De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 goed.
Bij de OVAM worden gedurende drie jaar (2021-2024) 30 handhavers aangeworven. In samenspraak met de lokale besturen wil de OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers voor zwerfvuil in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. In juni kunnen de gewestelijke GAS-vaststellers starten in Herentals.
De gemeenteraad stelt de gewestelijke GAS-vaststellers aan.
De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Uit zwerfvuilcijfers blijkt dat de hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen toeneemt. De Vlaamse overheid, de lokale besturen en de producenten nemen reeds maatregelen in de strijd tegen zwerfvuil, onder meer via de werking van Mooimakers en het dagdagelijks zwerfvuilbeleid van de lokale besturen. Bij de OVAM worden gedurende drie jaar (2021-2024) 30 handhavers aangeworven. In samenspraak met de lokale besturen wil de OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.
Artikel 772 van de politiecodex stipuleert dat overtredingen bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie. Stad Herentals heeft enkele GAS-vaststellers in dienst maar tekent graag in op het aanbod van OVAM om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als GAS-vaststeller met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de gemeentelijke bepalingen over zwerfvuil. De gewestelijke GAS-vaststellers zullen dezelfde bevoegdheden ontvangen als de GAS-vaststellers van stad Herentals, zij het beperkt tot de opvolging van overtredingen op zwerfvuil:
Het college van burgemeester en schepenen keurde deze aanstellingen principieel goed op 25 april 2022.
De gemeenteraad stelt de heer Remco Van Ransbeeck, de heer Marc Dejaegere, de heer Ronny Moors, de heer Jelle Cambré, de heer Stefan Bonhomme, de heer Jan Lefevre en mevrouw Sonja Wygers aan als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Herentals voor de vaststelling van inbreuken op de politiecodex voor volgende overtredingen:
Om een woonbeleid op maat te realiseren wordt de gemeente als regisseur van het lokaal woonbeleid aangeduid. Een essentieel element van het woonbeleid op maat van de lokale noden, is het beleid over de toewijzing van de sociale woningen. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 laat ruimte om lokale accenten te leggen bij het vastleggen van de toewijzingsregels. Daarbij krijgen de lokale overheden de kans om passende maatregelen uit te werken in een eigen lokaal toewijzingsreglement, dat afwijkt van de standaardtoewijzingsregels, indien de lokale situatie hierom vraagt.
De stad Herentals beschikt reeds over een goedgekeurd lokaal toewijzingsreglement voor de doelgroep medioren/senioren en senioren 70+.
Tijdens de besprekingen van het lokaal woonoverleg werd het wenselijk geacht om:
De gemeenteraad keurt het lokaal toewijzingsreglement en doelgroepenplannen goed.
Om een woonbeleid op maat te realiseren, wordt in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 de gemeente als regisseur van het lokaal woonbeleid aangeduid. Een essentieel element van het woonbeleid op maat van de lokale noden, is het beleid over de toewijzing van de sociale woningen. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 laat ruimte om lokale accenten te leggen bij het vastleggen van de toewijzingsregels. Daarbij krijgen de lokale overheden de kans om passende maatregelen uit te werken in een eigen lokaal toewijzingsreglement, dat afwijkt van de standaardtoewijzingsregels, indien de lokale situatie hierom vraagt. Op die manier kan een gemeente effectief inspelen op de lokale situatie en maximaal rekening houden met de specifieke noden.
De stad Herentals beschikt reeds over een goedgekeurd lokaal toewijzingsreglement voor de doelgroep medioren/senioren en senioren 70+.
Tijdens het lokaal woonoverleg van 13 november 2019 werd de mogelijkheid van bijkomende doelgroepen in het bestaande lokaal toewijzingsreglement besproken. Tevens werd gesproken over aanpassing en actualisatie van de doelgroep medioren en senioren.
Deze bespreking leidde tot de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 februari 2020 om de procedure/een werkgroep op te starten om het bestaande lokaal toewijzingsreglement te wijzigen en te actualiseren.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het lokaal toewijzingsreglement en doelgroepenplannen principieel goed op 28 maart 2022.
Tijdens de besprekingen van de werkgroep werd het wenselijk geacht om:
De 1ste doelgroep die in Herentals specifieke problemen ondervindt om een aangepaste en betaalbare woning te vinden op de lokale woningmarkt en waaraan men door toepassing van een lokaal toewijzingsreglement bij voorrang sociale woningen wil toewijzen, wordt ‘personen met een groter risico op zorgbehoefte’ genoemd en wordt als volgt gedefinieerd:
Er wordt allereerst voorrang verleend aan personen vanaf 65 jaar (bij een koppel volstaat het dat één van beide partners 65 jaar of ouder is) waarbij de zorgbehoefte al kan worden aangetoond (bij een koppel volstaat het dat bij één van beide partners vanaf 65 jaar de zorgbehoefte kan worden aangetoond).
De zorgbehoefte kan worden aangetoond op volgende manier:
Vervolgens wordt er voorrang verleend aan personen ongeacht leeftijd waarbij de zorgbehoefte kan worden aangetoond op bovenstaande manier.
Senioren +65: Personen vanaf 65 jaar (bij een koppel volstaat het dat 1 van beide partners 65 jaar of ouder is).
Senioren +70: Personen vanaf 70 jaar (bij een koppel volstaat het dat 1 van beide partners 70 jaar of ouder is).
Personen met een beperking: Personen met een beperking die voldoen aan de voorwaarden van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) en dus erkend worden als persoon met een handicap. De persoon in kwestie moet in Vlaanderen wonen en moet jonger zijn dan 65 wanneer deze persoon voor de eerste keer ondersteuning vraagt. De persoon moet een urgente ondersteuningsaanvraag hebben binnen de Eerstelijnszone Middenkempen en zal woonondersteuning in Herentals krijgen vanwege een door het VAPH erkende voorziening of dienst die een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten met nv De Woonbrug.
Personen met ASS: Personen die voldoen aan de voorwaarden van personen met een beperking (zoals hoger geformuleerd in dit toewijzingsreglement) en die bovendien een diagnose ASS (autismespectrumstoornis) hebben. De persoon moet een urgente ondersteuningsaanvraag hebben binnen de Eerstelijnszone Middenkempen en zal woonondersteuning in Herentals krijgen vanwege een door het VAPH erkende voorziening of dienst die een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten met nv De Woonbrug.
Voor de doelgroep 70+ worden er 34 appartementen voorbehouden in de Augustijnenlaan. Voor de doelgroep ‘personen met een groter risico op zorgbehoefte’ worden er 13 appartementen vrijgehouden in de Vorselaarsebaan. Voor senioren 65+ worden er door Geelse Huisvesting en De Woonbrug in totaal 117 woongelegenheden voorbehouden. Voor personen met een beperking houdt De Woonbrug 12 appartementen vrij in het project Vorselaarsebaan en 1 appartement op het Stationsplein. Voor personen met ASS houdt De Woonbrug 8 woningen vrij in het project Stadsveld. Dit project is nog te realiseren.
Tijdens het lokaal woonoverleg van 17 februari 2022 werden het lokaal toewijzingsreglement en het doelgroepenplan uitvoerig besproken. Het lokaal woonoverleg staat positief tegenover het doelgroepenplan en het lokaal toewijzingsreglement.
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde ontwerp lokaal toewijzingsreglement en het ontwerp doelgroepenplan goed.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal het ontwerp lokaal toewijzingsreglement (inclusief gemeenteraadsbeslissing) via beveiligde zending aan de minister ter kennisgeving overgemaakt worden op het adres van het Agentschap Wonen-Vlaanderen (Agentschap Wonen-Vlaanderen, Afdeling Woonbeleid, Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 bus 40D, 1000 Brussel) en via mail aan lokaaltoewijzingsreglement.wonen@vlaanderen.be.
Het reglement treedt in werking één maand na het verstrijken van de termijn van 45 dagen, vermeld in artikel 6.14, §2, tweede lid Vlaamse Codex Wonen van 2021, of de verlengde termijn van 60 dagen, vermeld in artikel 6.14, §2, derde lid Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Op 24 december 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van het stadsbestuur van Herentals voor wegenis- en rioleringswerken in de Beukelaer-Pareinlaan en de Montezumalaan en het realiseren van een fietsverbinding tussen de Lierseweg en Ekelenberg.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de voorwaarden en lasten vast.
Omschrijving van de aanvraag
Op 24 december 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van het stadsbestuur van Herentals, vertegenwoordigd door de heer Dirk Soentjens, mevrouw Mien Van Olmen en de heer Laurens Moubax voor handelingen op een terrein met adres de Beukelaer-Pareinlaan, Montezumalaan, Ekelstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13011, sectie E, perceel 153R, 153S, 418C2, 426H, 449T.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen.
Het betreft een aanvraag voor wegenis- en rioleringswerken in de Beukelaer-Pareinlaan en Montezumalaan en het realiseren van een fietsverbinding tussen de Lierseweg en Ekelenberg.
