Op 28 oktober 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.
De omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021161490 omvat de afschaffing van de in onbruik geraakte voetweg nr. 46 en infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken voor de verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone Laarstraat. De aanvraag is van toepassing op volgende kadastrale percelen: afdeling 3, sectie D, percelen 101D, 102T, 103E en 103F.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed, meer bepaald:
Omschrijving van de aanvraag
Op 28 oktober 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van een ingedeelde inrichting.
Het betreft een aanvraag voor infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken ter verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone laarstraat en de afschaffing van voetweg nr. 46.
Voorgeschiedenis
De aanvraag werd ingediend op 28 oktober 2021.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13 april 2022 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 19 april 2022 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering. Het college van burgemeester en schepenen verleende op 19 april 2022 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag.
Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de afschaffing van buurtweg nr. 46. en over de zaak van de wegen (inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten).
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 12§2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten dat voldoet aan de decretaal gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de afschaffing en/of aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Onderwerp
De aanvraag omvat infrastructuurwerken bestaande uit rioleringswerken en wegeniswerken voor de verwezenlijking van een uitbreiding van de bestaande bedrijvenzone Laarstraat en de afschaffing van buurtweg nr. 46. Het nog braakliggende bedrijventerrein zal ruimte bieden voor een zestal gekoppelde kleinere bedrijven. De stad heeft bewust gekozen om een aanbod te genereren voor lokale, kleinere en/of beginnende ondernemers. Na de verlening van een vergunning voor de wegwerkzaamheden zal geen verkavelingsaanvraag volgen. Het opsplitsen van een terrein in functie van bedrijvigheid is niet vergunningsplichtig. IOK integreert binnen de verkoopovereenkomst duurzame stedenbouwkundige principes. Eenmaal de wegenis voorlopig is opgeleverd kunnen er vergunningsaanvragen worden ingediend voor de individuele bedrijven.
De gemeenteraad zal gevraagd worden om een beslissing te nemen, enerzijds over de afschaffing van voetweg nr. 46 en anderzijds over de zaak van de wegen.
Wegenis
Om het braakliggende bedrijfsterrein te kunnen ontwikkelen wordt de Laarstraat verder doorgetrokken. De rooilijnbreedte van het nieuwe gedeelte is 14 m. De weg wordt uitgevoerd in beton met een éénzijdige dwarshelling en heeft een breedte van 7 m. Er wordt met Waterpoel een verbinding gemaakt enkel voor fietsers en voetgangers. De groene bermen worden ingezet in functie van nutsleidingen en hemelwaterbuffering en -infiltratie. De pijpenkop wordt heringericht. Het betreft een eenvoudig functioneel en duurzaam ontwerp. Er worden binnen het voorgestelde openbaar domein twee hoogstammen voorzien. De brandweg / secundaire weg, inclusief groenbuffer rondom de kavels blijft privaat, in beheer door IOK.
De aanvraag omvat ook de afschaffing van voetweg nr. 46. Deze is in onbruik geraakt en de nieuw aan te leggen weg met connectie naar Waterpoel is een evenwaardig alternatief.
Afschaffing voetweg 46
Overeenkomstig artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen moet de gemeenteraad eerst een beslissing nemen over het al dan niet wijzigen of opheffen van de bestaande gemeenteweg, alvorens te beslissen over de goedkeuring van de nieuwe gemeenteweg. Deze gemeenteweg (voormalige voetweg nummer 46) werd voor de aanleg de spoorlijn Aarschot – Herentals gedeeltelijk afgeschaft door de gemeenteraad van Noorderwijk op 4 juni 1931 en door de bestendige deputatie op 14 september 1921. Het gedeelte van de voetweg nr. 46 ter hoogte van de percelen 101D, 102T en 103E 103F werd nooit afgeschaft over een lengte van circa 93 m. Dit gedeelte loopt sinds de afschaffing in 1931 dood, het werd niet meer onderhouden, kwam in onbruik. De officiële breedte bedraagt 1 m, maar de grenzen zijn op het terrein niet zichtbaar. Het dossier van de aanvrager voorziet een nieuwe trage verbinding richting Waterpoel, die voldoet aan de hedendaagse normen en breedtes, die een beter alternatief vormt voor trage weggebruikers. Het is dan ook wenselijk om het gedeelte van gemeenteweg (voetweg nr. 46) dat niet meer in functie is of in gebruik hersteld kan worden af te schaffen cfr. het grafisch plan tot opheffing opgesteld door landmeter Lieven Mentens handelend voor IOK van 17 december 2021.
Ontwerp van de vuilwaterriolering
De nieuwe riolering wordt aangelegd als een gescheiden rioleringsstelsel conform de code van goede praktijk. Het projectgebied sluit aan op het centraal gebied ter hoogte van het bestaande bedrijventerrein Laarstraat. Dit betekent dat er riolering aanwezig is die aangesloten is op een RWZI. De vuilwaterafvoer van het nieuwe bedrijventerrein wordt via een pompstation aangesloten op de bestaande riolering in Laarstraat. Het nieuwe DWA-rioolstelsel wordt aangelegd met buizen in polypropyleen met een diameter van 250 mm en een langshelling van 1,1 %. De diameter is hydraulisch meer dan voldoende, maar wordt gekozen omwille van inspecteerbaarheid van het riool. De langshelling wordt gekozen om ook bij de verwachte kleine debieten zelfreinigend te zijn. De bestaande gemende riolering in de Laarstraat is ondiep gelegen. Daarom wordt de volledige vuilvracht van de nieuwe zone afgevoerd naar een pompstation in de parkingzone ter hoogte van de aansluiting op de bestaande bedrijvenzone. Dit pompstation wordt via een korte persleiding aangesloten op het bestaande riool in de Laarstraat. De pompput en pompen worden gedimensioneerd rekening houdend met de te verwachten vuilvracht en een interventietijd van 24 uur in geval van calamiteiten. Het uiteindelijk voorgesteld concept resulteert in een interventietijd van 5 dagen.
Het voorgestelde ontwerp 'vuilwaterriolering' voldoet om de afvoer van de toekomstige ontwikkelingen te kunnen verzekeren.
Ontwerp van de hemelwaterriolering op het openbaar domein:
De nieuwe weg wordt aangelegd onder een éénzijdige verkanting. Al het hemelwater dat terecht komt op de nieuw te bouwen weg, wordt afgevoerd naar de infiltratiegrachten die worden voorzien naast de weg. Er worden gegevens van grondwaterpeilen en een infiltratieproef toegevoegd aan de dossierstukken. Het hoogst opgemeten waterpeil werd gemeten in maart 2017 en bedraagt 12,20 m TAW. Het bodempeil van de infiltratiegracht wordt voorzien op een maximale diepte van 14,89 m, dit is ver boven het hoogst gemeten grondwaterpeil. Er kan dus verondersteld worden dat de infiltratiegracht te allen tijde zal kunnen infiltreren.
Uit de bijgevoegde nota blijkt ook dat het voorziene buffervolume en de voorzien infiltratie oppervlakte voldoen aan de eisen van de stedenbouwkundige vergunnin inzake buffering en infiltratie van hemelwater. Uit de nazichtberekening met Sirio blijkt dat er ook bij een bui met retourperiode 20 jaar geen overstort noodzakelijk is. Het ontwerp voldoet aan de richtlijnen van de code van de goede praktijk voor de aanleg van rioleringen.
Infrastructuur
Volgens de plannen wordt de weg aangelegd in een verharding van beton. Dit is een goede keuze gezien het om een bedrijventerrein gaat waar vermoedelijk veelvuldig leveringen en dergelijke moeten gebeuren. Het pompstation moet voorzien worden van overrijdbare deksels D400 en uitgerust met een rooster met valbeveiliging en er moet een ladder voorzien worden in de pompput . De elektriciteitskast van de pompput moet in de naaste omgeving geplaatst worden. Verharding rondom de elektriciteitskast moet voorzien worden.
Nutsvoorzieningen
Er moet nauw overleg gepleegd worden met de nutsmaatschappijen. De uitbreiding van de netten van de nutsmaatschappijen zijn volledig ten laste van de bouwheer.
Vaststelling nieuwe rooilijn en opname in het openbaar domein
Overeenkomstig artikel 31. § 1 betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. Het dossier van de aanvrager voorziet de aanleg van een nieuwe gemeenteweg die enerzijds aansluit op de bestaande rooilijn van de Laarstraat en anderzijds op de bestaande rooilijn van Waterpoel. De nieuwe gemeenteweg heeft een rooilijnbreedte van 14 m met een versmalling richting Waterpoel, zoals aangeduid op het bijgevoegd ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021. Lot 1 en 2 (wegenis, uitrusting, riolering en openbaar groen), met een grootte van 2.710 m² (overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan en overdrachtsplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021) moeten kosteloos afgestaan worden aan de stad binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de infrastructuurwerken.
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Er werden 0 bezwaren ingediend.
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 19 april 2022 om zich aan te sluiten bij het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar, maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering, én verleende een voorwaardelijk gunstig advies.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van 19 april 2022 en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 13april 2022.
De aanvraag kan gunstig worden beoordeeld, onder voorwaarden.
Besluit 1
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag van stadsbestuur van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), vertegenwoordigd door mevrouw Greet De Ruysscher voor handelingen op een terrein met adres Laarstraat met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie D, perceel 103E, 103F.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek dat werd georganiseerd in het kader van de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag (conform het decreet betreffende de omgevingsvergunning) van 16 januari 2022 tot en met 14 februari 2022. Dit openbaar onderzoek omvatte ook de afschaffing van buurtweg nr. 46. Het decreet betreffende gemeentewegen laat immers toe dergelijke aanvragen binnen een omgevingsvergunning te integreren. Er werd geen bezwaar ingediend.
De gemeenteraad stelt de voorgestelde afschaffing van de gemeenteweg (voormalige voetweg nr. 46) over een tracé van ca. 93 meter volgens het bijgevoegde opmetingsplan van landmeter Lieven Mertens van 17 december 2021 definitief vast.
Besluit 2
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen, zoals ontworpen op het grondplan en de bijhorende technische plannen, voor gronden gelegen in Herentals, kadastraal bekend afdeling afdeling 3, sectie D, nummers 101D, 102T, 103E en 103F, goed mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Besluit 3
De gemeenteraad legt aan de houder(s) van de omgevingsvergunning, bij afgifte van de omgevingsvergunning, de hiernavolgende lasten op:
LAST 1 – aanleg wegenis, riolering en openbaar groen
De houder van de vergunning is verplicht om de geplande infrastructuurwerken, meer bepaald de openbare wegenis, de riolering en het openbaar groen zoals aangegeven op de plannen en conform de voormelde voorwaarden, aan te leggen op eigen kosten. Het openbaar domein moet klimaatrobuust worden aangelegd. De aanplant van bomen moet maximaal gebeuren in functie van de CO2-uitstoot in functie van het burgemeestersconvenant en bomencharter.
De vergunninghouder staat vanaf de voorlopige oplevering in voor het onderhoud van het openbaar groen en dit voor een periode van 2 jaar. Er moet op basis van deze gemeenteraadsbeslissing een aangepast technisch dossier worden opgemaakt (conform de meest actuele versie van standaardbestek 250).
LAST 2 – nutsvoorzieningen
De houder van de vergunning staat, op eigen kosten, in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in het projectgebied. Ongeacht de verplichting tot aanpassing van bestaande nutsvoorzieningen, moeten de volgende nutsvoorzieningen minimaal aangelegd worden:
De houder van de omgevingsvergunning moet hiervoor zelf de nutsmaatschappijen actief in de gemeente contacteren. De door de nutsmaatschappijen definitief opgemaakte kostenramingen maken onderdeel uit van de te verlenen financiële waarborg, tenzij er een schriftelijk akkoord is van de desbetreffende nutsmaatschappij(en) dat reeds aan de geraamde kost is voldaan. Tot op heden werd enkel een offertevoorstel ontvangen van Fluvius.
Omdat de stad Herentals een voorkeur heeft om een bedrijventerrein te realiseren vrij van fossiele brandstoffen wordt geopteerd om geen gasaanvoer te voorzien binnen dit project, tenzij één of meerdere ondernemers kunnen aantonen dat hun exploitatie afhankelijk is van gasaanvoer en geen ander aanvaardbaar alternatief voorhanden is.
Een plaats voor een distributiecabine op privaat domein voorzien worden.
LAST 3 - Waarborgen
Er worden geen financiële waarborgen gesteld. De aanvrager betreft een intercommunale (vereniging van gemeenten) die als doel heeft om taken van gemeenschappelijk belang te realiseren.
LAST 4 – Kosteloze grondafstand
Lot 1 en 2 (wegenis, uitrusting, riolering en openbaar groen), met een grootte van 2.710 m² (overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan, opgemaakt door landmeter Lieven Mertens op 17 december 2021) moet kosteloos afgestaan worden aan de stad binnen de 6 maanden na de definitieve aanvaarding van de infrastructuurwerken.
Vooraleer gebruik kan gemaakt worden van de vergunning moet door de aanvrager / eigenaar een ondertekende ‘eenzijdige belofte’ bezorgen aan de dienst patrimonium van de stad Herentals. Het model van deze éénzijdige belofte wordt als bijlage bij de vergunning toevoegd. Deze overeenkomst omvat het verloop van overdracht en stelt volgende bijkomende voorwaarden: