De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2022 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2022 goed.
De stad richt een Kwaliteitskamer op voor de kwaliteitsbewaking van grotere en complexe stadsontwikkelingsprojecten. De sector stadsontwikkeling hanteert hiervoor het projectdagboek complexe projecten. De onafhankelijke deskundigen kunnen bijdragen om de ontwikkelaars inspiratie en richtlijnen te bieden. Tot op heden werd deze rol vervuld door de Gecoro. De Gecoro wil haar focus meer leggen op ruimtelijk-planologische dossiers, daar waar een Kwaliteitskamer haar focus op de kwaliteitsbewaking op niveau van het project ligt.
De opdrachtomschrijving en samenstelling van de Kwaliteitskamer wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het bestuursakkoord van de stad Herentals 2020-2025 is opgenomen dat het vergunningenbeleid van de stad performanter moet zijn, met kortere doorlooptijden en een meer klantvriendelijke aanpak. Goede projecten en doorlooptrajecten worden gebundeld en als inspiratie aangeboden aan toekomstige ontwikkelaars. Constructieve voorbesprekingen moeten ontwikkelaars zowel inspiratie als richtlijnen bieden. De sector stadsontwikkeling hanteert hiervoor het projectdagboek complexe projecten.
De stad richt een Kwaliteitskamer op voor de kwaliteitsbewaking van grotere en complexe stadsontwikkelingsprojecten. De onafhankelijke deskundigen kunnen bijdragen om de ontwikkelaars inspiratie en richtlijnen te bieden. Tot op heden werd deze rol vervuld door de Gecoro. De Gecoro wil haar focus meer leggen op ruimtelijk-planologische dossiers, daar waar een Kwaliteitskamer haar focus op de kwaliteitsbewaking op niveau van het project ligt.
De opdrachtomschrijving en samenstelling van de Kwaliteitskamer wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Motivatie oprichting Kwaliteitskamer
Relatie bestuursakkoord 2020 - 2025
In het bestuursakkoord van de stad Herentals 2020-2025 is opgenomen dat het vergunningenbeleid van de stad performanter moet zijn, met kortere doorlooptijden en een meer klantvriendelijke aanpak. Goede projecten en doorlooptrajecten worden gebundeld en als inspiratie aangeboden aan toekomstige ontwikkelaars. Constructieve voorbesprekingen moeten ontwikkelaars zowel inspiratie als richtlijnen bieden. De oprichting van een Kwaliteitskamer zal de constructieve voorbesprekingen bevorderen. De onafhankelijke deskundigen kunnen bijdragen om de ontwikkelaars inspiratie en richtlijnen te bieden.
Relatie Gecoro
De Gecoro is door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om de kwaliteit van het gemeentelijk ruimtelijke ordeningsbeleid te bevorderen en een maatschappelijk draagvlak te creëren voor dat beleid. De werking van de Gecoro is geregeld in de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (2010), een uitvoeringsbesluit en een deontologische code. De Gecoro adviseert cfr. de geldende regelgeving de gemeenteraad bij het opmaken van een ruimtelijk structuurplan en de ontwikkeling van concrete uitvoeringsplannen. Verder verstrekt ze advies over stedenbouwkundige verordeningen en bezwaarschriften.
Tenslotte kan de Gecoro advies geven over vergunningsaanvragen en, meer in het algemeen, over alles wat in verband staat met ruimtelijke ordening. En dit zowel op vraag van de gemeente als uit eigen beweging.
Op 29 juni 2021 werd de oprichting van een Kwaliteitskamer besproken op de Gecoro. Onderstaande de conclusies vanuit de Gecorobespreking hierover:
Door de hoeveelheid aan vergunningsaanvragen gaat de tijdsbesteding van de Gecoro voor het overgrote deel naar het adviseren van de vergunningsaanvragen. Ruimtelijke uitvoeringsplannen komen zelden aan bod.
Het bestuursakkoord van de stad Herentals omvat echter verschillende ruimtelijke planningsprocessen die reeds lopende zijn, recent opgestart of nog opgestart moeten worden (Beleidsplan Ruimte Herentals inclusief woonbeleidsplan en mobiliteitsplan, GRUP Vallei Kleine Nete en Aa, PRUP Burggenbeemd, RUP Wuytsbergen-Ekelen, ...) Voor deze planningsprocessen is de Gecoro decretaal bevoegd om te adviseren.
Daarnaast omvat het bestuursakkoord nog diverse studies en masterplannen waarbij advisering vanuit de Gecoro aangewezen is (Masterplan stationsomgeving en ABO-as, Masterplan Noorderwijk Masterplan Morkhoven, Masterplan binnengebied Schaliken, Masterplan Markgravenstraat, ...). Dit maakt dat, cfr. het standpunt van de Gecoro, de agenda van de Gecorovergadering meer en meer moet ingezet worden in functie van deze planningsprocessen waardoor er minder tijd over zal zijn om de private projecten te adviseren.
Bij de oprichting van een Kwaliteitskamer is een afstemming met het huishoudelijk reglement van de Gecoro aangewezen, zodat er geen overlappende werking ontstaat. De Gecoro kan zich focussen op de ruimtelijke planningsinstrumenten (RUP’s, masterplannen, structuurschetsen, ...) terwijl de Kwaliteitskamer zich focust op concrete stadsontwikkelingsprojecten en vergunningstrajecten.
Relatie projectdagboek complexe stadsontwikkelingsprojecten
De sector stadsontwikkeling maakt sinds 2020 gebruik van het projectdagboek stadsontwikkelingsprojecten voor de begeleiding van de complexere projecten.
Momenteel heeft de Gecoro een adviserende rol in verschillende fasen van het projectdagboek, nl.
Deze momenten zijn richtinggevend. Afhankelijk van de voortgang en complexiteit van een project wordt het project minder vaak en net meer voorgelegd aan de Gecoro.
Bij de werking met een Kwaliteitskamer kunnen dezelfde momenten worden gehanteerd. De advisering door de Gecoro wordt dan vervangen door advisering Kwaliteitskamer. Ook bij de werking met een Kwaliteitskamer kan er per project, afhankelijk van de complexiteit, bekeken worden hoe vaak een Kwaliteitskamer moet samenkomen.
Samenstelling Kwaliteitskamer
Voor de samenstelling van de Kwaliteitskamer worden onafhankelijke deskundigen gezocht met diverse expertise. Vanuit de administratie wordt voorgesteld om leden te zoeken met diverse expertises waaronder landschap en publieke ruimte, stedenbouw, architectuur en mobiliteit. De leden worden benoemd op basis van 'titels en verdiensten'. De administratie stelt voor om de Kwaliteitskamer als volgt samen te stellen:
Sinds 2007 is Edith Wouters artistiek coördinator van AR-TUR, platform voor architectuur en ruimte. Ze initieerde er onder meer de Kempenatlas, het Kempenlab en de Toolbox Dorpse Architectuur. In 2016 richtte ze de culturele architectuurpraktijk CAPasitee op. Eerder was ze twintig jaar zaakvoerder van een reguliere architectuurpraktijk. Ze is deskundige in diverse adviesraden en bij het Stadsatelier Oostende. Ze is regelmatig jurylid voor diverse architectuurwedstrijden en -prijzen in Vlaanderen, zoals de Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester en auteur in diverse publicaties, zoals Kempenatlas, Toolbox Dorpse Architectuur, Architectuur in de Golden Sixties. De Turnhoutse School. Ze publiceerde in nationale en internationale magazines, zoals A+ Architecture in Belgium, Ruimte, MAJA/Estonian Magazine en De Architect (NL).
Roel Stessens is ingenieur-architect en stedenbouwkundige, gespecialiseerd in mobiliteit, infrastructuurontwerp, procesmanagement en participatie.
Roel was oprichtend vennoot van BUUR, een stedenbouwkundig bureau uit Leuven. Om zich meer te kunnen toeleggen om het raakveld tussen mobiliteit, publieke ruimte, participatie en procesmanagement werd Roel in 2016 projectcoördinator bij de stad Leuven voor de implementatie van het nieuwe circulatieplan. Sinds 2018 is Roel Stessens medeoprichter van PLOT - Ruimtelijk Management, een adviesbureau in ruimtelijk management. Hij ondersteunt overheden en bedrijven op het vlak van procesmanagament voor de implementatie van ruimtelijke projecten en in stedenbouwkundige en mobiliteitsvraagstukken.
In Hechtel-Eksel en Hamont-Achel werkt hij het nieuwe mobiliteitsplan uit. In Leuven maakt hij samen met Robbrecht & Daem een masterplan uit voor een universiteitscampus en voor een aantal buurgemeenten van Leuven geeft hij vorm aan verkeersleefbaarheidsplannen vanuit een participatief traject. In Lommel is Roel projectcoördinator voor de implementatie van een nieuwe rondweg rond het centrum en projectleider voor de verder uitwerking van fietsboulevards naar het centrum. Recent heeft Roel samen met SWECO de unieke verantwoordingsnota’s uitgewerkt voor vier Hoppinpunten langs de Noord-Zuid Limburg.
Roel is eveneens gastdocent Ruimtelijke Ontwikkeling aan het departement mobiliteitswetenschappen (UHasselt) en wordt regelmatig gevraagd voor lezingen en workshops in binnen- en buitenland. Tenslotte is Roel lid van de jury “Kom op voor je wijk” van de stad Leuven. Verschillende participatieve projecten worden hier opgezet met vaak coproductie rond publieke ruimte en mobiliteit als insteek.
Francis De Wolf is ingenieur - architect en stedenbouwkundige en volgde de opleiding Executive MSc in Cities in Londen.
Francis is een van de stichtende partners van BRUT en is verantwoordelijk voor de coördinatie van de stedenbouwkundige projecten. Hij heeft ruime ervaring opgebouwd in het ontwerpen en coördineren van uiteenlopende stedenbouwkundige projecten met een grote variatie in schaal.
In 2018 rondde hij de opleiding Executive MSc in Cities af aan de London School of Economics and Political Science, wat hem een internationale en geïntegreerde kijk op hedendaagse stedelijke ontwikkeling opleverde. Als gevolg hiervan is hij door de Wereldbank ingehuurd als stedenbouwkundig adviseur voor verschillende projecten over de hele wereld.
Na het behalen van zijn masterdiploma Ingenieursarchitectuur aan de Katholieke Universiteit Leuven in 2001, verschoof zijn aandacht gestaag van de architecturale naar de stedenbouwkundige schaal. Hij behaalde zijn diploma van de Orde van Architecten in België en studeerde in 2006 af als Master in Stedenbouw. Om zijn ervaring als ontwerper aan te vullen, werkte hij 3 jaar als projectleider bij de dienst Planning van de Stad Antwerpen. Deze ervaring kwam tot uiting in zijn functie als docent aan de afdeling Stedenbouw van de Universiteit Antwerpen.
