Terug
Gepubliceerd op 06/12/2023

2023_GR_00203 - Retributies 2023-2025: Retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties: aanpassing

gemeenteraad
di 07/11/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Bart Michiels, waarnemend voorzitter; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Tom Van Dyck, raadslid; Hans Van den Eynden, raadslid; Sarah Boxstaens; Tanja Mattheus, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rutger Moons, voorzitter; Hans Horemans, raadslid

Secretaris

Tanja Mattheus, algemeen directeur
2023_GR_00203 - Retributies 2023-2025: Retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties: aanpassing 2023_GR_00203 - Retributies 2023-2025: Retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties: aanpassing

Motivering

Beknopte samenvatting

Er wordt aan het retributiereglement een onderdeel toegevoegd betreffende de aflevering van kiezerslijsten.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De gemeenteraad keurde op 6 juni 2023 de wijzigingen in het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties goed. Dit reglement loopt af op 31 december 2025. Met het K.B. van 11 juli 2023 worden het artikel 7, 1ste lid c en het artikel 8 van het K.B. van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister opgeheven. Bijgevolg mogen politieke partijen die hierom een verzoek indienen, op basis van dit K.B. geen gegevens uit de bevolkingsregisters meer ontvangen gedurende de zes maanden voorafgaand aan de verkiezingen voor electorale doeleinden.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur
  • Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister
  • Algemeen kieswetboek van 12 april 1894
  • Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Argumentatie

De politieke partijen en kandidaten kunnen nog wel op basis van artikel 17 §1 en §2  van het Algemeen Kieswetboek en artikel 20 §1 en §2 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet kiezerslijsten opvragen. Behalve de gratis exemplaren kunnen zij extra exemplaren aanvragen tegen betaling van een kostprijs.

In het verleden werd hiervoor 124 euro gevraagd, gebaseerd op het retributiereglement dat stelt dat voor het aanmaken van een adressenlijst via het rijksregister of computersysteem 0,15 euro per adres met een maximum van 124 euro per aanvraag wordt geheven. Nu is de aanvraag echter niet meer mogelijk op basis van het KB van 16 juli 1992 waardoor er geen adressenlijst meer rechtstreeks door de gemeente uit het rijksregister zal worden gehaald. Op basis van het huidige reglement kan dan ook geen kostprijs meer gevraagd worden voor de betalende exemplaren van de kiezerslijst.

Daarom moet de formulering in het reglement gewijzigd worden zodat deze retributie bij de volgende verkiezingen op basis van een andere wetgeving kan gevraagd worden. Zo niet, loopt het stadsbestuur deze inkomsten mis. Aan het retributiereglement moet een apart onderdeel toegevoegd worden betreffende de opvraging van kiezerslijsten.

Wijzigingen aan reglementen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het college van burgemeester en schepenen keurde het voorstel van het retributiereglement op 9 oktober 2023 principieel goed.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties  goed als volgt:

Retributies 2023-2025

Retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 13 november 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie op geleverde goederen en administratieve prestaties.

Het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties, goedgekeurd op 6 juni 2023, wordt opgeheven met ingang van het huidige reglement.

Doel: het is billijk om voor het afleveren van goederen of administratieve prestaties de kosten te verhalen op de aanvrager.

2. Gebruiker

De retributie is verschuldigd door de persoon die de goederen of prestaties aanvraagt.

3. Bepaling van het tarief

De retributie wordt als volgt samengesteld:

Administratieve prestaties

  • 0,05 euro per kopie A4 zwart/wit
  • 0,10 euro per kopie A3 zwart/wit
  • 0,50 euro per kopie A4 kleur
  • 1 euro per kopie A3 kleur
  • 5 euro per plan (A0) zwart/wit per lopende en per begonnen meter
  • 10 euro per plan (A0) kleur per lopende en per begonnen meter
  • 5 euro per scan (A0) voor bouwplannen
  • 0,15 euro per adres met een minimum van 37 euro en een maximum van 124 euro per aanvraag voor het aanmaken van een adressenlijst via het rijksregister of computersysteem
  • 25 euro per uur voor administratieve opzoekingen die de normale dienstverlening overschrijden en meer dan één arbeidsuur bedragen. Elk begonnen uur na het eerste wordt als een vol uur aangerekend.