Voorgeschiedenis
De aanvraag werd ingediend op 24 december 2021.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 31 januari 2022 tot en met 1 maart 2022. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13 april 2022 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 19 april 2022 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 19 april 2022 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag. Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten.
Op de locatie van de Beukelaer-Pareinlaan wordt de bestaande rooilijn verbreed conform het rooilijnplan dat in opdracht van de stad Herentals opgemaakt werd door studiebureau Arcadis met referentie BE0120.DVW.BR44.
Hiertoe moet een deel van private eigendom ingenomen worden. Hiertoe zal een deel van private eigendom ingenomen moeten worden. Hiervoor werd op 6 augustus 2021 een eenzijdige belofte van gratis grondafstand binnen 5 jaar opgemaakt door Mondelez Belgium Biscuits Production en Mondelez Belgium Chocolate Production. Deze grond moet kosteloos worden afgestaan aan de stad overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand van 6 augustus 2021.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Onderwerp
De aanvraag omvat geen aanleg van nieuwe wegen, wel de wijziging (verbreding) van een bestaande gemeenteweg. Op de locatie van de Beukelaer-Pareinlaan wordt de bestaande rooilijn verbreed conform het rooilijnplan dat in opdracht van de stad Herentals opgemaakt werd door studiebureau Arcadis met referentie BE0120.DVW.BR44.
Hiertoe moet een deel van private eigendom ingenomen moeten worden. Hiervoor werd op 6 augustus 2021 een eenzijdige belofte van gratis grondafstand binnen 5 jaar opgemaakt door Mondelez Belgium Biscuits Production en Mondelez Belgium Chocolate Production. Deze grond moet kosteloos worden afgestaan aan de stad binnen overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand van 6 augustus 2021.
Bijgevolg moet de gemeenteraad een besluit nemen over de zaak van de wegen.
Rooilijnplan
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, opgemaakt door studiebureau Arcadis met referentie BE0120.DVW.BR4.
Openbaar onderzoek
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 31 januari 2022 tot en met 1 maart 2022. Tijdens dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel op 19 april 2022 om een voorwaardelijk gunstig advies te verlenen. De gemeenteraad neemt kennis van dit besluit en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Bij deze beoordeling wordt de aangevraagde rooilijnwijziging getoetst aan artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen. De nieuw ontworpen rooilijn werd bepaald in samenspraak met de aanvrager en heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van het netwerk van gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren. Door aanvaarding van de nieuwe rooilijn komen we tegemoet aan de doelstellingen met betrekking tot de uitbouw van de nutsvoorzieningen en het openbaar domein op lokaal niveau. Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals 1e afdeling, sectie E, nrs. 153R 153S moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
Goedkeuring rooilijn, oplegging lasten en voorwaarden
Overeenkomstig artikel 32§6 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning kan een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing op opheffing van een gemeenteweg pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. De gemeenteraad stelt de rooilijn zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door studiebureau Arcadis met referentie BE0120.DVW.BR44 definitief vast. Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals 1e afdeling, sectie E, nrs. 153R 153S moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden op aan de vergunninghouder:
De gemeenteraad legt volgende last op aan de vergunninghouder:
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag van het stadsbestuur van Herentals, vertegenwoordigd door de heer Dirk Soentjens, mevrouw Mien Van Olmen en de heer Laurens Moubax voor weg- en rioleringswerken op een terrein met adres de Beukelaer-Pareinlaan, Montezumalaan, Ekelstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13011, sectie E, perceel 153R, 153S, 418C2, 426H, 449T.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed en stelt de rooilijn definitief vast zoals aangeduid op het rooilijnplan dat opgemaakt werd door studiebureau Arcadis met referentie BE0120.DVW.BR44. Delen van de percelen kadastraal gekend als Herentals 1e afdeling, sectie E, nrs. 153R 153S moeten opgenomen worden in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden op aan de vergunninghouder:
De gemeenteraad legt volgende last op aan de vergunninghouder:
Op 28 oktober 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.
De omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021161490 omvat de afschaffing van de in onbruik geraakte voetweg nr. 46 en infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken voor de verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone Laarstraat. De aanvraag is van toepassing op volgende kadastrale percelen: afdeling 3, sectie D, percelen 101D, 102T, 103E en 103F.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed, meer bepaald:
Omschrijving van de aanvraag
Op 28 oktober 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van een ingedeelde inrichting.
Het betreft een aanvraag voor infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken ter verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone laarstraat en de afschaffing van voetweg nr. 46.
Voorgeschiedenis
De aanvraag werd ingediend op 28 oktober 2021.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13 april 2022 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 19 april 2022 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering. Het college van burgemeester en schepenen verleende op 19 april 2022 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag.
Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de afschaffing van buurtweg nr. 46. en over de zaak van de wegen (inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten).
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Onderwerp
De aanvraag omvat infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken voor de verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone Laarstraat en de afschaffing van buurtweg nr. 46. Het nog braakliggende bedrijventerrein zal ruimte bieden voor een zestal gekoppelde kleinere bedrijven. De stad heeft bewust gekozen om een aanbod te genereren voor lokale, kleinere en/of beginnende ondernemers. Na de verlening van een vergunning voor de wegwerkzaamheden zal geen verkavelingsaanvraag volgen. Het opsplitsen van een terrein in functie van bedrijvigheid is niet vergunningsplichtig. IOK integreert binnen de verkoopovereenkomst duurzame stedenbouwkundige principes. Eenmaal de wegenis voorlopig is opgeleverd kunnen er vergunningsaanvragen worden ingediend voor de individuele bedrijven.
De gemeenteraad zal gevraagd worden om een beslissing te nemen, enerzijds over de afschaffing van voetweg nr. 46 en anderzijds over de zaak van de wegen.
Wegenis
Om het braakliggende bedrijfsterrein te kunnen ontwikkelen wordt de Laarstraat verder doorgetrokken. De rooilijnbreedte van het nieuwe gedeelte is 14 m. De weg wordt uitgevoerd in beton met een éénzijdige dwarshelling en heeft een breedte van 7 m. Er wordt met Waterpoel een verbinding gemaakt enkel voor fietsers en voetgangers. De groene bermen worden ingezet in functie van nutsleidingen en hemelwaterbuffering en -infiltratie. De pijpenkop wordt heringericht. Het betreft een eenvoudig functioneel en duurzaam ontwerp. Er worden binnen het voorgestelde openbaar domein twee hoogstammen voorzien. De brandweg / secundaire weg, inclusief groenbuffer rondom de kavels blijft privaat, in beheer door IOK.
De aanvraag omvat ook de afschaffing van voetweg nr. 46. Deze is in onbruik geraakt en de nieuw aan te leggen weg met connectie naar Waterpoel is een evenwaardig alternatief.
Afschaffing voetweg 46
Overeenkomstig artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen moet de gemeenteraad eerst een beslissing nemen over het al dan niet wijzigen of opheffen van de bestaande gemeenteweg, alvorens te beslissen over de goedkeuring van de nieuwe gemeenteweg. Deze gemeenteweg (voormalige voetweg nummer 46) werd voor de aanleg de spoorlijn Aarschot – Herentals gedeeltelijk afgeschaft door de gemeenteraad van Noorderwijk op 4 juni 1931 en door de bestendige deputatie op 14 september 1921. Het gedeelte van de voetweg nr. 46 ter hoogte van de percelen 101D, 102T en 103E 103F werd nooit afgeschaft over een lengte van circa 93 m. Dit gedeelte loopt sinds de afschaffing in 1931 dood, het werd niet meer onderhouden, kwam in onbruik. De officiële breedte bedraagt 1 m, maar de grenzen zijn op het terrein niet zichtbaar. Het dossier van de aanvrager voorziet een nieuwe trage verbinding richting Waterpoel, die voldoet aan de hedendaagse normen en breedtes, die een beter alternatief vormt voor trage weggebruikers. Het is dan ook wenselijk om het gedeelte van gemeenteweg (voetweg nr. 46) dat niet meer in functie is of in gebruik hersteld kan worden af te schaffen cfr. het grafisch plan tot opheffing opgesteld door landmeter Lieven Mentens handelend voor IOK van 17 december 2021.
Ontwerp van de vuilwaterriolering
De nieuwe riolering wordt aangelegd als een gescheiden rioleringsstelsel conform de code van goede praktijk. Het projectgebied sluit aan op het centraal gebied ter hoogte van het bestaande bedrijventerrein Laarstraat. Dit betekent dat er riolering aanwezig is die aangesloten is op een RWZI. De vuilwaterafvoer van het nieuwe bedrijventerrein wordt via een pompstation aangesloten op de bestaande riolering in Laarstraat. Het nieuwe DWA-rioolstelsel wordt aangelegd met buizen in polypropyleen met een diameter van 250 mm en een langshelling van 1,1 %. De diameter is hydraulisch meer dan voldoende, maar wordt gekozen omwille van inspecteerbaarheid van het riool. De langshelling wordt gekozen om ook bij de verwachte kleine debieten zelfreinigend te zijn. De bestaande gemende riolering in de Laarstraat is ondiep gelegen. Daarom wordt de volledige vuilvracht van de nieuwe zone afgevoerd naar een pompstation in de parkingzone ter hoogte van de aansluiting op de bestaande bedrijvenzone. Dit pompstation wordt via een korte persleiding aangesloten op het bestaande riool in de Laarstraat. De pompput en pompen worden gedimensioneerd rekening houdend met de te verwachten vuilvracht en een interventietijd van 24 uur in geval van calamiteiten. Het uiteindelijk voorgesteld concept resulteert in een interventietijd van 5 dagen.
