Voorzitter Rutger Moons is verhinderd wegens ziekte. Hij heeft het voorzitterschap opgedragen aan schepen Bart Michiels.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 3 oktober 2023 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 3 oktober 2023 goed.
Raadslid Mien Van Olmen is verhinderd wegens medische redenen, in toepassing van het decreet lokaal bestuur artikel 12 en 14, met ingang 6 oktober 2023 tot en met 31 december 2023.
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering.
Een raadslid dat om medische redenen, gedurende een minimale termijn van twaalf weken, niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad kan vervangen worden.
Het raadslid richt een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad en bezorgt een medisch attest van minimaal vijftien dagen oud, dat ook de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft.
Raadslid Mien Van Olmen is verhinderd van 6 oktober 2023 tot en met 31 december 2023 wegens medische redenen. Een medisch attest werd als bijlage toegevoegd.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 9 oktober kennis van de verhindering wegens medische redenen van mevrouw Mien Van Olmen van 27 september 2023 tot en met 31 december 2023.
De gemeenteraad moet akte nemen van de verhindering.
De gemeenteraad neemt akte van de tijdelijke verhindering van raadslid Mien Olmen wegens medische redenen van 6 oktober 2023 tot en met 31 december 2023.
Raadslid Mien Van Olmen is tijdelijk verhinderd wegens medische redenen, in toepassing van het decreet lokaal bestuur artikel 12 en 14 met ingang van 6 oktober 2023 tot en met 31 december 2023.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Sarah Boxstaens goed en stelt haar tijdelijk aan als raadslid tot einde verhindering van mevrouw Mien Van Olmen.
Mevrouw Mien Van Olmen is verhinderd als gemeenteraadslid van 6 oktober 2023 tot en met 31 december 2023
De gemeenteraad moet een opvolger aanduiden.
Burgemeester Mien Van Olmen werd op lijst nummer 3 - CD&V verkozen. De eerste opvolger van lijst nummer 3 - CD&V is mevrouw Annelies Asselberg. Zij neemt het mandaat van raadslid niet op.
De tweede opvolger is mevrouw Chary Mertens. Zij neemt het mandaat van raadslid niet op.
De derde opvolger is mevrouw Sarah Boxstaens.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van mevrouw Sarah Boxstaens.
Mevrouw Sarah Boxstaens moet de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
De gemeenteraad neemt kennis van het afstand van mandaat van mevrouw Annelies Asselberg en mevrouw Chary Mertens.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Sarah Boxstaens, wonende Lierseweg 180 in Herentals en geboren op 17 september 1980, goed.
Mevrouw Sarah Boxstaens legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Mevrouw Sarah Boxstaens wordt tijdelijk aangesteld als raadslid, tot einde verhindering van mevrouw Mien Van Olmen.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2023060773 voor handelingen op een terrein met adres Marterpad 8 en 10. Het betreft een aanvraag voor het verkavelen van een terrein met herbebossing. De aanvraag bevat een gedeelte gratis grond af te staan aan de stad Herentals, het betreft de helft van de bestaande wegenis die nog in private eigendom is.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed, stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan en stelt voorwaarden op.
Omschrijving van de aanvraag
Op 1 mei 2023 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2023060773 van landmeter Dirk Landuyt voor handelingen op een terrein met adres Marterpad 8 en 10 en kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nrs. 381R en 381P.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen en verkavelingshandelingen.
Het betreft een aanvraag voor het verkavelen van een terrein met herbebossing.
Voorgeschiedenis
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 2 oktober 2023 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies. Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 9 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen verleende op 9 oktober 2023 een voorwaardelijk gunstig advies met betrekking tot de zaak der wegen. Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming over de zaak van de wegen.
Fase
De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten. Onder 'de zaak van de wegen' wordt het bepalen van het tracé van de wegen, alsook de uitrusting ervan verstaan.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12 §2 van het decreet over de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet luidt als volgt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Geldende rooilijn
Er is geen rooilijnplan gekend bij Marterpad noch bij Wezelpad. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen. Marterpad en Wezelpad hebben momenteel een wegzate van respectievelijk 3 meter en 2,80 meter breed. Er bevindt zich nog een gedeelte private eigendom binnen de rooilijn.
Nieuwe rooilijn
De voorliggende aanvraag voorziet om de wegzate te laten opnemen in het openbaar domein. Deze stukken worden aangeduid als lot 3 en lot 4 op het plan 'Rooilijnplan Marterpad - Wezelpad stad: Herentals | 1ste afdeling sectie B nrs. 381R, 381P' in gele kleur.
De in het geel aangeduide zone met rode omlijning wordt overgedragen aan de stad Herentals. Hiertoe werd per eigendom een eenzijdige belofte van grondafstand toegevoegd aan de aanvraag.
Bijgevolg moet de gemeenteraad een besluit nemen over de zaak van de wegen.
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsÂaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsÂbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11 - 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 10 augustus 2023 tot en met 8 september 2023. Er werden 0 bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
De overige ontvangen adviezen en advieselementen hebben geen betrekking op het tracé van de wegen of de uitrusting ervan.
Riolering
Afvalwater
De percelen liggen in het individueel te optimaliseren buitengebied van het geldende zoneringsplan van Herentals. Het huishoudelijk afvalwater moet per perceel individueel gezuiverd worden. Aangezien in de woningen geen permanente bewoning toegelaten is, adviseert de technische dienst op basis van de richtlijnen van de Vlaamse Milieumaatschappij, om het afvalwater op te vangen in een gesloten tank die periodiek gereinigd wordt.
Nutsvoorzieningen
De uitbreiding van de infrastructuur van de verschillende nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2023060773 van landmeter Dirk Landuyt voor handelingen op een terrein met adres Marterpad 8 en 10 en kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie B nrs. 381R en 381P.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen en verkavelingshandelingen.
Het betreft een aanvraag voor het verkavelen van een terrein met herbebossing.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan met als titel Rooilijnplan Marterpad - Wezelpad stad: Herentals | 1ste afdeling sectie B nrs. 381R, 381P.
De gemeenteraad legt met betrekking tot de zaak van de wegen volgende voorwaarden op:
ten laste van de bouwheer.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2021179502 voor handelingen op een terrein met adres Hannekenshoek 25-29. Het betreft een aanvraag voor het bouwen van casco units, bouwen van een kantoorruimte, afbraak van enkele bestaande gebouwen en terreinaanleg. De aanvraag bevat een gedeelte gratis grond af te staan aan de stad Herentals.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed, stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan en legt voorwaarden op.
Omschrijving van de aanvraag
Op 10 maart 2023 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2021179502 van SOPHICO NV voor handelingen op een terrein met adres Hannekenshoek 25-29 en kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie Dnrs. 691B, 695T, 695S, 695R, 695V, 695W, 695X, 690D, 695L, 696C, 695M, 695D, 695F.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van casco units, bouwen van een kantoorruimte, afbraak van enkele bestaande gebouwen en terreinaanleg.
Voorgeschiedenis
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 11 oktober 2023 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies. Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 16 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen verleende op 16 oktober 2023 een voorwaardelijk gunstig advies met betrekking tot de zaak der wegen. Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming over de zaak van de wegen.
Fase
De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden. Onder 'de zaak van de wegen' wordt het bepalen van het tracé van de wegen, alsook de uitrusting ervan verstaan.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12 §2 van het decreet over de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet luidt als volgt:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Geldende rooilijn
Er is geen rooilijnplan gekend bij Hannekenshoek ter hoogte van de aanvraag. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen.
Nieuwe rooilijn
De voorliggende aanvraag voorziet in een kostenloze grondafstand en dus een inname in het openbaar domein. Deze stukken worden aangeduid als inname 1, 2 en 3 op het plan 'Rooilijnplan Hannekenshoek 2de afdeling sectie D nrs. 691B, 695T, 695L' in gele kleur.
De in het geel aangeduide zone met rode omlijning wordt overgedragen aan de stad Herentals. Hiertoe werd een eenzijdige belofte van grondafstand toegevoegd aan de aanvraag.
Bijgevolg moet de gemeenteraad een besluit nemen over de zaak van de wegen.
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11 - 14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 10 augustus 2023 tot en met 8 september 2023. Er werden 0 bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
De ontvangen externe adviezen hebben geen betrekking op het tracé van de wegen of de uitrusting ervan.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2021179502 van SOPHICO NV voor handelingen op een terrein met adres Hannekenshoek 25-29 en kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie Dnrs. 691B, 695T, 695S, 695R, 695V, 695W, 695X, 690D, 695L, 696C, 695M, 695D, 695F.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van casco units, bouwen van een kantoorruimte, afbraak van enkele bestaande gebouwen en terreinaanleg.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan met als titel Rooilijnplan Hannekenshoek 2de afdeling sectie D nrs. 691B, 695T, 695L.
De gemeenteraad legt met betrekking tot de zaak van de wegen volgende voorwaarden op:
Op 21 maart 2021 werd de aanvraag tot het slopen van een woning met bijgebouwen en het bouwen van een groepswoningbouwproject met 10 eengezinswoningen met lucht-waterwarmtepompen ingediend door SD Bouw Partners bvba gevestigd Zavelheide 9 in Herentals.
De aanvraag had betrekking op een terrein, gelegen Kruisstraat 22 en Kruisstraat 24 in Herentals, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie B nrs. 127B, 129M en 129L.
Op 26 september 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen de voorwaardelijke vergunning voor het slopen van een woning met bijgebouwen en het bouwen van een groepswoningbouwproject met 10 eengezinswoningen met lucht-waterwarmtepompen.
In deze vergunning werden voorwaarden en lasten opgelegd, waaronder de kosteloze grondafstand.
Op 21 maart 2021 werd de aanvraag tot het slopen van een woning met bijgebouwen en het bouwen van een groepswoningbouwproject met 10 eengezinswoningen met lucht-waterwarmtepompen ingediend door SD Bouw Partners bvba gevestigd Zavelheide 9 in Herentals.
De aanvraag had betrekking op een terrein, gelegen Kruisstraat 22 en Kruisstraat 24 in Herentals, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie B nrs. 127B, 129M en 129L.
Op 26 september 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen de voorwaardelijke vergunning voor het slopen van een woning met bijgebouwen en het bouwen van een groepswoningbouwproject met 10 eengezinswoningen met lucht-waterwarmtepompen.
In deze vergunning werden voorwaarden en lasten opgelegd, waaronder de kosteloze grondafstand:
Plan
Landmeter-expert Paul Verhaert maakte op 14 juni 2023 een opmetingsplan op met referentienummer 13027/10313, waarop de over te dragen grond, als lot A en lot B staat aangeduid.
Prekadastratie
Modaliteiten
De grondverwerving gebeurt gratis en voor algemeen nut.
Alle leveringskosten, lasten, rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de eigenaar.
Akte
Notarissen Notadux maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad Herentals te regelen. Deze akte ligt nu voor ter goedkeuring.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor gratis grondverwerving voor algemeen nut van lot A en lot B aangeduid op het opmetingsplan van 14 juni 2023 met referentienummer 13027/10313 opgemaakt door landmeter-expert Paul Verhaert goed:
Algemeen directeur Tanja Mattheus en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad.
Conform het vooropgestelde valorisatieplan verkoopt de stad Herentals een eigendom, de voormalige gemeentelijke jongensschool en muziekschool, gelegen in de Hikstraat 28 in Herentals.
De gemeenteraad keurt de verkoop van het pand, gelegen Hikstraat 28 in Herentals met een oppervlakte van +/- 1.680 m² en kadastraal gekend als Herentals 1ste afdeling sectie F, nr 82/E , goed tegen een minimaal bedrag van 1.350.000 euro, conform de ontwerpakte van notariskantoor Schaeken en Vanhencxthoven, Collegestraat 24 in Herentals via biedingen onder gesloten omslag.
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om de verkoop toe te wijzen.
Het meerjarenplan MPJ 003967 voorziet in de verkoop onroerende eigendommen volgens het valorisatieplan.
De stedelijke eigendom gelegen in Herentals, Hikstraat, 28 is een van deze onroerende eigendommen die niet strategisch is en opgenomen werd in het valorisatieplan.
De stad Herentals liet eveneens een herbestemmingsstudie van de voormalige gemeentelijke jongensschool en muziekschool uitvoeren en deze werd goedgekeurd door het college op 2 mei 2023.
Op het einde van de maand augustus zal het pand ondertussen leeggemaakt zijn, zal de muziekschool actief zijn in de Kunstencampus op de Molenvest en de gebruikers van de Hikstraat werden verwittigd dat hun gebruiksovereenkomst niet meer verlengd kan worden.
Het college keurde principieel de verkoop van deze stadseigendom goed.
Op 8 februari 2023 werd door landmeter Vincent Verbeeck in hoedanigheid van Grens bv een schattingsverslag opgemaakt, waarin de marktverkoopwaarde van dit stedelijk patrimonium wordt geschat op 1.350.000 euro. Het verslag is als bijlage aan huidig besluit toegevoegd.
Bodem
Op 28 april 2023 werd voor dit perceel een bodemattest ontvangen van OVAM met vermelding dat "OVAM geen aanwijzigen heeft dat deze grond een risicogrond is en dat er geen aanwijzingen bij OVAM zijn dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt". Dit attest is toegevoegd als bijlage aan het huidige besluit.
Asbest
Op 15 juni 2023 werd voor dit pand een asbestinventarisattest opgemaakt dat als bijlage aan het huidige besluit wordt gevoegd.