Francis woonde voorheen 7 jaar in Kopenhagen, waar hij samenwerkingen opzette met gerenommeerde Deense architecten, die tot verschillende ambitieuze projecten hebben geleid.
Claire behaalde haar bachelor landschapsarchitectuur met hoogste onderscheiding in Brussel (Vilvoorde) en deed daarna de masteropleiding landschapsarchitectuur aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam.
Met haar afstudeerproject: ‘De Noodzaak van Ruïnes’ werd ze in 2014 genomineerd voor de Archiprix en behaalde ze de eervolle vermelding (2de plaats). Professioneel was Claire 8 jaar werkzaam als landschapsarchitect/projectleider bij het gerenommeerde Nederlandse landschapsarchitectenbureau H+N+S landschapsarchitecten. Voor H+N+S werkte zij aan heel uiteenlopende projecten variërend van ontwerpend onderzoek, masterplannen tot uitvoeringsprojecten. Als hoofdontwerper won ze voor H+N+S onder meer Park Belle Vue, Citadelpark in Gent, Pendelparking Oostkamp, voormalige open oproepen van de Vlaams Bouwmeester. Hiernaast werkte ze mee aan Nationaal militaire Museum Soesterberg en binnentuinen nieuwbouw RIVM/VWS.
In 2013 startte ze met Jorryt Braaksma LAMA landscape architects op. Een landschapsarchitectenbureau gevestigd in Lier dat zowel nationaal als internationaal opereert. Sinds de oprichting won het bureau meerdere prijsvragen, de Prijs Publieke Ruimte 2016, Planningsprijs 2018 en werd LAMA geselecteerd als talentvol jong bureau in het programma Young Innovators van het College Van Rijksadviseurs in Nederland.
Claire is een gepassioneerde en kritisch ontwerpster met een groot gevoel voor kwaliteit en oog voor detail.
De gemeenteraad keurt de opdrachtomschrijving van de Kwaliteitskamer goed als volgt:
Opdrachtomschrijving Kwaliteitskamer
Artikel 1: Doelstelling
De Kwaliteitskamer heeft als doel de inhoudelijke advisering en begeleiding van complexe stadsontwikkelingsprojecten, masterplannen en beleidsvisies die betrekking hebben op onder andere stedenbouw, architectuur, publieke ruimte, landschap, infrastructuur en erfgoed. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het “projectdagboek complexe projecten” van de stad Herentals.
De Kwaliteitskamer Herentals begeleidt en beoordeelt betekenisvolle en complexe projecten in Herentals, Morkhoven en Noorderwijk. Betekenisvolle en complexe projecten:
Het advies wordt gegeven op vraag van het college van burgemeester en schepenen of van de omgevingsambtenaar. De Kwaliteitskamer formuleert aanbevelingen om de ruimtelijke en architecturale kwaliteit van het project te verhogen.
Artikel 2: Adviesbevoegdheid
De Kwaliteitskamer komt maandelijks samen, met eventuele uitzondering voor de zomermaanden juli en augustus. Bijkomende vergaderingen zijn mogelijk wanneer de uitoefening van haar opdracht dit vereist.
De agenda en voorbereidende documenten worden minstens 7 kalenderdagen voor de zitting digitaal bezorgd.
Het advies van de Kwaliteitskamer is richtinggevend voor het college van burgemeester en schepenen en voor de omgevingsambtenaar. Afwijken van het advies kan slechts mits motivering.
Artikel 3: De samenstelling
Om een goede werking van de Kwaliteitskamer te kunnen garanderen, wordt de Kwaliteitskamer samengesteld uit maximum vier externe deskundigen met diverse expertise op vlak van architectuur, ruimtelijke ordening, landschap, erfgoed en mobiliteit.
De gemeenteraad benoemt de leden op basis van 'titels en verdiensten'. De kandidaat-deskundige motiveert deze deskundigheid en geeft aan welke meerwaarde men aan de kwaliteitskamer kan geven.
Een deskundig lid van de Kwaliteitskamer blijft lid tot zolang deze wordt vervangen.
De omgevingsambtenaar en de schepen ruimtelijke ordening nemen toelichtend deel aan de zitting. Het secretariaat van de Kwaliteitskamer wordt waargenomen door een medewerker van de dienst omgeving.
Artikel 4: Vergoeding
Voor de externe deskundigen wordt een vergoeding voorzien van 375 euro exclusief btw per persoon, per zitting van een halve dag, inclusief verplaatsingsonkosten.
Artikel 5: Relatie gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) Herentals
Daar waar de Gecoro haar adviezen geeft op ruimtelijk-planologische dossiers, staat de Kwaliteitskamer in voor de kwaliteitsbewaking op niveau van het project.
Het is in principe niet de bedoeling dat beide organen een overlappende werking hebben.
De Kwaliteitskamer kan advies geven over dossiers, op verzoek van de Gecoro.
De Gecoro kan advies geven over dossiers, op verzoek van de Kwaliteitskamer.
Artikel 6: Deontologie
De Kwaliteitskamer voert haar opdrachten uit in alle onafhankelijkheid en onpartijdigheid en weert daarbij elke belangenvermenging, (schijn van) partijdigheid of vooringenomenheid.
Wanneer iemand een belang heeft bij een te behandelen punt, is deze niet aanwezig bij de bespreking.
De leden van de Kwaliteitskamer aanvaarden geen enkele beïnvloeding of poging tot beïnvloeding in dossiers. Ze onthouden er zich van om bij mandatarissen of andere derden de indruk te wekken dat het advies van de Kwaliteitskamer te danken is aan hun individuele houding of inbreng.
De leden van de Kwaliteitskamer zijn gebonden door een discretieplicht. Zij delen de inhoud van de vergaderingen, het verloop van besprekingen en andere niet-publieke werkzaamheden niet mee, noch aan de betrokkenen bij de behandelde dossiers, noch aan de media of andere derden.
De gemeenteraad stelt mevrouw Edith Wouters, de heer Roel Stessens, de heer Francis De Wolf en mevrouw Claire Laeremans aan als externe deskundigen in de Kwaliteitskamer.
De gemeenteraad keurde op 7 oktober 2014 het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) goed.
Het huishoudelijk reglement werd geactualiseerd. Het bevat onder andere bepalingen over de opmaak van het verslag en publicatie ervan op de website, en over de relatie met de Kwaliteitskamer.
De gemeenteraad keurt het nieuwe huishoudelijk reglement van de Gecoro goed.
De gemeenteraad keurde op 7 oktober 2014 het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) goed.
Het huishoudelijk reglement werd geactualiseerd. Het bevat onder andere bepalingen over de opmaak van het verslag en publicatie ervan op de website, en over de relatie met de Kwaliteitskamer.
Het huishoudelijk reglement dat in zitting van 31 mei 2022 met eenparigheid van stemmen werd aangenomen door de Gecoro, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt het huishoudelijk reglement in werking.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 augustus 2022 het huishoudelijk reglement van de Gecoro principieel goed.
De gemeenteraad heft het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening, dat werd goedgekeurd in de zitting van 7 oktober 2014, op met ingang van het nieuwe huishoudelijke reglement.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening goed als volgt:
Artikel 1: Doelstelling
De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, hierna de Gecoro genoemd, beoogt het behoud, de verbetering en de uitwerking van een goede ruimtelijke ordening binnen de gemeente. Ze adviseert onder meer vanuit een gefundeerd ruimtelijk onderzoek en formuleert hierover adviezen op vraag van de omgevingsambtenaar, het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of op eigen initiatief.
Artikel 2: Adviesbevoegdheid
De Gecoro vervult de opdrachten die ze heeft volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
Naast deze opdrachten, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van de omgevingsambtenaar, het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
Artikel 3: De voorzitter
De voorzitter opent, leidt en sluit de vergaderingen. Hij legt de stukken voor waarover advies wordt gevraagd, zorgt dat het advies wordt geformuleerd en doet erover beraadslaging en eventueel stemming.
Wanneer de voorzitter verhinderd is, wordt het voorzitterschap waargenomen door de door de gemeenteraad aangestelde plaatsvervangende voorzitter.
Artikel 4: De secretaris
Het secretariaat bezorgt de agenda, verslagen en de nodige informatie per e-mail aan de leden, neemt de stemmingen op, maakt het verslag en zorgt voor de uitbetaling van de vergoedingen.
De secretaris kan tijdens de vergaderingen toelichtingen geven bij de agendapunten, deelnemen aan de vraagstelling en de beraadslaging. Hij kan niet deelnemen aan de stemming. Hij is daarbij wel aanwezig, neemt de stemming op en geeft ze weer in het verslag. De secretaris kan zich laten bijstaan door een personeelslid van de stedelijke administratie.
Wanneer de secretaris verhinderd is, wordt het secretariaat waargenomen door de door de gemeenteraad aangestelde plaatsvervangende secretaris.
Het secretariaat maakt halfjaarlijks een overzicht op van relevante lopende plannen en projecten en legt dit ter kennisgeving voor aan de Gecoro.
Artikel 5: Leden
De Gecoro bestaat uit effectieve en plaatsvervangende leden. De plaatsvervangers kunnen de volledige vergadering bijwonen ook wanneer het lid dat zij vervangen aanwezig is. De leden die de vergadering bijwonen, nemen vooraf de stukken door die hen worden overgemaakt.
Indien een effectief lid niet aanwezig kan zijn, laat hij of zij zich door zijn of haar plaatsvervanger vervangen. Het lid meldt dit uiterlijk drie kalenderdagen voor de vergadering aan de secretaris en aan het plaatsvervangend lid.
Als een effectief lid niet aanwezig is bij het begin van de vergadering op het vastgestelde aanvangsuur en de secretaris of de plaatsvervanger hier niet van op de hoogte zijn gebracht, wordt hij of zij vervangen door zijn of haar plaatsvervanger die wel aanwezig is op de vergadering. De plaatsvervanger neemt verder aan de vergadering deel tot het einde, in de hoedanigheid van effectief lid.
Artikel 6: Vertegenwoordiging politieke fracties
De Gecoro nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie in de gemeenteraad. Deze personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan de vraagstelling, maar mogen de beraadslaging over het advies en de stemming erover niet bijwonen.
Artikel 7: Aanwezigheid externe genodigden en deskundigen
De Gecoro kan voor de behandeling van een onderwerp al de nodige instanties, personen of betrokkenen uitnodigen voor een toelichting en een eventuele bespreking van het onderwerp. Die personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan de vraagstelling, maar mogen de beraadslaging over het advies en de stemming erover niet bijwonen.
Artikel 8: Openbaar houden
De vergaderingen van de Gecoro zijn in principe niet openbaar.
De Gecoro kan, onverminderd de wettelijke regels inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beslissen dat een vergadering toch geheel of gedeeltelijk openbaar wordt gehouden. In dat geval mogen evenwel de niet-leden, andere dan de personen die zijn uitgenodigd voor een toelichting en de vertegenwoordigers van de politieke fracties, niet deelnemen aan de vraagstelling, noch aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.
