Terug
Gepubliceerd op 31/03/2023

2023_GR_00066 - Belastingen 2023 -2025: belastingsreglement voor inname openbaar domein: goedkeuring

gemeenteraad
di 28/03/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Hans Horemans; Tom Van Dyck; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2023_GR_00066 - Belastingen 2023 -2025: belastingsreglement voor inname openbaar domein: goedkeuring 2023_GR_00066 - Belastingen 2023 -2025: belastingsreglement voor inname openbaar domein: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De stad Herentals heeft een belastingreglement voor inname van het openbaar domein.
Het reglement werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 21 december 2021.

Naar aanleiding van de implementatie van nieuwe software, heeft de administratie de werkwijze van het verlenen van toelatingen inname openbaar domein, signalisatievergunningen en het verhuren en leveren van verkeersborden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Het doel is om de dienstverlening zo klantvriendelijker te laten verlopen. 

Nu de nieuwe software een jaar in gebruik is, blijkt dat het noodzakelijk is om het belastingreglement voor inname van het openbaar domein te wijzigen.
De gemeenteraad keurt het wijzigingen aan het belastingreglement voor inname openbaar domein goed.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De stad Herentals heeft een belastingsreglement voor inname van het openbaar domein. Het reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 5 november 2019 en gewijzigd in de zitting van 21 december 2021. Het reglement is geldig tot 31 december 2025.

Sinds 1 januari 2022 is een nieuwe software voor inname openbaar domein en voor synchronisatie naar het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD) in gebruik genomen. Na 1 jaar gebruik van de nieuwe software is gebleken dat het huidige belastingsreglement moet gewijzigd worden om een vlotte afhandeling van de innames mogelijk te maken.

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur
  • Decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet van 4 april 2014 over de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest (GIPOD-decreet)

Argumentatie

Het huidige reglement bepaalt dat een aanvraag tot inname ten minste 5 werkdagen op voorhand moet gebeuren. De toelating wordt verleend na betaling van de belasting. Er is in het reglement echter geen termijn bepaald waarop die betaling moet gebeuren wat tot een aantal praktische problemen leidt. Het gebeurt regelmatig dat de betaling 1 dag op voorhand nog niet gebeurd is of dat de betaling buiten de kantooruren gebeurt de avond voor de start van de inname. Dit maakt het onmogelijk voor de uitvoeringsdienst om de borden nog tijdig te gaan plaatsen. Het is dan ook noodzakelijk dat het reglement ook een uitspraak doet over de betalingstermijn.

Er wordt voorgesteld om aan het huidige reglement toe te voegen dat de betaling ten minste 3 werkdagen voor de aanvang van de inname moet gebeuren. Dit maakt het mogelijk voor de uitvoeringsdienst om het plaatsen van de borden tijdig in te plannen en uit te voeren.

Het reglement is ook nog niet voldoende afgestemd op de terminologie die binnen GIPOD worden gebruikt waardoor er soms onduidelijkheid is over het begrip 'signalisatievergunning' en de workflow die daar bij hoort. De definitie zou daarom uitgebreid moeten worden. Aannemers moeten hun grondwerken registreren in GIPOD, voorafgaand aan de aanvraag tot signalisatievergunning. Op deze manier kunnen zij de GIPOD-ID meegeven bij hun aanvraag en loopt de synchronisatie tussen onze eigen tool en GIPOD beter.

Tot slot wordt een wijziging van het woord 'kunnen' naar 'moeten' voorgesteld om meer slagkracht te hebben bij laattijdige aanvragen en betalingen. Het is immers verplicht om een inname van het openbaar domein of een signalisatievergunning aan te vragen, zodat deze informatie kan doorstromen naar GIPOD.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 13 maart 2023 het reglement principieel goed. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor inname openbaar domein goed als volgt:

Belastingen 2020-2025

Belastingsreglement voor inname openbaar domein

1. Algemene bepalingen

De stad heft van 1 april 2023 tot en met 31 december 2025 een belasting voor de tijdelijke inname van het openbaar domein waarbij de inname langer duurt dan één kalenderdag. De inname gebeurt voor het plaatsen van constructies en materialen zoals afscheidingen, stellingen, kranen, containers, betonelementen, bouwmaterialen, bouwafval, werktuigen en voertuigen die nodig zijn voor werken op private percelen, inclusief verhuizingen.

Het belastingreglement voor inname openbaar domein, goedgekeurd op 21 december 2021, wordt opgeheven met ingang van huidig reglement. 

Tijdelijke innames die korter duren dan één kalenderdag, zijn niet onderhevig aan deze belasting.

Doel:

Voor het uitvoeren van werken op percelen van private eigendom, inclusief verhuizingen, is het vaak noodzakelijk dat een deel van het openbaar domein wordt ingenomen. De stad moet hierbij een verhoogd toezicht uitvoeren om na te gaan of alles volgens de wettelijke normen en bepalingen gebeurt. Bovendien zorgt de inname van betalende parkeerplaatsen ervoor dat er geen inkomsten geïnd kunnen worden. Door het innen van een belasting wordt de administratieve behandeling van dergelijke aanvragen, het verhoogde toezicht en het ontbreken van inkomsten op het gebruik van parkeerplaatsen financieel gecompenseerd.