EPC
Op 2 juni 2019 werd voor dit pand een EPC opgemaakt dat als bijlage aan het huidige besluit word gevoegd.
Advies patrimonium
De stad Herentals is als openbaar bestuur gehouden tot een verkoop tegen minimaal de schattingsprijs. De dienst patrimonium adviseert dan ook om akkoord te gaan om het pand te koop aan te bieden tegen minimaal de schattingsprijs via het systeem van verkoop onder gesloten omslag.
Verkoop onder gesloten omslag
Een verkoop onder gesloten omslag kent volgend verloop:
Vaststelling minimumprijs
De dienst patrimonium stelt voor om de minimumprijs voor verkoop vast te leggen op de schattingsprijs van 1.350.000 euro.
Verkoopvoorwaarden
De dienst patrimonium heeft de biedingsdocumenten voor deze verkoop, onder de vorm van een aankoopaanbod, opgemaakt. Deze biedingsdocumenten worden als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Notariskantoor Schaeken & Vanhencxthoven heeft een ontwerpakte van verkoop opgemaakt met hierin alle verkoopvoorwaarden. Dit ontwerp is toegevoegd aan de biedingsdocumenten en het huidige besluit en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Openbaarmaking
De gemeenteraad keurt de verkoop van het pand, gelegen Hikstraat 28 in Herentals met een oppervlakte van +/- 1.680 m² en kadastraal gekend als Herentals 1ste afdeling sectie F, nr 82/E , goed tegen een minimaal bedrag van 1.350.000 euro, conform de ontwerpakte van notariskantoor Schaeken en Vanhencxthoven, Collegestraat 24 in Herentals via biedingen onder gesloten omslag.
Algemeen directeur Tanja Mattheus en voorzitter Rutger Moons of hun respectievelijke plaatsvervangers worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad Herentals.
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen de verkoop toe te wijzen.
Vanwege een gewijzigd neerslagpatroon is het belangrijk om ruimte te geven aan water. De intensiteit van de neerslag neemt toe, waardoor buien met korte en intense neerslag afgewisseld worden met langere, droge periodes. Het huidige rioleringsstelsel is niet voorzien op deze gewijzigde neerslaghoeveelheden, waardoor het risico op wateroverlast zal toenemen in de volgende jaren.
Een gebiedsdekkende visie over water is noodzakelijk. Elk gebied is uniek vanwege zijn ondergrond, reliëf, verstedelijking, rioleringsstelsel, opportuniteiten, noden en knelpunten.
Op 14 juni 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor de opmaak van een basishemelwater- en droogteplan voor het hele grondgebied en een detailhemelwater- en droogteplan voor Herentals-centrum toegewezen aan Aquafin nv.
De gemeenteraad keurt de definitieve versie van de visienota voor de opmaak van het hemelwater- en droogteplan voor Herentals goed.
Vanwege een gewijzigd neerslagpatroon is het belangrijk om ruimte te geven aan water. De intensiteit van de neerslag neemt toe, waardoor buien met korte en intense neerslag afgewisseld worden met langere, droge periodes. Het huidige rioleringsstelsel is niet voorzien op deze gewijzigde neerslaghoeveelheden, waardoor het risico op wateroverlast zal toenemen in de volgende jaren.
Een gebiedsdekkende visie over water is noodzakelijk. Elk gebied is uniek vanwege zijn ondergrond, reliëf, verstedelijking, rioleringsstelsel, opportuniteiten, noden en knelpunten.
Op 14 juni 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor de opmaak van een basishemelwater- en droogteplan voor het hele grondgebied en een detailhemelwater- en droogteplan voor Herentals-centrum toegewezen aan Aquafin nv.
Op 8 maart 2022 vond het startoverleg plaats tussen medewerkers van Aquafin en medewerkers van de verschillende betrokken diensten van stadsontwikkeling van de stad Herentals (fase 1: analyse).
Op 9 mei 2022 vond een tweede overleg plaats tussen Aquafin, de stad Herentals en verschillende stakeholders (fase1: analyse). Op het overleg zelf waren Natuurpunt en de Vlaamse Milieumaatschappij aanwezig. De stakeholders, die om diverse redenen niet aanwezig waren op het overleg, werden digitaal door Aquafin bevraagd om hun bedenkingen over te maken op basis van de presentatie van 8 maart 2022. De bedenkingen en bijkomende aandachtspunten van deze stakeholders zijn eveneens opgenomen in de omgevingsanalyse.
Op 28 juni 2022 heeft Aquafin de definitieve versie van het plan van aanpak aangeleverd aan de stad, samen met de eerste versie van de omgevingsanalyse en de principes van waaruit de opmaak van een hemelwater- en droogteplan vertrekt.
Op 1 augustus 2022 heeft het college van burgemeester goedkeuring gegeven om het hemelwater- en droogteplan op te maken op basis van een 20-jaarlijkse bui (terugkeerperiode van 20 jaar).
Op 18 oktober 2022 vond een tussentijds overleg plaats tussen de technische dienst en Aquafin over de huidige stand van zaken in de opmaak van het hemelwater- en droogteplan.
Op 6 maart 2023 is de projectverantwoordelijke van Aquafin de ontwerp-visienota komen toelichten aan het stadsbestuur. Vanuit de stad werden een aantal opmerkingen meegegeven die verwerkt werden in de visienota hemelwater- en droogteplan.
Op 12 juni 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de visienota hemelwater- en droogteplan principieel goed.
Op 13 juni 2023 heeft Aquafin de visienota hemelwater- en droogteplan toegelicht aan en besproken met de Gecoro. Op 29 juni 2023 werd het officiële advies van de Gecoro overgemaakt aan Aquafin.
Op 29 juni 2023 vond een eindstakeholdersvergadering plaats waarop de visienota hemelwater- en droogteplan van de stad Herentals werd toegelicht en besproken in aanwezigheid van Aquafin.
Alle opmerkingen van de Gecoro en de stakeholders werden door Aquafin verwerkt in de definitieve visienota hemelwater- en droogteplan van de stad Herentals. Op deze nota werden nog opmerkingen gegeven door de burgemeester en de adjunct algemeen directeur die eveneens verwerkt werden.
Op 23 oktober 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de definitieve visienota hemelwater- en droogteplan Herentals principieel goed.
Op woensdag 25 oktober 2023 lichtten Aquafin en de technische dienst de definitieve visienota hemelwater- en droogteplan Herentals en haar bijlages toe aan de gemeenteraadscommissie.
De technische dienst legt de visienota hemelwater- en droogteplan voor goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de definitieve versie van de visienota voor de opmaak van het hemelwater- en droogteplan voor Herentals goed.
Het RUP is in opmaak om een planologische oplossing te zoeken voor een aantal zonevreemd gelegen recreatieterreinen.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van het ruimtelijke uitvoeringsplan zonevreemde recreatie voorlopig vast.
Verwezen wordt naar het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, goedgekeurd door de Deputatie van de Provincie Antwerpen op 26 augustus 2010 waarin als bindende actie is opgenomen dat een RUP zonevreemde recreatie zal worden opgemaakt waarin verdere gedetailleerde ontwikkelingsperspectieven worden uitgewerkt voor de zonevreemde recreatieve infrastructuren.
Verwezen wordt naar het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2010, op 26 augustus 2010 goedgekeurd door de deputatie, waarin als bindende actie is opgenomen dat een RUP zonevreemde recreatie zal worden opgemaakt waarin verdere gedetailleerde ontwikkelingsperspectieven worden uitgewerkt voor de zonevreemde recreatieve infrastructuren.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de startnota en procesnota met het oog op het RUP zonevreemde recreatie goed op 24 november 2022. Een publieke raadpleging over de start- en procesnota liep van 1 januari 2023 tot en met 1 maart 2023. Een participatiemoment in de vorm van een infomarkt ging door op woensdag 11 januari 2023.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de scopingsnota, het voorontwerp en de procesnota van het RUP zonevreemde recreatie goed op 30 mei 2023. De verplichte adviesronde over het voorontwerp werd georganiseerd en een plenaire vergadering werd gehouden op 5 juli 2023.
Het Team Omgevingseffecten heeft besloten dat er geen plan-MER moet worden opgesteld voor het voorliggende RUP (dossiernummer: SCRI23028) en dat een ruimtelijk veiligheidsrapport niet noodzakelijk is.
De procedure voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan voorziet vervolgens in de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het ruimtelijke uitvoeringsplan door de gemeenteraad. Na voorlopige vaststelling wordt het ontwerp bezorgd aan de Deputatie, het Departement en de Vlaamse Regering, en wordt een openbaar onderzoek georganiseerd gedurende 60 dagen.
Het ontwerp van ruimtelijke uitvoeringsplan bevat:
De procesnota beschrijft het verloop van het planningsproces. De procesnota omvat:
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan zonevreemde recreatie.
De gemeenteraad stelt vast dat de gegevens uiteengezet zijn in het ontwerp en sluit zich aan bij de inhoud daarvan.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van het ruimtelijke uitvoeringsplan zonevreemde recreatie voorlopig vast.
De provincie Antwerpen gaf in 2022 in samenwerking met de vijf Neteland-gemeenten de opdracht om een ambitiehandboek te maken voor groenblauwe beleving van de woonkernen in Neteland.
De gemeenteraad keurt het ambitiehandboek 'groenblauwe beleving van de woonkernen in Neteland' goed.
De provincie Antwerpen gaf in 2022 in samenwerking met de vijf Neteland-gemeenten de opdracht aan BUUR Part of Sweco om een ambitiehandboek te maken voor groenblauwe beleving van de woonkernen in Neteland. Deze opdracht kadert binnen geWOONtebreker, een traject dat een trendbreuk op het vlak van wonen wil realiseren. Het gaat uit van een geïntegreerde samenwerking, sensibilisering en beoogt een beleidsmatige verankering.
De Neteland-gemeenten doorliepen in de periode 2020-2022 al een eerste GeWOONtebreker-traject. Hier werden voor Neteland volgende kernwaarden benoemd:
Terwijl het eerste GeWOONtebreker-traject zich focuste op geïntegreerde samenwerking en sensibilisering, zette het tweede traject in op de beleidsmatige verankering door een gemeenschappelijk instrument te maken.
Het ambitiehandboek beoogt 3 doelen:
Het ambitiehandboek gaat uit van 3 ambities:
Het ambitiehandboek vertaalt de 3 ambities in 8 toekomstperspectieven:
Het ambitiehandboek definieert 5 type-omgevingen en benoemt hiervoor de uitdagingen en het wensbeeld:
Vervolgens wordt toegelicht hoe de ambities en perspectieven op kavelniveau kunnen worden vertaald.
Het ambitiehandboek resulteert in een dialoogmodel en toetsingskader. Het moet private en publieke initiatiefnemers inspireren om de Netelandse ambities te vertalen in hun project. Voor 3 projecttypes zal een afwegingskader concrete ontwerpvoorstellen benoemen:
Hoewel het afwegingskader zowel 'must have'- als 'nice to have'-acties voorstelt, is het kader niet regelgevend. Het zet enkel in op het enthousiasmeren en het motiveren van initiatiefnemers.
Het ambitiehandboek bevat ook 3 beknopte brochures die de initiatiefnemer op een eenvoudige wijze inzicht geven in de acties die deze op het terrein kan nemen. Deze brochures kunnen ook een leidraad vormen tijdens het vooroverleg.
Dit ambitiehandboek kreeg vorm dankzij de input van schepenen ruimtelijke ordening en omgevingsambtenaren van de betrokken lokale besturen. Op regelmatige basis kreeg de stuurgroep Neteland feedback over het proces en kon het input geven. Op 27 juni 2023 is het ambitiehandboek toegelicht aan het verenigd college Neteland.
Doorheen het planproces zijn werksessies met ontwerpers, ontwikkelaars en ruimtelijke experten georganiseerd. Hun input is verwerkt.
Op 12 september 2023 bracht de GECORO van Herentals advies uit. Dit is toegevoegd als bijlage.
Het ambitiehandboek is eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de colleges van de betrokken lokale besturen. Het college van burgemeester en schepenen van Herentals keurde het ambitiehandboek 'groenblauwe beleving van de woonkernen in Neteland' principieel goed in zitting van 25 september 2023.
Vervolgens wordt het ambitiehandboek ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de betrokken lokale besturen. Op 28 september 2023 werd een toelichting van het ambitiehandboek georganiseerd voor alle gemeenteraadsleden van de Neteland-gemeenten.
Na goedkeuring van de gemeenteraden zal de deputatie kennisnemen van het ambitiehandboek.
Vervolgens zal worden ingezet op communicatie. Zo worden een slotevent en sensibiliseringscampagne voor de bevolking voorbereid.
Het ambitiehandboek krijgt momenteel naast het Projectdagboek Complexe Projecten, de bestaande leidraden en de werking van de Kwaliteitskamer al grotendeels doorwerking in het Herentalse vergunningenbeleid.
De gemeenteraad keurt het ambitiehandboek 'groenblauwe beleving van de woonkernen in Neteland' goed.
Een arbeidsreglement is verplicht binnen het onderwijs. De nieuwe bepalingen rond deconnectie maken dat het reglement van 2018 dient herzien te worden.
Een arbeidsreglement is verplicht binnen het onderwijs en legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Het huidige reglement voor de Herentalse academies dateert van 2018 en werd op basis van het model van OVSG aan de actuele organisatie aangepast door de directeurs. De belangrijkste aanpassing betreft het toevoegen van de bijlage met de afspraken rond deconnectie. Het nieuwe arbeids- en evaluatiereglement werd besproken en goedgekeurd door het ABOC (Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité) van 14 juni 2023.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 2 oktober 2023 het arbeidsreglement van de Herentalse academies principieel goed.
De gemeenteraad heft het arbeidsreglement van de Herentalse academies van 2018 op en keurt het nieuwe arbeidsreglement, met daarin de bepalingen rond deconnectie, goed.
Het college van burgemeester en schepenen stapte op 19 september 2022 mee in en oproep van Gemeente zonder Gemeentehuis om een softwareplatform te ontwikkelen ter ondersteuning van het nieuwe decreet buitenschoolse opvang en vrijetijdsactiviteiten. Het decreet heeft de volgende drie doelstellingen:
Het project van gemeente zonder gemeentehuis is gericht op het ontwikkelen van een nieuw softwareplatform waarbij het de bedoeling is om:
De gemeenteraad keurt de leidraad 'Het ontwikkelen van een centraal software platform voor dienstverlening in het kader van buitenschoolse opvang en activiteiten' met betrekking tot het aanduiden van een softwareleverancier goed.
Het college van burgemeester en schepenen engageerde zich op 19 september 2022 in eerste fase als partner bij het indienen van het projectvoorstel ‘ontwikkelen van een BOA-platform’ en in tweede fase als actief lid van de werkgroep die de software inhoudelijk vormgeeft.
In december 2022 werd aan het gemeentebestuur Bornem als penhouder vanuit de Vlaamse Overheid een subsidie van 395.234,40 euro toegekend vanuit het relanceproject 'Gemeente Zonder Gemeentehuis' (GZG).
Met het subsidieprogramma GZG ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken. Bornem heeft de ambitie een software te ontwikkelen die het nieuwe decreet op de Buitenschoolse Opvang en Activiteiten moet vormgeven. En dit vanuit een partnerschap samen met Herentals, Temse, Willebroek, Vorselaar, Grobbendonk, Oudsbergen, Wemmel en Stekene.
Er wordt een centraal platform ontwikkeld voor het reserveren en opvolgen van naschoolse activiteiten op schooldagen en vakantieactiviteiten. Dit voor ouders van kinderen vanaf 2,5 jaar die hun kinderen willen laten genieten van de buitenschoolse activiteit die optimaal beantwoordt aan hun noden. Er wordt hen een probleemloze reis doorheen het reserveren en opvolgen van hun activiteiten aangeboden. En dit door een aangename zoekervaring te creëren via een deelplatform voor heel Vlaanderen dat alle aanbieders verenigt. Waarbij gebruiksvriendelijkheid en sterke communicatietools de mogelijkheid versterken om gericht informatie uit te wisselen en te peilen naar tevredenheid van de burger.In december 2022 werd aan het gemeentebestuur Bornem als penhouder vanuit de Vlaamse Overheid een subsidie van 395.234,40 euro toegekend vanuit het relanceproject 'Gemeente Zonder Gemeentehuis' (GZG).
Bij een occasionele gezamenlijke opdracht, waarbij de gemeente Bornem optreedt als "penhoudende aanbestedende overheid" is het vereist dat de andere besturen zich akkoord verklaren met de leidraad voor gunning en zich engageren om hiermee te werken. De beslissing tot toewijzing van de opdracht door de opdrachtgevende overheid, Bornem, wordt in december ook voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van Herentals. Zo wordt de leverancier aangeduid en is het niet nodig om nadien nog apart de software te gunnen alvorens deze in gebruik te nemen.
In het kader van dit subsidiedossier is de wet op de overheidsopdrachten niet van toepassing. Het principe van innovatief ondernemen wordt gehanteerd op basis van het feit dat de baten niet uitsluitend toekomen aan Bornem als opdrachtgever voor gebruik ervan in de uitoefening van de werkzaamheden. De procedure tot toewijzing van de opdracht wordt gevoerd met toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het transparantiebeginsel, het beginsel der eerlijke mededinging en het gelijkheidsbeginsel.
De software wordt in 2 fasen ontwikkeld.
Fase 1: Opleveren van een software voor het GZG partnerschap die het aanbod centraal weergeeft en de werking van de buitenschoolse opvang, sportkampen en speelpleinwerking ondersteunt waarbij de gemeentebesturen de regierol over het aanbod kunnen uitoefenen. In deze fase moeten de 9 besturen al kunnen rekenen op een professionele ondersteuning bij de ingebruikname van de software en een efficiënte, klantvriendelijke helpdesk bij het dagelijkse gebruik. Deze fase wordt gerealiseerd met het subsidiebedrag van GZG.
Fase 2: Commercialiseren van de software door andere lokale besturen te laten instappen in het systeem. En het opnemen van alle niet-gemeentelijke organisatoren van buitenschoolse opvang en activiteiten. Waarbij de investering om dit luik te realiseren, verwacht wordt van de softwareleverancier.
Aan deze opdracht werd vormgegeven in de leidraad 'Het ontwikkelen van een centraal software platform voor dienstverlening in het kader van buitenschoolse opvang en activiteiten'. Zie bijlage.
In het kader hiervan werd reeds een marktbevraging georganiseerd en werd een vooronderzoek gevoerd, gekoppeld aan de ontwikkeling van een eerste prototype.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 23 oktober 2023 de leidraad principieel goed.
De gemeenteraad keurt de leidraad 'Het ontwikkelen van een centraal software platform voor dienstverlening in het kader van buitenschoolse opvang en activiteiten' met betrekking tot het aanduiden van een softwareleverancier goed.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een procedure 'innovatief ondernemen' buiten de wet van de overheidsopdrachten. De procedure tot toewijzing van de opdracht wordt gevoerd met toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het transparantiebeginsel, het beginsel der eerlijke mededinging en het gelijkheidsbeginsel.
De gemeenteraad gaat hiermee het engagement aan om gebruik te maken van de software.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zullen nieuwe toewijzingsregels rond sociale huur in werking treden. De Vlaamse overheid schetste in de regelgeving een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling van het toewijsmodel te komen.
De inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving was initieel voorzien voor 1 januari 2023 maar werd later uitgesteld naar 1 oktober 2023. De inwerkintreding wordt echter opnieuw uitgesteld naar 1 januari 2024. Er moet hiermee rekening worden gehouden bij het bepalen van de datum van inwerkingtreding van de lokale toewijzingsregels.
De regelgeving voorziet een nieuw toewijsmodel dat gebaseerd is op 4 pijlers, met name de standaardtoewijzingen op basis van lokale binding en chronologie (pijler 1), de versnelde toewijzingen voor kandidaat-huurders met een bijzondere nood of die zich in precaire omstandigheden bevinden (pijler 2), toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 3) en toewijzingen naar aanleiding van interne mutaties (pijler 4).