Artikel 9: Agenda
De voorzitter stelt de agenda vast in samenspraak met het secretariaat.
Het secretariaat maakt halfjaarlijks een planning op voor de agendapunten van de volgende vergaderingen.
Indien een lid, nadat hij een oproeping ontvangen heeft, toch nog bij hoogdringendheid een punt wil bespreken in de aangekondigde vergadering, dan moet hij dit gemotiveerd melden aan de voorzitter. Bij de aanvang van de vergadering dient één derde van de aanwezige leden akkoord te gaan met de opname van het agendapunt bij hoogdringendheid.
Artikel 10: Oproeping
De Gecoro vergadert na bijeenroeping door de voorzitter of, als de voorzitter verhinderd is, de plaatsvervangende voorzitter. Ze vergadert minstens tweemaal per jaar.
De voorzitter moet de Gecoro samenroepen binnen vijftien werkdagen die volgen op een verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Hij moet dit ook doen bij een verzoek dat uitgaat van minstens één derde van de leden van de Gecoro.
Het secretariaat stuurt de uitnodiging met de agenda en relevante voorbereidende stukken per e-mail aan de leden van de Gecoro, de politieke fracties en de andere externe genodigden ten laatste 7 kalenderdagen voor de vergadering.
Artikel 11: Vergadering
Vergaderingen kunnen zowel fysiek als digitaal worden georganiseerd en vinden in principe plaats op een dinsdag van 20 uur tot ongeveer 22 uur. De vergaderingen worden op de volgende wijze gestructureerd:
De volgorde van de agendapunten kan door de voorzitter worden gewijzigd.
Artikel 12: De notulen
Het verslag bevat een beknopte samenvatting van wat er in de vergadering wordt gezegd. Het geeft een overzicht van de vergadering, de essentie van de toelichting, het eigenlijke advies met een inhoudelijke motivering en de eventuele uitslag van de stemming met een eventueel gemotiveerd minderheidsstandpunt.
In het verslag worden geen namen vernoemd tenzij door een lid anders wordt gewenst. De verslagen worden binnen de 14 kalenderdagen per e-mail bezorgd aan alle aanwezige leden. Eventuele reacties, zonder opnieuw de inhoudelijke discussie te openen, kunnen door de leden die aanwezig waren op de vergadering per kerende e-mail worden ingediend.
De verslagen worden door het secretariaat bewaard en op de website van de stad Herentals gepubliceerd.
Artikel 13: Stemming
De Gecoro kan slechts geldig beslissen wanneer ten minste de helft van haar leden aanwezig is. Is die voorwaarde niet vervuld, dan kan de Gecoro op haar eerstvolgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, geldig beslissen over de onderwerpen die waren geagendeerd voor de vergadering waarop onvoldoende leden aanwezig waren, op voorwaarde dat de nieuwe vergadering niet binnen vierentwintig uur na de eerste plaats heeft. Voor nieuwe agendapunten is opnieuw de aanwezigheid van de meerderheid van de leden vereist.
De beslissing gebeurt bij meerderheid van de leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
Artikel 14: Interne werkgroepen
De Gecoro kan beslissen tot het inrichten van één of meerdere werkgroepen ter voorbereiding van de besprekingen van complexe dossiers. De samenstelling van de interne werkgroep wordt door de Gecoro bepaald.
De oproeping en bespreking in de werkgroepen gebeuren zoals in de Gecoro zelf. De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van de Gecoro of door een werkgroep-voorzitter die hiervoor wordt aangeduid, evenals door de secretaris of een werkgroep-secretaris die hiertoe is aangesteld.
De verslagen van de werkgroepen worden aan alle leden bezorgd en in de eerstvolgende vergadering van de Gecoro ter kennisgeving voorgelegd.
Artikel 15: Relatie Kwaliteitskamer Herentals
Daar waar de Gecoro advies geeft over ruimtelijk-planologische dossiers, staat de Kwaliteitskamer in voor de kwaliteitsbewaking op niveau van het project. Het is in principe niet de bedoeling dat beide organen een overlappende werking hebben.
De Gecoro kan advies geven over dossiers, op verzoek van de Kwaliteitskamer. De Kwaliteitskamer kan advies geven over dossiers, op verzoek van de Gecoro.
Artikel 16: Ontslag
Elk lid van de Gecoro dat zonder verantwoording driemaal achtereenvolgens afwezig is, is ambtshalve ontslagnemend. De voorzitter brengt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte.
Deze bepaling is enkel van toepassing op de leden van de Gecoro, en niet op de externe deskundigen en de vertegenwoordigers van de politieke fracties uit de gemeenteraad.
Artikel 17: Deontologie en belangenvermenging
Het lid dat een persoonlijk belang heeft bij een besproken onderwerp, mag noch de bespreking ervan, noch de beraadslaging over het advies van de Gecoro en de stemming erover bijwonen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 3 juli 2009 tot de vaststelling van een deontologische code voor de leden van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening is van toepassing. De leden van de Gecoro hebben kennis genomen van dit besluit en verbinden zich ertoe er naar te handelen.
Artikel 18: Inwerkingtreding
Het huishoudelijk reglement van de Gecoro, en de latere wijzigingen ervan, wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen in de Gecoro en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt het huishoudelijk reglement in werking.
De gemeenteraad keurt de wijziging van de samenstelling van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) goed
De voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) werden door de gemeenteraad benoemd op 1 oktober 2019.
Op 5 mei 2020 en 23 juni 2020 keurde de gemeenteraad een wijziging van de samenstelling goed.
Mevrouw Ans Leysen werd benoemd als effectief lid in de Gecoro als vertegenwoordiging voor Unizo Neteland, vereniging voor handelaars, zelfstandigen. Unizo Neteland stelt de heer Tariq Pels voor als effectief lid in de Gecoro, ter vervanging van mevrouw Ans Leysen.
Mevrouw Mieke Goris werd benoemd als effectief lid in de Gecoro als deskundige. De heer Jan Baelus werd benoemd als haar plaatsvervanger. Mevrouw Mieke Goris vraagt om te zetelen als plaatsvervangend lid. De heer Jan Baelus is akkoord om te zetelen als effectief lid.
Voor de verdere organisatie van de Gecoro en gelet op artikel 4 van het huishoudelijk reglement, stelt het college van burgemeester en schepenen de heer Marc Van Grieken voor als vaste secretaris en de heer Stein Geuens als plaatsvervangend secretaris.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 augustus 2022 de wijziging van de samenstelling principieel goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Ans Leysen als effectief lid in de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening voor Unizo Neteland.
De gemeenteraad beslist om de heer Tariq Pels te benoemen als effectief lid in de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening, als vertegenwoordiging voor Unizo Neteland.
De gemeenteraad beslist om de heer Jan Baelus, deskundige, te benoemen als effectief lid en mevrouw Mieke Goris, deskundige, te benoemen als zijn plaatsvervanger in de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening.
De gemeenteraad stelt de heer Marc Van Grieken aan als vaste secretaris en de heer Stein Geuens als plaatsvervangend secretaris van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening.
Op 26 april 2022 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van H estate nv voor handelingen op een terrein met als adres Wolstraat 23 en met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 en 39D3.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de voorwaarden en lasten vast.
Omschrijving van de aanvraag
Op 26 april 2022 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van H estate nv voor handelingen op een terrein met als adres Wolstraat 23 en met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 en 39D3.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen
Het betreft een aanvraag voor het verbreden van het voetpad in de Wolstraat na de sloop van enkele garageboxen, het verleggen van de private toegangsweg en openbare voet- en fietsweg naar familiehulp en het kinderdagverblijf.
Voorgeschiedenis
De aanvraag werd ingediend op 26 april 2022.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 29 juni 2022 tot en met 28 juli 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 17 augustus 2022 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 22 augustus 2022 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 22 augustus 2022 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag. Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten.
De voorliggende aanvraag betreft weg- en infrastructuurwerken in functie van de verkeersveiligheid. Zo wordt de bestaande rooilijn langs de Wolstraat plaatselijk verbreed om een breder voetpad te creëren. Door de afbraak van de garageboxen wordt de bestaande rooilijn verbreed conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). De rooilijn van de Wolstraat wordt verbreed in het verlengde van de aanpalende te behouden garages waardoor de stoep op deze locatie eveneens verbreedt tot 2,25 m.
Het tracé van de gevestigde publieke erfdienstbaarheid in functie van een nieuw wandel- en fietspad naast de private toegangsweg naar het zorgkantoor en kinderdagverblijf wordt deels verlegd conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Deze publieke erfdienstbaarheid voor het wandel- en fietspad is 2,50 m breed.
Na realisatie zal een deel van de private eigendom aangeduid in het geel overgedragen worden aan de stad overeenkomstig het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Deze grond moet kosteloos worden afgestaan aan de stad overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de eenzijdige belofte van gratis grondafstand van 24 mei 2022 die bij de voorliggende aanvraag zit toegevoegd.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Onderwerp
De aanvraag omvat de wijziging (verbreding) van een bestaande gemeenteweg (Wolstraat) alsook het gedeeltelijk verleggen van een publieke erfdienstbaarheid.
De voorliggende aanvraag betreft weg- en infrastructuurwerken in functie van de verkeersveiligheid. Zo wordt de bestaande rooilijn langs de Wolstraat plaatselijk verbreed om een breder voetpad te creëren. Door de afbraak van de garageboxen wordt de bestaande rooilijn verbreed conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). De rooilijn van de Wolstraat wordt verbreed in het verlengde van de aanpalende te behouden garages waardoor de stoep op deze locatie eveneens verbreedt tot 2,25 m. Deze stoep wordt, na sloop van dit deel van de garages, opnieuw aangelegd in dezelfde materialen en opbouw als de naastgelegen stoep:
Het tracé van de gevestigde publieke erfdienstbaarheid in functie van een nieuw wandel- en fietspad naast de private toegangsweg naar het zorgkantoor en kinderdagverblijf wordt deels verlegd conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Deze publieke erfdienstbaarheid voor het wandel- en fietspad is 2,50 m breed en kent de volgende materialisatie en opbouw:
Een raming van de kosten van zowel de nieuwe stoep als de nieuwe publieke erfdienstbaarheid zitten ook toegevoegd in het dossier.
Rooilijnplan
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’).
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 juni 2022 tot en met 28 juli 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Adviezen
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel op 22 augustus 2022 om een voorwaardelijk gunstig advies te verlenen. De gemeenteraad neemt kennis van dit besluit en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Bij deze beoordeling wordt de aangevraagde rooilijnwijziging getoetst aan artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen. De nieuw ontworpen rooilijn werd bepaald in samenspraak met de aanvrager en heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van het netwerk van gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren. Door aanvaarding van de nieuwe rooilijn komen we tegemoet aan de doelstellingen met betrekking tot de uitbouw van de nutsvoorzieningen en het openbaar domein op lokaal niveau.
