Terug
Gepubliceerd op 14/06/2022

2022_GR_00067 - Aanvraag omgevingsvergunning nummer OMV_2021161490 van IOK voor infrastructuurwerken (rioleringswerken en wegeniswerken) voor uitbreiding van bedrijvenzone Laarstraat én afschaffing voetweg nr.46: zaak van de wegen: goedkeuring

gemeenteraad
di 03/05/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2022_GR_00067 - Aanvraag omgevingsvergunning nummer OMV_2021161490 van IOK voor infrastructuurwerken (rioleringswerken en wegeniswerken) voor uitbreiding van bedrijvenzone Laarstraat én afschaffing voetweg nr.46: zaak van de wegen: goedkeuring 2022_GR_00067 - Aanvraag omgevingsvergunning nummer OMV_2021161490 van IOK voor infrastructuurwerken (rioleringswerken en wegeniswerken) voor uitbreiding van bedrijvenzone Laarstraat én afschaffing voetweg nr.46: zaak van de wegen: goedkeuring

Motivering

Beknopte samenvatting

Op 28 oktober 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.

De omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021161490 omvat de afschaffing van de in onbruik geraakte voetweg nr. 46 en infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken voor de verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone Laarstraat. De aanvraag is van toepassing op volgende kadastrale percelen: afdeling 3, sectie D, percelen 101D, 102T, 103E en 103F.

De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed, meer bepaald:

  • de ligging, de breedte en de uitrusting van de toekomstige gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein
  • de afschaffing van voetweg nr. 46 in Herentals
  • eventuele lasten en voorwaarden.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Omschrijving van de aanvraag

Op 28 oktober 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.

Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van een ingedeelde inrichting.

Het betreft een aanvraag voor infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken ter verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone laarstraat en de afschaffing van voetweg nr. 46.

Voorgeschiedenis

De aanvraag werd ingediend op 28 oktober 2021.

Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13 april 2022 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies. 

Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 19 april 2022 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering. Het college van burgemeester en schepenen verleende op 19 april 2022 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag.

Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming. 

Fase

De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de afschaffing van buurtweg nr. 46. en over de zaak van de wegen (inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten).

Juridische grond

  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Decreet omgevingsvergunningen
  • Vlaamse codex ruimtelijke ordening
  • Decreet gemeentewegen

Argumentatie

Decretale bepalingen

Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden die in de eventuele vergunning worden opgenomen.

Onderwerp

De aanvraag omvat infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken voor de verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone Laarstraat en de afschaffing van buurtweg nr. 46.  Het nog braakliggende bedrijventerrein zal ruimte bieden voor een zestal gekoppelde kleinere bedrijven. De stad heeft bewust gekozen om een aanbod te genereren voor lokale, kleinere en/of beginnende ondernemers. Na de verlening van een vergunning voor de wegwerkzaamheden zal geen verkavelingsaanvraag volgen. Het opsplitsen van een terrein in functie van bedrijvigheid is niet vergunningsplichtig. IOK integreert binnen de verkoopovereenkomst duurzame stedenbouwkundige principes. Eenmaal de wegenis voorlopig is opgeleverd kunnen er vergunningsaanvragen worden ingediend voor de individuele bedrijven. 

De gemeenteraad zal gevraagd worden om een beslissing te nemen, enerzijds over de afschaffing van voetweg nr. 46 en anderzijds over de zaak van de wegen.

Wegenis

Om het braakliggende bedrijfsterrein te kunnen ontwikkelen wordt de Laarstraat verder doorgetrokken. De rooilijnbreedte van het nieuwe gedeelte is 14 m. De weg wordt uitgevoerd in beton met een éénzijdige dwarshelling en heeft een breedte van 7 m. Er wordt met Waterpoel een verbinding gemaakt enkel voor fietsers en voetgangers. De groene bermen worden ingezet in functie van nutsleidingen en hemelwaterbuffering en -infiltratie. De pijpenkop wordt heringericht. Het betreft een eenvoudig functioneel en duurzaam ontwerp. Er worden binnen het voorgestelde openbaar domein twee hoogstammen voorzien. De brandweg / secundaire weg, inclusief groenbuffer rondom de kavels blijft privaat, in beheer door IOK.

De aanvraag omvat ook de afschaffing van voetweg nr. 46. Deze is in onbruik geraakt en de nieuw aan te leggen weg met connectie naar Waterpoel is een evenwaardig alternatief.

Afschaffing voetweg 46

Overeenkomstig artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen moet de gemeenteraad eerst een beslissing nemen over het al dan niet wijzigen of opheffen van de bestaande gemeenteweg, alvorens te beslissen over de goedkeuring van de nieuwe gemeenteweg. Deze gemeenteweg (voormalige voetweg nummer 46) werd voor de aanleg de spoorlijn Aarschot – Herentals gedeeltelijk afgeschaft door de gemeenteraad van Noorderwijk op 4 juni 1931 en door de bestendige deputatie op 14 september 1921. Het gedeelte van de voetweg nr. 46 ter hoogte van de percelen 101D, 102T en 103E 103F werd nooit afgeschaft over een lengte van circa 93 m. Dit gedeelte loopt sinds de afschaffing in 1931 dood, het werd niet meer onderhouden, kwam in onbruik. De officiële breedte bedraagt 1 m, maar de grenzen zijn op het terrein niet zichtbaar. Het dossier van de aanvrager voorziet een nieuwe trage verbinding richting Waterpoel, die voldoet aan de hedendaagse normen en breedtes, die een beter alternatief vormt voor trage weggebruikers. Het is dan ook wenselijk om het gedeelte van gemeenteweg (voetweg nr. 46) dat niet meer in functie is of in gebruik hersteld kan worden af te schaffen cfr. het grafisch plan tot opheffing opgesteld door landmeter Lieven Mentens handelend voor IOK van 17 december 2021.

Ontwerp van de vuilwaterriolering

De nieuwe riolering wordt aangelegd als een gescheiden rioleringsstelsel conform de code van goede praktijk. Het projectgebied sluit aan op het centraal gebied ter hoogte van het bestaande bedrijventerrein Laarstraat. Dit betekent dat er riolering aanwezig is die aangesloten is op een RWZI. De vuilwaterafvoer van het nieuwe bedrijventerrein wordt via een pompstation aangesloten op de bestaande riolering in Laarstraat. Het nieuwe DWA-rioolstelsel wordt aangelegd met buizen in polypropyleen met een diameter van 250 mm en een langshelling van 1,1 %. De diameter is hydraulisch meer dan voldoende, maar wordt gekozen omwille van inspecteerbaarheid van het riool. De langshelling wordt gekozen om ook bij de verwachte kleine debieten zelfreinigend te zijn. De bestaande gemende riolering in de Laarstraat is ondiep gelegen. Daarom wordt de volledige vuilvracht van de nieuwe zone afgevoerd naar een pompstation in de parkingzone ter hoogte van de aansluiting op de bestaande bedrijvenzone. Dit pompstation wordt via een korte persleiding aangesloten op het bestaande riool in de Laarstraat. De pompput en pompen worden gedimensioneerd rekening houdend met de te verwachten vuilvracht en een interventietijd van 24 uur in geval van calamiteiten. Het uiteindelijk voorgesteld concept resulteert in een interventietijd van 5 dagen.

Het voorgestelde ontwerp 'vuilwaterriolering' voldoet om de afvoer van de toekomstige ontwikkelingen te kunnen verzekeren. 

Ontwerp van de hemelwaterriolering op het openbaar domein:

De nieuwe weg wordt aangelegd onder een éénzijdige verkanting. Al het hemelwater dat terecht komt op de nieuw te bouwen weg, wordt afgevoerd naar de infiltratiegrachten die worden voorzien naast de weg. Er worden gegevens van grondwaterpeilen en een infiltratieproef toegevoegd aan de dossierstukken. Het hoogst opgemeten waterpeil werd gemeten in maart 2017 en bedraagt 12,20 m TAW. Het bodempeil van de infiltratiegracht wordt voorzien op een maximale diepte van 14,89 m, dit is ver boven het hoogst gemeten grondwaterpeil. Er kan dus verondersteld worden dat de infiltratiegracht te allen tijde zal kunnen infiltreren.

Uit de bijgevoegde nota blijkt ook dat het voorziene buffervolume en de voorzien infiltratie oppervlakte voldoen aan de eisen van de stedenbouwkundige vergunnin inzake buffering en infiltratie van hemelwater. Uit de nazichtberekening met Sirio blijkt dat er ook bij een bui met retourperiode 20 jaar geen overstort noodzakelijk is. Het ontwerp voldoet aan de richtlijnen van de code van de goede praktijk voor de aanleg van rioleringen.

Infrastructuur
Volgens de plannen wordt de weg aangelegd in een verharding van beton. Dit is een goede keuze gezien het om een bedrijventerrein gaat waar vermoedelijk veelvuldig leveringen en dergelijke moeten gebeuren. Het pompstation moet voorzien  worden van overrijdbare deksels D400 en uitgerust met een rooster met valbeveiliging en er moet een ladder voorzien worden in de pompput . De elektriciteitskast van de pompput moet in de naaste omgeving geplaatst worden. Verharding rondom de elektriciteitskast moet voorzien worden.

Nutsvoorzieningen
Er moet nauw overleg gepleegd  worden met de nutsmaatschappijen. De uitbreiding van de netten van de nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.

Vaststelling nieuwe rooilijn en opname in het openbaar domein

Overeenkomstig artikel 31. § 1 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. Het dossier van de aanvrager voorziet de aanleg van een nieuwe gemeenteweg die enerzijds aansluit op de bestaande rooilijn van de Laarstraat en anderzijds op de bestaande rooilijn van Waterpoel. De nieuwe gemeenteweg heeft een rooilijnbreedte van 14 m met een versmalling richting Waterpoel, zoals aangeduid op het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021. Lot 1 en 2 (wegenis, uitrusting, riolering en openbaar groen), met een grootte van 2.710 m² (overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan en overdrachtsplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021) moeten kosteloos afgestaan worden aan de stad binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de infrastructuurwerken.

Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Er werden 0 bezwaren ingediend.

Beoordeling

Het college van burgemeester en schepenen besliste op 19 april 2022 om zich aan te sluiten bij het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar, maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering, én verleende een voorwaardelijk gunstig advies.

De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van 19 april 2022 en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13april 2022.

De aanvraag kan gunstig worden beoordeeld, onder voorwaarden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

Besluit 1

De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag van stadsbestuur van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), vertegenwoordigd door mevrouw Greet De Ruysscher voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F. 

De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek dat werd georganiseerd in het kader van de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag (conform het decreet betreffende de omgevingsvergunning) van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Dit openbaar onderzoek omvatte ook de afschaffing van buurtweg nr. 46. Het decreet betreffende gemeentewegen laat immers toe dergelijke aanvragen binnen een omgevingsvergunning te integreren. Er werd geen bezwaar ingediend.

De gemeenteraad stelt de voorgestelde afschaffing van de gemeenteweg (voormalige voetweg nr. 46) over een tracé van ca. 93 meter volgens het bijgevoegde opmetingsplan van landmeter Lieven Mertens van 17 december 2021 definitief vast. 

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 3
Susy Matthijs, Evelyn Breugelmans, Peter Verpoorten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Besluit 2

Besluit 2

De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, zoals ontworpen op het grondplan en de bijhorende technische plannen, voor gronden gelegen in Herentals, kadastraal bekend afdeling afdeling 3, sectie D, nummers 101D, 102T, 103E en 103F, goed mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:

  • De bouwheer moet zowel de aanvang als het einde van de bouwwerken ingeven in het omgevingsloket.
  • Hinder tijdens de effectieve werkzaamheden moet maximaal worden beperkt en de toegang tot de bestaande bedrijven moet steeds worden verzekerd.
  • De afvalwaterleidingen moeten aangelegd worden in PP (polypropeen).
  • De ontwikkelaar moet nauw overleg plegen met de verschillende nutsmaatschappijen.
  • De uitbreiding van de netten van de nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.
  • Het pompstation moet voorzien worden van overrijdbare deksels D400 en uitgerust met een rooster met valbeveiliging en er moet er een ladder voorzien worden in de pompput.
  • De elektriciteitskast van de pompput moet in de naaste omgeving geplaatst worden. Verharding rondom de elektriciteitskast moet voorzien worden.
  • Er is een programma van maatregelen opgesteld welk aanstuurt op landschappelijk bodemonderzoek. De maatregelen in de archeologienota met projectcode van het agentschap Onroerend Erfgoed , opgemaakt door Verrijckt (archeologie en advies), moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013. 
  • Het voorwaardelijk gunstig brandpreventieverslag van de Brandweer zone Kempenmoet worden gevolgd. Het advies van de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen is gunstig. Er moet rekening worden gehouden met de voorwaarden en maatregelen opgelegd in punt 4 van dit advies, in het bijzonder met de daar vermelde aandachtspunten, aanbevelingen en voorwaarden.
  • De voorwaarden, opgenomen in de adviezen / offertevoorstellen van de nutsmaatschappijen (Pidpa, Fluvius, Proximus, Telenet) moeten worden nageleefd.
  • Voor de private kavels zullen volgende principes bij aanvraag van toepassing zijn: 
    1. Vóór de ingebruikname van private riolering, moet het stelsel gekeurd worden volgens het ministerieel besluit van 28 juni 2011 betreffende de verplichte keuring van de privéwaterafvoer.
    2. Het afvalwater van de toiletten moet worden opgevangen in een septische put waarvan de overloop naar een toezichtput op het eigen terrein wordt afgevoerd. Hierin komt ook al het andere huishoudelijke afvalwater terecht. Van hieruit vertrekt de aansluiting op de openbare riolering.
    3. Hemelwater afkomstig van de daken moet voor elke gebouw apart opgevangen worden in een hemelwaterput. Het water moet minimaal hergebruikt worden via één binnen- en één buitenaftappunt. Overtollig hemelwater moet afgevoerd worden naar een infiltratievoorziening op het eigen terrein zonder noodoverlaat naar de openbare riolering.
    4. Verhardingen moeten aangelegd worden in waterdoorlatend materiaal. Terrassen mogen afwateren naar omliggende groenzones.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 3
Susy Matthijs, Evelyn Breugelmans, Peter Verpoorten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Besluit 3

Besluit 3

De gemeenteraad legt aan de houder(s) van de omgevingsvergunning, bij afgifte van de omgevingsvergunning, de hiernavolgende lasten op:

LAST 1 – aanleg wegenis, riolering en openbaar groen

De houder van de vergunning is verplicht om de geplande infrastructuurwerken, meer bepaald de openbare wegenis, de riolering en het openbaar groen zoals aangegeven op de plannen en conform de voormelde voorwaarden, aan te leggen op eigen kosten. Het openbaar domein moet klimaatrobuust worden aangelegd. De aanplant van bomen moet maximaal gebeuren in functie van de CO2-uitstoot in functie van het burgemeestersconvenant en bomencharter.

De vergunninghouder staat vanaf de voorlopige oplevering in voor het onderhoud van het openbaar groen en dit voor een periode van 2 jaar. Er moet op basis van deze gemeenteraadsbeslissing een aangepast technisch dossier worden opgemaakt (conform de meest actuele versie van standaardbestek 250).

  • De houder van de vergunning garandeert een goede, kwalitatieve, volgens de regels van de kunst, uitvoering van de werken op het (latere) openbare domein.
  • De plannen, met inbegrip van publiek groen, lastenboek en kostenraming zullen ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd.
  • De aannemer, aangesteld door de projectontwikkelaar voor de uitvoering van de aanleg van de wegenis, de riolering en het openbaar groen, moet erkend zijn en moet worden aanvaard door het college van burgemeester en schepenen.
  • Vooraleer de werken kunnen aangevat worden moet de aannemer een coördinatievergadering organiseren met de nutsmaatschappijen en een afgevaardigde van de technische dienst van de stad.
  • De gemeentelijke toezichthouder wordt tijdig uitgenodigd en moet aanwezig zijn bij de voorlopige en definitieve oplevering. De waarborgtermijn bedraagt 2 jaar en gaat in op het ogenblik van de voorlopige oplevering. Tijdens de uitvoering van de werken en de waarborgtermijn staat de vergunninghouder in voor alle beschadigingen en gebreken met betrekking tot de infrastructuur.
  • Er moet een ABR-polis (Alle Bouwplaats Risico's polis) afgesloten worden voor de infrastructuurwerken.
  • De uitvoering van de infrastructuurwerken zal door de technische dienst van IOK opgevolgd en gecontroleerd worden.