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement en bijhorend doelgroepenplan aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
De gemeenteraad keurt het nieuw toewijsmodel sociale huur goed.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zullen nieuwe toewijzingsregels rond sociale huur in werking treden. De Vlaamse overheid schetste in de regelgeving een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling van het toewijsmodel te komen.
De inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving was initieel voorzien voor 1 januari 2023 maar werd later uitgesteld naar 1 oktober 2023. De inwerkintreding wordt echter opnieuw uitgesteld naar 1 januari 2024. Er moet hiermee rekening worden gehouden bij het bepalen van de datum van inwerkingtreding van de lokale toewijzingsregels.
De regelgeving voorziet een nieuw toewijsmodel dat gebaseerd is op 4 pijlers, met name de standaardtoewijzingen op basis van lokale binding en chronologie (pijler 1), de versnelde toewijzingen voor kandidaat-huurders met een bijzondere nood of die zich in precaire omstandigheden bevinden (pijler 2), toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 3) en toewijzingen naar aanleiding van interne mutaties (pijler 4).
In de Kempen werd in het verleden reeds een regionaal protocolakkoord afgesloten rond de huidige versnelde toewijzingen (huidig art. 6.25, §2, Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021). Voortbouwend op deze samenwerking werd in de Kempen een regionale werkgroep opgericht van welzijns- en huisvestingsactoren. In een intensief traject werd binnen deze werkgroep een voorstel uitgewerkt rond pijler 2 (versnelde toewijzingen), pijler 3 (specifieke doelgroepen) en een voorstel tot gerichte begeleiding om duurzaam wonen te realiseren. Het finale voorstel werd besproken met de schepenen wonen en welzijn van 12 mei 2023 en werd eveneens overgemaakt aan de woonmaatschappijen.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De woonmaatschappij kan beslissen om haar werkingsgebied op te delen in deelgebieden, waarbij ze telkens een eigen toewijzingsraad opricht. Alle gemeenten van het deelwerkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor. Woonmaatschappij LeefGoed heeft ervoor geopteerd om haar werkingsgebied op te delen in 2 deelwerkingsgebieden (zones), met name zone Neteland en zone Zuiderkempen en heeft haar toewijzingsraden (wooncomités) voor de zones officieel geïnstalleerd d.d. 18 oktober 2023.
Het wooncomité van zone Neteland heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en het regionaal uitgewerkte voorstel een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement en bijhorend doelgroepenplan aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
Lokale binding onder standaardtoewijzingsregels (pijler 1)
Het wooncomité van zone Neteland heeft ervoor geopteerd om in haar ontwerp van toewijzingsreglement geen criterium van strengere lokale woonbinding op te nemen. Dit wordt gemotiveerd vanuit het gegeven dat het nieuwe criterium van langdurige woonbinding met de gemeente reeds een verstrenging is ten aanzien van het vorige criterium van lokale binding. De toewijzingsraad wenst geen bijkomend criterium te voorzien dat het criterium van de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. De gemeente kan hier finaal over beslissen.
Daarnaast wenst het wooncomité bij consensus dat na de langdurige woonbinding met de gemeente in het ontwerp van toewijzingsreglement rekening wordt gehouden met het criterium van de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met de zone Neteland. Finaal dient er consensus te zijn tussen de gemeenten van de zone Neteland.
Versnelde toewijzingen en interne mutaties (pijler 2 en 4)
Binnen het wooncomité werd besloten om het uitgewerkt voorstel van de regionale werkgroep voor wat betreft de invulling van pijler 2 over te nemen. Dit wordt verder opgenomen in het intern huurreglement en het huishoudelijk reglement. De krijtlijnen rond pijler 2 worden louter ter kennisgeving meegegeven.
Specifieke doelgroepen (pijler 3)
De Vlaamse regelgeving legt een contingent van 20 % van het jaarlijks aantal toewijzingen op voor de versnelde toewijzingen (pijler 2). Simulaties wijzen uit dat hierdoor in de toekomst wellicht minder kwetsbare kandidaat-huurders toegewezen zullen kunnen worden. Om toch voldoende toegang te voorzien voor kwetsbare doelgroepen binnen dit nieuwe toewijzingssysteem worden binnen pijler 3 een aantal bijkomende kwetsbare doelgroepen opgenomen. Het gaat meer bepaald om personen in Housing First, doorstromers en gezinnen in kansarmoede. Aan deze toewijzingen is standaard een begeleidingsovereenkomst gekoppeld waarbij de begeleiding wordt opgenomen door een welzijnspartner.
Daarnaast heeft elke gemeente ook de bestaande doelgroepen, zoals opgenomen in de huidige lokale toewijzingsreglementen, kritisch geëvalueerd en werden deze waar nodig bijgestuurd naar omschrijving en/of naar voorbehouden aantallen. Verder werd ook overwogen of andere doelgroepen meegenomen moesten worden naar de toekomst. Deze bijsturingen werden door het wooncomité verder meegenomen in het ontwerp van toewijzingsreglement.
Evaluatie
Vermits dit een totaal nieuw toewijsmodel betreft, engageert het wooncomité zich om dit nieuwe model kort op te volgen en op gezette tijdstippen te evalueren en waar nodig bij te sturen.
De gemeenteraad keurt het nieuw toewijsmodel sociale huur goed als volgt:
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om geen criterium van strengere lokale woonbinding in het toewijzingsreglement te voorzien.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van de toewijzingsraad om met consensus te beslissen dat – na het criterium van de langdurige woonbinding met de gemeente – in het toewijzingsreglement rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met de zone Neteland.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat ermee akkoord om de in het ontwerp van toewijzingsreglement opgenomen specifieke doelgroepen op te nemen in het toewijzingsreglement.
Artikel 4
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door de woonmaatschappij met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Er wordt aan het retributiereglement een onderdeel toegevoegd betreffende de aflevering van kiezerslijsten.
De gemeenteraad keurde op 6 juni 2023 de wijzigingen in het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties goed. Dit reglement loopt af op 31 december 2025. Met het K.B. van 11 juli 2023 worden het artikel 7, 1ste lid c en het artikel 8 van het K.B. van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister opgeheven. Bijgevolg mogen politieke partijen die hierom een verzoek indienen, op basis van dit K.B. geen gegevens uit de bevolkingsregisters meer ontvangen gedurende de zes maanden voorafgaand aan de verkiezingen voor electorale doeleinden.
De politieke partijen en kandidaten kunnen nog wel op basis van artikel 17 §1 en §2 van het Algemeen Kieswetboek en artikel 20 §1 en §2 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet kiezerslijsten opvragen. Behalve de gratis exemplaren kunnen zij extra exemplaren aanvragen tegen betaling van een kostprijs.
