de houder van de nummerplaat een blauwe parkeerschijf te gebruiken of in het bezit te zijn van een bewonerskaart. Bij het ontbreken van een blauwe parkeerschijf, een bewonerskaart of wanneer de maximumduur van 2 uur overschreden wordt, bedraagt de retributie 30 euro.

Het tarief voor een bewonerskaart:

  • 50 euro per jaar voor een eerste bewonerskaart
  • 175 euro per jaar voor een tweede bewonerskaart.

4. Verminderingen

De retributie is niet verschuldigd:

  • voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap
  • voor houders van een gemeentelijke parkeerkaart (bewonerskaart of zorgkaart) in de parkeerzone waar de gemeentelijke  parkeerkaart geldig is
  • voor deelauto’s op parkeerplaatsen bestemd voor autodelen
  • voor een parkeersessie korter dan 15 minuten. Deze vrijstelling wordt aangevraagd via een parkeerautomaat, sms of parkeerapp.

5. Betaling

De retributie wordt betaald:

  • aan de parkeerautomaat (cash, bancontact, sms of via app)
  • binnen de vijf dagen na ontvangst van de uitnodiging tot betalen
  • aan het stadsloket bij aankoop bewonerskaart (cash of bancontact)
  • via het e-loket bij aankoop bewonerskaart (online betaling/overschrijving).

Bij een niet-minnelijke betaling vaardigt het stadsbestuur een dwangbevel uit. Bij betwisting wendt het stadsbestuur zich tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen.

6. Procedure

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 15
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Marcel De Cuyper, Tom Van Dyck, Pieter Laureys, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Marnix Verheyen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 14
Tom Olyslaegers, Hans Horemans, Jan Bertels, Els Sterckx, Bieke Baeten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Asma Kareme, Evelyn Breugelmans, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Peter Verpoorten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0