Terug
Gepubliceerd op 06/12/2023

2023_GR_00227 - Toegevoegd punt raadslid Jan Bertels: stand van zaken site Poederkot(bos)

gemeenteraad
di 07/11/2023 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bart Michiels, waarnemend voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Sarah Boxstaens; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rutger Moons, voorzitter; Hans Horemans, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2023_GR_00227 - Toegevoegd punt raadslid Jan Bertels: stand van zaken site Poederkot(bos) 2023_GR_00227 - Toegevoegd punt raadslid Jan Bertels: stand van zaken site Poederkot(bos)

Motivering

Beknopte samenvatting

Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad. 

Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 

Juridische grond

  • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
  • Decreet lokaal bestuur artikel 21 

Argumentatie

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:

Stand van zaken site Poederkot(bos)

"Door het afblazen van het RUP voor het Poederkot en omgeving door het schepencollege hangt er veel juridische onzekerheid omtrent dit gebied, en wordt er ook veel aan stemmingmakerij gedaan, stemmingmakerij en/of juridische dreigementen waarvan niemand beter wordt; onze inwoners en zeker de buurtbewoners daar al zeker niet. We waarschuwden hier al eerder voor op deze gemeenteraad. Er worden door collegeleden ook publiekelijk uitspraken gedaan die dan niet gedragen blijken te zijn door (een beslissing van) het schepencollege, uitspraken die al even publiekelijk in vergadering door andere schepenen worden tegengesproken. Kortom, chaos. Het lijkt wel bewust chaos creëren.

Tevens blijken er gesprekken georganiseerd te zijn/worden tussen een delegatie van het stad en een delegatie van de grondeigenaars. Deze gesprekken zouden, conform de feedback die we gekregen hebben, moeten uitmonden in een overleg tussen de stad, de beleidscel Demir en een delegatie van de eigenaars. De stad zou dit overleg regelen.   Een bijzondere procedure me dunkt.

Vandaar volgende vragen:

  • Wat is de stand van zaken mbt al dan omgevingsvergunning(en) die aangevraagd is/zijn voor het Poederkotbos  (fase 1 of andere fasen)? Is er een ingediende aanvraag, of Is er vooroverleg met de diensten lopende? 
  • Wat is de bedoeling van de stad om zelf een overleg te organiseren met de beleidscel van minister Demir en de grondeigenaars? In welke openbare procedure inzake omgevingsvergunningen kadert dit? Of is dit een aparte, speciale procedure? Zo ja, waarom? 
  • De grondeigenaars van het poederkotbos vragen de stad expliciet om steun. Wat betekent dit? En hoe gaat het voltallige? schepencollege daar mee om?"

De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.