Terug
Gepubliceerd op 09/09/2022

2022_GR_00126 - Gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening: huishoudelijk reglement: goedkeuring

gemeenteraad
di 06/09/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Els Sterckx, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2022_GR_00126 - Gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening: huishoudelijk reglement: goedkeuring 2022_GR_00126 - Gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening: huishoudelijk reglement: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

De gemeenteraad keurde op 7 oktober 2014 het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) goed. 

Het huishoudelijk reglement werd geactualiseerd. Het bevat onder andere bepalingen over de opmaak van het verslag en publicatie ervan op de website, en over de relatie met de Kwaliteitskamer.

De gemeenteraad keurt het nieuwe huishoudelijk reglement van de Gecoro goed. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

De gemeenteraad keurde op 7 oktober 2014 het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) goed. 

Het huishoudelijk reglement werd geactualiseerd. Het bevat onder andere bepalingen over de opmaak van het verslag en publicatie ervan op de website, en over de relatie met de Kwaliteitskamer.

Juridische grond

  • Vlaamse codex ruimtelijke ordening goedgekeurd op 15 mei 1999 en latere wijzigingen
  • Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening goedgekeurd op 19 mei 2000 en latere wijzigingen
  • Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening goedgekeurd op 3 juli 2009 en latere wijzigingen
  • Decreet lokaal bestuur 

Argumentatie

Het huishoudelijk reglement dat in zitting van 31 mei 2022 met eenparigheid van stemmen werd aangenomen door de Gecoro, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt het huishoudelijk reglement in werking.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 augustus 2022 het huishoudelijk reglement van de Gecoro principieel goed. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad heft het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening, dat werd goedgekeurd in de zitting van 7 oktober 2014, op met ingang van het nieuwe huishoudelijke reglement. 

De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening goed als volgt:

Artikel 1: Doelstelling

De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, hierna de Gecoro genoemd, beoogt het behoud, de verbetering en de uitwerking van een goede ruimtelijke ordening binnen de gemeente. Ze adviseert onder meer vanuit een gefundeerd ruimtelijk onderzoek en formuleert hierover adviezen op vraag van de omgevingsambtenaar, het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of op eigen initiatief.

Artikel 2: Adviesbevoegdheid

De Gecoro vervult de opdrachten die ze heeft volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).

Naast deze opdrachten, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van de omgevingsambtenaar, het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.  

Artikel 3: De voorzitter

De voorzitter opent, leidt en sluit de vergaderingen. Hij legt de stukken voor waarover advies wordt gevraagd, zorgt dat het advies wordt geformuleerd en doet erover beraadslaging en eventueel stemming.  

Wanneer de voorzitter verhinderd is, wordt het voorzitterschap waargenomen door de door de gemeenteraad aangestelde plaatsvervangende voorzitter.

Artikel 4: De secretaris

Het secretariaat bezorgt de agenda, verslagen en de nodige informatie per e-mail aan de leden, neemt de stemmingen op, maakt het verslag en zorgt voor de uitbetaling van de vergoedingen.

De secretaris kan tijdens de vergaderingen toelichtingen geven bij de agendapunten, deelnemen aan de vraagstelling en de beraadslaging. Hij kan niet deelnemen aan de stemming. Hij is daarbij wel aanwezig, neemt de stemming op en geeft ze weer in het verslag. De secretaris kan zich laten bijstaan door een personeelslid van de stedelijke administratie.

Wanneer de secretaris verhinderd is, wordt het secretariaat waargenomen door de door de gemeenteraad aangestelde plaatsvervangende secretaris.

Het secretariaat maakt halfjaarlijks een overzicht op van relevante lopende plannen en projecten en legt dit ter kennisgeving voor aan de Gecoro.

Artikel 5: Leden

De Gecoro bestaat uit effectieve en plaatsvervangende leden. De plaatsvervangers kunnen de volledige vergadering bijwonen ook wanneer het lid dat zij vervangen aanwezig is. De leden die de vergadering bijwonen, nemen vooraf de stukken door die hen worden overgemaakt.

Indien een effectief lid niet aanwezig kan zijn, laat hij of zij zich door zijn of haar plaatsvervanger vervangen. Het lid meldt dit uiterlijk drie kalenderdagen voor de vergadering aan de secretaris en aan het plaatsvervangend lid.

Als een effectief lid niet aanwezig is bij het begin van de vergadering op het vastgestelde aanvangsuur en de secretaris of de plaatsvervanger hier niet van op de hoogte zijn gebracht, wordt hij of zij vervangen door zijn of haar plaatsvervanger die wel aanwezig is op de vergadering. De plaatsvervanger neemt verder aan de vergadering deel tot het einde, in de hoedanigheid van effectief lid.

Artikel 6: Vertegenwoordiging politieke fracties

De Gecoro nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie in de gemeenteraad. Deze personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan de vraagstelling, maar mogen de beraadslaging over het advies en de stemming erover niet bijwonen.  

Artikel 7: Aanwezigheid externe genodigden en deskundigen

De Gecoro kan voor de behandeling van een onderwerp al de nodige instanties, personen of betrokkenen uitnodigen voor een toelichting en een eventuele bespreking van het onderwerp. Die personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan de vraagstelling, maar mogen de beraadslaging over het advies en de stemming erover niet bijwonen.

Artikel 8: Openbaar houden

De vergaderingen van de Gecoro zijn in principe niet openbaar.

De Gecoro kan, onverminderd de wettelijke regels inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beslissen dat een vergadering toch geheel of gedeeltelijk openbaar wordt gehouden. In dat geval mogen evenwel de niet-leden, andere dan de personen die zijn uitgenodigd voor een toelichting en de vertegenwoordigers van de politieke fracties, niet deelnemen aan de vraagstelling, noch aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.  

