De stad heeft een samenwerkingsovereenkomst met IOK voor de opmaak en het beheer van het register verwaarloosde gebouwen en woningen. Gezien de sterke relatie tussen het reglement inzake het register en het belastingreglement wordt ook het belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen ter stemming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen wordt aangepast naar analogie van het nieuwe modelreglement van IOK. Dit om een zo uniform en objectief mogelijke werkwijze aan te houden. De wijzigingen hebben als doel om bepaalde aspecten meer te verduidelijken.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde reglement goed.
Herentals heeft momenteel een belastingreglement inzake belasting op verwaarloosde gebouwen en woningen op het grondgebied van de stad Herentals. Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 december 2020.
Het gewijzigde reglement inzake de belasting op verwaarloosde gebouwen en woningen werd voor principiƫle goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Vandaag keurt de gemeenteraad het gewijzigde reglement goed.
De stad heeft een samenwerkingsovereenkomst met IOK voor de opmaak en het beheer van het register verwaarloosde gebouwen en woningen. Gezien de sterke relatie tussen het reglement inzake het register en het belastingreglement wordt ook het belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen ter stemming voorgelegd aan de gemeenteraad.
De administratie stelt voor om het belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen aan te passen naar analogie van het nieuwe modelreglement van IOK. Dit om een zo uniform en objectief mogelijke werkwijze aan te houden. De wijzigingen hebben als doel om bepaalde aspecten meer te verduidelijken.
Het college van burgemeester en schepenen heeft het reglement op 13 maart 2023 principieel goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen goed.
Belastingen 2023-2025: Belastingreglement op verwaarloosde gebouwen en woningen
1. Algemene bepalingen
Het belastingreglement belasting op verwaarloosde gebouwen en woningen goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 december 2020, wordt opgeheven met ingang van het huidig reglement belasting op leegstaande gebouwen en woningen op 1 januari 2023.
Doel:
De stad stelt dat wonen voor elke doelgroep betaalbaar en kwaliteitsvol moet blijven. De stad vervult daarbij een regierol. De belasting heeft als doel om de verloedering van de leef-en woonomgeving tegen te gaan.
De stad heft van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een jaarlijkse gemeentebelasting, zijnde de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen, op de woningen en gebouwen die gedurende minstens 12 opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en woningen.
Artikel 1: Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
2. Heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen
Artikel 2: Belastbare grondslag
§1. Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een jaarlijkse gemeentebelasting, zijnde de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen, gevestigd op de woningen en gebouwen die gedurende minstens 12 opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en woningen.
§2. De belasting voor een verwaarloosde woning of een verwaarloosd gebouw is voor het eerst verschuldigd vanaf het ogenblik dat die woning of dat gebouw gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen .
§3. Zolang het gebouw of de woning niet uit het leegstandsregister is geschrapt, blijft de belasting jaarlijks verschuldigd op de verjaardag van de opnamedatum.
Artikel 3: De belastingplichtige
§1. De belasting is verschuldigd door diegene die op het ogenblik van het verschuldigd worden van de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen houder van het zakelijk recht is van het verwaarloosde gebouw of de verwaarloosde woning.
§2. Zolang het gebouw of de woning niet uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen is geschrapt, is de houder van het zakelijk recht, vermeld in §1, op de verjaardag van de opnamedatum, de belastingplichtige voor de nieuwe belasting.
§3. Als er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn deze hoofdelijk gehouden tot betaling van de verschuldigde belasting.
§4. In het geval van overdracht van het zakelijk recht moet de overdrager van het zakelijk recht de verkrijger, voorafgaand aan de overdracht, in kennis stellen dat de woning of het gebouw is opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.
Tevens moet hij per beveiligde zending een kopie van de notariële akte bezorgen aan de financiële dienst van de stad, binnen 2 maanden na het verlijden van de notariële akte. Deze kopie bevat minstens de volgende gegevens:
De overdrager van het zakelijk recht kan de instrumenterende ambtenaar vragen om dit in zijn plaats te doen.
Bij gebrek van deze kennisgeving wordt de overdrager van een zakelijk recht, in afwijking van §1, als belastingschuldige beschouwd voor de eerstvolgende belasting die na de overdracht van het zakelijk recht wordt gevestigd.
Artikel 4: Berekening van de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen
§1. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld op:
§2. Voor elke bijkomende nieuwe termijn van 12 maanden dat het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen staat, wordt de belasting vermenigvuldigd met het aantal periodes van 12 maanden dat de woning of het gebouw zonder onderbreking is opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en woningen, met een maximum van vijfmaal het basisbedrag.
§3. Bij de overdracht van het zakelijk recht van een gebouw of een woning geldt de datum van de authentieke overdrachtsakte als aanvangspunt voor het berekenen van de termijnen van 12 maanden.
§4.Voor elke bijkomende nieuwe termijn van 12 maanden volgend op de vijfde verjaardag van de opnamedatum in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen worden dezelfde bedragen toegepast als na de vijfde verjaardag.
Artikel 5: Vrijstellingen
Een vrijstelling van de belasting kan aangevraagd worden via beveiligde zending bij het college van burgemeester en schepenen door middel van het aanvraagformulier. De houder van het zakelijk recht die gebruik wenst te maken van een vrijstelling zoals vermeld in §1 en §2 moet hiervoor de nodige bewijsstukken voorleggen.
§1. Van de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen zijn vrijgesteld:
§2. Een vrijstelling wordt verleend indien het gebouw of de woning:
Artikel 6: Inkohiering
De belasting wordt door middel van een kohier ingekohierd op naam van de belastingplichtige die zowel een natuurlijk persoon, een feitelijke vereniging als een rechtspersoon kan zijn. De betaling van de belasting kan worden ingevorderd van de belastingplichtige zelf maar ook van alle leden van een feitelijke vereniging. Elk van hen is terzake hoofdelijk aansprakelijk.
Artikel 7: Betaling van belasting
De belasting moet betaald worden binnen 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 8: Bezwaar tegen de aanslag
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt binnen 15 dagen na de indiening ervan een ontvangstmelding afgegeven.
3. Slotbepaling
Artikel 9
De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.
Artikel 10
Het reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.