Alle voorziene werken moeten worden uitgevoerd volgens standaard bestek 250. Waterdoorlatende betonklinker moeten de volgende afmetingen bedragen 22 cm L x 11 cm B x 10 cm. Betonklinkers met een dikte van 8 cm zijn niet toegestaan. De zone dat momenteel voorzien is met grasdallen moet voorzien worden in gestabiliseerd gras. Eventueel bijkomende kosten die voortvloeien uit het aanwerken van de weginfrastructuur zijn bijkomend volledig ten laste van de bouwheer.
De eventuele aanpassing van de netten van de verschillende nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer. De bouwheer moet hier vóór aanvang van de werken de nodige, schriftelijke afspraken maken met de verschillende nutsmaatschappijen en deze voor goedkeuring voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen. Alle kosten die voortvloeien voor het verleggen van de nutsleidingen zijn ten laste van de bouwheer.
De bouwheer moet de goede toestand van het nieuw aangelegde, toekomstig openbaar domein vrijwaren. Alleen bij deze goede toestand kan het toekomstig openbaar domein overgedragen worden aan de stad. Noodzakelijke, voorafgaande herstellingen van het toekomstig openbaar domein moeten voorafgaandelijk aan de overdracht volledig zijn uitgevoerd. Deze kosten zijn volledig ten laste van de bouwheer en gebeuren onder het toezicht van de technische dienst van de stad. De toezichtskost bedraagt 1,5 % van de totale kostprijs van het over te dragen deel en er wordt een bankwaarborg opgelegd van de 110% van de totale kostprijs. 90 % van bankwaarborg zal worden vrijgegeven bij voorlopige oplevering en de resterende 20 % bij definitieve oplevering.
Overeenkomstig het in het geel gemarkeerde deel op het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’) moet na realisatie een deel van de private eigendom overgedragen worden aan de stad voor inlijving in het openbaar domein. Deze grond moet kosteloos worden afgestaan aan de stad overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de eenzijdige belofte van gratis grondafstand van 24 mei 2022 die bij de voorliggende aanvraag zit toegevoegd. De kosten, aan deze overdracht verbonden, zijn eveneens ten laste van de bouwheer. Deze overdracht dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de aangelegde infrastructuurwerken.
Goedkeuring rooilijn, oplegging lasten en voorwaarden
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning kan een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing op opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31.
De gemeenteraad stelt de rooilijn zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’) definitief vast. Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals, afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op aan de vergunninghouder:
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2022050681 van H Estate N.V. voor handelingen op een terrein met als adres Wolstraat 23 en met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 en 39D3.
De gemeenteraad stelt de voorgestelde verlegging van de publieke erfdienstbaarheid zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’) definitief vast.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals, afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op aan de aanvrager:
Op 7 mei 2019 keurde de gemeenteraad de zaak van de wegen goed met een gratis grondafstand als voorwaarde.
Op 27 mei 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning OMV_2018063184 te verlenen voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwing, gelegen Streepstraat 1 en Streepstraat 3 in 2200 Herentals en werd gratis grondafstand opgelegd als last.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte van de gratis grondafstand, opgemaakt door notaris Bieke Heyns, goed.
Op 7 mei 2019 nam de gemeenteraad kennis van de omgevingsaanvraag nummer OMV_2018063184, van mevrouw Marjan De Groot, voor handelingen op een terrein met adres Streepstraat 1 en Streepstraat 3 in Herentals met kadastrale omschrijving afdeling 13026, sectie A, perceel 293D4 en 293L3. De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwing.
Op 7 mei 2019 keurde de gemeenteraad de zaak der wegen goed rekening houdend met volgende voorwaarden/lasten:
Op 16 augustus 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de ontwerpakte voor gratis grondafstand, opgemaakt door notaris Bieke Heyns, principieel goed.
Plan
Erkend landmeter-expert De Groot & Celen maakte op 18 juni 2019 een splitsingsplan op, waarop de over te dragen grond, kadastraal gekend als afdeling 13026, sectie A, perceel 293W2 staat aangeduid als lot 4 binnen de vaste rooilijn.
Pre-kadastratie
Lot 4 deel van het perceel afdeling 13026, sectie A, perceel 293L3 is na prekadastratie gekend als afdeling 13026, sectie A, perceel 293W2.
Modaliteiten
De grondverwerving gebeurt gratis en voor algemeen nut.
Alle leveringskosten, lasten, rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de eigenaar.
Akte
Notaris Bieke Heyns maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad te regelen. Deze akte ligt nu voor ter goedkeuring.
Goedkeuring college van burgemeester en schepenen
Op 16 augustus 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de ontwerpakte voor gratis grondafstand, opgemaakt door notaris Bieke Heyns, principieel goed.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Bieke Heyns, voor gratis grondverwerving voor algemeen nut op het perceel 293L3, na prekadastratie gekend als 293W2 zoals aangeduid als lot 4 op het opmetingsplan van 24 oktober 2018, opgemaakt door landmeter-expert De Groot & Celen GCV, goed.
De algemeen directeur Dirk Soentjens en de voorzitter Rutger Moons of hun respectievelijke plaatsvervangers worden gemachtigd de akte te ondertekenen namens de stad.
Naar aanleiding van wegenis- en rioleringswerken in De Beukelaer-Pareinlaan en Montezumalaan werd er op 6 augustus 2021 een eenzijdige belofte gratis grondafstand binnen 5 jaar ondertekend door de bestuurders van Mondelez Belgium Biscuits Production en Mondelez Belgium Chocolate Production.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Schaeken en Vanhecxthoven, voor de gratis grondverwerving goed.
Op 6 augustus 2021 werd een "eenzijdige belofte gratis grondafstand binnen 5 jaar" ondertekend door de bestuurders van Mondelez Belgium Biscuits Production en Mondelez Belgium Chocolate Production naar aanleiding van 'Wegenis- en rioleringswerken De Beukelaer-Pareinlaan en Montezumalaan'.
Plan
Op 30 november 2021 werd een rooilijn- en innemingsplan opgesteld door Jonas Vaes, vertegenwoordigd voor Arcadis.
Modaliteiten
De grondverwerving is gratis en voor algemeen nut.
Alle leveringskosten, lasten, rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de stad Herentals.
Prekadastratie
Inname 1 van het perceel E153S is na prekadastratie gekend als E153T
Inname 2 van het perceel E153R is na prekadastratie gekend als E153V
Bodem
Op 17 juni 2022 leverde OVAM een gunstig bodemattest af voor het kadastrale perceel 153R en 153S.
Akte
Notaris Schaeken en Vanhecxthoven maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad te regelen. Deze akte ligt nu voor ter definitieve aanvaarding.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Schaeken en Vanhecxthoven, voor de gratis grondverwerving voor algemeen nut van een grond gelegen in:
zoals aangeduid op het rooilijn- en innemingsplan van Arcadis van 30 november 2021 definitief goed.
Algemeen directeur Dirk Soentjens en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers, worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad.
Elke organisator kinderopvang wordt sinds 1 januari 2022 verplicht om aan het lokaal bestuur een opportuniteitsadvies te vragen bij de opstart of verhuis van een groepsopvang, of bij een uitbreiding met meer dan 8 plaatsen.
Het lokaal bestuur kan slechts advies geven op basis van een aantal objectieve criteria die voor Herentals van belang zijn. Samen met het Lokaal Overleg Kinderopvang werden deze criteria vastgelegd.
De gemeenteraad keurt de criteria en procedure voor de opmaak van een opportuniteitsadvies door het lokaal bestuur goed.
De Vlaamse regering wijzigde op 29 januari 2021 definitief een aantal besluiten met betrekking op kinderopvang en buitenschoolse opvang via het besluit van de Vlaamse regering (BVR) tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over de voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang, waarbij onder andere ook de voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt, een opportuniteitsadvies moet hebben.
Bij een uitbreidingsronde in de kinderopvang kan het Agentschap Opgroeien aan elk lokaal bestuur vragen om een advies te formuleren over de aanvragen binnen de gemeente.
De adviesopdracht van het lokaal bestuur is vastgelegd in het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 over het lokaal beleid kinderopvang.
Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor de opstart van een groepsopvang, de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente en een uitbreiding met meer dan 8 plaatsen. Een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies kan bijdragen aan de toegankelijkheid, de kwaliteit en de duurzaamheid van het kinderopvangaanbod binnen de gemeente. Een voldoende aanbod kinderopvang op het grondgebied van de gemeente zorgt er immers voor dat jonge ouders arbeid en gezin kunnen combineren, helpt de activerings- en integratiedoelstellingen mee te realiseren en draagt bij tot de ontwikkeling van jonge kinderen. Het is daarbij belangrijk dat het opvangaanbod toegankelijk is voor de gezinnen in de gemeente en op een goede manier is verspreid over de gemeente.
Het doel van het opportuniteitsadvies is om in gesprek te gaan over de noden binnen de gemeente, er inzicht in te geven en bezorgdheden te bespreken. Daarnaast legt dit gesprek de basis voor samenwerking die we vanuit het lokaal overleg kinderopvang nastreven. Uiteraard blijft het een vrijblijvend advies: het is aan de organisator om de afweging te maken in welke mate het zinvol is om met de opvang die hij voor ogen heeft van start te gaan en te bekijken in welke mate hij kan/wil inspelen op de noden die er zijn in de gemeente.
Deze nieuwe adviesopdracht kadert binnen de meerjarenplanning 2020-2025 van de stad Herentals, meer specifiek: doelstelling BD000014 - We bouwen aan een kwalitatieve kinderopvang waar er voldoende ruimte is om kinderen in een goede omgeving te begeleiden en te stimuleren in hun ontwikkeling. Actieplan AP000043: voldoende opvangplaatsen en aanbodkeuze voor alle kinderen tussen 0 en 12 jaar voorzien, zowel op schooldagen na de bel als tijdens schoolvakanties.
Op het Lokaal Overleg Kinderopvang van 5 mei 2022 werden een aantal criteria vastgelegd die op basis van de omgevingsanalyse, voor Herentals prioritair zijn:
1. Het opvanginitiatief is vlot bereikbaar en er is een goede spreiding van het aanbod.
Uit de omgevingsanalyse bleek dat de verhouding tussen het aantal inwoners en het aantal kinderen tussen 0 en 2 jaar in Herentals centrum en de deelgemeenten nagenoeg hetzelfde is: voor Herentals centrum zijn er 2,65 % jonger dan 2 jaar, voor Noorderwijk is dat 2,17 % en voor Morkhoven 3 %. Op basis van deze cijfers maakt het niet zoveel uit in welk deel van de gemeente een opvanginitiatief gelegen is. Belangrijk is dat ze gemakkelijk te bereiken zijn en centraal gelegen zijn. De spreiding van kinderopvanglocaties naargelang de aanwezigheid van jonge gezinnen of toekomstige potentiële woningprojecten is een troef. Zo wordt de de bereikbaarheid en de nabijheid op maat gefaciliteerd.