Het voorgestelde ontwerp 'vuilwaterriolering' voldoet om de afvoer van de toekomstige ontwikkelingen te kunnen verzekeren.
Ontwerp van de hemelwaterriolering op het openbaar domein:
De nieuwe weg wordt aangelegd onder een éénzijdige verkanting. Al het hemelwater dat terecht komt op de nieuw te bouwen weg, wordt afgevoerd naar de infiltratiegrachten die worden voorzien naast de weg. Er worden gegevens van grondwaterpeilen en een infiltratieproef toegevoegd aan de dossierstukken. Het hoogst opgemeten waterpeil werd gemeten in maart 2017 en bedraagt 12,20 m TAW. Het bodempeil van de infiltratiegracht wordt voorzien op een maximale diepte van 14,89 m, dit is ver boven het hoogst gemeten grondwaterpeil. Er kan dus verondersteld worden dat de infiltratiegracht te allen tijde zal kunnen infiltreren.
Uit de bijgevoegde nota blijkt ook dat het voorziene buffervolume en de voorzien infiltratie oppervlakte voldoen aan de eisen van de stedenbouwkundige vergunnin inzake buffering en infiltratie van hemelwater. Uit de nazichtberekening met Sirio blijkt dat er ook bij een bui met retourperiode 20 jaar geen overstort noodzakelijk is. Het ontwerp voldoet aan de richtlijnen van de code van de goede praktijk voor de aanleg van rioleringen.
Infrastructuur
Volgens de plannen wordt de weg aangelegd in een verharding van beton. Dit is een goede keuze gezien het om een bedrijventerrein gaat waar vermoedelijk veelvuldig leveringen en dergelijke moeten gebeuren. Het pompstation moet voorzien worden van overrijdbare deksels D400 en uitgerust met een rooster met valbeveiliging en er moet een ladder voorzien worden in de pompput . De elektriciteitskast van de pompput moet in de naaste omgeving geplaatst worden. Verharding rondom de elektriciteitskast moet voorzien worden.
Nutsvoorzieningen
Er moet nauw overleg gepleegd worden met de nutsmaatschappijen. De uitbreiding van de netten van de nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.
Vaststelling nieuwe rooilijn en opname in het openbaar domein
Overeenkomstig artikel 31. § 1 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. Het dossier van de aanvrager voorziet de aanleg van een nieuwe gemeenteweg die enerzijds aansluit op de bestaande rooilijn van de Laarstraat en anderzijds op de bestaande rooilijn van Waterpoel. De nieuwe gemeenteweg heeft een rooilijnbreedte van 14 m met een versmalling richting Waterpoel, zoals aangeduid op het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021. Lot 1 en 2 (wegenis, uitrusting, riolering en openbaar groen), met een grootte van 2.710 m² (overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan en overdrachtsplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021) moeten kosteloos afgestaan worden aan de stad binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de infrastructuurwerken.
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Er werden 0 bezwaren ingediend.
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 19 april 2022 om zich aan te sluiten bij het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar, maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering, én verleende een voorwaardelijk gunstig advies.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van 19 april 2022 en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13april 2022.
De aanvraag kan gunstig worden beoordeeld, onder voorwaarden.
Besluit 1
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag van stadsbestuur van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), vertegenwoordigd door mevrouw Greet De Ruysscher voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek dat werd georganiseerd in het kader van de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag (conform het decreet betreffende de omgevingsvergunning) van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Dit openbaar onderzoek omvatte ook de afschaffing van buurtweg nr. 46. Het decreet betreffende gemeentewegen laat immers toe dergelijke aanvragen binnen een omgevingsvergunning te integreren. Er werd geen bezwaar ingediend.
De gemeenteraad stelt de voorgestelde afschaffing van de gemeenteweg (voormalige voetweg nr. 46) over een tracé van ca. 93 meter volgens het bijgevoegde opmetingsplan van landmeter Lieven Mertens van 17 december 2021 definitief vast.
Besluit 2
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, zoals ontworpen op het grondplan en de bijhorende technische plannen, voor gronden gelegen in Herentals, kadastraal bekend afdeling afdeling 3, sectie D, nummers 101D, 102T, 103E en 103F, goed mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Besluit 3
De gemeenteraad legt aan de houder(s) van de omgevingsvergunning, bij afgifte van de omgevingsvergunning, de hiernavolgende lasten op:
LAST 1 – aanleg wegenis, riolering en openbaar groen
De houder van de vergunning is verplicht om de geplande infrastructuurwerken, meer bepaald de openbare wegenis, de riolering en het openbaar groen zoals aangegeven op de plannen en conform de voormelde voorwaarden, aan te leggen op eigen kosten. Het openbaar domein moet klimaatrobuust worden aangelegd. De aanplant van bomen moet maximaal gebeuren in functie van de CO2-uitstoot in functie van het burgemeestersconvenant en bomencharter.
De vergunninghouder staat vanaf de voorlopige oplevering in voor het onderhoud van het openbaar groen en dit voor een periode van 2 jaar. Er moet op basis van deze gemeenteraadsbeslissing een aangepast technisch dossier worden opgemaakt (conform de meest actuele versie van standaardbestek 250).
LAST 2 – nutsvoorzieningen
De houder van de vergunning staat, op eigen kosten, in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in het projectgebied. Ongeacht de verplichting tot aanpassing van bestaande nutsvoorzieningen, moeten de volgende nutsvoorzieningen minimaal aangelegd worden:
De houder van de omgevingsvergunning moet hiervoor zelf de nutsmaatschappijen actief in de gemeente contacteren. De door de nutsmaatschappijen definitief opgemaakte kostenramingen maken onderdeel uit van de te verlenen financiële waarborg, tenzij er een schriftelijk akkoord is van de desbetreffende nutsmaatschappij(en) dat reeds aan de geraamde kost is voldaan. Tot op heden werd enkel een offertevoorstel ontvangen van Fluvius.
Omdat de stad Herentals een voorkeur heeft om een bedrijventerrein te realiseren vrij van fossiele brandstoffen wordt geopteerd om geen gasaanvoer te voorzien binnen dit project, tenzij één of meerdere ondernemers kunnen aantonen dat hun exploitatie afhankelijk is van gasaanvoer en geen ander aanvaardbaar alternatief voorhanden is.
Een plaats voor een distributiecabine op privaat domein voorzien worden.
LAST 3 - Waarborgen
Er worden geen financiële waarborgen gesteld. De aanvrager betreft een intercommunale (vereniging van gemeenten) die als doel heeft om taken van gemeenschappelijk belang te realiseren.
LAST 4 – Kosteloze grondafstand
Lot 1 en 2 (wegenis, uitrusting, riolering en openbaar groen), met een grootte van 2.710 m² (overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021) moet kosteloos afgestaan worden aan de stad binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de infrastructuurwerken.
Vooraleer gebruik kan gemaakt worden van de vergunning moet door de aanvrager / eigenaar een ondertekende ‘eenzijdige belofte’ bezorgen aan de dienst patrimonium van de stad Herentals. Het model van deze éénzijdige belofte wordt als bijlage bij de vergunning toevoegd. Deze overeenkomst omvat het verloop van overdracht en stelt volgende bijkomende voorwaarden:
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 februari 2019 de omgevingsvergunning OMV_2018109487 te verlenen voor het slopen en herbouwen van een woning, gelegen Geelseweg 99 in 2200 Herentals onder o.a. de voorwaarde dat de voorwaarden uit de belofte van gratis grondafstand strikt moeten worden nageleefd.
De gratis grondverwerving voor algemeen nut van delen van het perceel gelegen Geelseweg 99 in Herentals, gekadastreerd afdeling 2 sectie C, nummer 485K zoals aangeduid als loten A, B en C op het splitsingsplan van landmeter De Groot & Celen van 10 januari 2022 en na prekadastratie gekend respectievelijk als percelen 485L, 485M en 485N met een grootte van respectievelijk 1 m², 10 m² en 15 m² ligt nu voor ter aanvaarding.
Op 12 november 2018 diende M & M bv, vertegenwoordigd door Jimmy Maes, Geelseweg 41 in 2200 Herentals de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2018109487 in voor het slopen en herbouwen van een woning gelegen Geelseweg 99 in Herentals, kadastraal gekend als Herentals 2de afdeling, sectie C, perceel 485K.
