De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 6 december 2022 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 6 december 2022 goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer François Vermeulen als raadslid.
De heer François Vermeulen neemt ontslag als raadslid. Hij deelde dit schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad moet kennisnemen van het ontslag van mevrouw François Vermeulen als raadslid.
De voorzitter van de gemeenteraad werd in kennis gesteld op 6 december 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid François Vermeulen.
De heer François Vermeulen nam ontslag als raadslid.
Mevrouw Celine Meylaerts is eerste opvolger maar wenst haar mandaat als raadslid niet op te nemen.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Hans Horemans goed en stelt hem aan als raadslid.
De heer François Vermeulen nam ontslag als raadslid.
De gemeenteraad moet een opvolger aanduiden.
De heer François Vermeulen werd op lijst nummer 7 - Stadslijst verkozen. De eerste opvolger van lijst nummer 7 - Stadslijst is mevrouw Celine Ramzan. Zij wijzigde in april 2022 haar familienaam naar Meylaerts.
Celine Meylaerts wenst haar mandaat niet op te nemen.
De heer Hans Horemans is de volgende opvolger.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Hans Horemans.
De heer Hans Horemans moet de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
De gemeenteraad neemt kennis van de afstand van mandaat van mevrouw Celine Meylaerts.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Hans Horemans, wonende in de Kloosterstraat 3 en geboren op 17 oktober 1961, goed.
De heer Hans Horemans legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Herentals heeft een toelagereglement diftar. Het reglement geldt van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Met diftar wil de stad de kosten voor het ophalen en verwerken van gft- en restafval zo correct mogelijk verdelen. Om de burger meer duidelijkheid te geven, worden enkele verduidelijkingen over de toelagen aangebracht in het reglement.
De gemeenteraad keurt het toelagereglement Diftar goed.
Herentals heeft een toelagereglement diftar. Het reglement geldt van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Met diftar wil de stad de kosten voor het ophalen en verwerken van gft- en restafval zo correct mogelijk verdelen. Onder bepaalde omstandigheden (kleine kinderen, incontinentie, medische redenen) geeft de stad de burger een steuntje in de rug door een bijdrage op de diftarrekening te storten.
De werkwijze tot 2022 werd geëvalueerd door de dienst omgeving en het lokaal dienstencentrum Convent2. Om de toelage in hetzelfde jaar als de aanvraag uit te betalen en een controle op de gegevens en aanpassing voor gewogen gewicht uit te voeren, merkt de administratie een discontinuïteit op tussen de huidige werkwijze en het reglement. Om de burger meer duidelijkheid te geven, worden enkele verduidelijkingen aangebracht in het reglement.
Het herziene reglement wordt nu voor goedkeuring voorgelegd.
Volgende aanpassingen worden opgenomen in het reglement (2023-2025):
Verder wordt ook het attest herzien. Hierop wordt bijkomend een klever van het ziekenfonds gevraagd om een correcte naam, adres en rijksregisternummer te bekomen. Verder wordt er de mogelijkheid toegevoegd om het attest voor een tijdelijke of definitieve aandoening aan te vragen. Het attest is dan respectievelijk geldig voor enkel het toelagejaar of tot 31 december 2025 (einddatum huidige reglement). Er zal jaarlijks geverifieerd worden of rechthebbenden die in het bezit zijn van een attest van onbepaalde duur nog niet overleden zijn, verhuisd zijn buiten Herentals of naar een woonzorgcentrum.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 5 december 2022 het toelagereglement principieel goed.
De gemeenteraad keurt het toelagereglement diftar goed als volgt:
Subsidies 2023-2025
Toelagereglement Diftar
Het reglement geldt van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Het reglement toelagen 2020-2025: toelagereglement diftar, goedgekeurd door de gemeenteraad op 5 november 2019, wordt met ingang van huidig reglement opgeheven.
Artikel 1
De stad Herentals keert een toelage uit:
Artikel 2 - Incontinentie
De stad Herentals verleent jaarlijks een toelage van 75 euro aan personen ingeschreven in de gemeente, die lijden aan incontinentie en voldoen aan één van volgende voorwaarden:
Artikel 3 - Medische redenen
De stad Herentals verleent jaarlijks een toelage van 20 euro aan personen ingeschreven in de gemeente met een medische reden (bv. nierdialyse thuis, stomapatiënten, een huidziekte met blaarvorming en loslating opperhuid, …) andere dan bedoeld in artikel 2, die extra afval veroorzaakt na voorlegging van een attest van het ziekenfonds of van een medisch getuigschrift waarin bevestigd wordt dat betrokkene extra verzorgingsmateriaal gebruikt. Het attest van het ziekenfonds of medisch getuigschrift wordt ingediend tussen 1 januari en 30 juni van het toelagejaar.
Artikel 4 - Kinderen
De stad Herentals verleent maximaal driemaal een toelage van 30 euro per jaar aan ieder gezin ingeschreven in de gemeente voor elk kind jonger dan 3 jaar op 1 januari van het toelagejaar.