Flexibele en dringende kinderopvang kan meer inspelen op het werk en privéleven van de ouders. Het gaat dan onder meer over ouders die onregelmatige uren kloppen, alleenstaande ouders die plots een opleiding kunnen volgen of zelfstandigen met wisselende werkschema's.
Volgende indicatoren zijn hierbij van belang :
2. Het opvanginitiatief is toegankelijk, betaalbaar en heeft een sterke visie op haar sociale functie.
We streven naar zoveel mogelijk opvangplaatsen aan inkomenstarief en met een sterke visie op de sociale functie, om de toegankelijkheid voor alle gezinnen te garanderen en daarnaast ook de leefbaarheid van de opvang te garanderen (door het hoge percentage opvangplaatsen aan inkomenstarief is immers de leefbaarheid van opvanglocaties zonder inkomenstarief minder verzekerd, door een hoog verloop van kinderen).
De toegankelijkheid van de opvang is ook voor kwetsbare gezinnen van enorm belang. De combinatie tussen werk en gezin is voor deze doelgroep dikwijls nog moeilijker. Concreet gaat het om alleenstaande ouders, ouders met recente migratieachtergrond, ouders die in armoede leven of kampen met gezondheidsproblemen.
Volgende indicatoren zijn hierbij van belang:
3. Samenwerking en betrokkenheid op het lokaal niveau: lid lokaal overleg kinderopvang - samenwerking loket kinderopvang - samenwerking Huis van het Kind Middenkempen
Samenwerking met andere opvangpartners, het lokaal bestuur en het bredere Huis van het Kind-netwerk is essentieel om de diverse functies die kinderopvang vervult in Herentals, te realiseren, en een afgestemd kinderopvangaanbod binnen de gemeente tot stand te brengen.
Volgende indicatoren worden weerhouden om dit criterium te bepalen:
Naast het opstellen van criteria, moet er ook een beoordelingsprocedure worden opgemaakt. Voor Herentals zouden we volgende stappen willen doorlopen:
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 18 juli 2022 dit dossier principieel goed.
De gemeenteraad keurt de criteria en procedure voor de opmaak van een opportuniteitsadvies door het lokaal bestuur goed als volgt :
1. Criteria :
1.1 het opvanginitiatief is vlot bereikbaar en er is een goede spreiding van het aanbod:
1.2 het opvanginitiatief is toegankelijk, betaalbaar en heeft een sterke visie op haar sociale functie:
1.3 samenwerking en betrokkenheid op lokaal niveau:
2. Beoordelingsprocedure :
Artikel 1:
De aanvraag tot opportuniteitsadvies wordt tijdig, namelijk minimaal 30 dagen voor de indiendatum bij agentschap Opgroeien, ingevuld via www.herentals.be/kinderopvang.
Artikel 2:
De aanvrager krijgt een ontvangstmelding vanuit de stad Herentals en indien nodig, de vraag om bijkomende informatie aan te leveren. Aan deze ontvangstmelding worden mogelijkheden tot hoorrecht gevoegd, moest de organisator opmerkingen willen formuleren bij het voorstel of advies.
Artikel 3:
Het lokaal bestuur zal aan de hand van drie kwalitatieve criteria een advies formuleren. Dit advies wordt voorbereid door de coördinator kinderopvang, de schepen van kinderopvang en de voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Het advies wordt neergeschreven in het aanvraagdocument.
Artikel 4:
Het advies gaat ter kennisname naar het college van burgemeester en schepenen en naar het Lokaal Overleg Kinderopvang (via mail indien er geen fysiek overleg is in de periode van 30 kalenderdagen).
Artikel 5:
De organisator zal binnen 30 kalenderdagen elektronisch het advies ontvangen via mail.
De organisator heeft dan 30 kalenderdagen de tijd om al dan niet een opmerking te formuleren bij het advies of gebruik te maken van het hoorrecht. Dit wordt via mail aangegeven via info@herentals.be zodat er een gesprek kan ingepland worden. Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de personen die het advies geformuleerd hebben, namelijk de coördinator kinderopvang, de bevoegde schepen en de voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd worden alvorens mee te sturen met de vergunningsaanvraag.
Tegen 1 januari 2023 moeten de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociaal verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Op 4 februari 2022 keurde de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen goed. De gemeenten Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo vormen het werkingsgebied Kempen-Zuid.
Om een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied te vormen moet een heel traject doorlopen worden en moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden tot erkenning als woonmaatschappij (ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing, …) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij). Indien dit traject niet haalbaar is tegen 1 januari 2023, kan een verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij bekomen worden en dit tot 30 juni 2023. Daartoe moet een aanvraag ingediend worden bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen en dit ten laatste op 30 september 2022.
Tegen 1 januari 2023 moeten de sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) en de sociale verhuurkantoren (SVK) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. De Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Op 4 februari 2022 keurde de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen goed. De gemeenten Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo vormen het werkingsgebied Kempen-Zuid.
Om een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied te vormen moet een heel traject doorlopen worden en moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden tot erkenning als woonmaatschappij (ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing, …) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij.
Indien dit traject niet haalbaar is tegen 1 januari 2023, kan een verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij bekomen worden en dit tot 30 juni 2023. Daartoe moet een aanvraag ingediend worden bij het Agentschap Wonen Vlaanderen en dit ten laatste op 30 september 2022. Daarbij moeten de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappijen aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zullen kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (artikel 223, §2, 2de lid van het BVR van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Op het lokaal woonoverleg werd reeds meermaals aangehaald door de betrokken SHM’s en SVK’s dat de timing om tegen 1 januari 2023 een woonmaatschappij te vormen quasi onhaalbaar zal zijn, ongeacht het intensieve traject dat momenteel wordt doorlopen.
Het traject tot verlenging van hun erkenning werd besproken op de Conferentie van Kempense burgemeesters van 14 mei 2022.
In de mail van 20 juli 2022 vanuit het IOK (namens de Conferentie van Kempense Burgemeesters) werd het aanvraagformulier met stappenplan toegevoegd dat de te doorlopen stappen weergeeft om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden evenals de vraag om vanuit het lokaal bestuur een advies over te maken dat kan toegevoegd worden aan verlengingsaanvraag.
Het voorliggend aanvraagformulier met stappenplan om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden, werd besproken tijdens het college van burgemeester en schepenen van 1 augustus 2022.
De aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen heeft geen financiële impact.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen Geelse Huisvesting, De Woonbrug, Zonnige Kempen, Kleine Landeigendom Zuiderkempen tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Deze beslissing wordt uiterlijk 28 september 2022 aan IOK bezorgd, waarna de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen uiterlijk 30 september 2022 hun aanvraag tot verlenging van hun erkenning zullen indienen, inclusief voorliggend advies.
De gemeenteraad neemt kennis van het dossier camerabewaking door het stadsbestuur met behulp van tijdelijke vaste camera's op niet-besloten plaatsen op het ganse grondgebied en geeft een gunstig advies voor het plaatsen en in gebruik nemen van de vermelde camera's.
De politie stelde in 2013 een zonaal behoefteplan voor ANPR-camera's (nummerplaatherkenning) op. Hierbij bekeek men welke punten en trajecten interessant waren. Men vertrok vanuit twee doelstellingen: enerzijds de aanpak van verkeersonveiligheid (voornamelijk verkeersongevallen) en anderzijds de strijd tegen criminaliteit (voornamelijk rondtrekkende dadergroepen). In de loop van 2019 werkte de politie aan een vernieuwde behoeftebepaling voor het uitbreiden van het ANPR-cameranetwerk op het grondgebied van de 5 Netelandgemeenten. In die vernieuwde behoefteplanning zijn ook bewakingscamera's opgenomen. De politiezone gebruikte daarnaast ook nog tijdelijke vaste camera's om problemen van (kleine) criminaliteit, overlast, zwerfvuil, sluikstorten en vandalisme aan te pakken. Die overlastcamera's zijn echter recent uit dienst gehaald wegens teveel technische mankementen en dergelijke. Daardoor gaan de lokale besturen nu zelf overlastcamera's (tijdelijke vaste camera's) aanschaffen. Verder overleg zal uitwijzen of dit via een gezamenlijke aankoop met de besturen van Neteland (behalve Herenthout) zal gebeuren.
De wetgeving op de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) laat toe dat ook personeelsleden die daarvoor een opleiding volgden, een bestuurlijk verslag mogen opstellen bij overlast, zwerfvuil, sluikstorten en vandalisme. Om vaststellingen in dat verband te doen, mag gebruik gemaakt worden van camerabeelden. Het stadsbestuur voorzag in de meerjarenplanning budgetten voor opleiding van personeelsleden en voor aankoop, gebruik en onderhoud van tijdelijke vaste camera's. Het stadsbestuur wil immers op een actieve manier bijdragen aan het bestrijden van (kleine) criminaliteit, overlast, zwerfvuil, sluikstorten en vandalisme op haar grondgebied.
De stappen die moeten genomen worden om camera's te mogen installeren en in gebruik nemen, zijn afhankelijk van:
Vooraleer camera's die beelden maken van een niet-besloten plaats mogen geplaatst en in gebruik genomen worden, moet de gemeenteraad een positief advies geven. Vooraleer de gemeenteraad dit advies mag geven, moet het een advies daarover ontvangen hebben van de korpschef van de lokale politie.
Het college van burgemeester en schepenen ging er op 1 augustus 2022 principieel mee akkoord om het gebruik van eigen tijdelijke vaste camera's op het ganse grondgebied van de stad Herentals mogelijk te maken.
Doel
De inzet van de tijdelijke vaste camera’s is voorzien op plaatsen die we 'hotspots' zijn gaan noemen. De hotspots worden bepaald door verschillende actoren: politie, gemeenschapswachten, GAS-vaststellers, burgemeester, expert integrale veiligheid, ... Onze expert integrale veiligheid volgt dit op. De expert integrale veiligheid bespreekt dit maandelijks in het netwerk integrale veiligheid en in het overleg met de politie. De directe omgeving van de hotspots wordt geteisterd door aanhoudende problemen van overlast, zwerfvuil, sluikstorten en vandalisme. Veelal gaat het om minder druk bewoonde plaatsen en plaatsen aan glasbollen, afvalbakjes en dergelijke meer. Geregeld gaat het ook om plaatsen waar veel jongeren rondhangen zoals stadspark, skateparken, braakliggende stukjes grond, ... Het betreffen niet-besloten plaatsen die voor het publiek vrij toegankelijk zijn.
Uit de veiligheidsanalyse (terreinkennis, politiestatistieken, prioriteiten van het zonaal veiligheidsplan, ...) van de draagwijdte en het type van criminaliteit en de overlast blijkt dat er voldoende elementen zijn die bevestigen dat op deze plaatsen veiligheidsproblemen bestaan of een onveiligheidsgevoel aanwezig is, met het risico dat er dan ook feiten kunnen plaatsvinden die men kan voorkomen, vaststellen of opsporen door middel van camera's.
De opstelling van vaste en tijdelijke vaste camera's is ook nuttig als crowd control, met andere woorden bij evenementen en grote volkstoelopen om de openbare orde en de veiligheid van de bevolking en de bezoekers te bevorderen. Zij kunnen ook dienstig zijn om de evolutie van noodsituaties in te schatten.
Het stadsbestuur wil de tijdelijke vaste camera's inzetten voor het uitvoeren van bestuurlijk toezicht. Camerabewaking is een vorm van technologisch toezicht. Het wordt gebruikt om de criminaliteit en de overlast terug te dringen. Cameratoezicht kan een nuttig hulpmiddel vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen en misdaden, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen. Daardoor is cameratoezicht een nuttig hulpmiddel voor gerichte en efficiënte inzet van personeel en werkmiddelen.
De finaliteit van het cameratoezicht bestaat in de bescherming van personen en goederen. Het eerste doel is preventief. Bewakingscamera's zorgen voor een verhoogde observatiecapaciteit en schrikken mogelijks potentiële daders van diverse inbreuken af. Het tweede doel bestaat erin misdrijven en feiten van overlast en vandalisme vast te stellen en de daders ervan a posteriori te identificeren. Op deze manier kunnen tijdelijke vaste camera's bijdragen tot het voorkomen van criminaliteit en overlast en kunnen ze de veiligheidsgevoelens van de bevolking verhogen. Het camerasysteem stelt het stadsbestuur en de politie tevens in staat om geanonimiseerde data aan te leveren aan de bestuurlijke overheid (economie, mobiliteit, ...) die deze data kan aanwenden voor alle nuttige doeleinden. Een camerasysteem stelt de politie en daartoe gemachtigde ambtenaren in staat om backoffice vaststellingen te verrichten in het kader van de wegcode, de GAS-wetgeving en het retributiereglement.
De ervaring met dit soort camera’s leert dat ze een belangrijke bijdrage leveren. De camera's verhogen de pakkans, verminderen het onveiligheidsgevoel en versterken de motivatie van medewerkers van het stadsbestuur en de politie.
Met het ganse camerasysteem (ANPR-camera's, bewakingscamera's - nummerplaatlezers en tijdelijke vaste camera's), de borden die deze slimme camera’s aankondigen en de module camerabewaking op de politieserver, streven het stadsbestuur en de lokale politie verschillende doelstellingen na, met name:
Het stadsbestuur zal de tijdelijke vaste camera's op het grondgebied van de gemeente gebruiken voor duidelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden in uitvoering van onze taken van bestuurlijk toezicht. Bij het plaatsen van de camera’s moet het proportionaliteitsbeginsel gerespecteerd worden. Dit houdt in dat de camera's zodanig moeten gericht zijn dat enkel beelden kunnen gemaakt worden die strikt nodig zijn voor het doel waarvoor de camera's geplaatst worden.
De camera's maken beelden op het openbaar domein. De camera's leveren geen beelden op die de intimiteit van een persoon schenden, noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de raciale of etnische oorsprong van een persoon, zijn religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, zijn politieke opvattingen, zijn vakbondslidmaatschap, zijn gezondheidstoestand, zijn seksleven of zijn seksuele geaardheid. De privacy van de bewoners en de bezoekers in het cameragebied wordt niet geschonden. Er is geen inkijk.
Het cameratoezicht is bijgevolg toereikend, relevant en niet overmatig. Er wordt met andere woorden niet meer gefilmd dan noodzakelijk in het licht van de vooropgestelde doelstellingen.
Beeldmateriaal
De beelden zullen uitsluitend bekeken worden door personeelsleden die daarvoor opgeleid en aangesteld werden. Het is alleen via beveiligde werkstations en volgens de rechten toegekend aan gebruikers dat de data kunnen gevolgd, geraadpleegd en geëxporteerd worden.
Maatschappelijk draagvlak
De behoefte voor zulk camerasysteem waarvan onder andere de stedelijke tijdelijke vaste camera's deel uitmaken, werd overlegd met stakeholders en besproken in de zonale bestuursorganen (politiecollege, politieraad, zonale veiligheidsraad). De bestrijding van de criminaliteit en de overlast zijn gevoelige en belangrijke thema's voor de bevolking. Dit blijkt onder andere uit allerlei veiligheidsenquêtes. In het zonaal veiligheidsplan zijn de aanpak van (kleine) criminaliteit en de overlast prominent aanwezig. Overlast is sinds de politiehervorming opgenomen in ons zonaal veiligheidsplan en wordt jaarlijks concreet vertaald in een actieplan.
De aanwending van technologisch toezicht vormt een onderdeel van het optimalisatieplan van de politiezone.
Aankondiging
De camera's zullen gesignaleerd worden met de wettelijk verplichte pictogrammen. Deze pictogrammen zullen worden geplaatst aan de gemeentegrenzen. Dat garandeert een flexibele inzet van de tijdelijke vaste camera’s op het grondgebied van de stad. Op deze wijze wordt tevens voldaan aan de verplichting om de aanwezigheid van camera’s aan te kondigen aan de toegang van elke niet-besloten plaats.
Verwerking
De beelden worden digitaal opgenomen. Zij kunnen, maar worden niet in real time bekeken. Dat gebeurt enkel bij ad hoc incidenten, grootschalige evenementen of manifestaties waarvoor voorafgaandelijk de nodige schikkingen kunnen worden getroffen.
De toegang tot de persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een bepaalde opdracht. Na de eerste bewaarmaand is de toegang tot de persoonsgegevens en de informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de procureur des Konings of Onderzoeksrechter. De informatie en persoonsgegevens die verzameld worden door middel van camera's kunnen worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan 1 maand, tenzij bij gerechtelijke procedure.
De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie is beveiligd, alle toegangen worden dagelijks bijgewerkt en de concrete redenen van de bevragingen worden geregistreerd. Het stadsbestuur is verantwoordelijk voor de aangifte van de camera's en de verwerking van de beelden van haar tijdelijke vaste camera's. Een register met alle gebruiken van camera's wordt bijgehouden door het stadsbestuur en op een digitale wijze bewaard. De algemeen directeur stelt de interne richtlijnen (veiligheidsmaatregelen) op en waakt over de naleving ervan. De camera's worden niet gekoppeld aan persoonsgegevensbestanden.
Inzagerecht
Het inzagerecht van de opgenomen beelden kan uitgeoefend worden door een gemotiveerd verzoek te richten aan het stadsbestuur.
Bestraffing
Artikel 13 van de wet van 21 maart 2007 bepaalt dat het niet voldoen aan de voorwaarden waaronder de plaatsing en het gebruik van camera’s is toegestaan (positief advies van de gemeenteraad en de korpschef voor camera's in niet-besloten plaatsen) strafbaar is met een geldboete.
Beoordeling
De gemeenteraad heeft in het verleden al vaker een gunstig advies gegeven voor het gebruik van ANPR-camera's, vaste bewakingscamera's en tijdelijke vaste camera's. Op 29 juni 2010 gaf de gemeenteraad bijvoorbeeld eenparig een positief advies voor het het plaatsen van bewakingscamera’s tijdens de duur van het evenement Herentals Fietst/Feest/Viert. Op 3 juli 2018 gaf de gemeenteraad een positief advies voor het gebruik van tijdelijke vaste camera’s die de politie had aangekocht aan de Molenvest, de Gareelmakersstraat, de Ekelstraat, De Zaatweg, de Augustijnenlaan, het stadspark en de stationsomgeving. Op 11 februari 2020 breidde de gemeenteraad dit gunstig advies uit met de plaatsen waar glasbollen staan opgesteld, de toegangsweg naar woonwagenpark Heirenbroek en de voetweg tussen de St.-Jansstraat en de Scheppersstraat, en het Begijnhof achter de kerk en het plaatsen van tijdelijke vaste camera's op plaatsen en bij evenementen waar veel volk aanwezig is.
Vanuit het stadsbestuur en de politie kwam al vaker de vraag om dit gebied uit te breiden tot het volledige grondgebied van Herentals. Op die manier moet eenmalig de nodige signalisatie enkel voorzien worden aan de gemeentegrenzen en kunnen de camera’s vlotter ingezet worden op diverse locaties, naargelang de noodzaak. Daardoor moet niet per locatie apart een toestemming opgemaakt te worden. Het is daardoor makkelijker en vlotter werken voor politie en GAS-vaststellers. Er kan onmiddellijk geschakeld worden bij nieuwe hotspots of overlastfenomenen.
Risicoanalyse
Voor dit dossier werd in uitvoering van artikel 35.3.c van de AVG voorbereidend een gegevensbeschermingseffectbeoordeling opgemaakt. Welzijnszorg Kempen, onze functionaris voor gegevensbescherming, beoordeelde deze risicoanalyse en gaf op 14 juli 2022 een gunstig advies.
Advies waarnemend korpschef
De waarnemend korpschef van de lokale politiezone Neteland gaf een positief advies met betrekking tot het gebruik van tijdelijke vast camera's op het ganse grondgebied van de stad Herentals.
De gemeenteraad neemt kennis van de op 22 juni 2022 opgestelde gegevensbeschermingseffectbeoordeling (GEB) en het positief advies daarop van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) van 14 juli 2022. Het definitieve document GEB draagt daardoor 18 juli 2022 als datum.
De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de waarnemend korpschef van de lokale politie met betrekking tot het gebruik van tijdelijke vaste camera's door het stadsbestuur op niet-besloten plaatsen op het ganse grondgebied van de stad Herentals.
De gemeenteraad geeft een positief advies met betrekking tot het gebruik van tijdelijke vaste camera's door het stadsbestuur op niet-besloten plaatsen op het ganse grondgebied van de stad Herentals.
Lokale besturen hebben sinds 2021 de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km per uur geldt.
GAS 5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente/stad te vergroten.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goed.
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzonder aandacht voor de bescherming van de zwakke weggebruikers, vormt de laatste jaren een absolute prioritiet voor gemeenten.
Lokale besturen krijgen sinds 2021 de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km per uur geldt. Dit is in uitvoering van het Vlaams regeerakkoord (2019-2024): “De Vlaamse Regering wil steden en gemeenten de mogelijkheid bieden om gemeentelijke administratieve geldboetes (GAS) te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen die worden begaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur. Wanneer de gemeenten ervoor opteren om administratieve geldboetes te bepalen, worden de overtredingen niet langer strafrechtelijk gesanctioneerd.”