Afleveren van een conformiteitsattest

Voor de aflevering van een conformiteitsattest ingevolge het Besluit tot uitvoering Vlaamse Codex Wonen 2021: 

  • 90 euro voor een zelfstandige woning 
  • 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer met een maximum van 1.775 euro per gebouw.

 De retributie voor het afleveren van een conformiteitsattest is niet verschuldigd in volgende gevallen:

  • indien er geen aanvraag is, met name indien de behandeling van het conformiteitsdossier op eigen initiatief van de burgemeester gebeurt, al dan niet na ontvangst van een melding over de mogelijk gebrekkige kwaliteit van een woning (in de zogenaamde ‘waarschuwingsprocedure’). 
  • indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor een woning of kamer die ingehuurd  of  verhuurd wordt door een woonmaatschappij.

Afleveren van een kiezerslijst

Voor de aflevering van een kiezerslijst ingevolge artikel 17 §1 2° en §2 van het Algemeen kieswetboek en artikel 20 §2 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet:

  • 124 euro voor een kiezerslijst op papier of digitaal

Opzoekingen archieven

  • Verstrekken van inlichtingen over de (raadpleging van) bewaarde archieven, verzamelingen en collecties, de toegang tot de leeszaal en het gebruik van leeszaalinfrastructuur: gratis
  • Geschiedkundige, genealogische en wetenschappelijke opzoekingen in de archieven, verzamelingen en collecties, beheerd door de stad Herentals, 12,50 euro per begonnen half uur.

Reproducties archieven

Fotokopieën en prints op papier

  • 0,05 euro per kopie/print A4 zwart/wit
  • 0,10 euro per kopie/print A3 zwart/wit

Digitale opnames tot formaat A3

  • opnames met eigen fototoestel: gratis
  • 5 euro per scan + reproductierechten

Reproductierechten voor privaat en educatief gebruik

  • privaat gebruik: gratis
  • educatief gebruik: publicatie op papier, CD-Rom of DVD: gratis
  • educatief gebruik: publicatie op internet of digitaal: gratis

Reproductierechten voor commercieel gebruik, per afbeelding

  • 25 euro publicatie met oplage (1 - 1.000 ex.)
  • 50 euro publicatie met oplage (1.001 - 3.000 ex.)
  • 125 euro publicatie met oplage (+ 3.000 ex.)
  • 125 euro prentbriefkaarten voor verkoop

Reproductierechten voor commercieel gebruik

  • 120 euro per minuut bewegend filmmateriaal

Bij gebruik van de afgeleverde reproductie in een publicatie, educatief of commercieel, moet de aanvrager een gratis exemplaar van de publicatie deponeren in de bibliotheek van het stadsarchief.

Naamplaatje op gedenkzuil strooiweide

  • 25 euro voor het leveren van een naamplaatje op de gedenkzuil van de strooiweide.

Fotocabine

  • 8 euro op het gebruik van de fotocabine (afdruk van 6 pasfoto’s)

Handelshart Herentals Cadeaucheques

  • Deze worden aangeboden aan 5, 10, 20, 25 of 50 euro per stuk.

Gidsbeurten voor stads- of natuurwandelingen

  • 60 euro per gidsbeurt van maximum 2 uur
  • 15 euro per bijkomend half uur
  • 34 euro per gidsbeurt voor natuurwandelingen aan schoolgroepen
  • 50 euro voor het begeleiden van wandelingen
  • 5 euro administratiekosten per bevestiging van reservatie.
  • annulatiekosten van 50 % bij het annuleren op minder dan 48 uur van de gidsbeurt

4. Verminderingen

Voor dit reglement zijn geen verminderingen van toepassing.

5. Betaling

De retributie moet ter plaatse via Bancontact, online of cash betaald worden. Als contante betaling niet mogelijk is, wordt de retributie betaald via overschrijving 30 dagen na factuurdatum of na verzoek tot betaling.

6. Procedure

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 17
Jan Michielsen, Marcel De Cuyper, Tom Van Dyck, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Sarah Boxstaens, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 7
Tom Olyslaegers, Jan Bertels, Bieke Baeten, Rob Lathouwers, Asma Kareme, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen
Onthoudingen 3
Hans Van den Eynden, Susy Matthijs, Evelyn Breugelmans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0