In het verleden werd hiervoor 124 euro gevraagd, gebaseerd op het retributiereglement dat stelt dat voor het aanmaken van een adressenlijst via het rijksregister of computersysteem 0,15 euro per adres met een maximum van 124 euro per aanvraag wordt geheven. Nu is de aanvraag echter niet meer mogelijk op basis van het KB van 16 juli 1992 waardoor er geen adressenlijst meer rechtstreeks door de gemeente uit het rijksregister zal worden gehaald. Op basis van het huidige reglement kan dan ook geen kostprijs meer gevraagd worden voor de betalende exemplaren van de kiezerslijst.
Daarom moet de formulering in het reglement gewijzigd worden zodat deze retributie bij de volgende verkiezingen op basis van een andere wetgeving kan gevraagd worden. Zo niet, loopt het stadsbestuur deze inkomsten mis. Aan het retributiereglement moet een apart onderdeel toegevoegd worden betreffende de opvraging van kiezerslijsten.
Wijzigingen aan reglementen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het college van burgemeester en schepenen keurde het voorstel van het retributiereglement op 9 oktober 2023 principieel goed.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties goed als volgt:
Retributies 2023-2025
Retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties
1. Algemene bepalingen
De stad heft van 13 november 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie op geleverde goederen en administratieve prestaties.
Het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties, goedgekeurd op 6 juni 2023, wordt opgeheven met ingang van het huidige reglement.
Doel: het is billijk om voor het afleveren van goederen of administratieve prestaties de kosten te verhalen op de aanvrager.
2. Gebruiker
De retributie is verschuldigd door de persoon die de goederen of prestaties aanvraagt.
3. Bepaling van het tarief
De retributie wordt als volgt samengesteld:
Administratieve prestaties
Afleveren van een conformiteitsattest
Voor de aflevering van een conformiteitsattest ingevolge het Besluit tot uitvoering Vlaamse Codex Wonen 2021:
De retributie voor het afleveren van een conformiteitsattest is niet verschuldigd in volgende gevallen:
Afleveren van een kiezerslijst
Voor de aflevering van een kiezerslijst ingevolge artikel 17 §1 2° en §2 van het Algemeen kieswetboek en artikel 20 §2 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet:
Opzoekingen archieven
Reproducties archieven
Fotokopieën en prints op papier
Digitale opnames tot formaat A3
Reproductierechten voor privaat en educatief gebruik
Reproductierechten voor commercieel gebruik, per afbeelding
Reproductierechten voor commercieel gebruik
Bij gebruik van de afgeleverde reproductie in een publicatie, educatief of commercieel, moet de aanvrager een gratis exemplaar van de publicatie deponeren in de bibliotheek van het stadsarchief.
Naamplaatje op gedenkzuil strooiweide
Fotocabine
Handelshart Herentals Cadeaucheques
Gidsbeurten voor stads- of natuurwandelingen
4. Verminderingen
Voor dit reglement zijn geen verminderingen van toepassing.
5. Betaling
De retributie moet ter plaatse via Bancontact, online of cash betaald worden. Als contante betaling niet mogelijk is, wordt de retributie betaald via overschrijving 30 dagen na factuurdatum of na verzoek tot betaling.
6. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Het stadsbestuur neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Iveka nodigt de stad uit om deel te nemen aan haar buitengewone algemene vergadering op 12 december 2023.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de vertegenwoordiger van de stad om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Het stadsbestuur neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Iveka nodigt het stadsbestuur uit om deel te nemen aan haar buitengewone algemene vergadering op 12 december 2023 die zal plaatsvinden om 18 uur in Den Eyck, Houtum 39 in 2460 Kasterlee.
De aangetekende uitnodigingsbrief van 2 oktober 2023 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging, agenda en alle bezorgde documenten.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Patrik De Cat aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Jan Michielsen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Iveka voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 12 december 2023 als volgt goed:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 12 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is deelnemer in de opdrachthoudende vereniging Pontes, die als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt.
Pontes nodigt de stad uit op de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2023.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Pontes is een vereniging van lokale overheden die als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt. Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Pontes.
Met de brief van 20 oktober 2023 nodigt Pontes de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 14 december 2023 om 19 uur. De vergadering wordt digitaal georganiseerd.
De uitnodigingsbrief voor de algemene vergadering van 20 oktober 2023 bevat volgende punten met toelichting:
Pontes organiseert een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget voor 2024 staan geagendeerd. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Indien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Rutger Moons aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Patrik De Cat aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Pontes voor de volledige lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 14 december 2023 als volgt goed:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 14 december 2023 zijn/ haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Pontes, Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen-Wilrijk.
De heer Hans Van den Eynden werd in de gemeenteraad van 3 oktober 2023 aangesteld als politieraadslid.
Hij legde op 11 oktober 2023 de eed af als politieraadslid in de politieraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de heer Hans Van den Eynden als politieraadslid.
De heer Hans Van den Eynden werd in de gemeenteraad van 3 oktober 2023 aangesteld als politieraadslid.
Hij legde op 11 oktober 2023 de eed af als politieraadslid in de politieraad.
De gemeenteraad moet kennisnemen van de eedaflegging van de heer Hans Van den Eynden als politieraadslid.
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de heer Hans Van den Eynden als politieraadslid.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
Het besluit van de provinciegouverneur en de vaststellingen worden meegedeeld aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van de stad en het OCMW over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van het AGB Sport en Recreatie Herentals over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van het AGB Sport en Recreatie Herentals over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
Het besluit van de provinciegouverneur wordt meegedeeld aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van het AGB Sport en Recreatie Herentals over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van het AGB Herentals over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van het AGB Herentals over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
Het besluit van de provinciegouverneur wordt meegedeeld aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 24 oktober 2023 waarbij de jaarrekening van het AGB Herentals over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de wijziging op het prijssubsidiereglement AGB Sport en Recreatie Herentals 2023 goed.
Op 7 september 2004 heeft de gemeenteraad van de stad Herentals de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf AGB Sport en Recreatie Herentals goedgekeurd. De statuten zijn op 3 september 2019 aan de nieuwe regels van het decreet lokaal bestuur aangepast.
In de huidige omstandigheden heeft het AGB Sport en Recreatie Herentals, om economisch leefbaar te zijn, prijssubsidies nodig van de stad Herentals als vergoeding voor het recht op toegang tot zwembaden en recreatiedomein Netepark en sportcomplex De Vossenberg in Herentals. De voorwaarden voor de toekenning van de prijssubsidies worden in een prijssubsidiereglement vastgelegd.
Vandaag stelde de raad van bestuur de wijziging op het prijssubsidiereglement van het AGB Sport en Recreatie Herentals voor het dienstjaar 2023 vast en vroeg de voorzitter van de gemeenteraad om de wijziging van het prijssubsidiereglement 2023 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Vandaag keurt de gemeenteraad de wijziging van het prijssubsidiereglement van het AGB Sport en Recreatie Herentals voor het dienstjaar 2023 goed.