Artikel 5 - Verhoogde tegemoetkomingen RIZIV, HVKZ of DOSZ
De stad Herentals verleent jaarlijks een toelage van 10 euro aan de referentiepersoon van het gezin, voor personen, die deel uitmaken van het gezin, ingeschreven zijn in Herentals en die op 1 januari van het betreffende toelagejaar:
a) Via het RIZIV genieten van de verhoogde tegemoetkoming van de ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV – sector 28).
b) Rechthebbenden op verhoogde tussenkomst in het kader van de gezondheidszorgen en gekend bij de Hulp- en Voorzorgskas voor Zeevarenden (HVKZ – sector 9).
c) Rechthebbenden op verhoogde tegemoetkoming in het kader van de gezondheidszorg en gekend bij de Dienst Overzeese Sociale Zekerheid. (DOSZ – sector 20).
Artikel 6 - Onthaalouders
De stad Herentals verleent jaarlijks een toelage van 25 euro aan erkende onthaalouders die op 30 juni van het toelagejaar aangesloten zijn bij een dienst voor onthaalouders met een vestiging in Herentals en die zijn ingestapt in het diftarproject.
Artikel 7 - Verenigingen
De stad Herentals verleent jaarlijks een toelage van 10 euro aan verenigingen met vestiging in Herentals en die een eigen lokaal hebben binnen Herentals en die zijn ingestapt in het Diftar-project.
Artikel 8
De toelage bedoeld in artikel 2, 3, 4 en 5 zal aan de referentiepersoon toegekend worden als uit de bevolkingsgegevens blijkt dat het gezin in het toelagejaar in Herentals woont en aan de gestelde voorwaarden voldoet.
De toelage bedoeld in artikel 2 en 3 zal toegekend worden op voorwaarde dat hij/zij het gevraagde attest voorlegt. Voor tijdelijke aandoeningen is het attest geldig voor het toelagejaar van afgifte. Voor onomkeerbare aandoeningen is het attest geldig tot de einddatum van dit toelagereglement (31 december 2025).
Indien het een minderjarige persoon betreft, zal de toelage toegekend worden aan de referentiepersoon van het gezin waarvan hij/zij deel van uitmaakt.
De toelage bedoeld in artikel 6 zal toegekend worden op voorwaarde dat door de dienst voor onthaalouders wordt aangetoond dat de erkende onthaalouder het volledige jaar als onthaalouder actief is geweest.
De uitbetaling van de toelage bedoeld in artikel 2,3,4,en 5 is slechts mogelijk als er nog een diftar-rekening bestaat op het domicilieadres van de rechthebbende. Indien de rechthebbende op het moment van aanvraag samen gedomicilieerd is met, al dan niet verwante, personen worden deze beschouwd als huisgenoten. Indien de diftarrekening van de rechthebbende niet meer bestaat op het moment van administratieve controle of bij uitbetaling, wordt de diftartoelage niet uitbetaald. De diftarrekening van de rechthebbende bestaat niet meer indien de rechthebbende overleden is, verhuisd is buiten Herentals of verhuisd naar een woonzorgcentrum en er geen huisgenoten meer op het domicilie-adres wonen. Indien de rechthebbende, op het moment van administratieve controle of bij uitbetaling van de toelage, overleden is, verhuisd is buiten Herentals of verhuisd naar een woonzorgcentrum en er is wel nog een huisgenoot woonachtig op het aangevraagde adres, wordt de toelage voor dat jaar nog toegekend.
Artikel 9
De gemeentelijke toelagen kunnen nooit meer bedragen dan 100 % van de ‘belasting per kilogram’ dat jaarlijks betaald wordt voor het gewogen gewicht aan restafval dat werd aangeboden door de referentiepersoon van het gezin waar de rechthebbende op de toelage deel van uitmaakt.
Het gewogen gewicht wordt verkregen door het gewogen gewicht aan restafval dat werd opgehaald tussen 1 januari en 30 juni voorafgaande aan de datum waarop de toelage wordt uitbetaald te vermenigvuldigen met 2.
Artikel 10
De toelage wordt verrekend op de provisie van het diftarproject van de referentiepersoon van het aansluitpunt.
Artikel 11
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
In november 2021 werd een traject aangevat om de ruimtelijke toekomstvisies voor de dorpskernen van Noorderwijk en Morkhoven te onderzoeken. Een uitgebreid participatietraject leidde tot masterplannen en actieplannen, die een kader vormen om de komende jaren verder mee aan de slag te gaan in de dorpen.
De gemeenteraad keurt de eindbundels van de masterplannen van Noorderwijk en Morkhoven goed.
In het bestuursakkoord voor deze legislatuur werd de opmaak van een masterplan voor de dorpskernen van Noorderwijk en Morkhoven opgenomen.
Op 4 oktober 2021 gunde het college van burgemeester en schepenen de opmaak van zowel het masterplan van Noorderwijk als dat van Morkhoven aan Atelier Romain bvba. De masterplannen geven stapsgewijs en op participatieve wijze de ruimtelijke visie op de dorpskernen van Noorderwijk en Morkhoven voor de komende jaren vorm, gevoed met input uit het lopende beleidsplan ruimte en mobiliteit.
Gelopen traject:
Het proces, dat werd aangevat met een startoverleg op 25 november 2021, onderscheidde zich in 4 fasen. In het bestek werd een verwachte doorlooptijd van 12 maanden vooropgesteld:
Fase 1: de ruimtelijke verkenning met als eindproduct analysenota's
Fase 2: de visie op de dorpskernen met als eindproduct de visienota's
Fase 3: de vormgeving van het masterplan met als eindproduct de masterplannen
Fase 4: de opmaak van de transitieagenda met als eindproduct de transitieagenda's en de eindnota's.
Participatie
Het proces om tot een gedragen masterplan te komen voorzag een uitgebreid participatietraject aan de hand van:
Eindbundel
Het ganse participatie- en ontwerptraject werd inmiddels doorlopen, wat leidde tot bijgevoegde eindbundels. Deze werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 12 december en worden hierbij formeel ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Slotevents
Na de goedkeuring van het masterplan volgt nog een feestelijk slotevent in de dorpen waarop het eindresultaat wordt voorgesteld aan de inwoners:
De gemeenteraad keurt de eindbundels van de masterplannen van Noorderwijk en Morkhoven goed.
Voor de verkaveling van het gebied tussen Acacialaan, Heesveld en Duifhuizen wordt een plein aangelegd met ontsluiting naar Acacialaan. Hierrond zullen 38 woningen gebouwd worden. Het is dan ook noodzakelijk om een straatnaam toe te kennen aan de nieuwe wegenis.
Volgens de procedure keurt de gemeenteraad de straatnaam principieel goed. Na deze principiële goedkeuring volgt een openbaar onderzoek van 27 januari 2023 tot en met 27 februari 2023. Dit zal gepubliceerd worden in de Stadskrant van februari 2023 en op de website.
De deputatie van de provincie Antwerpen verleende op 10 maart 2022 een vergunning voor het verkavelen van het gebied tussen Acacialaan, Heesveld en Duifhuizen. Het project omvat 38 loten voor gekoppelde eengezinswoningen en de aanleg van infrastructuur. De wegenis werd op 29 juni 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad. Het project ontsluit (voor gemotoriseerd verkeer) op de Acacialaan. Voor zwakke weggebruikers wordt een bijkomende ontsluiting voorzien langs Heesveld. Het project voorziet in het midden een groen plein.
Volgens de procedure keurt de gemeenteraad de straatnaam principieel goed. Na deze principiële goedkeuring volgt een openbaar onderzoek van 27 januari 2023 tot en met 27 februari 2023. Dit zal gepubliceerd worden in de Stadskrant van februari 2023 en op de website.
Om de 38 woningen een duidelijk adres te kunnen geven is het nodig om 1 nieuwe straatnaam toe te kennen aan het aan te leggen plein en de bijhorende toegangsweg die uitkomt op Acacialaan.
Een straatnaam kan onder meer verwijzen naar de omgeving of de geschiedenis van het gebied. Het te verkavelen gebied is gelegen in de wijk 'De Molekens' en is momenteel deels begroeid met zomereiken. In deze wijk is in de keuze van de straatnamen vooral gebruik gemaakt van namen van bomen. In navolging hiervan kunnen nog heel wat straatnamen gebruikt worden zoals Sparrenplein, Vogelkersplein, Cipressenplein,... Eikenlaan bestaat reeds.
Als er gekeken wordt naar het verleden van het gebied kan er op 3 historische kaarten vastgesteld worden dat er een molen heeft gestaan net ten zuiden van de straat Heesveld. Op de Ferrariskaart (1777) staat hij aangeduid als 'Stadts Molen', op de Atlas der Buurtwegen (1841) wordt hij teruggevonden onder de benaming 'Kleinen Molen' en op de Vandermaelenkaart (1846-1854) draagt hij de benaming 'Kleynen Molen'. De molen was een houten korenwindmolen die werd opgericht in 1482 en werd gesloopt in 1895. De nieuwe straatnaam kan dan ook het volgende zijn: Koren(molen)plein, Stadsmolenplein, Kleine(n) Molenplein.
De administratie deed op 1 maart 2021 al een oproep tot voorstel voor een nieuwe straatnaam aan de stadsgidsen, natuurgidsen, heemkring Nortrevic, Herentaldum en gemeenschapsraad Noorderwijk. Voor dit gebied kwam slechts één voorstel binnen namelijk Brigade Pironplein, een voorstel dat al eerder voor andere straten binnenkwam. Brigade Piron is een eenheid waartoe 35 jonge soldaten van Herentals behoorden en die deelnamen aan de bevrijding van West-Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer details zijn als bijlage toegevoegd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 28 november 2022 volgende voorstellen van straatnamen principieel goed: Sparrenplein, Vogelkersplein, Cipressenplein, Korenplein, Korenmolenplein, Stadsmolenplein, Kleine(n) Molenplein en Brigade Pironplein.
De gemeenteraad kent principieel de straatnaam Kleine Molenplein toe aan de toekomstige verkaveling tussen Acacialaan, Heesveld en Duifhuizen.
De heer François Vermeulen neemt ontslag als raadslid. Hij zetelt in de raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals en moet dus vervangen worden.
De fractie Stadslijst draagt de heer Hans Horemans voor om te zetelen in de raad van bestuur. De gemeenteraad duidt een opvolger aan om te zetelen in de raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals.
De raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals bestaat uit elf leden. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Bij de aanduiding van de leden van de raad van bestuur krijgt elke fractie één zetel, de rest van de verdeling gebeurt volgens het systeem imperiali. Als de verkiezing op deze manier ertoe zou leiden dat de fracties vertegenwoordigd in het college geen meerderheid zouden hebben, wordt gewerkt met gewogen stemrecht. De benoeming van de leden van de raad van bestuur gebeurt door de gemeenteraad in openbare zitting en bij geheime stemming.
De gemeenteraad duidde op 12 februari 2019 volgende vertegenwoordigers aan om te zetelen in de raad van bestuur van het AGB Sport en Recreatie Herentals:
Namens de N-VA-fractie: Axana Ceulemans, Yoleen Van Camp en Stefan Verraedt
Namens de CD&V-fractie: Patrik De Cat en Rutger Moons
Namens de sp.a-fractie: Jan Bertels, Lore Wagemans en Liese Bergen
Namens de Vlaams Belang-fractie: Els Sterckx
Namens de Groen-fractie: Peter Verpoorten
Namens de Stadslijst-fractie: Bart Lamers
Mevrouw Axana Ceulemans werd in de raad van 11 februari 2020 vervangen door de heer Pieter Laureys.
De heer Patrik De Cat werd in de raad van 6 oktober 2020 vervangen door de heer Jan Michielsen.
De heer Bart Lamers werd in de raad van 8 december 2020 vervangen door de heer François Vermeulen.
Mevrouw Yoleen Van Camp werd in de zitting van 5 oktober 2021 vervangen door mevrouw Eva Brandwijk.
Mevrouw Lore Wagemans werd in de zitting van 1 februari 2022 vervangen door mevrouw Asma Kareme.
De heer François Vermeulen neemt ontslag als raadslid. Er moet een vervanger aangeduid worden.
De fractie Stadslijst wijst volgende mandataris aan als lid van de raad van bestuur van AGB Sport en Recreatie Herentals: de heer Hans Horemans.
De gemeenteraad stemt geheim over de voorgestelde vertegenwoordiger.
Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
De gemeenteraad duidt de heer Hans Horemans aan als lid van de raad van bestuur van AGB Sport en Recreatie Herentals.
De heer François Vermeulen neemt ontslag als raadslid. De heer François Vermeulen zetelt in de raad van bestuur van AGB Herentals en moet dus vervangen worden.
De fractie Stadslijst draagt de heer Hans Horemans voor om te zetelen in de raad van bestuur. De gemeenteraad duidt een opvolger aan om te zetelen in de raad van bestuur van AGB Herentals.
De raad van bestuur bestaat uit elf leden. Ten hoogste twee derde van de leden is van hetzelfde geslacht. Bij de aanduiding van de leden van de raad van bestuur krijgt elke fractie één zetel, de rest van de verdeling gebeurt volgens het systeem imperiali. Als de verkiezing op deze manier ertoe zou leiden dat de fracties vertegenwoordigd in het college geen meerderheid zouden hebben, wordt gewerkt met gewogen stemrecht. De benoeming van de leden van de raad van bestuur gebeurt door de gemeenteraad in openbare zitting en bij geheime stemming.
De gemeenteraad duidde op 12 februari 2019 volgende vertegenwoordigers aan om te zetelen in de raad van bestuur van het AGB Herentals:
Namens de N-VA-fractie: Pascal Van Nueten, Eva Brandwijk en Yoleen Van Camp
Namens de CD&V-fractie: Patrik De Cat en Rutger Moons
Namens de sp.a-fractie: Bieke Baeten, Rob Lathouwers en Vic Vervloesem
Namens de Vlaams Belang-fractie: Priscilla Van Thielen
Namens de Groen-fractie: Peter Verpoorten
Namens de Stadslijst-fractie: Bart Lamers
De heer Vic Vervloesem werd in de raad van 3 september 2019 vervangen door de heer Tom Olyslaegers.
De heer Bart Lamers werd in de raad van 8 december 2020 vervangen door de heer François Vermeulen.
Mevrouw Yoleen Van Camp werd in de raad van 5 oktober 2021 vervangen door de heer Rikkert Van Bauwel.
De heer François Vermeulen neemt ontslag als raadslid. Er moet een vervanger aangeduid worden.
De fractie Stadslijst wijst volgende mandataris aan als lid van de raad van bestuur van AGB Herentals: de heer Hans Horemans.
De gemeenteraad stemt geheim over de voorgestelde vertegenwoordiger.
Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
De gemeenteraad duidt de heer Hans Horemans aan als lid van de raad van bestuur van AGB Herentals.
De gemeenteraad keurde op 4 juni 2019 de oprichting van EVA vzw Handelshart Herentals en de statuten van de vzw goed.
Op 1 oktober 2019 duidde de gemeenteraad de heer Bart Lamers aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de volledige lokale bestuursperiode 2019-2024. De heer Bart Lamers nam ontslag als gemeenteraadslid. De gemeenteraad duidde de heer François Vermeulen aan vertegenwoordiger voor de fractie Stadslijst aan in de algemene vergadering voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De heer François Vermeulen neemt ontslag als raadslid.
De gemeenteraad duidt een nieuwe vertegenwoordiger aan in de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de volledige lokale bestuursperiode 2019-2024.
Op 1 oktober 2019 duidde de gemeenteraad de heer Bart Lamers aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de volledige lokale bestuursperiode 2019-2024. De heer Bart Lamers nam ontslag als gemeenteraadslid en de heer François Vermeulen werd aangesteld als raadslid en als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals.
Op 6 september 2022 duidde de gemeenteraad mevrouw Evelyn Breugelmans en de heer François Vermeulen aan als bestuurder vanuit de oppositie om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
Raadslid François Vermeulen neemt ontslag. Er moet een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
De voordracht van de algemene vergadering gebeurt conform de statuten, namens de fractie.
De voordracht van de raad van bestuur gebeurt conform de raadsbeslissing van 6 september 2022, namens de oppositie.
De gemeenteraad moet een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering van vzw Handelshart Herentals ter vervanging van de heer François Vermeulen voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De fractie Stadslijst draagt de heer Hans Horemans voor als vertegenwoordiger voor deelname aan de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De gemeenteraad moet een nieuwe vertegenwoordiger vanuit de oppositie aanduiden in de raad van bestuur van vzw Handelshart Herentals ter vervanging van de heer François Vermeulen voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-202
De fractie Stadslijst draagt de heer Hans Horemans voor om te zetelen in de raad van bestuur van vzw Handelshart Herentals ter voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De gemeenteraad stemt geheim over de voorgedragen afvaardigingen.
Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
De gemeenteraad draagt de heer Hans Horemans voor als vertegenwoordiger vanuit de fractie voor deelname aan de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024 ter vervanging van de heer François Vermeulen.
De gemeenteraad draagt de heer Hans Horemans voor als vertegenwoordiger vanuit de oppositie voor deelname aan de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024 ter vervanging van de heer François Vermeulen.
Omwille van de verschuivingen in de planning van de werkzaamheden en oplevering van de Kunstencampus, moet het leeszaalreglement in functie van deze planning wijzigen.
De gemeenteraad keurt het leeszaalreglement stadsarchief goed.
Op 3 december 2019 besluit de gemeenteraad het leeszaalreglement voor het stadsarchief van Herentals.
Op 13 februari 2020 keurt het MAT het projectplan ‘Archiefverhuis. Ingebruikname gecentraliseerde archiefdepot stad Herentals. Januari 2020-december 2022’ goed. Dit project regelt de verhuis van de stedelijke archieven en collecties naar het nieuwe stadsarchief op de site van de Kunstencampus. Er werd een werkgroep opgericht om een tijdelijk dienstverleningsmodel uit te werken.
Op 25 maart 2020 heeft de projectstuurgroep kennis genomen van het tijdelijke dienstverleningsmodel dat door de werkgroep werd uitgewerkt. Uit de nota is gebleken dat het leeszaalreglement dient te wijzigen.
Op 2 juni 2020 besluit de gemeenteraad het gewijzigde leeszaalreglement voor het stadsarchief van Herentals.
Omwille van de verschuivingen in de planning van de werkzaamheden en oplevering van de Kunstencampus, moet het leeszaalreglement in functie van deze planning nogmaals wijzigen.
Op 21 november 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen dit gewijzigde leeszaalreglement principieel goed.
Bij het definiëren van de projectrisico’s werd vastgesteld dat het niet mogelijk is om het huidige dienstverleningsmodel van het stadsarchief tijdens het project te handhaven. Een verhuisoperatie van bijna vier kilometer archieven en collecties cultureel erfgoed tot een goed einde brengen is namelijk niet te combineren met een uitgebreide dienstverlening. De projectwerkgroep heeft daarom een evenwicht gezocht tussen het opvolgen van de werkzaamheden voor het project en het voortzetten van de kerntaken. Aan de ene kant dienen de dienstverlenende taken die tot de kerntaak van een publiekrechtelijke archiefinstellingen horen en die raken aan de rechten van de burger inzake de openbaarheid van bestuur zo lang mogelijk verzekerd te blijven. Aan de andere kant zullen de overige eerder vrijblijvende dienstverlenende taken in verhouding tijdelijk afgebouwd worden.
Om de dienstverlening af te bouwen werd een fasering en een tijdsschema opgesteld. Dit schema werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 juni 2020. Omdat inmiddels de planning voor de oplevering en ingebruikname van de Kunstencampus definitief vastgesteld werd, dient dit tijdsschema herbekeken te worden. Het reglement van 2 juni 2020 beantwoordt namelijk niet meer aan de realiteit. Het reglement van 2 juni 2020 wordt inhoudelijk niet gewijzigd.
Het gaat met andere woorden om volgende aanpassingen:
§ Openingsuren en sluitingsdagen
Vanaf 1 juli 2020 tot 1 januari 2023 (31 maart 2022) is de leeszaal enkel toegankelijk na het maken van een afspraak. [...] Van 1 januari 2023 (1 april 2022) tot 1 november 2023 (31 december 2022) worden in regel geen afspraken toegestaan.
Artikel 5.
Van 1 januari 2023 (1 april 2022) tot 1 november 2023 (31 december 2022) worden door medewerkers van het stadsarchief geen opzoekingen verricht in de archieven of collecties.
Van 1 maart 2023 (1 juli 2022) tot 1 september 2023 (31 oktober 2022) worden er door medewerkers van het stadsarchief geen inlichtingen over de archieven, collecties en de geschiedenis in het algemeen verstrekt.
Artikel 26.
Van 1 januari 2023 (1 juli 2022) tot 1 november 2023 (31 oktober 2022) worden er door medewerkers van het stadsarchief geen reproducties van collectiestukken afgeleverd.
De gemeenteraad moet het vernieuwde leeszaalreglement goedkeuren.
Het vernieuwde leeszaalreglement is geldig van 1 januari 2023 tot en met 1 november 2023. Vanaf 1 november 2023 wordt wederom een nieuw leeszaalreglement ingevoerd.
Het vernieuwde leeszaalreglement vervangt het oude leeszaalreglement van 2 juni 2020. De gemeenteraad moet het leeszaalreglement van 2 juni 2020 opheffen.
De gemeenteraad keurt het leeszaalreglement stadsarchief goed als volgt:
Reglementen 2023 - 2025
Leeszaalreglement stadsarchief
Om de raadpleging van de archieven en collecties cultureel erfgoed van de stad Herentals zo vlot mogelijk, maar met respect voor de inhoudelijke en materiële integriteit van de desbetreffende stukken te doen verlopen, zijn er duidelijke afspraken nodig.
Het archiefreglement voor de stad en OCMW Herentals schrijft daarom de opmaak van een reglement voor om de raadpleging van archieven en collecties cultureel erfgoed die bewaard en beheerd worden door de stad en OCMW Herentals te regelen.
Elke raadpleging heeft plaats in de (digitale) leeszaal van stadsarchief Herentals, tenzij anders werd overeengekomen. Ofschoon de raadpleging per overeenkomst elders kan gebeuren, blijven de bepalingen van dit reglement onverminderd van toepassing. Dit reglement, daarom genoemd het leeszaalreglement stadsarchief, regelt deze raadpleging.
Organisator
Stadsbestuur van Herentals
Maatschappelijke zetel: Augustijnenlaan 30, 2200 Herentals
Telefoon: 014-28 50 50
E-mail: info@herentals.be
Informatie en contactgegevens van de burgemeester en de bevoegde schepen is te vinden op www.herentals.be/bestuur
Locatie
Het stadsarchief Herentals is gelegen aan de Augustijnenlaan 1 in Herentals. De leeszaal bevindt er zich op de gelijkvloers. Het stadsarchief is telefonisch te bereiken op het nummer 014 - 21 28 00 en per mail via archief@herentals.be, het stadsbestuur op het nummer 014 - 28 50 50 of per mail via info@herentals.be.
De dagelijkse leiding is in handen van de stadsarchivaris.
Openingsuren en sluitingsdagen
De leeszaal is gesloten:
Een afspraak wordt verzocht per mail of telefonisch. Stadsarchief Herentals staat de afspraak toe wanneer ze niet interfereert met de reeds geplande taken.
Van 1 januari 2023 tot 1 november 2023 worden in regel geen afspraken toegestaan. Voor de hoogst dringende raadplegingen die onder meer raken aan de artikels 23 tot en met 26 van het archiefreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 december 2019, wordt een afzonderlijke regeling tussen de aanvrager en stadsarchief Herentals getroffen.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
Het leeszaalreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 juni 2020, wordt opgeheven met ingang van huidig reglement.
Het nieuwe leeszaalreglement geldt van 1 januari 2023 tot 1 november 2023.
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2
In de (digitale) leeszaal kunnen de archieven en collecties cultureel erfgoed van de stad en OCMW Herentals – voortaan genoemd collectiestukken – geraadpleegd worden. De raadpleger – voortaan gebruiker genoemd – is verplicht zich aan dit reglement te binden en de voorschriften ervan na te leven. Dit reglement wordt aan elke nieuwe gebruiker kenbaar gemaakt.
Artikel 3
Het archiefdepot en de kantoren van stadsarchief Herentals zijn niet toegankelijk voor de gebruiker.
Hoofdstuk 2 Gebruik van de leeszaal
Artikel 4
Jassen, tassen en alle andere voorwerpen die niet noodzakelijk zijn voor de raadpleging van collectiestukken zijn niet toegelaten in de leeszaal. Er wordt gebruikgemaakt van de vestiaire. De stad en OCMW Herentals kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventueel verlies, diefstal of beschadiging van de persoonlijke eigendommen.
Artikel 5
In de leeszaal wordt toezicht gehouden door de leeszaalbediende. De leeszaalbediende zal de gebruiker oriënteren en adviseren bij het onderzoek en uitleg geven over de beschikbare informatie. De leeszaalbediende zal geen opzoekingen of onderzoek verrichten. De tarieven voor het verrichten van opzoekingen door medewerkers van stadsarchief Herentals worden vastgesteld door de gemeenteraad in het reglement Retributie op administratieve prestaties.
Van 1 januari 2023 tot 1 november 2023 worden door medewerkers van het stadsarchief geen opzoekingen verricht in de archieven of collecties.
Van 1 maart 2023 tot 1 september 2023 worden er door medewerkers van het stadsarchief geen inlichtingen over de archieven, collecties en de geschiedenis in het algemeen verstrekt.
Artikel 6
De gebruiker kan geen collectiestukken, boeken of andere materialen ontlenen.
Artikel 7
De leeszaal is een studieruimte. Er wordt verwacht dat de gebruiker in stilte werkt. Bij herhaaldelijke verstoring van de orde zal de leeszaalbediende de gebruiker verzoeken de leeszaal te verlaten.
Artikel 8
Eten en drinken is niet toegestaan in de leeszaal.
Hoofdstuk 3 Bezoekersregistratie
Artikel 9
De gebruiker vult bij zijn eerste bezoek aan de leeszaal en bij zijn eerste bezoek sedert een jaar een nieuwe bezoekersfiche in. Hiermee verklaart de gebruiker zich akkoord met het leeszaalreglement en met de opname van de verstrekte gegevens in het bezoekersregister. De verstrekte persoonsgegevens worden overeenkomstig de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (27 april 2016) behandeld, verwerkt en verwijderd.
Artikel 10
Bij elk individueel bezoek aan de leeszaal noteert de gebruiker in het bezoekersregister de datum, de naam, de aard van de gepleegde opzoeking en de inventarisnummers van de geraadpleegde collectiestukken.
Hoofdstuk 4 Raadpleging
Artikel 11
Overeenkomstig artikel 22 van het archiefreglement maakt stadsarchief Herentals alle openbare archieven en collecties cultureel erfgoed op een actieve wijze toegankelijk. De openbare collectiestukken worden via de (digitale) leeszaal van het stadsarchief geraadpleegd. Wanneer overeenkomstig artikel 26 van hetzelfde archiefreglement de algemeen directeur of diens gemachtigde de consultatie van de niet-openbare bestuursdocumenten via stadsarchief Herentals aanbeveelt, maakt het stadsarchief de desbetreffende bestuursdocumenten in functie van de aanvraag tijdelijk toegankelijk via de (digitale) leeszaal.
Artikel 12
De leeszaalbediende wordt geacht de gebruiker correct te informeren over de geldende openbaarheidstermijnen of andere beperkingen die op de raadpleging van de gevraagde collectiestukken van toepassing kunnen zijn.
In het algemeen wordt gesteld dat alle bestuursdocumenten openbaar zijn na twintig jaar, tenzij de openbaarmaking afbreuk doet aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, aan het geheim van de beraadslagingen van de organen van de lokale overheid, en tenzij het juridische en gerechtelijke documenten betreft.
Artikel 13
De openbaarheid van archieven van verenigingen, bedrijven, families en personen (zogenaamde private archieven) wordt in veel gevallen geregeld door de schenkingsovereenkomst. Bij het ontbreken van een regeling kunnen enkel de collectiestukken geraadpleegd worden die ouder zijn dan twintig jaar voor zover de openbaarmaking geen afbreuk doet aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Artikel 14
Openbare collectiestukken worden aangevraagd bij de leeszaalbediende of via het digitale informatiesysteem van stadsarchief Herentals. De gebruiker kan zich in de archieven en collecties cultureel erfgoed oriënteren door middel van de beschikbare digitale en gedrukte toegangen. Enkel collectiestukken die door stadsarchief Herentals als openbaar zijn geïdentificeerd en waarbij de raadpleging geen afbreuk doet aan de materiële integriteit van de stukken kunnen door de gebruiker geconsulteerd worden.
Artikel 15
De collectiestukken die via de handbibliotheek in de leeszaal ter beschikking worden gesteld, hoeft de gebruiker niet aan te vragen. De gebruiker plaatst de geconsulteerde boeken op hun originele plaats terug in de bibliotheekrekken.
Artikel 16
De volgende openbare collectiestukken worden enkel met expliciete toestemming van de stadsarchivaris geraadpleegd:
Artikel 17
Indien de gebruiker gegevens van nog levende personen opneemt in een databank, doet de gebruiker daarvan aangifte bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Artikel 18
De gebruiker die inzage krijgt in informatie en daarbij ontdekt dat bepaalde gegevens niet in de openbaarheid horen te vallen, wordt geacht stadsarchief Herentals hiervan op de hoogte te brengen. De gebruiker zal deze informatie geenszins gebruiken.
Artikel 19
Collectiestukken worden geraadpleegd in de volgorde die bepaald wordt door de inventarisnummers. De gebruiker ontvangt een volgende doos of map bij inlevering van het stuk met het voorgaande inventarisnummer.
Artikel 20
Het is van het grootste belang dat de collectiestukken met de nodige zorg worden behandeld en dat de gebruiker elke beschadiging vermijdt. De gebruiker let daarom op het volgende:
Artikel 21
Stadsarchief Herentals stelt hulpmiddelen, zoals lezenaars en leeskussens, handschoenen, potloden en puntenslijpers, ter beschikking in de leeszaal.
