Het burgemeestersconvenant is een initiatief van de Europese Commissie waarin lokale en regionale overheden deelnemen door vrijwillig te beloven acties te ondernemen om tegen 2030 de EU-doelstellingen te halen om 40 % minder broeikasgassen uit te stoten en haar veerkracht te verhogen.
Het energie-en-klimaatactieplan omvat een strategie met algemene visie, beleidscontext en bestuurlijke aanpak en 9 speerpunten. Op 4 mei 2021 werd het energie-en-klimaatactieplan goedgekeurd door de gemeenteraad. Het plan loopt van 2020 tot 2030 en heeft als voornaamste doel om 40 % CO2 te besparen.
Om lokale overheden te ondersteunen lanceerde de Vlaamse overheid in 2021 het Lokaal Energie-en-Klimaatpact 1.0. De doelstellingen worden nu verscherpt in een bijkomende inspanningsverbintenis, namelijk het Lokaal Energie-en-Klimaatpact 2.0. (LEKP) Intekenen op dit pact kan met een gemeenteraadsbeslissing tot 5 december 2022.
Op vraag van de raad van bestuur van IOK en besproken op het extra IOK-adviescomité voor burgemeesters en schepenen op 14 september 2022, werd een nota opgesteld met een voorwaardenscheppend kader over LEKP 2.0. De nota bouwt verder op de knelpuntennota van VVSG Netwerk Klimaat. Het document is een appel tot co-governance aan Vlaanderen, met de vraag tot het wegwerken van enkele hindernissen en het bieden van bijkomende ondersteuning.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.
De gemeenteraad erkend de aangehaalde knelpunten in het voorwaardenscheppend kader en vraagt de nota op te nemen in de beslissing.
Het Burgemeestersconvenant is een initiatief van de Europese Commissie waarin lokale en regionale overheden deelnemen door vrijwillig te beloven acties te ondernemen om tegen 2030 de EU-doelstellingen te halen om 40 % minder broeikasgassen uit te stoten en haar veerkracht te verhogen. De gemeenten staan hier zeker niet alleen voor. IOK en de provincie Antwerpen zijn door Europa erkend als territoriaal coördinator van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie. IOK neemt deze rol op zich via het streekproject Kempen2030 met dezelfde doelen, visie en ambitie als het convenant: “het versnellen van het koolstofvrij maken van het grondgebied tegen 2050, ons wapenen om klaar te zijn voor de onvermijdelijke effecten van de klimaatverandering en onze inwoners toegang verzekeren tot veilige, duurzame en betaalbare energie”.
De stad Herentals ondertekende de engagementsverklaring, samen met alle andere 28 Kempense gemeenten, op 3 september 2019. Met deze ondertekening engageert de stad zich voor zowel het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030 als het streekproject Kempen2030.
Lokale overheden zijn belangrijke autoriteiten op het bestuursniveau die het dichtst bij de burgers staan voor de energietransitie en de strijd tegen klimaatverandering. Lokale oplossingen voor energie- en klimaatuitdagingen helpen om veilige, duurzame, concurrerende en betaalbare energie te bieden aan burgers en zo bij te dragen aan een langere energieafhankelijkheid en de bescherming van kwetsbare consumenten.
Om het engagement van het Burgemeestersconvenant te concretiseren naar daadwerkelijke acties en projecten, werd het energie-en-klimaatactieplan 2030 goedgekeurd door de gemeenteraad op 4 mei 2021. Het energie-en-klimaatactieplan, ook wel SECAP, genoemd omvat een strategie met algemene visie, beleidscontext en bestuurlijke aanpak en 9 speerpunten. Deze 9 speerpunten zijn onderverdeeld in operationele doelstellingen. De sleutelacties die nodig zijn om deze operationele doelstellingen te behalen worden ook besproken. Deze sleutelacties zijn ook gekoppeld aan de actienummers uit de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025.
Vlaanderen kan Herentals ondersteunen in de realisatie van het energie-en-klimaatplan 2030. Door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact slaan Vlaanderen en lokale overheden de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Op 7 september 2021 ondertekende de gemeenteraad de goedkeuring van dit pact (LEKP 1.0). De Vlaamse regering keurde op 8 juli 2022 een vervolg van dit pact goed met een totaalsubsidie van 8.750.000 euro verspreid over alle besturen die intekenen op het LEKP 2.0. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket. Indienen voor het LEKP 2.0 is mogelijk vanaf eind augustus tot en met 5 december 2022. Indienen kan via een gemeenteraadsbeslissing. Goedkeuring van het pact werd principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 17 oktober 2022. Goedkeuring van dit pact ligt nu voor aan de gemeenteraad.
Klimaat, energie en een duurzame samenleving is geen losstaand concept, het is sterk verweven in verschillende beleidsthema’s- en domeinen. Om een geslaagd klimaatbeleid te voeren is het noodzakelijk om integratie en samenwerking tussen de verschillende beleidsdomeinen te bekomen. Dit kan zowel op het niveau van verschillende beleidsplannen als concrete acties of maatregelen. Enkel via een ambitieus, geïntegreerd klimaatbeleid kan het vooropgestelde engagement van de stad Herentals binnen het burgemeestersconvenant 2030 behaald worden. Het klimaat-en-energieplan beoogt een overzicht te geven van de vooropgestelde ambitie en de vertaling ervan in maatregelen en acties die de komende jaren uitgevoerd zullen worden om de ambities te realiseren. Dit plan en het klimaat/energiebeleid in het algemeen is een dynamisch concept dat zal evolueren en waar nodig bijgestuurd moet worden.
Door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact slaan Vlaanderen en lokale overheden de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Intekening op het LEKP 2.0 zal zorgen voor extra ondersteuning vanuit Vlaanderen. Na intekening heeft de gemeente jaarlijks (van 2022 tot 2030) recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van trekkingsrecht. Het betreft een trekkingsrecht met 50 % cofinanciering: het '1 euro voor 1 euro-principe' wordt gehanteerd. De budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid. Volgens berekeningen van VVSG zou Herentals in 2023 een subsidie van 35.371 euro ontvangen voor LEKP 2.0 en 100.534 euro voor LEKP 1.0. Uitbetaling gebeurt uiterlijk op 30 april 2023.
Er is een jaarlijks opvolgmoment, om de gerealiseerde klimaatacties te kunnen opvolgen. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2024 een rapportering over de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, nadat die aan de gemeenteraad is voorgelegd. Een rapport uit het Pactportaal dient als basis voor de besprekingen. De gemeente rapporteert daarnaast over de uitgaven die gebeurd zijn voor de subsidie onder zowel LEKP 1.0 als 2.0 door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2022.
Opvolging van het gemeentelijk energie-en-klimaatplan werd ter kennisname gebracht aan de gemeenteraad van 4 oktober 2022. In 2022 ontving de stad 99.697,17 euro voor LEKP 1.0 die werden besteed aan de ingrijpende energetische renovatie van de Kunstencampus. Rapporteringscode ABB-LEKP-2021 werd hieraan gekoppeld.
Het gemeentelijk engagement dat gevraagd wordt binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact is in lijn met het energie-en-klimaatplan voor Herentals, maar het LEKP 2.0 is ambitieuzer. Het pact is een inspanningsverbintenis. De haalbaarheid van de engagementen in dit pact en het energie-en-klimaatplan van Herentals worden in vraag gesteld gezien de nodige acties tot uitvoering niet overeenkomen met de huidig voorziene middelen en acties in het meerjarenplan.
Op vraag van de IOK-raad van bestuur en besproken op het extra IOK-adviescomité voor burgemeesters en schepenen op 14 september 2022 werd een nota opgesteld met een voorwaardenscheppend kader over LEKP 2.0. De nota bouwt verder op de knelpuntennota van VVSG Netwerk Klimaat. Het document is een appel tot co-governance aan Vlaanderen, met de vraag tot het wegwerken van enkele hindernissen en het bieden van bijkomende ondersteuning.
In de septemberverklaring van 2022 wordt aangegeven dat er een versterking zal komen van het LEKP 2.0, namelijk LEKP 2.1. Daarmee wil Vlaanderen nieuwe ambities inzake collectieve renovaties en energiedelen een extra duwtje in de rug geven. De middelen worden verdeeld onder de ondertekenaars van de engagementen van dit LEKP 2.1. Op het moment van deze goedkeuring zijn de concrete doelstellingen van LEKP 2.1 nog niet bekend en kan er nog niet ingetekend worden op dit engagement. Wel maakt Vlaanderen al een raming op voor de subsidie die Herentals kan ontvangen na intekening op LEKP 2.1, namelijk 20.212 euro voor 2023 en 20.212 euro voor 2024.
Raadslid Jan Bertels legt een stemverklaring af en vraagt om deze op te nemen in de notulen:
''Raadslid Jan Bertels legt een stemverklaring af over de passage: "Het gemeentelijk engagement dat gevraagd wordt binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact is in lijn met het energie-en-klimaatplan voor Herentals, maar het LEKP 2.0 is ambitieuzer. Het pact is een inspanningsverbintenis. De haalbaarheid van de engagementen in dit pact en het energie-en-klimaatplan van Herentals worden in vraag gesteld gezien de nodige acties tot uitvoering niet overeenkomen met de huidig voorziene middelen en acties in het meerjarenplan." De Vooruit-fractie keurt deze passage niet mee goed en vraagt het bestuur ambitieuzer te zijn.''
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed en erkent de aangehaalde knelpunten in het voorwaardenscheppend kader zoals opgenomen in de bijlage.