Definities:

  • openbaar domein: rijweg, fiets- of voetpaden, bermen, groenstroken, beplantingen, opritten en parkeerstroken
  • inname: het bezetten en gebruiken van een deel van het openbaar domein zodat het gebruik door derden onmogelijk is
  • toelating inname openbaar domein: toelating die noodzakelijk is wanneer er een inname van het openbaar domein gebeurt. De openbare weg wordt niet opengebroken zoals bij een signalisatievergunning wel het geval is, maar wordt bezet door een inname. Dit kan op de rijbaan, parkeerstrook, fietspad, voetpad of berm zijn. Bij een toelating inname openbaar domein behoort steeds een plan met de te gebruiken signalisatie. De signalisatie waarschuwt de weggebruiker voor de gewijzigde verkeerssituatie, de gevaren en verkeersbelemmering. Deze aanvragen kunnen zowel door bewoners als door aannemers worden aangevraagd. 
  • signalisatievergunning: toelating die noodzakelijk is wanneer een deel van het openbaar domein, ingenomen wordt om grondwerken uit te voeren. Dit kunnen nutsleidingswerken zijn, heraanleg van wegen, rioleringswerken, herstellingen van het openbaar domein. Alle grondwerken moeten geregistreerd worden in GIPOD, voorafgaand aan de aanvraag tot signalisatievergunning. Bij de signalisatievergunning behoort steeds een plan met de te gebruiken signalisatie. De signalisatie waarschuwt de weggebruiker voor de gewijzigde verkeerssituatie, de gevaren en verkeersbelemmering. Deze vergunningen kunnen enkel door aannemers of de stad zelf worden aangevraagd, aangezien het steeds om grondwerken gaat waarbij een heraanleg van het openbaar domein noodzakelijk is. 

De aanvragen voor toelating inname openbaar domein moeten online gebeuren via de website van de stad Herentals of via het stadsloket, ten laatste 5 werkdagen voor de datum van inname. De betaling van de aanvraag moet ten minste 3 werkdagen op voorhand gebeuren. De behandeling van laattijdige aanvragen kan niet gegarandeerd worden. Als de aanvraag voor een toelating inname openbaar domein 5 werkdagen of minder vóór de ingang van de inname van het openbaar domein wordt aangevraagd, zal een bijkomende belasting van 50 euro geïnd worden. 

De aanvragen voor signalisatievergunningen moeten, na registratie van het grondwerk in GIPOD, gebeuren via GIPOD of via de website van de stad Herentals, ten laatste 20 werkdagen voor de datum van inname. De behandeling van laattijdige aanvragen kan niet gegarandeerd worden. Als de aanvraag voor een signalisatievergunning 20 werkdagen of minder vóór de ingang van de inname van het openbaar domein wordt aangevraagd, zal een bijkomende belasting van 50 euro geïnd worden.

Voor een verlenging van een toelating inname openbaar domein moet men ten laatste 3 werkdagen op voorhand de aanvraag doen. 

De werken mogen pas beginnen nadat de voorziene signalisatie werd aangebracht en de belasting is betaald. De signalisatie moet weggenomen worden zodra de werken beëindigd zijn en het openbaar domein niet meer wordt ingenomen.

Het stadsbestuur heeft steeds het recht om wijzigingen aan de signalisatie aan te brengen. De extra kosten die hieraan verbonden zijn, zijn steeds ten laste van de aanvrager en kunnen niet verhaald worden op het stadsbestuur.

De signalisatievergunning of de toelating inname openbaar domein (of een kopie) moet zich steeds op de werf bevinden en moet op verzoek van een afgevaardigde van het stadsbestuur getoond worden. Blijft de aanvrager in gebreke bij alle wettelijke verplichtingen in verband met de verkeerssignalisatie, dan zal het stadsbestuur de signalisatie plaatsen op kosten van de gebruiker van het openbaar domein.

Voor iedere vernieuwing (uitgezonderd de verlenging) van de inname moet de gebruiker een nieuwe toelating of vergunning aanvragen.

2. Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de (rechts)persoon die het openbaar domein in gebruik neemt.

3. Grondslag en tarief

De belasting bedraagt 0,30 euro per begonnen kalenderdag per begonnen vierkante meter voor de duur van de inname, met een minimum van 25 euro. Voor elke onderbroken periode wordt een nieuwe toelating inname openbaar domein of een signalisatievergunning aangevraagd.

Wanneer betalende parkeerplaatsen worden ingenomen waardoor de stad hier geen ontvangsten van kan innen, wordt een bijkomende belasting geheven van 10 euro per kalenderdag per betalende parkeerplaats.

Voor de bepaling van de retributie voor het ontlenen en leveren van signalisatie- en verbodsborden wordt verwezen naar het retributiereglement voor uitleenmateriaal. Enkel bewoners of toekomstige bewoners kunnen verkeersborden huren en laten leveren bij en door de stad. Verkeersborden kunnen niet meer afgehaald worden, maar worden standaard geleverd door de stedelijke werkplaats. 

Als de inname openbaar domein niet kan plaatsvinden, moet dit door de aanvrager schriftelijk of per mail gemeld worden via info@herentals.be uiterlijk één dag voor de inname. Enkel dan kan er overgegaan worden tot een terugbetaling.  

4. Vrijstellingen

De stad legt geen belasting op voor de inname van openbaar domein als gevolg van werken die uitgevoerd worden in opdracht van de stad.

5. Contantbelasting

De belasting wordt contant ingevorderd. Wanneer de belasting niet contant kan geïnd worden, wordt ze een kohierbelasting.

6. Procedure

De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

7. Bezwaren

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De belastingplichtige dient het bezwaar in binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 21
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Marcel De Cuyper, Hans Horemans, Tom Van Dyck, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Stefan Verraedt, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 7
Tom Olyslaegers, Jan Bertels, Bieke Baeten, Rob Lathouwers, Asma Kareme, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0