Omdat de exploitatieontvangsten ontoereikend zijn om de exploitatiekosten te dekken, subsidieert de stad Herentals de werking bij wijze van prijssubsidies. Op basis van een simulatie van de exploitatieresultaten wordt een factor voor het berekenen van de prijssubsidies bepaald. De factor die berekend was bij de opmaak van het meerjarenplan is onvoldoende. Met de gekende gegevens is een nieuwe simulatie gemaakt voor een nieuwe factor die vanaf 1 december 2023 van toepassing zal zijn.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement van het AGB Sport en Recreatie Herentals goed als volgt:
Reglement: Prijssubsidiereglement AGB Sport en Recreatie Herentals 2023
Op basis van het meerjarenplan 2020-2025 heeft het AGB Sport en Recreatie Herentals vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2023 de inkomsten voor zwembaden en recreatiedomein Netepark en het sportcomplex De Vossenberg 1.621.223 euro exclusief btw moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn, wil het AGB Sport en Recreatie Herentals vanaf 1 december 2023 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot zwembaden en recreatiedomein Netepark en sportcomplex De Vossenberg vermenigvuldigen met een factor 6,55.
De stad Herentals erkent dat het AGB Sport en Recreatie Herentals, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de sportinfrastructuur (sportcomplex en zwembaden) vanaf 1 december 2023 moet vermenigvuldigen met een factor 6,55 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de vrijetijdsinfrastructuur wenst de stad Herentals dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen aanpassingen aan de retributiereglementen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de vrijetijdsinfrastructuur. De stad Herentals wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De stad Herentals verbindt er zich toe om voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Herentals voor recht op toegang tot de sportinfrastructuur (sportcomplex en zwembaden) bedraagt vanaf 1 december 2023 de prijs (inclusief 6 % btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 5,55.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6 % btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Sport en Recreatie Herentals. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de stad Herentals deze steeds documenteren.
Het AGB Sport en Recreatie Herentals moet op de 5de werkdag van elke kwartaal de stad Herentals een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht moet ook het bedrag aan te betalen prijssubsidies bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het AGB Sport en Recreatie Herentals uitreikt aan de stad Herentals. De stad Herentals moet deze debetnota betalen aan het AGB Sport en Recreatie Herentals binnen de 30 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2024 zal worden onderhandeld tussen de stad Herentals en het AGB Sport en Recreatie Herentals voor 30 januari 2024.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Stand van zaken site Poederkot(bos)
"Door het afblazen van het RUP voor het Poederkot en omgeving door het schepencollege hangt er veel juridische onzekerheid omtrent dit gebied, en wordt er ook veel aan stemmingmakerij gedaan, stemmingmakerij en/of juridische dreigementen waarvan niemand beter wordt; onze inwoners en zeker de buurtbewoners daar al zeker niet. We waarschuwden hier al eerder voor op deze gemeenteraad. Er worden door collegeleden ook publiekelijk uitspraken gedaan die dan niet gedragen blijken te zijn door (een beslissing van) het schepencollege, uitspraken die al even publiekelijk in vergadering door andere schepenen worden tegengesproken. Kortom, chaos. Het lijkt wel bewust chaos creëren.
Tevens blijken er gesprekken georganiseerd te zijn/worden tussen een delegatie van het stad en een delegatie van de grondeigenaars. Deze gesprekken zouden, conform de feedback die we gekregen hebben, moeten uitmonden in een overleg tussen de stad, de beleidscel Demir en een delegatie van de eigenaars. De stad zou dit overleg regelen. Een bijzondere procedure me dunkt.
Vandaar volgende vragen:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Susy Matthijs heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Susy Matthijs heeft een agendapunt ingediend:
Verkeer in de Kruisstraat
"De Kruisstraat in Noorderwijk is één van de mooiste straten in ons dorp. Het eerste deel is woongebied. Dieper de straat in komen we in open ruimte. Hier is ook de KLJ gehuisvest. Jammer genoeg wordt er te vaak (te) snel gereden in de Kruisstraat.
De snelheidslimiet is in heel de straat 50 km/u terwijl het in de omliggende straten (Zandkuil en Koningsveld), ook woonstraten, 30 km/u is. Dat vinden wij niet logisch.
De Kruisstraat werd met kasseien boorden van 1 meter aan beide kanten breder gemaakt zodat auto’s gemakkelijk kunnen uitwijken en dus geen snelheid minderen als ze elkaar kruisen of in de buurt komen van fietsers of voetgangers.
Wij hebben enkele vragen en voorstellen om de veiligheid van actieve weggebruikers daar te verhogen :
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Hans Van den Eynden heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Hans Van den Eynden heeft een agendapunt ingediend:
Stand van zaken RUP Wuytsbergen
"Graag hadden we geweten wat de stand van zaken is van de projecten op de Wuytsbergen nu het opstellen van het RUP Wuytsbergen stopgezet is en welke acties sindsdien ondernomen zijn.
Er is onder andere een overleg tussen Stad Herentals, eigenaars gronden fase 1 met het Kabinet van de Minister van Omgeving gepland. Wie gaat vanuit het Herentalse stadsbestuur deelnemen aan dit overleg? Wat is het onderwerp van dit overleg en wanneer is dit gepland?"
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Hans Van den Eynden heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Hans Van den Eynden heeft een agendapunt ingediend:
PFAS
"In juni 2021 besliste de Vlaamse overheid om alle mogelijke PFAS-verontreiniging in Vlaanderen in kaart te brengen. De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) voerde daarom een bodemonderzoek uit op de brandweerkazerne op de Oud-Strijderslaan en rond de jachthaven. Er werden tijdelijke maatregelen afgekondigd totdat het duidelijk is, hoe groot het gevaar voor de volksgezondheid is.
In november vorig jaar werden de maatregelen rond de jachthaven geschrapt.
In februari 2022 bleek er in het grondwater en in de bodem op en rond de brandweerkazerne op de Oud-Strijderslaan een duidelijk verhoogde PFAS-waarde te zitten. Uit onderzoek bleek wel dat een korte blootstelling niet onmiddellijk gevolgen heeft voor de gezondheid. Een langdurige blootstelling kan dat wel hebben.
OVAM heeft toen opdracht gegeven om verder bodemonderzoek te doen. Zolang de resultaten van dit onderzoek niet bekend zijn, blijven de maatregelen gelden. Het onderzoek moet de verontreiniging in kaart brengen en nagaan of er risico is voor mens en milieu.
Is er reeds meer informatie over de vervuiling en mogelijke impact op mens en dier? Welke acties worden ondernomen of zijn gepland?"
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.