Terug
Gepubliceerd op 05/10/2022

2022_GR_00135 - Opportuniteitsadvies bij opstart, verhuis en uitbreiding kinderopvang in Herentals - criteria en beoordelingsprocedure: goedkeuring

gemeenteraad
di 06/09/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2022_GR_00135 - Opportuniteitsadvies bij opstart, verhuis en uitbreiding kinderopvang in Herentals - criteria en beoordelingsprocedure: goedkeuring 2022_GR_00135 - Opportuniteitsadvies bij opstart, verhuis en uitbreiding kinderopvang in Herentals - criteria en beoordelingsprocedure: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Elke organisator kinderopvang wordt sinds 1 januari 2022 verplicht om aan het lokaal bestuur een opportuniteitsadvies te vragen bij de opstart of verhuis van een groepsopvang, of bij een uitbreiding met meer dan 8 plaatsen.

Het lokaal bestuur kan slechts advies geven op basis van een aantal objectieve criteria die voor Herentals van belang zijn. Samen met het Lokaal Overleg Kinderopvang werden deze criteria vastgelegd.

De gemeenteraad keurt de criteria en procedure voor de opmaak van een opportuniteitsadvies door het lokaal bestuur goed.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De Vlaamse regering wijzigde op 29 januari 2021 definitief een aantal besluiten met betrekking op kinderopvang en buitenschoolse opvang via het besluit van de Vlaamse regering (BVR) tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over de voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang, waarbij onder andere ook de voorwaarde dat een organisator die een vergunning aanvraagt of wijzigt, een opportuniteitsadvies moet hebben.

Bij een uitbreidingsronde in de kinderopvang kan het Agentschap Opgroeien aan elk lokaal bestuur vragen om een advies te formuleren over de aanvragen binnen de gemeente.

De adviesopdracht van het lokaal bestuur is vastgelegd in het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 over het lokaal beleid kinderopvang.

Argumentatie

Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor de opstart van een groepsopvang, de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente en een uitbreiding met meer dan 8 plaatsen. Een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies kan bijdragen aan de toegankelijkheid, de kwaliteit en de duurzaamheid van het kinderopvangaanbod binnen de gemeente. Een voldoende aanbod kinderopvang op het grondgebied van de gemeente zorgt er immers voor dat jonge ouders arbeid en gezin kunnen combineren, helpt de activerings- en integratiedoelstellingen mee te realiseren en draagt bij tot de ontwikkeling van jonge kinderen. Het is daarbij belangrijk dat het opvangaanbod toegankelijk is voor de gezinnen in de gemeente en op een goede manier is verspreid over de gemeente.

Het doel van het opportuniteitsadvies is om in gesprek te gaan over de noden binnen de gemeente, er inzicht in te geven en bezorgdheden te bespreken. Daarnaast legt dit gesprek de basis voor samenwerking die we vanuit het lokaal overleg kinderopvang nastreven. Uiteraard blijft het een vrijblijvend advies: het is aan de organisator om de afweging te maken in welke mate het zinvol is om met de opvang die hij voor ogen heeft van start te gaan en te bekijken in welke mate hij kan/wil inspelen op de noden die er zijn in de gemeente.

Deze nieuwe adviesopdracht kadert binnen de meerjarenplanning 2020-2025 van de stad Herentals, meer specifiek: doelstelling BD000014 - We bouwen aan een kwalitatieve kinderopvang waar er voldoende ruimte is om kinderen in een goede omgeving te begeleiden en te stimuleren in hun ontwikkeling. Actieplan AP000043: voldoende opvangplaatsen en aanbodkeuze voor alle kinderen tussen 0 en 12 jaar voorzien, zowel op schooldagen na de bel als tijdens schoolvakanties.