De dienst patrimonium adviseerde volgende:
"De rooilijn van de Geelseweg wordt bepaald door het rooilijnplan, goedgekeurd bij KB op 26/04/1957, en het bijkomend onteigeningsplan, goedgekeurd bij KB op 26/04/1957. Bij deze onteigening werd een bijkomende strook grond van 2,6 meter voor en naast de woning onteigend, waardoor deze deels binnen de gewenste rooilijn staat. Voor Gerheze (chemin nr. 20) is nog steeds de rooilijnbreedte uit de Atlas der Buurtwegen van toepassing. De rooilijnbreedte bedraagt hier 10 meter ter hoogte van het perceel van de aanvrager. Ook hier zou nog de woning een klein gedeelte binnen de rooilijn kunnen staan. Teneinde een degelijke wegaanzet van Gerheze op de Geelseweg te verkrijgen is het wenselijk een bijkomende grondafstand op te leggen van een strook van ca. 3,4 meter aan de oostkant van het perceel. De 2 strookjes woning binnen de rooilijn en de grondafstand voor de wegaanzet staan indicatief weergegeven op het plan van de grondafstand. Er werd tevens een getekende belofte van grondafstand toegevoegd aan het dossier om deze grondafstand te regelen. De voorwaarden uit deze belofte moeten strikt worden nageleefd."
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 februari 2019 de omgevingsvergunning OMV_2018109487 te verlenen voor het slopen en herbouwen van een woning, gelegen Geelseweg 99 in 2200 Herentals onder o.a. de voorwaarde dat de voorwaarden uit de belofte van gratis grondafstand strikt moeten worden nageleefd.
Op 4 oktober 2021 werd M & M bv per brief herinnerd aan de voorwaarden opgenomen in de belofte van gratis grondafstand en aangemaand het dossier tot gratis grondafstand aan te leveren ten laatste 31 december 2021.
Op 17 december 2021 stuurt notaris Goossens Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 in 2280 Grobbendonk per mail volgende stukken door:
In zitting van 25 april 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de gratis grondverwerving voor algemeen nut principieel goed van delen van het perceel gelegen Geelseweg 99 in Herentals, gekadastreerd afdeling 2 sectie C, nummer 485K zoals aangeduid als loten A, B en C op het splitsingsplan van landmeter De Groot & Celen van 10 januari 2022 en na prekadastratie gekend respectievelijk als percelen 485L, 485M en 485N met een grootte van respectievelijk 1 m², 10 m² en 15 m², conform de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte.
Plan
Landmeter De Groot & Celen gcv maakte op 10 januari 2022 een splitsingsplan op waarop de gratis grondafstand is weergegeven als lot A, B en C met een grootte respectievelijk van 0,9 m², 9,43 m² en 15 m².
Prekadastratie
De over te dragen loten A, B en C, delen van perceel Herentals 2de afdeling, sectie C, perceel 485K, zijn na prekadastratie gekend respectievelijk als Herentals 2de afdeling, sectie C, nrs. 485L, 485M en 485N.
Modaliteiten
De grondverwerving gebeurt gratis en voor algemeen nut.
Alle leveringskosten, lasten, rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de overdrager.
Bodem
Op 28 oktober 2021 leverde OVAM een gunstig bodemattest af voor perceel 485K.
Akte
Notaris Goossens Verwerft & Scheurweghs maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad te regelen. Deze akte ligt nu voor ter definitieve goedkeuring.
De gemeenteraad keurt de gratis grondverwerving voor algemeen nut goed van delen van het perceel gelegen Geelseweg 99 in Herentals, gekadastreerd afdeling 2 sectie C, nummer 485K zoals aangeduid als loten A, B en C op het splitsingsplan van landmeter De Groot & Celen van 10 januari 2022 en na prekadastratie gekend respectievelijk als percelen 485L, 485M en 485N met een grootte van respectievelijk 1 m², 10 m² en 15 m², conform de voorwaarden opgenomen in bijgevoegde ontwerpakte.
Algemeen directeur Dirk Soentjens en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers, worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad.
In uitvoering van de 6de staatshervorming is er een nieuwe federale financiering voor gemeenschapswachten. De financiële toelage wordt toegekend aan de gemeenten als bijkomende tussenkomst in de loonkosten die voortvloeien uit de prestaties uitgevoerd door de gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP). Dit komt neer op een jaarlijkse tussenkomst van 22.704 euro.
De gemeenteraad keurt het afrekeningsvoorstel aan de FOD Binnenlandse Zaken voor de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten voor het werkjaar 2021 goed.
In uitvoering van de 6de staatshervorming wordt een nieuwe federale financiering van de functie van gemeenschapswacht georganiseerd door het toekennen van subsidies aan onze stad van de vroegere federale activeringsmaatregel ACTIVA-PVP die thans geregionaliseerd is. Deze nieuwe financiering komt in de plaats van de activeringspremie (RVA) en vermindering van de patronale bijdragen en zal direct aan de gemeente betaald worden.
In uitvoering van de 6de staatshervorming is er een nieuwe federale financiering voor gemeenschapswachten. De financiële toelage wordt toegekend aan de gemeenten als bijkomende tussenkomst in de loonkosten die voortvloeien uit de prestaties uitgevoerd door de gemeenschapswachten in het kader van de strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP). Ter dekking van de reële lasten van de tewerkstellingskosten kan de gemeente een jaarlijkse maximale toelage van 17.200 euro per voltijds equivalent ontvangen. Dit komt neer op een jaarlijkse tussenkomst van 22.704 euro. Het aantal gemeenschapswachten VTE toegekend in het kader van de strategische veiligheids-en preventieplannen is 1.32 VTE.
In 2021 heeft de stad Herentals vijf gemeenschapswachten in dienst, één gemeenschapswacht werkt 32 uur, twee gemeenschapswachten werken elk 19 uur en twee gemeenschapswachten werken 13 uur per week.
Naam |
Voornaam |
Werkregime |
In dienst |
Uit dienst/vervangt | GAS bevoegd |
V.H. |
S. |
1/2 |
16 augustus 2006 |
| niet van toepassing |
T. |
M. |
4/5 |
12 december 2011 |
| niet van toepassing |
V. |
P. |
1/3 |
6 februari 2017 |
| ja |
L. |
J. |
1/3 |
6 juni 2017 |
31 augustus 2021 | niet van toepassing |
V. |
S. | 1/2 |
1 februari 2021 |
ja | |
J. | H. | 1/3 | 14 januari 2022 | J. L. | ja (na opleiding) |
De schuldvordering die nu ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de FOD Binnenlandse Zaken handelt over het jaar 2021. De financiële vordering, met de bewijsdocumenten van het referentiejaar, betreffende de personeelsuitgaven ter hoogte van 109.485,04 euro, moeten uitsluitend via het ICT-platform van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie online worden afgeleverd vóór 30 juni 2022. Deze schuldvordering moet ook worden goedgekeurd door de gemeenteraad (overeenkomstig artikel 9 van het Koninklijk besluit van 27 december 2021).
De schuldvordering die handelt over het jaar 2020 zal later moeten doorgeven worden, deze ligt ter goedkeuring bij de Raad van State.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 4 april 2022 het voorstel van de financiële rekening 2021 principieel goed.
De gemeenteraad keurt het afrekeningsvoorstel aan de FOD Binnenlandse Zaken voor de bijkomende financiering van de gemeenschapswachten voor het werkjaar 2021 goed.
De gemeenteraad beslist definitief in de toekenning van de straatnaam Catharinastraat aan de toekomstige verbindingsweg tussen de Burchtstraat en de Begijnenstraat.
De gemeenteraad kende op 1 februari 2022 principieel de straatnaam Catharinastraat toe aan de toekomstige verbindingsweg tussen de Burchtstraat en de Begijnenstraat. Het openbaar onderzoek liep van 27 februari 2022 tot en met 27 maart 2022.
Het college van burgemeester en schepenen sloot het openbaar onderzoek definitief op 11 april 2022 met ontvangst van één opmerking. De indiener vraagt zich af waarom de nieuwe straatnaam niet de Witte Stilte is geworden naar de overleden DJ Ronald Luyten.
Ronald Luyten, alias DJ De Witte Stilte, was een bekende Herentalsenaar en overleed op 1 mei 2017. Naast zijn passie voor muziek had hij ook een passie voor beeldende kunst. Bij testament schonk hij zijn werken uit De Kunstkamer, zijn kunstatelier op de Molenvest in Herentals, aan het Jakob Smitsmuseum in Mol. Bij de maar liefst driehonderd kunstwerken zaten enkele topwerken van Jakob Smits. Het voorstel om een straatnaam naar deze persoon te vernoemen werd ook al eens eerder voorgebracht tijdens de gemeenteraad van 5 december 2017.
Op deze locatie zijn er echter tal van typerende elementen voor de locatie waardoor het aangewezen is de nieuwe straat daarnaar te verwijzen. Catharina verwijst dan ook naar de patroonheilige van de kerk en het hof.
De gemeenteraad beslist om de straat Catharinastraat toe te kennen aan de toekomstige verbindingsweg tussen Burchtstraat en Begijnenstraat.
De stad is vennoot van IOK (Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen).