Voorbereiding
Sinds 2020 is er voor de uitwerking van deze regeling een intensieve voorbereiding en opvolging geweest binnen de interlokale vereniging Bureau GAS. De 3 politiecolleges van het samenwerkingsverband hebben eveneens besprekingen hierover gevoerd en stellen voor om GAS 5 zo snel als mogelijk in te voeren.
Van zodra het politiereglement in werking treedt en de voorwaarden - zoals voorzien in artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer- vervuld zijn, zijn de beperkte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd. Dit betekent dat de beperkte snelheidsovertredingen niet meer strafrechtelijk gesanctioneerd kunnen worden.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 18 juli 2022 de opstart van GAS 5 principieel goed.
De gemeenteraad moet de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen - GAS 5 - goedkeuren.
GAS 5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente/stad te vergroten. Het laat gemeenten toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
De inkomsten van deze GAS 5-overtredingen zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeenten zelf.
Indien niet aan de voorwaarden is voldaan, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en blijft de strafrechtelijke procedure van toepassing. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn (bv. omdat dit pas duidelijk wordt tijdens het ingediende verweer) moet hij de vaststeller van de overtreding (zijnde de lokale politie) daarvan op de hoogte brengen, zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
De reeds aangestelde sanctionerende ambtenaren – reeds verantwoordelijk voor de behandeling van de dossiers GAS 1,2,3 en 4 - aangevuld met de noodzakelijke versterking van een bijkomende collega zullen samen instaan voor de verwerking en afhandeling van de GAS 5-dossiers. Zo zorgen ze onder meer voor de kennisgeving van de beslissing aan de overtreder, het beoordelen van het eventuele verweer en het nemen van een beslissing naar aanleiding van het verweer. Er is wel sprake van een Hersteldecreet of een alternatief doorstortscenario waardoor de procedure en de werking van kleine snelheidsovertredingen via GAS 5 in de toekomst kunnen aangepast worden.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed als volgt:
Politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
Het lokaal bestuur past krachtens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer de gemeentelijke administratieve sancties toe voor de bestraffing van de beperkte snelheidsovertredingen. Doordat het lokaal bestuur de bestuurlijke afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen invoert, kunnen deze overtredingen niet langer strafrechtelijk worden vervolgd.
Artikel 2
Het lokaal bestuur is gebonden aan de voorwaarden en procedure, zoals bepaald in het artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
Hoofdstuk 2. Toepassingsgebied
Artikel 3
Het lokaal bestuur kan, mits tussenkomst van de aangestelde sanctionerend ambtenaar, gemeentelijke administratieve sancties opleggen ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen wanneer cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
Hoofdstuk 3. Administratieve geldboete
Artikel 4
§1. De sanctionerende ambtenaar kan overeenkomstig dit reglement bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete voor de beperkte snelheidsovertredingen.
§2. De bedragen van de administratieve geldboetes die van toepassing zijn op de beperkte snelheidsovertredingen zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
§3. De administratieve geldboete wordt betaald op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Hoofdstuk 4. Administratieve procedure
Afdeling 1. Verloop procedure
Artikel 5
De vaststeller bezorgt zijn proces-verbaal binnen de 14 dagen na vaststelling van de overtreding aan de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 6
De sanctionerend ambtenaar bezorgt binnen de 14 dagen na de dag van ontvangst van het proces-verbaal, dit proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete aan de overtreder.
Artikel 7
De overtreder dient de boete te betalen binnen de 30 dagen na kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar, tenzij schriftelijk verweer werd ingediend bij de sanctionerend ambtenaar binnen diezelfde 30 dagen.
Artikel 8
De sanctionerend ambtenaar dient binnen de 30 dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer een beslissing te nemen omtrent de ontvankelijkheid en gegrondheid van het verweer en dient deze beslissing ter kennis te geven van de overtreder binnen diezelfde termijn. Het verweer wordt als gegrond beschouwd wanneer de sanctionerend ambtenaar niet binnen de 30 dagen na de dag van ontvangst van het verweer, de verweermiddelen van de overtreder onontvankelijk of ongegrond verklaart. Als de sanctionerend ambtenaar de verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen dertig dagen met de vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. De administratieve geldboete wordt betaald binnen de 30 dagen na kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar. Als de sanctionerend ambtenaar binnen dertig dagen na de dag waarop hij de verweermiddelen van de overtreder heeft ontvangen, de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of niet ongegrond verklaart, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Artikel 9
De beslissing om een administratieve geldboete op te leggen, heeft uitvoerbare kracht als ze definitief geworden is. De voormelde beslissing is definitief op een van de volgende tijdstippen:
Artikel 10
Als de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Afdeling 2. Sanctionerend ambtenaar
Artikel 11
De sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, staat in voor en waakt over de verwerking en afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggend reglement. De sanctionerend ambtenaar neemt in volledige onafhankelijkheid de beslissingen.
Afdeling 3. Vaststeller
Artikel 12
De vaststelling van de beperkte snelheidsovertredingen moet gebeuren door de bevoegde personen, vermeld in artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg].
Afdeling 4 Beroepsprocedure
Artikel 13
Tegen een beslissing van de sanctionerend ambtenaar waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd, kan de overtreder, binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing volgens de burgerlijke procedure beroep aantekenen bij de politierechtbank. De politierechtbank oordeelt over de wettelijkheid en de proportionaliteit van de opgelegde administratieve geldboete. Hij kan de opgelegde administratieve geldboete bevestigen of herzien. De beslissing van de politierechtbank is niet vatbaar voor hoger beroep.
Hoofdstuk 5. Inwerkingtreding
Artikel 14
Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen treedt in werking op 1 oktober 2022.
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout. Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
EVA vzw Handelshart Herentals wil de organisatiestructuur herzien.
In de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals heeft de stad recht op 8 van de 15 zitjes. 3 van die 8 worden tot nu toe ingevuld door politici, 5 worden ingevuld door stadspersoneel. Voor elk van hen werd ook een plaatsvervanger aangeduid.
Er wordt voorgesteld om alle plaatsvervangers te schrappen en het stadspersoneel te vervangen door politici.
De politici die nu effectief lid zijn, blijven aan als lid van de raad van bestuur. Dit wordt herbevestigd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad draagt 5 nieuwe kandidaat-bestuurders voor (in vervanging van het stadspersoneel), 2 kandidaat-bestuurders vanuit de oppositie en 3 kandidaat-bestuurders vanuit de meerderheid.
De algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals moet de kandidaat-bestuurders aanduiden.
In het bestuursakkoord 2019-2024 wordt een hoofdstuk gewijd aan lokale economie en ondernemerschap. Hierin wordt gesteld dat het stadsbestuur haar ondernemers beter wil ondersteunen door middel van extra middelen enerzijds, maar ook met een beter overlegmodel anderzijds: "We organiseren met Handelshart Herentals vzw een nieuw overlegmodel tussen ondernemers en het stadsbestuur. In dit overlegorgaan beslissen handelaars, horeca-uitbaters en ondernemers mee over zaken die hen aanbelangen. Binnen dit overlegorgaan starten we een promotiefonds op, waarbij elke ondernemer op het grondgebied een bijdrage levert. Het stadsbestuur verdubbelt haar bijdrage."
Op 11 maart 2019 keurde het college van burgemeester en schepenen de krijtlijnen van dit nieuwe overleg- en financieringsmodel goed.
Op 4 juni 2019 keurde de gemeenteraad de oprichting van EVA vzw Handelshart Herentals en de statuten van de vzw goed.
De algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals nam op 13 juni 2022 kennis van de nota 'aanpassing werking organen en procedures voor bestellingen en betalingen'. Daarmee worden de structuur en procedures van EVA vzw Handelshart Herentals aangepast en ontstaat Handelshart Herentals 'versie 2.0'. De gemeenteraad moet in dit kader 5 nieuwe bestuurders en plaatsvervangers voor de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voorstellen. De algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals moet de kandidaat-bestuurders aanduiden.
De voorbije jaren werd duidelijk dat een aanzienlijk gedeelte van de werkzaamheden en initiatieven in aanzienlijke mate gedragen en uitgevoerd werden door stadspersoneel. Dat is natuurlijk in tegenspraak met wat een extern verzelfstandigd agentschap hoort te zijn. In een opstartfase die bovendien gepaard ging met de COVID-pandemie was dit perfect te begrijpen en te verdedigen. Dat is thans echter niet meer het geval. Daarom werd gezocht naar manieren om de structuren en werkwijzen aan te passen zodat EVA vzw Handelshart Herentals meer zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid zou kunnen optreden. Volgende zaken komen aan bod in de nota 'Aanpassing werking organen en procedures voor bestellingen en betalingen' (cf. bijlage):
In de evaluatie wordt nagegaan in welke mate de doelstellingen werden gehaald. Dat is niet het geval voor de aanvankelijk gestelde doelstellingen. Corona is in dat verband de grootste spelbreker geweest. Er zijn wel diverse evenementen georganiseerd en diverse investeringen gebeurd, maar omwille van corona is te weinig gewerkt rond het bepalen van de strategische richting van het kernwinkelgebied en het handelsgebeuren en het verhogen van de beleving. Met het aanstellen van 2 externe leveranciers hoopte EVA vzw Handelshart Herentals de doelstellingen rond de organisatie van evenementen, enerzijds, de communicatie & promotie over haar werking en activiteiten, anderzijds, te verbeteren en, tot slot, de inzet van de medewerkers van stad Herentals te kunnen ontlasten. Dit is echter niet gelukt. Er heeft bijgevolg een wijziging in strategie plaatsgevonden, namelijk: werken met een evenementenbureau ad hoc en 'back to basics' voor communicatie en promotie. Er werd ook nagedacht over de structuur en in hoeverre die geschikt is voor de opdracht. Het innovatieve van een vzw waarin zowel stad als ondernemers zetelen, is positief. De gezamenlijke verantwoordelijkheid over de ter beschikking zijnde middelen is een goede zaak. De samenwerking heeft ook geleid tot een betere bekendheid van de problematiek van ondernemers bij diverse stadsdiensten. Een structuur met 4 werkgroepen (evenementen, beleving, HéCafé en communicatie & promotie) werkte echter niet optimaal. Een eerste bijsturing leverde niet het verhoopte resultaat. Opnieuw was corona de grote boosdoener. Uiteindelijk werd alles terug verenigd in een kern, die driewekelijks samenkomt om zich te buigen over zowel de praktische regeling van evenementen als strategische vraagstukken en budgettaire vraagstukken. Blijft echter de vaststelling dat het ontbreekt aan voldoende ondernemers die hun schouders onder deze collectieve doelstellingen willen zetten en dat medewerkers van het stadsbestuur waren in 2021 nog te prominent aanwezig waren. Tot slot werd ook bekeken of de ondersteuning vanuit de stad correct is. Uit het overzicht blijkt hoe uitgebreid die ondersteuning is.