Artikel 22
Geraadpleegde collectiestukken worden tegen sluitingstijd aan de leeszaalbediende terugbezorgd.
Hoofdstuk 5 Reproducties
Artikel 23
Collectiestukken die vrij raadpleegbaar zijn, kunnen gereproduceerd worden voor zover de collectiestukken niet door het auteursrecht of door aanverwante wet- en regelgeving beschermd worden en voor zover de reproductie geen afbreuk doet aan de materiële integriteit van het collectiestuk. Stadsarchief Herentals stelt de gebruiker op de hoogte van de beoordeling van de materiële toestand.
Artikel 24
Overeenkomstig de bepalingen van de wet van 30 september 1994 op het auteursrecht kunnen collectiestukken waarop auteursrecht of aanverwante rechten gelden gereproduceerd worden voor zover de opnames bestemd zijn voor privégebruik. Wanneer de gebruiker collectiestukken wil reproduceren waarop auteursrecht en aanverwante rechten gelden voor een ander gebruik moet de gebruiker toestemming van de rechthebbenden en van het college van burgemeester en schepenen vragen. De tarieven voor het verkrijgen van deze toestemming worden vastgesteld door de gemeenteraad in het Retributiereglement op Administratieve Prestaties op 3 december 2019.
Artikel 25
De gebruiker maakt de reproducties van openbare collectiestukken in principe door middel van het meegebrachte fototoestel of via de daartoe beschikbaar gestelde leeszaalinfrastructuur. De opnames gebeuren zonder flitslicht, zonder bijkomende belichting en – ingeval van fotografisch reproduceren – zonder rechtstreeks contact tussen de apparatuur en het document. Het gebruik van een statief is toegelaten na toestemming van stadsarchief Herentals zolang het gebruik ervan geen schade toebrengt aan de documenten of aan het meubilair.
Artikel 26
Stadsarchief Herentals maakt in principe geen reproducties van collectiestukken voor gebruikers. Indien de gebruiker erom verzoekt, kunnen reproducties gemaakt worden overeenkomstig de tarieven zoals vastgesteld door de gemeenteraad in het Retributiereglement op Administratieve Prestaties op 3 december 2019.
Van 1 januari 2023 tot 1 november 2023 worden er door medewerkers van het stadsarchief geen reproducties van collectiestukken afgeleverd.
Van volgende soorten collectiestukken worden nooit fotokopieën afgeleverd:
Deze soorten collectiestukken worden bovendien steeds zonder rechtstreeks contact tussen de apparatuur en het document gereproduceerd.
Artikel 27
Het reproduceren van volledige boeken, registers, banden en andere kwetsbare collectiestukken is enkel toegelaten na toestemming van de stadsarchivaris.
Hoofdstuk 6 Publicaties en studies
Artikel 28
Indien de gebruiker een publicatie of studie maakt op basis van collectiestukken van het stadsarchief, dient de gebruiker als vindplaats ‘stadsarchief Herentals’ te vermelden, samen met de juiste referentie. De gebruiker wordt aanbevolen om een (digitaal) exemplaar van de publicatie of de studie te schenken aan stad en OCMW Herentals ter opname in de bibliotheek van stadsarchief Herentals.
Hoofdstuk 7 Overtreding van dit reglement
Artikel 29
De stadsarchivaris of de leeszaalbediende kan de toegang tot de leeszaal ontzeggen aan wie dit reglement herhaaldelijk of ingrijpend overtreedt. De gebruiker die bovendien schade toebrengt aan de collectiestukken, aan het ter beschikking gestelde materiaal of aan het meubilair wordt gevorderd deze schade te vergoeden. Het bedrag van de vergoeding wordt vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk 8 Beroep tegen de beslissingen van de stadsarchivaris
Artikel 30
Tegen een beslissing van de stadsarchivaris kan beroep worden aangetekend bij de algemeen directeur. Dit beroep werkt niet opschortend. Bij ontstentenis van een beslissing van de algemeen directeur blijft die van de stadsarchivaris gehandhaafd.
Bekendmaking
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
De kerkfabriek Sint Antonius van Padua dient een budgetwijziging in zonder impact op de gemeentelijke toelage.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint Antonius van Padua .
De centrale kerkraad heeft de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Antonius van Padua voor advies voorgelegd aan het Bisdom van Antwerpen. Het Bisdom Antwerpen heeft gunstig advies verleend.
De centrale kerkraad heeft de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Antonius van Padua ingediend bij het stadsbestuur.
Het jaarlijks weerkerend investeringsoverschot wordt verplaatst naar investeringsuitgaven. De gemeentelijke toelage blijft ongewijzigd. De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Antonius van Padua .
De volgende wijziging is doorgevoerd:
kerkfabriek Sint-Antonius van Padua - budgetwijziging 2022 | ||
Artikel hoofdfunctie | Investeringsuitgaven | Wijziging |
43 | Privaat patrimonium | + 214,13 euro |
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Antonius van Padua .
De gemeenteraad stemt in met het voorstel van de voorzitter om de agendapunten van het ontslag en de aanstelling van een gemeenteraadslid te behandelen als tweede en derde agendapunt van de agenda.