IOK nodigt de stad uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van 17 mei 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda goed en mandateert de afvaardiging van de stad om te stemmen in overeenstemming met de genomen beslissing.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK).
Het stadsbestuur wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK op 17 mei 2022 om 11 uur in het seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 in Kasterlee.
De uitnodigingsmail van 24 maart 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota :
Het overzicht van de presentiegelden 2021 is opgenomen in de jaarrekening.
In de gemeenteraad van 4 juni 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en in de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IOK voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota ter voorbereiding van de algemene vergadering van IOK op 17 mei 2022 die door IOK op 24 maart 2022 werd overgemaakt aan het stadsbestuur van Herentals.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot vervanging van de heer Luc Vleugels door de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot benoeming van EY Bedrijfsrevisoren, Borsbeeksebrug 26, 2600 Berchem met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar goed.
De gemeenteraad keurt het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021 goed.
De gemeenteraad keurt het verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2021 goed.
De gemeenteraad keurt voorstel tot resultaatsbestemming 2021 goed.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad keurt het geven van kwijting afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021 goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot dubbel presentiegeld voor de voorzitter goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de algemene vergadering van IOK op 17 mei 2022, om te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK van 17 mei 2022.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IOK, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
De stad is vennoot van IOK Afvalbeheer (Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen - Afvalbeheer).
IOK Afvalbeheer nodigt de stad uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van 17 mei 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda goed en mandateert de afvaardiging van de stad om te stemmen in overeenstemming met de genomen beslissing.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen Afvalbeheer (IOK Afvalbeheer).
Het stadsbestuur wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK op 17 mei 2022 om 11.45 uur in het seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 in Kasterlee.
De uitnodigingsmail van 23 maart 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota :
Het overzicht van de presentiegelden 2021 is opgenomen in de jaarrekening.
In de gemeenteraad van 4 juni 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en in de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IOK Afvalbeheer voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota ter voorbereiding van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 17 mei 2022 die door IOK Afvalbeheer op 23 maart 2022 werd overgemaakt aan het stadsbestuur van Herentals.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot vervanging van de heer Luc Vleugels door de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK Afvalbeheer goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot benoeming van EY Bedrijfsrevisoren, Borsbeeksebrug 26, 2600 Berchem met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar goed.
De gemeenteraad keurt het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021 goed.
De gemeenteraad keurt het verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2021 goed.
De gemeenteraad keurt voorstel tot resultaatsbestemming 2021 goed.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.
De gemeenteraad keurt het geven van kwijting afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021 goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot dubbel presentiegeld voor de voorzitter goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 17 mei 2022, om te handelen en te beslissen conform de besluiten die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IOK Afvalbeheer, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
Het stadsbestuur neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Iveka nodigt de stad uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka op 29 juni 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Het stadsbestuur neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Iveka nodigt het stadsbestuur uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka op 29 juni 2022 die zal plaatsvinden om 18 uur in Den Eyck, Houtum 39 in 2460 Kasterlee. Dit onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus COVID-19 en de mogelijke effecten daarvan voor deze algemene vergadering. Momenteel voorziet Iveka een fysieke bijeenkomst maar Iveka kan niet inschatten in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het effectief fysiek houden van de algemene vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, voorziet Iveka toch ook in de mogelijkheid in het ontwerpraadsbesluit dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.
De uitnodigingsbrief van 1 april 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Patrik De Cat aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Jan Michielsen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IVEKA voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad moet kennisnemen van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering, de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Iveka van 29 juni 2022 als volgt goed:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij het intergemeentelijke samenwerkingsverband IKA, de investeringsintercommunale voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse.
IKA nodigt de stad uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA op 29 juni 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de Kempen en het Antwerpse (IKA).
IKA nodigt het stadsbestuur uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA op woensdag 29 juni 2022 om 19.30 uur in ‘Den Eyck’, Houtum 39, 2460 Kasterlee.
De bevolking wordt thans geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het tot nu niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering kan plaatsvinden. Volgens de huidige richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie van het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op de algemene vergadering, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De uitnodigingsbrief van 30 maart 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Patrik De Cat aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Rutger Moons als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IKA voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad moet kennis nemen van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering, de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
De gemeenteraad beslist na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, om de agenda en de afzonderlijke agendapunten van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift (pdf-versie) van deze beslissing aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat, lieven.ex@fluvius.be.
De stad is aangesloten bij de intergemeentelijke opdrachtoudende vereniging Pontes, die als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt.
Pontes nodigt de stad uit op de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Pontes is een vereniging van lokale overheden die als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt. Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de intergemeentelijke vereniging Pontes.
Pontes nodigde de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 23 juni 2022 om 19 uur in het crematorium Stuifduin, Vonderdreef 10 in 3920 Lommel.
De uitnodigingsbrief van 23 maart 2022 voor de buitengewone algemene vergadering bevat als enig agendapunt met toelichting:
Het college van burgemeester en schepenen keurde dit dossier principieel goed op 4 april 2022.
Pontes organiseert een buitengewone algemene vergadering. De uitnodigingsbrief daarvoor bevat de agenda met toelichting.
Deze uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Pontes op donderdag 23 juni 2022 geschiedt onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus en de mogelijke gevolgen daarvan voor deze algemene vergadering. Pontes volgt de informatie en richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur nauwgezet op en informeert ons verder. Indien beslist wordt om de algemene vergadering alsnog digitaal te organiseren, dan ontvangen het stadsbestuur en de afgevaardigde tijdig een link om op afstand deel te nemen aan de vergadering.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Rutger Moons aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Patrik De Cat aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Pontes voor de volledige lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.
Een statutenwijziging moet goedgekeurd worden door een bijzondere meerderheid van de leden-gemeenten. Dit betekent dat zowel de goedkeuring in de gemeenteraad als de aanwezigheid van de gemeentelijke afgevaardigde tijdens de buitengewone algemene vergadering van groot belang is.
De gemeenteraad keurt het voorstel van statutenwijziging van Pontes dat op 23 juni 2022 aan de buitengewone algemene vergadering wordt voorgelegd goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 23 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op het besluit van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
De projectvereniging Neteland wil toetreden tot de UiTPAS Kempen. In dat verband moet elke deelnemende gemeente de geactualiseerde basisovereenkomst (inclusief verwerkingsovereenkomst) tussen publiq vzw en de lokale kaartsysteembeheerders voor UiTPAS Kempen en de daarbij horende algemene voorwaarden goedkeuren.
De verwerkingsovereenkomst maakt deel uit van de basisovereenkomst en is niet opgesteld volgens het model van de VVSG. Daardoor is het delegatiebesluit van de gemeenteraad desbetreffend niet van toepassing en moet de gemeenteraad deze overeenkomst goedkeuren.
Herentals
De ambitienota vrije tijd Neteland, die door het college werd goedgekeurd op 3 juni 2019, stelt dat dit samenwerkingsverband wil komen tot een structurele samenwerking die verder gaat dan samen communiceren en afstemming van het aanbod. Binnen het samenwerkingsverband is de ambitie geformuleerd om te groeien als regiowerking, zowel intern als naar de burger toe. In het kader daarvan is onder meer de ambitie geformuleerd om samen werk te maken van vrijetijdsparticipatie in de regio. In 2019 diende Neteland als regio een subsidiedossier vrijetijdsparticipatie in voor de periode 2020-2025. Met dit dossier wil Neteland het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie optillen tot een regionaal niveau en vanuit een regionaal samenwerkingsverband participatiedrempels wegwerken, het vrijetijdsaanbod verbreden en vrijetijdsparticipatie stimuleren.
In het beleidsplan en de meerjarenbegroting vrije tijd Neteland 2020-2025, opgemaakt naar aanleiding van het subsidiedossier bovenlokaal cultuurbeleid, zijn de uitbouw van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie en het onderzoek naar de uitrol van een kansenpas regio Neteland twee belangrijke doelstellingen. Ook in het subsidiedossier bovenlokaal jeugdwerk 2021-2026 staat de actie om vrijetijdsparticipatie te stimuleren en drempels naar het aanbod te verlagen.
Het college van burgemeester en schepenen ging in de zitting van 22 maart 2021 akkoord om het scenario UiTPAS Kempen Neteland verder te onderzoeken.
Op 11 oktober 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de bijlagen bij het desbetreffende besluit en ging principieel akkoord om als regio Neteland toe te treden tot de UiTPAS Kempen om zodoende een regionale kansenpas, genaamd UiTPAS Kempen Neteland, te realiseren. Het college van burgemeester en schepenen ging toen ook akkoord om de door publiq gestelde voorwaarden om te starten met een UiTPAS te hanteren, zijnde: de solidaire kostendeling 20-40-40, de doelgroepcriteria gebaseerd op het statuut verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling, uitgebreid in overleg met UiTPAS Kempen waarbij maximaal rekening gehouden wordt met de laagdrempelige toepassing van de huidige vrijetijdspas, de aanwezigheid van een lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie, een voldoende groot aanbod en een regionale intentie en visie. Het college van burgemeester en schepenen voorzag toen ook voldoende mensen en middelen tijdens de implementatiefase van de UiTPAS en van zodra de UiTPAS gelanceerd is. Het gaat om medewerkers van de diensten cultuur, jeugd, sport, welzijn, communicatie en ICT. Het college van burgemeester en schepenen legde het participatief traject dat gepland was om de verenigingen te informeren en te betrekken bij de verdere uitwerking van de UiTPAS Kempen Neteland voor aan het strategisch atelier vrije tijd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 14 februari 2022 de geactualiseerde Basisovereenkomst (inclusief verwerkingsovereenkomst) tussen publiq vzw en de lokale kaartsysteembeheerders voor UiTPAS Kempen en de daarbij horende algemene voorwaarden principieel goed.
Turnhout
De gemeenten Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar vormden in april 2016 de UiTPAS regio Kempen. De naam UiTPAS Kempen werd bewust gekozen om uitbreiding van het samenwerkingsverband mogelijk te maken. Deze vier gemeenten en Cultuurnet Vlaanderen sloten toen de Basisovereenkomst af.
Deze Basisovereenkomst legt de samenwerking tussen de betrokken partijen vast. In de Algemene Voorwaarden worden de afspraken verder uitgewerkt op algemeen niveau met specifieke afwijkingen op lokaal niveau (DEEL 2: Regiospecifieke afspraken). Als bijlagen bij de Algemene Voorwaarden zijn volgende documenten opgenomen:
In 2018 trad Ravels toe tot UiTPAS Kempen en in 2020 deden Lille en Hoogstraten hetzelfde. Telkens moest hiervoor een addendum op deze regionale basisovereenkomst opgemaakt worden dat goedgekeurd moest worden door alle betrokken gemeenteraden en Cultuurnet.
De gemeenteraden van de huidige UiTPAS Kempen regio (Beerse, Lille, Hoogstraten, Oud-Turnhout, Ravels, Turnhout en Vosselaar) keurden de toetreding van de gemeente Merksplas en de gemeenten verbonden aan de projectvereniging Stuifzand (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) en projectvereniging Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar) goed.
Ondertussen breidde cultuurnet de werking uit, veranderde van naam en werd 'publiq'. De basisovereenkomst en de daarbij horende Algemene Voorwaarden waren aan een update toe en werden geactualiseerd, niet fundamenteel gewijzigd. De grootste verschillen zitten vooral in hoofdstukken 5 (privacy voorwaarden aangepast aan de vereisten van de GDPR) en 8 (aanbod van de dienstverlening is grondiger uitgewerkt).
Op 10 februari 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen van de stad Turnhout de toetreding van de gemeente Merksplas en de gemeenten verbonden aan de projectvereniging Stuifzand (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) en projectvereniging Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar) principieel goed.
Omwille van de enorme uitbreiding is het een grote meerwaarde om met alle betrokken gemeenten en projectverenigingen dezelfde geactualiseerde basisovereenkomst goed te keuren. De algemene afspraken werden verfijnd en bij de regiospecifieke afspraken werd een extra criterium toegevoegd om recht te hebben op een UiTPAS met kansentarief.
Op 8 februari 2022 gaf onze functionaris voor gegevensbescherming met betrekking tot het luik bescherming van persoonsgegevens en privacy (AVG/GDPR) een gunstig advies voor het afsluiten van deze hernieuwde basisovereenkomst en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.
De gemeenteraad keurt de geactualiseerde Basisovereenkomst (inclusief verwerkingsovereenkomst) tussen publiq vzw en de lokale kaartsysteembeheerders voor UiTPAS Kempen en de daarbij horende algemene voorwaarden goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarlijkse rapport van het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de verwerkingsovereenkomsten die het college en de raad in 2021 hebben afgesloten.
Op 27 april 2016 keurden het Europees Parlement en de Raad verordening (EU) 2016/679 over de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en over het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming - AVG) goed. Deze verordening trad definitief in werking op 25 mei 2018. Artikel 28, derde lid van de AVG bepaalt dat de verwerking door een verwerker wordt geregeld in een overeenkomst of andere rechtshandeling krachtens het Unierecht of het lidstatelijke recht die de verwerker ten aanzien van de verwerkingsverantwoordelijke bindt, en waarin het onderwerp en de duur van de verwerking, de aard en het doel van de verwerking, het soort persoonsgegevens en de categorieën van betrokkenen, en de rechten en verplichtingen van de verwerkingsverantwoordelijke worden omschreven.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, kortweg VVSG, heeft een generiek sjabloon voorgesteld dat gebruikt kan worden als basis voor elke verwerkingsovereenkomst. Om te vermijden dat elke verwerkingsovereenkomst die moet worden afgesloten, moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad, werd de gemeenteraad voorgesteld deze bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen te delegeren indien de verwerkingsovereenkomst gebaseerd is op het sjabloon voorgesteld door de VVSG.
Op 27 november 2018 keurde de gemeenteraad het gebruik van het sjabloon van de VVSG voor het afsluiten van verwerkingsovereenkomsten goed. De gemeenteraad delegeerde de bevoegdheid voor het afsluiten van verwerkingsovereenkomsten in het kader van de AVG aan het college van burgemeester en schepenen op voorwaarde dat de verwerkingsovereenkomst gebaseerd is op het sjabloon van de VVSG. Het college rapporteert één maal per jaar over deze delegatiebevoegdheid aan de gemeenteraad.
Op 11 april 2022 nam het college kennis van het ontwerprapport over 2021 en vroeg het de voorzitter dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad delegeerde de bevoegdheid voor het afsluiten van verwerkingsovereenkomsten in het kader van de AVG aan het college van burgemeester en schepenen op voorwaarde dat de verwerkingsovereenkomst gebaseerd is op het sjabloon van de VVSG. Het college rapporteert één maal per jaar over deze delegatiebevoegdheid aan de gemeenteraad.
Het jaarlijkse rapport over de verwerkingsovereenkomsten die in 2021 werden afgesloten is toegevoegd als bijlage.
In aanvulling op de verwerkingsovereenkomsten die in 2021 werden afgesloten door het college van burgemeester en schepenen, sloot in 3 gevallen de gemeenteraad de verwerkingsovereenkomst af, namelijk voor:
Ook de raad voor maatschappelijk welzijn sloot in 2021 2 verwerkingsovereenkomsten af, namelijk met:
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport over 2021 in verband met de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen voor het sluiten van verwerkingsovereenkomsten.
Volgens artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging Bureau GAS stelt het beheerscomité jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorafgaande werkingsjaar vast. Ze legt die binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
De gemeenteraad keurt de rekening van Bureau GAS voor het werkingsjaar 2021 goed.
De stad heeft de rekening van het bureau GAS voor het jaar 2021 ontvangen. De gemeenteraad moet de rekening goedkeuren.
Volgens de statuten van de interlokale vereniging Bureau GAS stelt het beheerscomité jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorafgaande werkingsjaar vast. Ze legt die binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Op 18 maart 2022 heeft het beheerscomité de rekening over het werkingsjaar 2020 goedgekeurd.
Het resultaat, zijnde het saldo van de gerealiseerde inkomsten en de aangerekende kosten van de GAS-dienst, wordt verdeeld over de deelnemende gemeenten.
De rekening voor 2021 is anders berekend dan de vorige jaren, toen de afrekening gemaakt werd op basis van een verdeelsleutel per inwoner. Enkel de afrekening voor 2021 is nog gemaakt op deze oude verdeelsleutel, terwijl het voorschot berekend is op de nieuwe verdeelsleutel op basis van het aantal behandelde dossiers. Hierdoor ontstaan grote verschillen tussen de gemeenten al naargelang de inspanningen op het vlak van de handhaving.
De afrekening valt ook niet samen met de uiteindelijke factuur omdat de afrekening voor 2021 nog moet verrekend worden met het voorschot voor 2022.
De belangrijkste nieuwigheid is dat de afrekeningen voor de volgende jaren enkel betrekking zullen hebben op de uitgaven voor de behandeling van de dossiers omdat de inkomsten volledig rechtstreeks naar de stad zullen gaan.
Het beheerscomité legt de rekening van het Bureau GAS over het werkingsjaar 2021 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 25 april 2022 kennis van de rekening van Bureau GAS voor het werkingsjaar 2021
De gemeenteraad keurt de rekening van Bureau GAS voor het werkingsjaar 2021 goed.
De werking van interlokale vereniging Bureau GAS is gewijzigd. Daarnaast is ook de wetgeving op de GAS gewijzigd. Het huishoudelijk reglement en de samenwerkingsovereenkomst van de interlokale vereniging moeten aan de nieuwe omstandigheden worden aangepast.
De gemeenteraad keurt de rekening van Bureau GAS voor het werkingsjaar 2021 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur en de wetgeving over de GAS zijn gewijzigd. Ook de manier van werken en de verdeelsleutel voor de kosten van de interlokale vereniging zijn gewijzigd.
De samenwerkingsovereenkomst en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging moet hieraan aangepast worden.
Het Decreet Lokaal Bestuur heeft een aantal regels over de interlokale vereniging gewijzigd. Ook de GAS-Wet en het KB van 21 december 2013 zijn gewijzigd. Zo kan voortaan onder meer een sanctionerend ambtenaar met een diploma rechtspraktijk worden aangesteld.
Daarnaast is er een belangrijke wijziging met betrekking tot de financiering van de GAS. De verdeling van de kosten door de deelnemende gemeenten gebeurt niet meer op basis van het aantal inwoners, maar op basis van het aantal behandelde dossiers. De helft van de kosten zal worden toebedeeld aan dossiers van GAS 1 tot en met 3, de andere helft aan GAS 4. Bij de invoering van GAS 5 zal nog een andere verdeelsleutel toegepast worden.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 25 april 2022 kennis van het nieuwe huishoudelijk reglement en de nieuwe samenwerkingsovereenkomst van interlokale vereniging Bureau GAS.
De gemeenteraad keurt het nieuwe huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging Bureau GAS goed.
De gemeenteraad keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst van interlokale vereniging Bureau GAS goed.
Op 25 september 2020 besliste de burgemeester om de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn vanaf 1 oktober 2020 digitaal en hybride en deze van de commissie digitaal te organiseren. De raden en commissie worden op deze wijze georganiseerd tot het besluit van de burgemeester over de gewijzigde vergadermodaliteiten wordt opgeheven. De gemeenteraad heeft dit besluit in de zitting van 6 oktober 2020 bekrachtigd.
De burgemeester heeft op 21 april 2022 het besluit over de gewijzigde vergadermodaliteiten van 25 september 2020 opgeheven
.
De gemeenteraad moet kennisnemen van de opheffing van het besluit.
Op 25 september 2020 besliste de burgemeester om de vergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn vanaf 1 oktober 2020 digitaal en hybride en deze van de commissie digitaal te organiseren. De raden en commissie worden op deze wijze georganiseerd tot het besluit van de burgemeester over de gewijzigde vergadermodaliteiten wordt opgeheven.
De gemeenteraad heeft dit besluit in de zitting van 6 oktober 2020 bekrachtigd.
Op 13 maart 2022 eindigde de federale fase van het crisisbeheer van de coronapandemie. Dit betekent dat de overgangsmaatregel voor het hybride en digitaal vergaderen op basis van een burgemeestersbesluit (voor de gemeentelijke bestuursorganen) en een gouverneursbesluit (voor de provinciale bestuursorganen) eindigt. Digitaal of hybride vergaderen is na afloop van de federale fase enkel nog mogelijk op basis van het huishoudelijk reglement van het betrokken bestuursorgaan.
In de maand maart bevond de gemeente Herentals zich echter nog in de corona-alarmfase wegens overschrijding van twee van de drie indicatoren.
De burgemeester heeft op 21 april 2022 het besluit over de gewijzigde vergadermodaliteiten opgeheven. De gemeenteraad moet kennisnemen van de opheffing van het besluit.
De gemeenteraad neemt kennis van de opheffing van het besluit van de burgemeester van 25 september 2020 over de gewijzigde vergadermodaliteiten.
De stad en het OCMW van Herentals waren aangesloten bij Ethias en Belfius Insurance door middel van een groepsverzekering voor de 2de pensioenpijler van het contractueel personeel. Ethias en Belfius Insurance hebben deze groepsverzekering opgezegd met ingang van 1 januari 2022. Bijgevolg moesten de stad en het OCMW op zoek naar een alternatief. Dit alternatief werd geboden na onderhandelingen door VVSG en OFP Provant in de vorm van OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenen). Het stadsbestuur houdt haar huidige basistoezegging van 3 % aan en beslist om het personeel van de stad en het OCMW onder te brengen in een multi-inrichterpensioenstelsel (MIP).
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen over deze toetreding en over de afvaardiging van het bestuur in de algemene vergadering.
Om de pensioenkloof tussen het statutair en contractueel personeel te verkleinen, heeft Herentals voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel bij de stad en het OCMW (inclusief het personeel van het woonzorgcentrum Sint-Anna).
Sedert 2010 is dit geregeld via een overheidsopdracht, indertijd georganiseerd door RSZPPO in nauwe samenwerking met VVSG. Hierna werd een groepsverzekeringsovereenkomst afgesloten met Belfius Insurance en Ethias. In Vlaanderen gaat het over 648 besturen/juridische entiteiten (of meer dan 80.000 contractanten) die zijn toegetreden. Ook het Herentalse stads- en OCMW-bestuur hebben toen elk een overeenkomst afgesloten met Belfius en Ethias. Aanvankelijk was er een bescheiden inleg van 1 % voorzien om de kloof tussen het hogere statutaire pensioen en het reguliere pensioen voor contractuele medewerkers, ietwat te dichten. Ten gevolge van uitbreidingen van het toepassingsgebied en afgesloten sectorale akkoorden op Vlaams en lokaal niveau is in de afgelopen jaren zowel de inleg verhoogd tot aanvankelijk 2 en uiteindelijk 3 % sedert 2021. Ook de contractuele werknemers van het woonzorgcentrum Sint-Anna die aanvankelijk uitgesloten waren, zijn sinds deze legislatuur volledig opgenomen, en het bestuur spaart momenteel ook voor hen 3 %.
Ethias en Belfius hebben de pensioenpijler globaal opgezegd met ingang van 1 januari 2022 wegens te verlieslatend (omwille van het gegarandeerd rendement van 1,75 %). Hierdoor moet Herentals op korte termijn in een alternatief voorzien. Momenteel is er slechts één volledig uitgewerkt voorstel voor de lokale besturen, namelijk het pensioenfonds OFP Prolocus, initiatief van VVSG en het voormalige OFP Provant. Op federaal niveau is er momenteel wel een wetgevend initiatief lopende, maar hierover zijn nog geen voorwaarden bekend. Aangezien de opzegging ingaat vanaf 1 januari 2022 is het voor de Vlaamse lokale besturen dringend om te voorzien in een alternatief. VVSG en OFP Prolocus werken al maanden achter de schermen om tot een voorstel te komen voor de lokale besturen maar het is maar in de mail van 22 februari en de webinar van 23 februari 2022 dat concrete voorstellen werden geformuleerd voor besluitvorming. Daarom kon een voorstel niet vroeger voorgelegd worden aan het bestuur.
Een lokaal bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds). Na onderhandelingen met de VVSG, OFP Provant werd dit voormalig pensioenfonds omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaams Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding in een pensioenfonds, wordt het bestuur meer betrokken bij het beheer van de pensioenfinanciering, dit in tegenstelling tot een groepsverzekering. Het bestuur zal een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus afvaardigen en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid krijgen om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Bovendien streeft een lokaal pensioenfonds niet naar winst ten voordele van zichzelf (in tegenstelling tot een groepsverzekering). Een pensioenfonds heeft ook ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering. Echter is er in deze toetreding geen garantie voorzien zoals indertijd met Belfius/Ethias. Na overleg met het Agentschap Binnenlands Bestuur en controle van alle voorgestelde teksten is gegarandeerd dat de stad en het OCMW van Herentals kunnen toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een inhouse-opdracht voldaan wordt, namelijk dat het bestuur:
1) via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten
2) meer dan 80 % van de activiteiten van de OFP Prolocus de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen
3) geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP Prolocus
4) OFP Prolocus zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
VVSG garandeert dat OFP Prolocus, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het grote verschil tussen de groepsverzekering is de uitkering van het gespaarde bedrag, via de groepsverzekering gebeurde dat maandelijks bij pensionering door uitbetaling van de rente (met als nadeel als men snel kwam te overlijden men het hele gespaarde bedrag nooit op deed), via OFP Prolocus gebeurt het in één keer bij pensionering met een kapitaalsuitkering.
Net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance zijn er geen werknemersbijdragen vereist en wordt er voorzien in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Gezien de opzeg van de groepsverzekering, de impact op de geldende afspraken binnen het bestuur en de dringendheid van het dossier, stelt de administratie voor om in te stappen in het aanbod van OFP Prolocus. Om dit dossier voor te bereiden is er een overleg geweest met de gemeenten van Neteland op 24 januari 2022 en werd de webinar van VVSG en OFP Prolocus bijgewoond op 23 februari 2022.
Basistoezegging en steprate
Het bestuur kan bij de toetreding tot OFP Prolocus kiezen voor het aanhouden van de bestaande afspraken: namelijk 3 % bijdrage voor al het personeel van de stad, het OCMW (inclusief woonzorgcentrum) of het bestuur kan kiezen om de kloofdichting groter te maken en zo meer voordelen te bieden voor de ruime groep van contractuelen (en zo verder het verschil tussen contractuelen en statutairen verminderen). Dit kan op twee manieren: enerzijds kan de basistoezegging opgetrokken worden (bijvoorbeeld 3 % naar 4 % laten evolueren) en anderzijds kan er voor een zogeheten 'steprate' bijdrage gekozen worden. Daarmee is het mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt (momenteel 63.944,74 euro), een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen (de stad Antwerpen heeft bijvoorbeeld een basistoezegging van 3 % en een steprate van 6 %).
MIP
De aansluiting van Herentals aan het pensioenfonds OFP Prolocus moet gebeuren apart voor de 2 juridische entiteiten, de stad enerzijds en het OCMW anderzijds. Dit betekent dat er ook een aparte jaarlijkse vaste kost wordt aangerekend (1.000 euro/jaar/juridische entiteit). Gezien de dynamiek tussen beide juridische entiteiten is het relevant om hierbij te kiezen voor een MIP (Multi Inrichter Pensioenstelsel). Binnen een MIPS-groep is immers interne mobiliteit mogelijk voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep wordt wel een onderlinge solidariteit geëist. Of er een MIP wenselijk is binnen Neteland is de vraag die nog moet gesteld worden aan de stuurgroep Neteland. Belangrijk bij een MIP is de onderlinge solidariteit bij niet-betaling. Als één van de entiteiten zijn bijdrage niet betaalt, wordt de andere gevorderd.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule vanuit OFP Prolucus is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen en wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, moet het bestuur bijkomende bijdragen betalen, dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75 % voor actieve aangeslotenen, 0 % voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De kosten voor de werking van OFP Prolocus worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien wordt een meer stabiel systeem van kostenvergoeding uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
De deadline voor intreding in OFP Prolocus is 30 april 2022, gezien de afspraken die er zijn gemaakt met RSZ PPO voor de verwerking van de gegevens van de aangeslotenen. De stad Herentals heeft een uitstel gevraagd en verkregen tot 3 mei 2022 (gemeenteraad Herentals).
Het voorstel werd voorgelegd aan het overleg- en onderhandelingscomité op 14 maart 2022. Omdat er aanvankelijk geen akkoord was in het Vlaams overlegcomité C1 werd het protocol pas later ondertekend (bijlage).
De toetreding tot OFP Prolocus en de afvaardiging van bestuurders naar de algemene vergadering wordt beslist in de gemeenteraad/raad maatschappelijk welzijn (hierbij wordt ook kennis genomen van de statuten en SIP). De pensioentoezegging, het kaderreglement en de beslissing over de basistoezegging/steprate moet genomen worden door het schepencollege/het vast bureau.
De gemeenteraad moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus aanduiden voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019-2024.
De gemeenteraad stemt geheim over de voorgedragen afvaardigingen. Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
Er zijn voldoende middelen opgenomen in het meerjarenplan.
Het college van burgemeester en schepenen keurde dit dossier principieel goed op 25 april 2022.
Besluit 1
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Besluit 2
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP Prolocus goed.
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG) en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP Prolocus.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Besluit 3
De gemeenteraad beslist om de heer Patrik De Cat af te vaardigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Besluit 4
De gemeenteraad beslist om de heer Pieter Laureys af te vaardigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Poederkot
''De omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van ‘een eerste fase’ verhit de gemoederen in deze buurt. Er zijn dan ook al zeer vele, en omstandige bezwaren ingediend; het buurtcomité weet van wanten en inhoudelijk zeer goed onderlegd is het minste wat je kan zeggen, en het is terecht dat ze ageren want eerdere afspraken, beloftes worden flagrant niet nagekomen.
Mijn vragen - ik weet dat de bevoegdheid van de gemeenteraad niet slaat op het beoordelen van een omgevingsvergunningsaanvraag, alhoewel ik er zeer veel over zou kunnen zeggen – slaat op de relatie tussen dit dossier en het proces van de opmaak van het RUP voor dit gebied Wuytsbergen - Ekelen, weliswaar verbazingwekkend genoeg beperkt tot 5 strategische zones en niet het gehele gebied. Raar maar waar.
Waarom is het RUP beperkt tot enkel deze 5 strategische zones? Waarom is het bestek zo eng opgemaakt, waarom niet het gehele gebied? Het definitief RUP wordt pas midden 2024 opgeleverd; waarom kan er niet gewacht worden met de invulling van de zones tot dan. Als zones nu al bebouwd worden, wat is dan nog het nut van het RUP? Is het RUP dan nog relevant?
Komt er ook een nieuwe mobiliteitsstudie? Uit vroegere studies al weten we dat delen van de straten nu al verzadigd zijn en milderende maatregelen tegen sluipverkeer heeft het bestuur ondertussen al als voorwaarde geschrapt de facto, niet?''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Peter Verpoorten heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Peter Verpoorten heeft een agendapunt ingediend:
Acacialaan 69
''Gaat het stadsbestuur in beroep tegen de beslissing van de Provincie om de verkavelingsaanvraag om de bouw van 38 woningen aan Acacialaan 69 goed te keuren (OMV_2021002558)? Indien niet, welke extra informatie heeft het stadsbestuur gekregen, die aantoont dat de nabijheid van de hoogspanning geen gezondheidsrisico's inhoudt?
Wat is het standpunt van het stadsbestuur over het bezwaar vanuit de buurt dat de correcte procedure (volledigheid dossier, correctheid aangeleverde documenten...) niet gevolgd werd? Wat is het standpunt van het stadsbestuur over het bezwaar vanuit de buurt dat de bijgevoegde mobiliteitsscreening gedateerd is en vol fouten staat?
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Rob Lathouwers heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Rob Lathouwers heeft een agendapunt ingediend:
Personeelsbehoefteplan brandweerzone Kempen
''Op de gemeenteraad van 3 maart 2020 stelde ik reeds een vraag over de stand van zaken van het meerjarenbeleidsplan en personeelsbehoefteplan 2020 - 2026 van brandweerzone Kempen. Een goede werking binnen een brandweerzone, is van essentieel belang, niet alleen voor het moraal van de brandweerlieden maar ook voor het verzekeren van een goede veiligheid voor de inwoners van de zone. Ondanks het feit dat we nog maar in 2022 zijn, ligt er blijkbaar al een nieuwe aanpassing van het personeelsbehoefteplan op tafel dat veel vragen oproept bij de brandweerlieden. Op zaterdagochtend 23 april hebben een vijftigtal brandweerlieden actie gevoerd voor de aanvang van de zoneraad, waarbij de gemoederen bij wijlen hoog opliepen. De Slogans op grote spandoeken voor het gebouw van het veiligheidscentrum zoals: ‘zonebeleid = wanbeleid’ en ‘ De brandweer brandt, wat nu burgemeesters?’ logen er niet om.
Graag hadden wij van de burgemeester een toelichting gekregen over de knelpunten en gevolgen, voor de brandweerlieden, van een nieuw personeelsbehoefteplan en de reden waarom het huidige personeelsbehoefteplan, dat normaal draagt tot 2026, nu al aan een vervanging/aanpassing toe is. Wat zijn de knelpunten, waarom is er tot op heden zo weinig echt overleg geweest? Wat betekent dit specifiek voor onze Herentalse brandweerlieden? Als gemeenteraadslid moeten we toch info krijgen, op voorhand en niet als het kot in brand staat.''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Susy Matthijs heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Susy Matthijs heeft een agendapunt ingediend:
''Sinds begin 2020 buigt het strategisch atelier stadsontwikkeling zich over de herinrichting van de zuidkant van de markt. Het doel is te streven naar een gezellige en veilige stad en het gefaseerd parkeervrij en autoluw maken van de markt, te beginnen bij de zuidkant.
Het strategisch atelier werkte 4 conceptideeën uit: een verfrissende markt, een bloeiende markt, een ontmoetings- en speelmarkt en de markt als eyecatcher. Studiebureau Lama zette deze ideeën om in beelden waarmee een online burgerbevraging gedaan werd.
Op basis van de resultaten van deze bevraging werd een finaal advies uitgewerkt: een markt met meer groen, veel zitbanken, speelelementen voor de kinderen en plaats voor terrassen en evenementen. Uiteraard is een aangepaste mobiliteit cruciaal om de markt gezellig en veilig in te richten. Het strategisch atelier stelde voor om te experimenteren met autovrije momenten (bijvoorbeeld in de zomer en bij evenementen ) en om de rijweg visueel te versmallen door het aanleggen van een groene zone langs de rijbaan.
Dit finaal advies werd voorgesteld aan het bestuur.
Onze vragen:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid François Vermeulen heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid François Vermeulen heeft een agendapunt ingediend:
Paasfoor
''Eerst en vooral proficiat aan het gemeentebestuur voor de grote bezetting van de Paasfoor. Enkele opmerkingen om het succes nog groter te maken: De uitbaatster van de Noen klaagde dat haar terras niet toegankelijk was en volledig uit het beeld was verdwenen door de opstelling. Vandaar haar beslissing om de zaak te sluiten. Tevens merkten ook verschillende mensen op dat de ons allen bekende en zeer gewaardeerde Zalm eveneens gesloten was. Het zou de Herentalsenaren in het algemeen (zowel horeca als foorkramers) ten goede komen moesten deze zaken toch kunnen open blijven.''
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.