LAST 2 – nutsvoorzieningen

De houder van de vergunning staat, op eigen kosten, in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in het projectgebied. Ongeacht de verplichting tot aanpassing van bestaande nutsvoorzieningen, moeten de volgende nutsvoorzieningen minimaal aangelegd worden:

  • elektriciteit, distributiecabine en openbare verlichting (Fluvius)
  • drinkwater en hydranten (Pidpa)
  • kabeltelevisie en telecommunicatie (Telenet, Proximus).

De houder van de omgevingsvergunning moet hiervoor zelf de nutsmaatschappijen actief in de gemeente contacteren. De door de nutsmaatschappijen definitief opgemaakte kostenramingen maken onderdeel uit van de te verlenen financiële waarborg, tenzij er een schriftelijk akkoord is van de desbetreffende nutsmaatschappij(en) dat reeds aan de geraamde kost is voldaan. Tot op heden werd enkel een offertevoorstel ontvangen van Fluvius.

Omdat de stad Herentals een voorkeur heeft om een bedrijventerrein te realiseren vrij van fossiele brandstoffen wordt geopteerd om geen gasaanvoer te voorzien binnen dit project, tenzij één of meerdere ondernemers kunnen aantonen dat hun exploitatie afhankelijk is van gasaanvoer en geen ander aanvaardbaar alternatief voorhanden is. 

Een plaats voor een distributiecabine op privaat domein voorzien worden.

LAST 3 - Waarborgen

Er worden geen financiële waarborgen gesteld. De aanvrager betreft een intercommunale (vereniging van gemeenten) die als doel heeft om taken van gemeenschappelijk belang te realiseren.

LAST 4 – Kosteloze grondafstand

Lot 1 en 2 (wegenis, uitrusting, riolering en openbaar groen), met een grootte van 2.710 m² (overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021) moet kosteloos afgestaan worden aan de stad binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de infrastructuurwerken.

Vooraleer gebruik kan gemaakt worden van de vergunning moet door de aanvrager / eigenaar een ondertekende ‘eenzijdige belofte’ bezorgen aan de dienst patrimonium van de stad Herentals. Het model van deze éénzijdige belofte wordt als bijlage bij de vergunning toevoegd. Deze overeenkomst omvat het verloop van overdracht en stelt volgende bijkomende voorwaarden:

  • De eenzijdige belofte is van toepassing onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor de geplande werkzaamheden op het openbaar domein.
  • Er moet een volledig dossier van kosteloze grondafstand uiterlijk 6 maanden na de definitieve oplevering van de werken op het latere openbaar domein worden bezorgd aan de stad. Bij niet naleving hiervan betaald eigenaar 250 euro per maand aan de stad, tenzij overmacht wordt aangetoond.
  • Een volledig dossier bestaat minstens uit: notariële ontwerpakte, geprekadastreerd opmetingsplan met aanduiding van de over te dragen gronden, een bodemattest en een hypothecaire staat.
  • De grond wordt vrij en onbelast gratis overgedragen aan de stad voor openbaar nut.
  • De stad zal het eigendom en genot van de grond bezitten vanaf datum van ondertekening van de authentieke akte.
  • De stad neemt de grond in staat waarin het zich bevindt bij ondertekening van de authentieke akte, met dien verstande dat alle opstanden ingevolge recht van natrekking van rechtswege eigendom worden van de stad.
  • Alle kosten en erelonen van de notariële akte zijn ten laste van de eigenaar, evenals de leveringskosten en kosten van opmeting en afpaling.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 26
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen, Asma Kareme, Marnix Verheyen, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 3
Susy Matthijs, Evelyn Breugelmans, Peter Verpoorten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0