Het bovenstaande leidde tot het formuleren van 10 voorstellen voor toekomstige bijsturingen, namelijk:
Op het herzien van de organisatiestructuur van EVA vzw Handelshart Herentals na (cf. punt 4. hierboven), werden deze voorstellen al gerealiseerd. De voorgestelde wijziging leidt tot het volgende. In de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals heeft de stad recht op 8 van de 15 zitjes. 3 van die 8 worden tot nu toe ingevuld door politici. 5 worden ingevuld door stadspersoneel. Voor elk van hen werd ook een plaatsvervanger aangeduid. Dat geeft volgend overzicht:
Politici
Effectief lid | Plaatsvervanger |
Patrik De Cat | Stefan Verraedt |
Eva Brandwijk | Mien Van Olmen |
Asma Kareme | Evelyn Breugelmans |
Stadspersoneel
Effectief lid | Plaatsvervanger |
Dirk Soentjens | Tanja Mattheus |
Annemie Van Gestel | collega technische dienst |
Simon Vantomme | collega evenementenloket |
Jef Versmissen | collega dienst communicatie |
Johan Vinck | collega dienst financiën |
De 5 personeelsleden van de stad in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals zouden vervangen worden door politici. De gemeenteraad moet dus in principe 5 bestuurders en 5 plaatsvervangers voor de raad van bestuur voordragen. Die voordrachten moeten bekrachtigd worden door een algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals. De expert lokale economie van de stad zou wel deelnemen aan alle vergaderingen van de kern, de raad van bestuur en de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals, maar louter als secretaris/notulist/expert en zonder stemgerechtigheid.
Het college van burgemeester en schepenen wenst echter, net als de ondernemers, de aanduiding van plaatsvervangers niet langer aan te houden mede gelet op de ruime vertegenwoordiging van het bestuur in het bestuursorgaan.
Het college van burgemeester en schepenen wenst bij de aanstelling van de vertegenwoordigers vanuit de gemeenteraad 5 mandaten voor te behouden voor de meerderheidspartijen en 3 mandaten ter beschikking te stellen van de oppositiepartijen. Er werden aan de fractieleiders voordrachten opgevraagd.
Er is geen wijziging van de statuten nodig voor de voorgenomen wijzigingen, cfr. het juridisch advies dat als bijlage werd opgenomen.
De gewijzigde structuur leidt dan tot een organisatie zoals voorgesteld in de figuur 'Handelshart Herentals 2.0' in bijlage.
De N-VA -fractie draagt de heer Rikkert Van Bauwel en de heer Pascal Van Nueten voor vanuit de meerderheid om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De CD&V-fractie draagt mevrouw Mien Van Olmen voor vanuit de meerderheid om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De Vlaams Belang-fractie draagt mevrouw Els Sterckx voor vanuit oppositie om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De Groen-fractie draagt mevrouw Evelyn Breugelmans voor vanuit oppositie om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De Stadslijst-fractie draagt de heer François Vermeulen voor vanuit oppositie om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De Vooruit-fractie bevestigt de voordracht van mevrouw Asma Kareme om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De gemeenteraad stemt geheim over de voorgedragen afvaardigingen.
Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
De gemeenteraad neemt kennis van de nota 'aanpassing werking organen en procedures voor bestellingen en betalingen' en het feit dat de algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals hiervan kennis nam op 13 juni 2022.
De gemeenteraad gaat er mee akkoord om de 5 bestuurders in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals uit de stadsadministratie te vervangen door 5 bijkomende vertegenwoordigers uit de gemeenteraad. De algemene vergadering van EVA vzw Handelshart Herentals moet deze voordrachten bekrachtigen.
De gemeenteraad wenst de aanstelling van plaatsvervangers niet langer aan te houden.
De gemeenteraad herbevestigt de aanstelling van Patrik De Cat, Eva Brandwijk en Asma Kareme in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals.
De gemeenteraad draagt mevrouw Mien Van Olmen, de heer Pascal Van Nueten en de heer Rikkert Van Bauwel voor als kandidaat-bestuurders vanuit de meerderheid om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De gemeenteraad draagt mevrouw Evelyn Breugelmans en de heer François Vermeulen voor als kandidaat-bestuurder vanuit de oppositie om te zetelen in de raad van bestuur van EVA vzw Handelshart Herentals voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De toetreding tot groepsaankopen valt onder de volle bevoegdheid van de gemeenteraad. Dit valt niet onder de specifieke bevoegdheden inzake overheidsopdrachten. De beslissing tot toetreding moet genomen worden per individuele groepsaankoop. De bevoegdheid inzake de toetreding kan worden gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad delegeert de beslissing om beroep te doen op een aankoopcentrale (groepsaankoop) voor opdrachten die vallen onder dagelijks bestuur en opdrachten waarvan de keuze van de plaatsingsprocedure nominatief werd toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Op 28 februari 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen om lid te worden van de intergemeentelijke aankoopdienst (IAD) van de IOK.
De IAD organiseert jaarlijks ongeveer 17 groepsaankopen. De dienstverlenende vereniging IOK treedt hierbij voor de deelnemende lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 over de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Om effectief te kunnen afnemen van deze groepsaankopen/aankoopcentrales moet het bestuur de toetreding goedkeuren. Dit besluit moet per afzonderlijke groepsaankoop genomen worden door de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn. De raad kan het nemen van deze beslissing delegeren naar het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau.
Dit geldt ook voor groepsaankopen die georganiseerd worden voor andere instanties zoals onder andere de Vlaamse overheid.
De toetreding tot groepsaankopen valt onder de volle bevoegdheid van de raden. Dit valt niet onder de specifieke bevoegdheden inzake overheidsopdrachten. De beslissing tot toetreding moet genomen worden per individuele groepsaankoop.
De bevoegdheid inzake de toetreding kan worden gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen. Dit valt niet onder de huidige delegatie inzake dagelijks bestuur. Het vereist dus een aparte delegatiebeslissing.
De delegatie door de raad kan in principe gebeuren voor alle groepsaankopen ongeacht het bedrag. Er wordt echter voorgesteld om de delegatie te beperken voor opdrachten die vallen onder dagelijkse bestuur en opdrachten waarvan de keuze van de plaatsingsprocedure nominatief werd toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
In het toetredingsbesluit per individuele groepsaankoop moet telkens ook het maximum afnamebedrag goedgekeurd worden. Tenzij uitdrukkelijk vermeld, houdt zo’n toetredingsbesluit absoluut geen afnameverplichting (verbindende deelname) in.
De gemeenteraad delegeert de beslissing om beroep te doen op een aankoopcentrale (groepsaankoop) voor opdrachten die vallen onder dagelijks bestuur en opdrachten waarvan de keuze van de plaatsingsprocedure nominatief werd toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
De afrekening van de brandweerbijdragen tot de invoering van de brandweerzone moeten nog voor 2014 verrekend worden. Het brandweerkorps van de stad Herentals beschermde niet alleen de stad Herentals, maar ook omliggende gemeenten. Deze omliggende gemeenten betaalden een bijdrage aan de gemeente die hen deze bescherming bood.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan het voorstel van berekening van de afrekening brandweerbijdragen 2015 – werking 2014 (afrekening) zoals geformuleerd door de Federale Diensten van de Gouverneur - Dienst brandweer en meegedeeld in de brief van 15 juli 2022.
De afrekening van de brandweerbijdragen tot de invoering van de brandweerzone moeten nog voor 2014 verrekend worden. Het brandweerkorps van de stad Herentals beschermde niet alleen de stad Herentals, maar ook omliggende gemeenten. Deze omliggende gemeenten betaalden een bijdrage aan de gemeente die hen deze bescherming bood.
De wet van 31 december 1963 betreffende de Civiele Veiligheid bepaalt de criteria waarop de brandweerbijdragen worden berekend. De Federale Diensten van de Gouverneur – Dienst brandweer maakten een voorstel tot de afrekening brandweerbijdragen 2015 (werking 2014). Met de brief van 15 juli 2022 vroeg deze dienst binnen de 60 dagen een advies aan de gemeenteraad over dit voorstel.
Met dit voorstel moet het stadsbestuur 50 % van alle in aanmerking komende kosten voor de brandweer ten eigen laste nemen. Dat percentage valt binnen de voorgeschreven vork. Voor een gemeente met een Z-korps stipuleert het algemene principe een eigen aandeel van minstens 50 % en maximaal 85 %.
Het aandeel van de stad Herentals is door de Federale Diensten van de Gouverneur - Dienst brandweer meegedeeld in de brief van 15 juli 2022.
Het vastgestelde aandeel voor de stad Herentals bedraagt 595.796,80 euro. Wij ontvingen 288.875,45 euro voorschotten. Ons te ontvangen aandeel van de afrekening 2015 (werking 2014) bedraagt 306.921,35 euro.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan het voorstel van berekening van de afrekening brandweerbijdragen 2015 – werking 2014 (afrekening) zoals geformuleerd door de Federale Diensten van de Gouverneur - Dienst brandweer en meegedeeld in de brief van 15 juli 2022.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Energiecrisis – energiebesparing stad
''De uit de pan swingende energieprijzen treffen onze inwoners zonder voorgaande. De energievoorziening (voldoende capaciteit, voorraad) an sich staat in ons land niet zozeer onder druk, maar we worden geconfronteerd met torenhoge facturen, die tot voor kort nagenoeg ondenkbaar waren.
In deze context staat energiebesparing, minder energieverbruik terecht torenhoog op de politieke agenda, niet alleen omwille van duurzaam energieverbruik (wat op zich al een afdoende reden is), maar zeker nu ook omwille van de kostprijs. Openbare besturen kunnen/moeten hier een voortrekkersrol in spelen. Vele gemeenten nemen deze voorbeeldfunctie op, en nemen in deze energiecrisis extra maatregelen.
Worden er door het bestuur extra maatregelen voorzien in onze stad? Zo ja, welke?
Op welke wijze, van welke kredieten - gelet op gegeven dat de stad geen begrotingswijziging heeft doorgevoerd - worden de gestegen facturen (hoeveel?) momenteel betaald of zullen ze binnenkort betaald moeten worden?''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Liese Bergen heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Liese Bergen heeft een agendapunt ingediend:
Fietsknooppunten
''Onze stad profileert zich als toeristische trekpleister. Ook de fiets speelt daarin een cruciale rol. Toch denken wij bij Vooruit dat de fietsknooppunten in onze stad iets meer aandacht verdienen. Zo wordt er bij wegenwerken of wegversperringen geen fietsomleiding voorzien. Daardoor moeten mensen hun op voorhand zorgvuldig uitgestippelde route aanpassen. Kan hier een oplossing voor komen?''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.