Op het Lokaal Overleg Kinderopvang van 5 mei 2022 werden een aantal criteria vastgelegd die op basis van de omgevingsanalyse, voor Herentals prioritair zijn:

1. Het opvanginitiatief is vlot bereikbaar en er is een goede spreiding van het aanbod.

Uit de omgevingsanalyse bleek dat de verhouding tussen het aantal inwoners en het aantal kinderen tussen 0 en 2 jaar in Herentals centrum en de deelgemeenten nagenoeg hetzelfde is: voor Herentals centrum zijn er 2,65 % jonger dan 2 jaar, voor Noorderwijk is dat 2,17 % en voor Morkhoven 3 %. Op basis van deze cijfers maakt het niet zoveel uit in welk deel van de gemeente een opvanginitiatief gelegen is. Belangrijk is dat ze gemakkelijk te bereiken zijn en centraal gelegen zijn. De spreiding van kinderopvanglocaties naargelang de aanwezigheid van jonge gezinnen of toekomstige potentiële woningprojecten is een troef. Zo wordt de de bereikbaarheid en de nabijheid op maat gefaciliteerd.

Flexibele en dringende kinderopvang kan meer inspelen op het werk en privéleven van de ouders. Het gaat dan onder meer over ouders die onregelmatige uren kloppen, alleenstaande ouders die plots een opleiding kunnen volgen of zelfstandigen met wisselende werkschema's.

Volgende indicatoren zijn hierbij van belang :

  • De opvang is centraal gelegen en makkelijk te bereiken met een beperkte mobiliteitsimpact. Een gunstig advies van de diensten omgeving en mobiliteit is vereist.
  • De opvanglocatie werkt met flexibele opvanguren: de opvanguren liggen minimum 30 minuten voor en na de standaarduren van 7 uur tot 18 uur, of de opvangvoorziening is open op zaterdag. Daarnaast heeft de opvangvoorziening ook ruimere openingsdagen dan de verplichte 220 openingsdagen per jaar.
  • Het opvanginitiatief omschrijft in zijn pedagogische visie of in zijn huishoudelijk reglement maatregelen om occasionele opvang mogelijk te maken.

2. Het opvanginitiatief is toegankelijk, betaalbaar en heeft een sterke visie op haar sociale functie.

We streven naar zoveel mogelijk opvangplaatsen aan inkomenstarief en met een sterke visie op de sociale functie, om de toegankelijkheid voor alle gezinnen te garanderen en daarnaast ook de leefbaarheid van de opvang te garanderen (door het hoge percentage opvangplaatsen aan inkomenstarief is immers de leefbaarheid van opvanglocaties zonder inkomenstarief minder verzekerd, door een hoog verloop van kinderen).

De toegankelijkheid van de opvang is ook voor kwetsbare gezinnen van enorm belang. De combinatie tussen werk en gezin is voor deze doelgroep dikwijls nog moeilijker. Concreet gaat het om alleenstaande ouders, ouders met recente migratieachtergrond, ouders die in armoede leven of kampen met gezondheidsproblemen.

Volgende indicatoren zijn hierbij van belang:

  • Het opvanginitiatief werkt op basis van inkomenstarief of engageert zich om deel te nemen aan elke uitbreidingsronde of in te gaan om elke subsidiemogelijkheid die het Agentschap Opgroeien hiertoe lanceert.
  • Er is een goede geografische verdeling, ook op niveau van de deelgemeenten, tussen inkomensgerelateerde en niet-inkomensgerelateerde opvang.
  • Het opvanginitiatief kan een concreet groeipad voorleggen rond de realisatie van haar sociale functie, het biedt financiële tegemoetkomingen en zorgt voor ondersteuning van kwetsbare gezinnen. Hiertoe neemt het opvanginitiatief een aantal concrete initiatieven waaronder:  
    • het vragen van het inkomenstarief (en geen maximumtarief) bij ongerechtvaardigde afwezigheid
    • het vragen van verminderde waarborg
    • het toestaan van afbetalingsplannen
    • het helpen aanvragen van individueel verminderd tarief.

3. Samenwerking en betrokkenheid op het lokaal niveau: lid lokaal overleg kinderopvang - samenwerking loket kinderopvang - samenwerking Huis van het Kind Middenkempen

Samenwerking met andere opvangpartners, het lokaal bestuur en het bredere Huis van het Kind-netwerk is essentieel om de diverse functies die kinderopvang vervult in Herentals, te realiseren, en een afgestemd kinderopvangaanbod binnen de gemeente tot stand te brengen.

Volgende indicatoren worden weerhouden om dit criterium te bepalen:

  • de organisator is actief betrokken lid van het lokaal overleg kinderopvang: neemt deel aan vergadergingen, geeft signalen door aan de dienst kinderopvang, werkt inhoudelijk mee aan thema's kinderopvang
  • de organisator is actief en betrokken netwerkpartner van het Huis van het Kind Middenkempen.
  • de organisator engageert zich in de samenwerking binnen het digitaal loket Opvang Vlaanderen: beheert zijn eigen profiel, antwoord tijdig op nieuwe aanvragen van ouders en werkt actief mee aan de verplichte registratieopdracht. De organisator werkt constructief samen met de loketverantwoordelijke bij problemen of vragen van ouders.
  • de organisator neemt deel aan het jaarlijks overleg met alle deelnemers van het lokaal loket kinderopvang Middenkempen.

Naast het opstellen van criteria, moet er ook een beoordelingsprocedure worden opgemaakt. Voor Herentals zouden we volgende stappen willen doorlopen:

  1. De aanvraag tot opportuniteitsadvies wordt tijdig, namelijk minimaal 30 dagen voor de indiendatum bij agentschap Opgroeien, ingevuld via www.herentals.be/kinderopvang.
  2. De aanvrager krijgt een ontvangstmelding vanuit de stad Herentals en indien nodig, de vraag om bijkomende informatie aan te leveren. Aan deze ontvangstmelding wordt de mogelijkheden tot hoorrecht gevoegd, moest de organisator opmerkingen willen formuleren bij het voorstel of advies.
  3. Het lokaal bestuur zal aan de hand van 3 kwalitatieve criteria een advies formuleren. Dit advies wordt voorbereid door de coördinator kinderopvang, de schepen van kinderopvang en de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang. Het advies wordt neergeschreven in het aanvraagdocument.
  4. Het advies gaat ter kennisname naar het college van burgemeester en schepenen en naar het Lokaal Overleg Kinderopvang (via mail indien er geen fysiek overleg is in de periode van de 30 kalenderdagen).
  5. De organisator zal binnen 30 kalenderdagen elektronisch het advies ontvangen via mail. De organisator heeft dan 30 kalenderdagen de tijd om al dan niet een opmerking te formuleren bij het advies of gebruik te maken van het hoorrecht. Dit wordt via mail aangegeven via info@herentals.be zodat er een gesprek kan ingepland worden. Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de personen die het advies geformuleerd hebben, namelijk de coördinator kinderopvang, de schepen van kinderopvang en de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang. Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd worden alvorens mee te sturen met de vergunningsaanvraag.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 18 juli 2022 dit dossier principieel goed. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt de criteria en procedure voor de opmaak van een opportuniteitsadvies door het lokaal bestuur goed als volgt :

1. Criteria :

1.1 het opvanginitiatief is vlot bereikbaar en er is een goede spreiding van het aanbod:

  • de opvang is centraal gelegen en gemakkelijk te bereiken met een beperkte mobiliteitsimpact. Een gunstig advies van de diensten omgeving en mobiliteit is vereist
  • de opvanglocatie werkt met flexibele opvanguren: de opvanguren liggen minimum 30 minuten voor en na de standaarduren van 7 uur tot 18 uur, of de opvangvoorziening is open op zaterdag. Daarnaast heeft de opvangvoorziening ruimere openingsdagen dan de verplichte 220 openingsdagen per jaar.
  • het opvanginitiatief omschrijft in zijn pedagogische visie of in zijn huishoudelijk reglement maatregelen om occasionele opvang mogelijk te maken.

1.2 het opvanginitiatief is toegankelijk, betaalbaar en heeft een sterke visie op haar sociale functie:

  • het opvanginitiatief werkt op basis van inkomenstarief of engageert zich om deel te nemen aan elke uitbreidingsronde of in te gaan om elke subsidiemogelijkheid die het Agentschap Opgroeien hiertoe lanceert
  • er is een goede geografische verdeling, ook op niveau van de deelgemeenten, tussen inkomensgerelateerde en niet-inkomensgerelateerde opvang
  • het opvanginitiatief kan een concreet groeipad voorleggen ronde de realisatie van haar sociale functie, het biedt financiële tegemoetkomingen en zorgt voor ondersteuning van kwetsbare gezinnen. Hiertoe neemt het opvanginitiatief een aantal concrete initiatieven waaronder:
    • het vragen van het inkomenstarief (en geen maximumtarief) bij ongerechtvaardigde afwezigheid
    • het vragen van verminderde waarborg
    • het toestaan van afbetalingsplannen
    • het helpen aanvragen van individueel verminderd tarief      

1.3 samenwerking en betrokkenheid op lokaal niveau:

  • de organisator is een actief betrokken lid van het lokaal overleg kinderopvang: neemt deel aan vergaderingen, geeft signalen door aan de dienst kinderopvang, werkt inhoudelijk mee aan thema's kinderopvang
  • de organisator is actief en betrokken netwerkpartner van het Huis van het Kind Middenkempen
  • de organisator engageert zich in de samenwerking binnen het digitaal loket Opvang Vlaanderen : beheert zijn eigen profiel, antwoordt tijdig op nieuwe aanvragen van ouders en werkt actief mee aan de verplichte registratieopdracht. De organisator werkt constructief samen met de loketverantwoordelijke bij problemen of vragen van ouders
  • de organisator neemt deel aan het jaarlijks overleg met alle deelnemers van het lokaal loket kinderopvang Middenkempen

2. Beoordelingsprocedure :

Artikel 1:
De aanvraag tot opportuniteitsadvies wordt tijdig, namelijk minimaal 30 dagen voor de indiendatum bij agentschap Opgroeien, ingevuld via www.herentals.be/kinderopvang.

Artikel 2:
De aanvrager krijgt een ontvangstmelding vanuit de stad Herentals en indien nodig, de vraag om bijkomende informatie aan te leveren. Aan deze ontvangstmelding worden mogelijkheden tot hoorrecht gevoegd, moest de organisator opmerkingen willen formuleren bij het voorstel of advies.

Artikel 3:
Het lokaal bestuur zal aan de hand van drie kwalitatieve criteria een advies formuleren. Dit advies wordt voorbereid door de coördinator kinderopvang, de schepen van kinderopvang en de voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Het advies wordt neergeschreven in het aanvraagdocument.

Artikel 4: 
Het advies gaat ter kennisname naar het college van burgemeester en schepenen en naar het Lokaal Overleg Kinderopvang (via mail indien er geen fysiek overleg is in de periode van 30 kalenderdagen).

Artikel 5: 

De organisator zal binnen 30 kalenderdagen elektronisch het advies ontvangen via mail.

De organisator heeft dan 30 kalenderdagen de tijd om al dan niet een opmerking te formuleren bij het advies of gebruik te maken van het hoorrecht. Dit wordt via mail aangegeven via info@herentals.be zodat er een gesprek kan ingepland worden. Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de personen die het advies geformuleerd hebben, namelijk de coördinator kinderopvang, de bevoegde schepen en de voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd worden alvorens mee te sturen met de vergunningsaanvraag.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0