Artikel 9: Agenda

De voorzitter stelt de agenda vast in samenspraak met het secretariaat.  

Het secretariaat maakt halfjaarlijks een planning op voor de agendapunten van de volgende vergaderingen.   

Indien een lid, nadat hij een oproeping ontvangen heeft, toch nog bij hoogdringendheid een punt wil bespreken in de aangekondigde vergadering, dan moet hij dit gemotiveerd melden aan de voorzitter. Bij de aanvang van de vergadering dient één derde van de aanwezige leden akkoord te gaan met de opname van het agendapunt bij hoogdringendheid.

Artikel 10: Oproeping

De Gecoro vergadert na bijeenroeping door de voorzitter of, als de voorzitter verhinderd is, de plaatsvervangende voorzitter. Ze vergadert minstens tweemaal per jaar.  

De voorzitter moet de Gecoro samenroepen binnen vijftien werkdagen die volgen op een verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Hij moet dit ook doen bij een verzoek dat uitgaat van minstens één derde van de leden van de Gecoro.  

Het secretariaat stuurt de uitnodiging met de agenda en relevante voorbereidende stukken per e-mail aan de leden van de Gecoro, de politieke fracties en de andere externe genodigden ten laatste 7 kalenderdagen voor de vergadering.  

Artikel 11: Vergadering   

Vergaderingen kunnen zowel fysiek als digitaal worden georganiseerd en vinden in principe plaats op een dinsdag van 20 uur tot ongeveer 22 uur. De vergaderingen worden op de volgende wijze gestructureerd:

  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering
  • Eventuele beslissing om een vergadering toch geheel of gedeeltelijk openbaar te houden
  • Eventuele beslissing over de opname van agendapunten bij hoogdringendheid
  • Toelichting van de agendapunten met daarna de vraagstelling
  • Adviesvorming
  • Eventuele stemming
  • Terugkoppeling over reeds besproken dossiers en adviezen
  • Toelichting variapunten

De volgorde van de agendapunten kan door de voorzitter worden gewijzigd.

Artikel 12: De notulen   

Het verslag bevat een beknopte samenvatting van wat er in de vergadering wordt gezegd. Het geeft een overzicht van de vergadering, de essentie van de toelichting, het eigenlijke advies met een inhoudelijke motivering en de eventuele uitslag van de stemming met een eventueel gemotiveerd minderheidsstandpunt.  

In het verslag worden geen namen vernoemd tenzij door een lid anders wordt gewenst. De verslagen worden binnen de 14 kalenderdagen per e-mail bezorgd aan alle aanwezige leden. Eventuele reacties, zonder opnieuw de inhoudelijke discussie te openen, kunnen door de leden die aanwezig waren op de vergadering per kerende e-mail worden ingediend.   

De verslagen worden door het secretariaat bewaard en op de website van de stad Herentals gepubliceerd.   

Artikel 13: Stemming

De Gecoro kan slechts geldig beslissen wanneer ten minste de helft van haar leden aanwezig is. Is die voorwaarde niet vervuld, dan kan de Gecoro op haar eerstvolgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, geldig beslissen over de onderwerpen die waren geagendeerd voor de vergadering waarop onvoldoende leden aanwezig waren, op voorwaarde dat de nieuwe vergadering niet binnen vierentwintig uur na de eerste plaats heeft. Voor nieuwe agendapunten is opnieuw de aanwezigheid van de meerderheid van de leden vereist.  

De beslissing gebeurt bij meerderheid van de leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.  

Artikel 14: Interne werkgroepen

De Gecoro kan beslissen tot het inrichten van één of meerdere werkgroepen ter voorbereiding van de besprekingen van complexe dossiers. De samenstelling van de interne werkgroep wordt door de Gecoro bepaald.

De oproeping en bespreking in de werkgroepen gebeuren zoals in de Gecoro zelf. De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van de Gecoro of door een werkgroep-voorzitter die hiervoor wordt aangeduid, evenals door de secretaris of een werkgroep-secretaris die hiertoe is aangesteld.

De verslagen van de werkgroepen worden aan alle leden bezorgd en in de eerstvolgende vergadering van de Gecoro ter kennisgeving voorgelegd.

Artikel 15: Relatie Kwaliteitskamer Herentals

Daar waar de Gecoro advies geeft over ruimtelijk-planologische dossiers, staat de Kwaliteitskamer in voor de kwaliteitsbewaking op niveau van het project. Het is in principe niet de bedoeling dat beide organen een overlappende werking hebben.  

De Gecoro kan advies geven over dossiers, op verzoek van de Kwaliteitskamer. De Kwaliteitskamer kan advies geven over dossiers, op verzoek van de Gecoro.

Artikel 16: Ontslag

Elk lid van de Gecoro dat zonder verantwoording driemaal achtereenvolgens afwezig is, is ambtshalve ontslagnemend. De voorzitter brengt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte.  

Deze bepaling is enkel van toepassing op de leden van de Gecoro, en niet op de externe deskundigen en de vertegenwoordigers van de politieke fracties uit de gemeenteraad.

Artikel 17: Deontologie en belangenvermenging

Het lid dat een persoonlijk belang heeft bij een besproken onderwerp, mag noch de bespreking ervan, noch de beraadslaging over het advies van de Gecoro en de stemming erover bijwonen.   

Het besluit van de Vlaamse regering van 3 juli 2009  tot de vaststelling van een deontologische code voor de leden van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening is van toepassing. De leden van de Gecoro hebben kennis genomen van dit besluit en verbinden zich ertoe er naar te handelen.  

Artikel 18: Inwerkingtreding

Het huishoudelijk reglement van de Gecoro, en de latere wijzigingen ervan, wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen in de Gecoro en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt het huishoudelijk reglement in werking.  

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0