Op 26 april 2022 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van H estate nv voor handelingen op een terrein met als adres Wolstraat 23 en met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 en 39D3.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de voorwaarden en lasten vast.
Omschrijving van de aanvraag
Op 26 april 2022 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van H estate nv voor handelingen op een terrein met als adres Wolstraat 23 en met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 en 39D3.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen
Het betreft een aanvraag voor het verbreden van het voetpad in de Wolstraat na de sloop van enkele garageboxen, het verleggen van de private toegangsweg en openbare voet- en fietsweg naar familiehulp en het kinderdagverblijf.
Voorgeschiedenis
De aanvraag werd ingediend op 26 april 2022.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 29 juni 2022 tot en met 28 juli 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 17 augustus 2022 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 22 augustus 2022 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 22 augustus 2022 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag. Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten.
De voorliggende aanvraag betreft weg- en infrastructuurwerken in functie van de verkeersveiligheid. Zo wordt de bestaande rooilijn langs de Wolstraat plaatselijk verbreed om een breder voetpad te creëren. Door de afbraak van de garageboxen wordt de bestaande rooilijn verbreed conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). De rooilijn van de Wolstraat wordt verbreed in het verlengde van de aanpalende te behouden garages waardoor de stoep op deze locatie eveneens verbreedt tot 2,25 m.
Het tracé van de gevestigde publieke erfdienstbaarheid in functie van een nieuw wandel- en fietspad naast de private toegangsweg naar het zorgkantoor en kinderdagverblijf wordt deels verlegd conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Deze publieke erfdienstbaarheid voor het wandel- en fietspad is 2,50 m breed.
Na realisatie zal een deel van de private eigendom aangeduid in het geel overgedragen worden aan de stad overeenkomstig het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Deze grond moet kosteloos worden afgestaan aan de stad overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de eenzijdige belofte van gratis grondafstand van 24 mei 2022 die bij de voorliggende aanvraag zit toegevoegd.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Onderwerp
De aanvraag omvat de wijziging (verbreding) van een bestaande gemeenteweg (Wolstraat) alsook het gedeeltelijk verleggen van een publieke erfdienstbaarheid.
De voorliggende aanvraag betreft weg- en infrastructuurwerken in functie van de verkeersveiligheid. Zo wordt de bestaande rooilijn langs de Wolstraat plaatselijk verbreed om een breder voetpad te creëren. Door de afbraak van de garageboxen wordt de bestaande rooilijn verbreed conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). De rooilijn van de Wolstraat wordt verbreed in het verlengde van de aanpalende te behouden garages waardoor de stoep op deze locatie eveneens verbreedt tot 2,25 m. Deze stoep wordt, na sloop van dit deel van de garages, opnieuw aangelegd in dezelfde materialen en opbouw als de naastgelegen stoep:
Het tracé van de gevestigde publieke erfdienstbaarheid in functie van een nieuw wandel- en fietspad naast de private toegangsweg naar het zorgkantoor en kinderdagverblijf wordt deels verlegd conform het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Deze publieke erfdienstbaarheid voor het wandel- en fietspad is 2,50 m breed en kent de volgende materialisatie en opbouw:
Een raming van de kosten van zowel de nieuwe stoep als de nieuwe publieke erfdienstbaarheid zitten ook toegevoegd in het dossier.
Rooilijnplan
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’).
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 juni 2022 tot en met 28 juli 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Adviezen
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel op 22 augustus 2022 om een voorwaardelijk gunstig advies te verlenen. De gemeenteraad neemt kennis van dit besluit en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Bij deze beoordeling wordt de aangevraagde rooilijnwijziging getoetst aan artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen. De nieuw ontworpen rooilijn werd bepaald in samenspraak met de aanvrager en heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van het netwerk van gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren. Door aanvaarding van de nieuwe rooilijn komen we tegemoet aan de doelstellingen met betrekking tot de uitbouw van de nutsvoorzieningen en het openbaar domein op lokaal niveau.
Alle voorziene werken moeten worden uitgevoerd volgens standaard bestek 250. Waterdoorlatende betonklinker moeten de volgende afmetingen bedragen 22 cm L x 11 cm B x 10 cm. Betonklinkers met een dikte van 8 cm zijn niet toegestaan. De zone dat momenteel voorzien is met grasdallen moet voorzien worden in gestabiliseerd gras. Eventueel bijkomende kosten die voortvloeien uit het aanwerken van de weginfrastructuur zijn bijkomend volledig ten laste van de bouwheer.
De eventuele aanpassing van de netten van de verschillende nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer. De bouwheer moet hier vóór aanvang van de werken de nodige, schriftelijke afspraken maken met de verschillende nutsmaatschappijen en deze voor goedkeuring voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen. Alle kosten die voortvloeien voor het verleggen van de nutsleidingen zijn ten laste van de bouwheer.
De bouwheer moet de goede toestand van het nieuw aangelegde, toekomstig openbaar domein vrijwaren. Alleen bij deze goede toestand kan het toekomstig openbaar domein overgedragen worden aan de stad. Noodzakelijke, voorafgaande herstellingen van het toekomstig openbaar domein moeten voorafgaandelijk aan de overdracht volledig zijn uitgevoerd. Deze kosten zijn volledig ten laste van de bouwheer en gebeuren onder het toezicht van de technische dienst van de stad. De toezichtskost bedraagt 1,5 % van de totale kostprijs van het over te dragen deel en er wordt een bankwaarborg opgelegd van de 110% van de totale kostprijs. 90 % van bankwaarborg zal worden vrijgegeven bij voorlopige oplevering en de resterende 20 % bij definitieve oplevering.
Overeenkomstig het in het geel gemarkeerde deel op het rooilijnplan van landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’) moet na realisatie een deel van de private eigendom overgedragen worden aan de stad voor inlijving in het openbaar domein. Deze grond moet kosteloos worden afgestaan aan de stad overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de eenzijdige belofte van gratis grondafstand van 24 mei 2022 die bij de voorliggende aanvraag zit toegevoegd. De kosten, aan deze overdracht verbonden, zijn eveneens ten laste van de bouwheer. Deze overdracht dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de aangelegde infrastructuurwerken.
Goedkeuring rooilijn, oplegging lasten en voorwaarden
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning kan een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing op opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31.
De gemeenteraad stelt de rooilijn zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’) definitief vast. Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals, afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op aan de vergunninghouder:
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag met nummer OMV_2022050681 van H Estate N.V. voor handelingen op een terrein met als adres Wolstraat 23 en met kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 en 39D3.
De gemeenteraad stelt de voorgestelde verlegging van de publieke erfdienstbaarheid zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’) definitief vast.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door landmeter Lieckens van 25 april 2022 (‘rooilijnplan Wolstraat en verlegging publieke erfdienstbaarheid’). Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals, afdeling 2 sectie G nrs. 15F2, 15E2 moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op aan de aanvrager: