Ingevolge artikel 1 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt er hybride vergaderd. Schepen Patrik De Cat woont de vergadering digitaal bij met audio-visuele weergave.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 4 oktober 2022 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 4 oktober 2022 goed.
Het burgemeestersconvenant is een initiatief van de Europese Commissie waarin lokale en regionale overheden deelnemen door vrijwillig te beloven acties te ondernemen om tegen 2030 de EU-doelstellingen te halen om 40 % minder broeikasgassen uit te stoten en haar veerkracht te verhogen.
Het energie-en-klimaatactieplan omvat een strategie met algemene visie, beleidscontext en bestuurlijke aanpak en 9 speerpunten. Op 4 mei 2021 werd het energie-en-klimaatactieplan goedgekeurd door de gemeenteraad. Het plan loopt van 2020 tot 2030 en heeft als voornaamste doel om 40 % CO2 te besparen.
Om lokale overheden te ondersteunen lanceerde de Vlaamse overheid in 2021 het Lokaal Energie-en-Klimaatpact 1.0. De doelstellingen worden nu verscherpt in een bijkomende inspanningsverbintenis, namelijk het Lokaal Energie-en-Klimaatpact 2.0. (LEKP) Intekenen op dit pact kan met een gemeenteraadsbeslissing tot 5 december 2022.
Op vraag van de raad van bestuur van IOK en besproken op het extra IOK-adviescomité voor burgemeesters en schepenen op 14 september 2022, werd een nota opgesteld met een voorwaardenscheppend kader over LEKP 2.0. De nota bouwt verder op de knelpuntennota van VVSG Netwerk Klimaat. Het document is een appel tot co-governance aan Vlaanderen, met de vraag tot het wegwerken van enkele hindernissen en het bieden van bijkomende ondersteuning.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.
De gemeenteraad erkend de aangehaalde knelpunten in het voorwaardenscheppend kader en vraagt de nota op te nemen in de beslissing.
Het Burgemeestersconvenant is een initiatief van de Europese Commissie waarin lokale en regionale overheden deelnemen door vrijwillig te beloven acties te ondernemen om tegen 2030 de EU-doelstellingen te halen om 40 % minder broeikasgassen uit te stoten en haar veerkracht te verhogen. De gemeenten staan hier zeker niet alleen voor. IOK en de provincie Antwerpen zijn door Europa erkend als territoriaal coördinator van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie. IOK neemt deze rol op zich via het streekproject Kempen2030 met dezelfde doelen, visie en ambitie als het convenant: “het versnellen van het koolstofvrij maken van het grondgebied tegen 2050, ons wapenen om klaar te zijn voor de onvermijdelijke effecten van de klimaatverandering en onze inwoners toegang verzekeren tot veilige, duurzame en betaalbare energie”.
De stad Herentals ondertekende de engagementsverklaring, samen met alle andere 28 Kempense gemeenten, op 3 september 2019. Met deze ondertekening engageert de stad zich voor zowel het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030 als het streekproject Kempen2030.
Lokale overheden zijn belangrijke autoriteiten op het bestuursniveau die het dichtst bij de burgers staan voor de energietransitie en de strijd tegen klimaatverandering. Lokale oplossingen voor energie- en klimaatuitdagingen helpen om veilige, duurzame, concurrerende en betaalbare energie te bieden aan burgers en zo bij te dragen aan een langere energieafhankelijkheid en de bescherming van kwetsbare consumenten.
Om het engagement van het Burgemeestersconvenant te concretiseren naar daadwerkelijke acties en projecten, werd het energie-en-klimaatactieplan 2030 goedgekeurd door de gemeenteraad op 4 mei 2021. Het energie-en-klimaatactieplan, ook wel SECAP, genoemd omvat een strategie met algemene visie, beleidscontext en bestuurlijke aanpak en 9 speerpunten. Deze 9 speerpunten zijn onderverdeeld in operationele doelstellingen. De sleutelacties die nodig zijn om deze operationele doelstellingen te behalen worden ook besproken. Deze sleutelacties zijn ook gekoppeld aan de actienummers uit de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025.
Vlaanderen kan Herentals ondersteunen in de realisatie van het energie-en-klimaatplan 2030. Door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact slaan Vlaanderen en lokale overheden de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Op 7 september 2021 ondertekende de gemeenteraad de goedkeuring van dit pact (LEKP 1.0). De Vlaamse regering keurde op 8 juli 2022 een vervolg van dit pact goed met een totaalsubsidie van 8.750.000 euro verspreid over alle besturen die intekenen op het LEKP 2.0. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket. Indienen voor het LEKP 2.0 is mogelijk vanaf eind augustus tot en met 5 december 2022. Indienen kan via een gemeenteraadsbeslissing. Goedkeuring van het pact werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 oktober 2022. Goedkeuring van dit pact ligt nu voor aan de gemeenteraad.
Klimaat, energie en een duurzame samenleving is geen losstaand concept, het is sterk verweven in verschillende beleidsthema’s- en domeinen. Om een geslaagd klimaatbeleid te voeren is het noodzakelijk om integratie en samenwerking tussen de verschillende beleidsdomeinen te bekomen. Dit kan zowel op het niveau van verschillende beleidsplannen als concrete acties of maatregelen. Enkel via een ambitieus, geïntegreerd klimaatbeleid kan het vooropgestelde engagement van de stad Herentals binnen het burgemeestersconvenant 2030 behaald worden. Het klimaat-en-energieplan beoogt een overzicht te geven van de vooropgestelde ambitie en de vertaling ervan in maatregelen en acties die de komende jaren uitgevoerd zullen worden om de ambities te realiseren. Dit plan en het klimaat/energiebeleid in het algemeen is een dynamisch concept dat zal evolueren en waar nodig bijgestuurd moet worden.
Door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact slaan Vlaanderen en lokale overheden de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Intekening op het LEKP 2.0 zal zorgen voor extra ondersteuning vanuit Vlaanderen. Na intekening heeft de gemeente jaarlijks (van 2022 tot 2030) recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van trekkingsrecht. Het betreft een trekkingsrecht met 50 % cofinanciering: het '1 euro voor 1 euro-principe' wordt gehanteerd. De budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid. Volgens berekeningen van VVSG zou Herentals in 2023 een subsidie van 35.371 euro ontvangen voor LEKP 2.0 en 100.534 euro voor LEKP 1.0. Uitbetaling gebeurt uiterlijk op 30 april 2023.
Er is een jaarlijks opvolgmoment, om de gerealiseerde klimaatacties te kunnen opvolgen. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2024 een rapportering over de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, nadat die aan de gemeenteraad is voorgelegd. Een rapport uit het Pactportaal dient als basis voor de besprekingen. De gemeente rapporteert daarnaast over de uitgaven die gebeurd zijn voor de subsidie onder zowel LEKP 1.0 als 2.0 door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2022.
Opvolging van het gemeentelijk energie-en-klimaatplan werd ter kennisname gebracht aan de gemeenteraad van 4 oktober 2022. In 2022 ontving de stad 99.697,17 euro voor LEKP 1.0 die werden besteed aan de ingrijpende energetische renovatie van de Kunstencampus. Rapporteringscode ABB-LEKP-2021 werd hieraan gekoppeld.
Het gemeentelijk engagement dat gevraagd wordt binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact is in lijn met het energie-en-klimaatplan voor Herentals, maar het LEKP 2.0 is ambitieuzer. Het pact is een inspanningsverbintenis. De haalbaarheid van de engagementen in dit pact en het energie-en-klimaatplan van Herentals worden in vraag gesteld gezien de nodige acties tot uitvoering niet overeenkomen met de huidig voorziene middelen en acties in het meerjarenplan.
Op vraag van de IOK-raad van bestuur en besproken op het extra IOK-adviescomité voor burgemeesters en schepenen op 14 september 2022 werd een nota opgesteld met een voorwaardenscheppend kader over LEKP 2.0. De nota bouwt verder op de knelpuntennota van VVSG Netwerk Klimaat. Het document is een appel tot co-governance aan Vlaanderen, met de vraag tot het wegwerken van enkele hindernissen en het bieden van bijkomende ondersteuning.
In de septemberverklaring van 2022 wordt aangegeven dat er een versterking zal komen van het LEKP 2.0, namelijk LEKP 2.1. Daarmee wil Vlaanderen nieuwe ambities inzake collectieve renovaties en energiedelen een extra duwtje in de rug geven. De middelen worden verdeeld onder de ondertekenaars van de engagementen van dit LEKP 2.1. Op het moment van deze goedkeuring zijn de concrete doelstellingen van LEKP 2.1 nog niet bekend en kan er nog niet ingetekend worden op dit engagement. Wel maakt Vlaanderen al een raming op voor de subsidie die Herentals kan ontvangen na intekening op LEKP 2.1, namelijk 20.212 euro voor 2023 en 20.212 euro voor 2024.
Raadslid Jan Bertels legt een stemverklaring af en vraagt om deze op te nemen in de notulen:
''Raadslid Jan Bertels legt een stemverklaring af over de passage: "Het gemeentelijk engagement dat gevraagd wordt binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact is in lijn met het energie-en-klimaatplan voor Herentals, maar het LEKP 2.0 is ambitieuzer. Het pact is een inspanningsverbintenis. De haalbaarheid van de engagementen in dit pact en het energie-en-klimaatplan van Herentals worden in vraag gesteld gezien de nodige acties tot uitvoering niet overeenkomen met de huidig voorziene middelen en acties in het meerjarenplan." De Vooruit-fractie keurt deze passage niet mee goed en vraagt het bestuur ambitieuzer te zijn.''
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed en erkent de aangehaalde knelpunten in het voorwaardenscheppend kader zoals opgenomen in de bijlage.
De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk beleidsplan ruimte op te maken, conform artikel 2.1.11 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO).
Conform artikel 2.1.11 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) besluit de gemeenteraad tot de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte.
Het college van burgemeester en schepenen neemt de nodige maatregelen voor de opmaak en de vaststelling ervan.
In zitting van 17 december 2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 van de stad en OCMW Herentals goedgekeurd door de gemeenteraad. Het meerjarenplan bevat ‘IP-A000028: Herziening gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (RGS) A000028: Opstellen van een strategische visie voor Herentals met een aantal deelkaders zoals wonen, mobiliteit/parkeren, water, natuurversterking, publieke ruimte, bedrijven/kantoren, ...’
In uitvoering hiervan werd de opdracht ‘Beleidsplan Ruimte Herentals' gegund door het college van burgemeester en schepenen op 17 mei 2021.
De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk beleidsplan ruimte (GBR) op te maken conform artikel 2.1.11 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening en in uitvoering van ‘IP-A000028: Herziening gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (RGS) A000028: Opstellen van een strategische visie voor Herentals met een aantal deelkaders zoals wonen, mobiliteit/parkeren, water, natuurversterking, publieke ruimte, bedrijven/kantoren, ...’ van het meerjarenplan 2020-2025.
De stad is aangesloten bij het intergemeentelijke samenwerkingsverband IKA, de investeringsintercommunale voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse.
IKA nodigt de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IKA op 22 december 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de Kempen en het Antwerpse (IKA).
IKA nodigt het stadsbestuur uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IKA op donderdag 22 december 2022 om 18.30 uur in E10 Hoeve, Kapelstraat 8 in 2960 Brecht. Dit onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus COVID-19 en de mogelijke effecten daarvan voor deze buitengewone algemene vergadering.
De uitnodigingsbrief van 12 oktober 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
Momenteel kan niet ingeschat worden in welke richting Covid-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de buitengewone algemene vergadering. Afhankelijk van de evolutie van Covid-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, voorziet IKA toch ook in de mogelijkheid dat deze buitengewone algemene vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Patrik De Cat aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Rutger Moons als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IKA voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 20 december 2022:
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift (pdf-versie) van deze beslissing aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Voor de watervoorziening op haar grondgebied is de stad aangesloten bij de intercommunale Pidpa (Provinciale en Intercommunale Drinkwatermaatschappij der Provincie Antwerpen).
Pidpa nodigt het stadsbestuur uit op de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
De stad Herentals is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Pidpa nodigt het stadsbestuur uit op de buitengewone algemene vergadering van vrijdag 16 december 2022 om 11.30 uur. Die vergadering wordt op afstand georganiseerd.
De oproepingsbrief van 21 oktober 2022 bevat volgende agenda met toelichting
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2023. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Pidpa vraagt de gemeenteraad de voorgestelde agenda goed te keuren en haar vertegenwoordiging te mandateren conform dit gemeenteraadsbesluit te stemmen op de buitengewone algemene vergadering.
Op 12 maart 2019 werd de heer Pascal Van Nueten aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Herentals en mevrouw Yoleen Van Camp als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Herentals voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Pidpa voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Op 4 juni 2019 duidde de gemeenteraad de heer Stefan Verraedt aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in vervanging van mevrouw Yoleen Van Camp.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 16 december 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2023 en het toelichtend verslag goed.
De gemeenteraad keurt de toetreding/uitbreiding van opdracht goed.
De gemeenteraad keurt de benoemingen goed.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 16 december 2022 op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De stad is vennoot van IOK (Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen). IOK nodigt de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda goed en mandateert de afvaardiging van de stad om te stemmen in overeenstemming met de genomen beslissing.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK).
Het stadsbestuur wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK op 20 december 2022 om 18 uur in de kantoren van IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel. De uitnodigingsmail van 24 oktober 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
Op 19 september 2022 heeft IOK al een dossier met enkele documentatiestukken met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 overgemaakt aan het stadsbestuur. Het betreft het voorstel tot statutenwijziging. Zulke statutenwijziging moet immers minstens 90 dagen vooraf ter kennisgeving worden bezorgd. Het gaat om een periodieke aanpassing en verfijning van het statutair maatschappelijk doel van IOK op basis van de op vraag van de deelnemers voorziene opdrachten in hoofde van IOK.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren en het mandaat voor haar vertegenwoordiger vaststellen.
In de gemeenteraad van 4 juni 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en in de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IOK voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van het ontwerp van statutenwijziging op 3 oktober 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK van 20 december 2022 als volgt goed:
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutaire benoeming van Frank Sels als bestuurder van IOK goed.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijziging van artikel 3 – maatschappelijk doel goed.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het algemeen comité en de adviescomités goed.
De gemeenteraad keurt het activiteitenplan 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de begroting 2023 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK van 20 december 2022 om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IOK, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
De stad is vennoot van IOK Afvalbeheer (Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen - Afvalbeheer).
IOK Afvalbeheer nodigt de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda goed en mandateert de afvaardiging van de stad om te stemmen in overeenstemming met de genomen beslissing.
Het stadsbestuur van Herentals is vennoot van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen - Afvalbeheer (IOK Afvalbeheer).
Het stadsbestuur wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 20 december 2022 om 18.45 uur in de kantoren van IOK, Antwerpseweg 1 in 2440 Geel. De uitnodigingsmail van 24 oktober 2022 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren en het mandaat voor haar vertegenwoordiger vaststellen.
In de gemeenteraad van 4 juni 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en in de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IOK Afvalbeheer voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 20 december 2022 goed als volgt:
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutaire benoeming van Frank Sels als bestuurder van IOK Afvalbeheer goed.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van het algemeen comité en de adviescomité milieu goed.
De gemeenteraad keurt het activiteitenplan 2023 goed.
De gemeenteraad keurt de begroting 2023 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 20 december 2022 om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IOK Afvalbeheer, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
De stad is aangesloten bij de intergemeentelijke opdrachtoudende vereniging Pontes die, als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt.
Pontes nodigt de stad uit op de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2022.
De gemeenteraad keurt de agenda van deze vergadering goed en mandateert de afvaardiging van de gemeente om in overeenstemming met de genomen beslissing te stemmen.
Pontes is een vereniging van lokale overheden die als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt. Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de intergemeentelijke vereniging Pontes.
Pontes nodigde de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 15 december 2022 om 19:00 uur. Deze vergadering zal verlopen via het digitaal platform Zoom.
De uitnodiging van 28 oktober 2022 voor de buitengewone algemene vergadering bevat volgende punten met toelichting:
Pontes organiseert een buitengewone algemene vergadering. De uitnodigingsbrief daarvoor bevat de agenda met toelichting. De buitengewone algemene vergadering zal via het digitaal platform Zoom verlopen. De uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Pontes op donderdag 15 december 2022 bevat de link voor deelname aan deze vergadering.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Rutger Moons aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Patrik De Cat aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Pontes voor de volledige lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 15 december 2022 als volgt goed:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 15 december 2022 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Pontes, Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen-Wilrijk.
De gemeentelijke bijdragen voor de kerkfabrieken blijven binnen de grenzen van de meerjarenplannen 2020-2025 van de verschillende kerkfabrieken van de stad Herentals.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Antonius van Padua, Sint-Bavo, Sint-Jan de Doper, Sint-Niklaas, Onze-Lieve-Vrouw Herentals en Sint-Waldetrudis, zoals ingediend door de Centrale Kerkraad.
De Centrale Kerkraad heeft de budgetten 2023 van de verschillende kerkfabrieken ingediend op 10 oktober 2022.
De Centrale Kerkraad moet de budgetten gecoördineerd indienen bij het gemeentebestuur. Voorafgaand moet advies gevraagd worden bij het Bisdom.
De gemeenteraad neemt binnen een termijn van 50 dagen na ontvangst van de budgetten een beslissing. Blijft de gemeentelijke toelage in het budget binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte. Is de gemeentelijke toelage in het budget hoger dan het bedrag dat in het goedgekeurde meerjarenplan was opgenomen, dan kan de gemeenteraad het budget aanpassen om overeenstemming met het meerjarenplan te bekomen, behalve wat betreft de kosten die betrekking hebben op het vieren van de eredienst.
De gemeentelijke bijdragen voor de kerkfabrieken blijven binnen de grenzen van de meerjarenplannen 2020-2025.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Antonius van Padua, Sint-Bavo, Sint-Jan de Doper, Sint-Niklaas, Onze-Lieve-Vrouw Herentals en Sint-Waldetrudis, zoals ingediend door de Centrale Kerkraad.
De kerkfabriek Sint-Bavo dient een eerste budgetwijziging in zonder impact op de gemeentelijke toelage. De gemeenteraad neemt kennis van de eerste budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De centrale kerkraad heeft de eerste budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo voor advies voorgelegd aan het Bisdom van Antwerpen. Het Bisdom Antwerpen heeft gunstig advies verleend.
De centrale kerkraad heeft de eerste budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo ingediend bij het stadsbestuur.
In 2019 is nagelaten een ontvangst te boeken afkomstig uit schenkingen. Deze ontvangst moet geboekt worden op een afzonderlijke patrimoniumrekening. De gemeentelijke toelage is niet verhoogd. De gemeenteraad neemt akte van de eerste budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De volgende wijziging is doorgevoerd:
kerkfabriek Sint-Bavo - budgetwijziging 1 2022 | ||
Artikel hoofdfunctie |
Investeringsuitgaven |
wijziging |
43 |
Privaatpatrimonium |
+27.119,31 euro |
De gemeenteraad neemt kennis van de eerste budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De kerkfabriek Sint-Bavo dient een tweede budgetwijziging in zonder impact op de gemeentelijke toelage. De gemeenteraad neemt kennis van de tweede budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De centrale kerkraad heeft de tweede budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo voor advies voorgelegd aan het Bisdom van Antwerpen. Het Bisdom Antwerpen heeft gunstig advies verleend.
De centrale kerkraad heeft de tweede budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo ingediend bij het stadsbestuur.
De gemeentelijke toelage is niet verhoogd. De gemeenteraad neemt akte van de tweede budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De volgende wijziging is doorgevoerd:
kerkfabriek Sint-Bavo - budgetwijziging 2 2022 | ||
Artikel hoofdfunctie | Exploitatie-uitgaven | wijziging |
21 | Gebouwen van de eredienst | - 600,00 euro |
22 | Bestuur van de eredienst | + 500,00 euro |
23 |
Privaat patrimonium |
+ 100,00 euro |
De gemeenteraad neemt kennis van de tweede budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Bavo.
De kerkfabriek St.-Jan de Doper dient een budgetwijziging in met impact op de gemeentelijke toelage. De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek St.-Jan de Doper goed.
De centrale kerkraad heeft de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan de Doper voor advies voorgelegd aan het Bisdom van Antwerpen. Het Bisdom Antwerpen heeft gunstig advies verleend.
De centrale kerkraad heeft de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan de Doper ingediend bij het stadsbestuur.
Voor het onderhoud van de kerk is er onvoldoende krediet voor het 10-jaarlijks onderhoud van de stalen draagstructuur van de klokkentoren, stalen ramen, deuren en roosters. De gemeentelijke toelage wordt verhoogd. De gemeenteraad geeft goedkeuring voor de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan de Doper.
De volgende wijziging is doorgevoerd:
kerkfabriek Sint-Jan de Doper - budgetwijziging 2022 | ||
Artikel hoofdfunctie | Exploitatie-uitgaven | Wijziging |
21 | Gebouwen van de eredienst | + 3.000,00 euro |
De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan de Doper goed.
De hulpverleningszones worden gefinancierd door dotaties van de deelnemende gemeenten. De gemeenten moeten hiervoor een verdeelsleutel goedkeuren. Op de zoneraad van 1 oktober 2022 werd de financiële verdeelsleutel voor 2023 goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de verdeelsleutel 2023 voor de gemeentelijke dotaties aan de Brandweer zone Kempen goed.
Artikel 67 van de wet civiele veiligheid bepaalt dat de Brandweer zone Kempen onder andere gefinancierd wordt door dotaties van de gemeenten van de zone. Artikel 68 bepaalt dat de dotaties van de gemeenten jaarlijks moeten vastgelegd worden door de zoneraad op basis van een akkoord tussen de verschillende betrokken gemeenteraden.
Het stedelijke brandweerkorps maakt sinds 1 januari 2015 officieel deel uit van de Brandweer zone Kempen. Op de gemeenteraad van 10 november 2020 werd het principe voor de financiële verdeelsleutel 2021-2026 goedgekeurd. Er werd beslist dat de verdeelsleutel jaarlijks aangepast wordt aan de meest recente gegevens.
De vastgelegde parameters voor de verdeelsleutel 2021-2026 zijn:
De verdeelsleutel bepaalt de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Brandweer zone Kempen.
De bedoeling is om op elke gemeenteraad van de 15 gemeenten deze verdeelsleutel goed te keuren. Indien een gemeenteraad de verdeelsleutel niet goedkeurt, zal de gouverneur een beslissing nemen rekening houdende met de volgende criteria voor elke gemeente:
De zoneraad heeft in zitting van 1 oktober 2022 de financiële verdeelsleutel voor het jaar 2023 goedgekeurd. Dit geeft de volgende verdeling:
Gemeente/stad | % 2023 |
Geel | 21,76 % |
Mol | 15,49 % |
Herentals | 10,51 % |
Westerlo | 10,36 % |
Balen | 8,80 % |
Laakdal | 4,57 % |
Herselt | 3,53 % |
Olen | 4,94 % |
Grobbendonk | 4,12 % |
Retie | 2,51 % |
Hulshout | 2,27 % |
Meerhout | 3,54 % |
Dessel | 2,64 % |
Herenthout | 3,18 % |
Vorselaar | 1,80 % |
Vanaf 2023 zal ook een verrekening van de goederen gebeuren volgens het principe vastgelegd in de zoneraad van 31 oktober 2020. Er is een lichte bijsturing daar in het principe slechts twee in plaats van alle cijfers na de komma van het percentage meegenomen werden. De effectieve bedragen zijn bijgevolg:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
Gemeente/stad | % 2023 |
Geel | 21,76 % |
Mol | 15,49 % |
Herentals | 10,51 % |
Westerlo | 10,36 % |
Balen | 8,80 % |
Laakdal | 4,57 % |
Herselt | 3,53 % |
Olen | 4,94 % |
Grobbendonk | 4,12 % |
Retie | 2,51 % |
Hulshout | 2,27 % |
Meerhout | 3,54 % |
Dessel | 2,64 % |
Herenthout | 3,18 % |
Vorselaar | 1,80 % |
De gemeenteraad keurt een eerste verrekening van de goederen op het investeringsbudget 2023 voor de Brandweer zone Kempen met de volgende bedragen goed:
Gemeente/stad | Bedrag/jaar |
Geel | -6 539,30 |
Mol | -96 295,79 |
Herentals | -65 023,84 |
Westerlo | -21 632,80 |
Balen | -11 991,22 |
Laakdal | +40 856,36 |
Herselt | +40 760,73 |
Olen | +44 681,87 |
Grobbendonk | -38 772,49 |
Retie | +26 702,01 |
Hulshout | +25 363,08 |
Meerhout | +32 248,98 |
Dessel | +24 597,98 |
Herenthout | -14 962,95 |
Vorselaar | +20 007,38 |
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 oktober 2022 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 oktober 2022 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
Het besluit van de provinciegouverneur en de vaststellingen worden meegedeeld aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van de stad en het OCMW over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van het AGB Sport en Recreatie Herentals over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van het AGB Sport en Recreatie Herentals over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
Het besluit van de provinciegouverneur wordt meegedeeld aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van het AGB Sport en Recreatie Herentals over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 20 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van het AGB Herentals over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 20 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van het AGB Herentals over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
Het besluit van de provinciegouverneur wordt meegedeeld aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 20 oktober 2022 waarbij de jaarrekening van het AGB Herentals over het financiële boekjaar 2021 werd goedgekeurd.
Fluvius verhoogt de tarieven voor de retributie op werken aan nutsvoorzieningen voor de volgende 3 jaar. Om deze nieuwe tarieven toe te passen, moet het retributiereglement worden aangepast.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein goed
Op 5 november 2019 keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein goed voor de periode 2020-2025.
In haar brief van 14 oktober 2022 meldt Fluvius dat de tarieven voor de retributie op werken aan nutsvoorzieningen voor de volgende 3 jaar verhogen. Om deze nieuwe tarieven toe te passen, moet het retributiereglement worden aangepast.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 31 oktober 2022 het aangepaste retributiereglement principieel goed.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein goed als volgt:
Retributiereglement voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein
1. Algemene bepalingen
De stad heft van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie op het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein.
Het retributiereglement voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd op 5 november 2019, wordt opgeheven met ingang van het huidig reglement.
Doel: Naar aanleiding van werken aan de permanente nutsvoorzieningen wordt er gebruik gemaakt van de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein. Door middel van een retributie leveren de eigenaars van de nutsvoorziening die deze werken uitvoeren een financiële bijdrage.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
2. Gebruiker
De retributie is verschuldigd door de eigenaar van elke nutsvoorziening die werken aan permanente nutsvoorzieningen uitvoert en zo gebruik maakt van de dienstverlening en het openbaar domein van de stad.
3. Bepaling van het tarief
Voor de retributie naar aanleiding van sleufwerken:
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Voor de retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen:
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad.
4. Verminderingen
De retributie is niet verschuldigd als de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad of als het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad.
5. Betaling
De retributie wordt betaald via overschrijving 30 dagen na factuurdatum of na verzoek tot betaling.
6. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Startnota RUP Wuytsbergen-Ekelen.
"Het schepencollege keurde deze startnota goed op 27 juni 2022; de startnota kende een ‘openbaar onderzoek’ tot 30 oktober 2022 en de op- en aanmerkingen van bijvoorbeeld burgers worden nu bekeken. Ik hoop dat het verdere proces zijn correcte en normale verloop zal kennen, en zal daar hier en nu niet op ingaan omdat dit proces nog moet lopen, maar wil me nu richten tot het college naar aanleiding van de goedkeuring van de startnota door het college.
In het verleden hebben we reeds vragen gesteld omtrent de scope van het ontwerp van RUP, met name nagenoeg enkel de 6 sites die, volgens de eigenaars, bouwrijp zijn.
Graag wil ik het nu even hebben over sommige inhoudelijke keuzes die het bestuur met de startnota gemaakt heeft, en die bij mij soms vragen doen rijzen met betrekking tot de doelstelling van de opmaak van het RUP. Keuzes van het bestuur die des te meer vragen stellen gelet op het gegeven dat het ANB onlangs (voortschrijdend inzicht) uitdrukkelijk geadviseerd heeft om het gebied dat betiteld is als meest kwetsbaar waardevol bos integraal te behouden. Ook de insteken van het (nog geldende) gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (bv. afbakening stedelijk woongebied) , gestemd in deze gemeenteraad, lijken me niet altijd volmondig of maar deels vertaald in de startnota.
Vandaar mijn vragen, momenteel: één over het aantal woningen, één over de mobiliteit
Of met andere woorden. Waarom laat het college niet toe dat er een afgeschaald plan inzake te bouwen woningen kan bekeken worden, in zijn geheel voor het gebied (de 6 sites of zelfs de gehele wijk) of op bepaalde sites? Bv. naar aanleiding van een nieuwe woonbehoeftestudie voor Herentals, die ook al lang gevraagd wordt door de Gecoro? Waarom wordt weerom de indruk gewekt dat dit RUP een aantal ‘te regulariseren’ wooneenheden die gevraagd wordt door sommige eigenaars, moet ondersteunen/onderbouwen.
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid François Vermeulen heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid François Vermeulen heeft een agendapunt ingediend:
Wie verdedigt nog stationsdossier?
"De verkeersdrukte aan het station is op de piekmomenten weer dramatisch. We wachten nog steeds met ongeduld op de herinrichting van de stationsomgeving en de ondertunneling van de Olympiadelaan en de Poederleeseweg. Of is dat ondertussen een fata morgana geworden? De regering geeft de volgende twee jaar zo’n 200 miljoen extra middelen aan de NMBS en Infrabel. Is er nog iemand, na het vertrek van de NMBS-specialist uit het schepencollege, die het Herentalse dossier verdedigt? We moeten opletten dat we in Herentals niet de kampioenen worden van de lange termijn plannen waarvan de realisatie eindeloos blijft duren."
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid François Vermeulen heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid François Vermeulen heeft een agendapunt ingediend:
Tegemoetkoming voor sociale vzw
"In dagcentrum Kameleon in de Bolwerkstraat worden al meer dan 25 jaar kinderen en jongeren met een moeilijke thuissituatie naschools opgevangen. Veel 6- tot 18-jarigen uit groot Herentals kunnen er na school hun huiswerk maken of ontspannen in een rustgevende, gestructureerde omgeving, terwijl hun ouders ontlast worden. Omdat Kameleon een onderdeel is van vzw De Waaiburg in Geel, kan deze organisatie geen beroep doen op tegemoetkomingen van de stad. Als de jongeren en hun begeleiders de sporthal, het Netepark of De Brink willen bezoeken, betalen ze het volle tarief. Ze hebben geen recht op een bewoners- of bibkaart en kunnen niet terecht op het containerpark. Het kan nochtans anders. Domeinen als de Lilse Bergen en het Zilvermeer stellen hun accommodaties wél gratis ter beschikking voor Kameleon. Enige tegemoetkoming van de stad Herentals zou voor deze sociale en meer dan ooit nuttige organisatie een welkome steun zijn. Kameleon is dan wel administratief geen inwoner, maar biedt al meer dan een kwarteeuw steun aan kwetsbare Herentalsenaars. Daarom onze vraag: kan de stad Kameleon in de financiële voordelen van een inwoner laten delen? Het zou deze organisatie, die bijzonder nuttig werk levert maar afhankelijk is van een jaarlijkse enveloppe uit Brussel, wel degelijk kunnen helpen.“
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.