Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Info omgevingsvergunningen – actieve openbaarheid van bestuur
''Beslissingen over omgevingsvergunningen (bouw- en verkavelingsvergunningen bv.) maken een zeer groot deel uit van de te nemen beslissingen op het wekelijkse schepencollege. Deze beslissingen belangen ook veel burgers aan, ze bepalen immers mee het uitzicht van onze stad, de wijze waarop we wonen, werken, vrije tijdsbeleving … verzoenen op het beperkte oppervlakte die ons ter beschikking staat.
Tot recent hadden we de goede gewoonte in onze stad om de vergunningen netjes (en volledig, integraal in het jargon) te publiceren op de website van onze stad. Een goede zaak voor de burger die zich wil informeren over deze belangrijke beslissingen, en zo ook kan nagaan hoe en waarom het schepencollege zus of zo beslist.
Sinds de zomer is deze goede praktijk stapsgewijs en volledig verdwenen, is er minder transparantie: het schepencollege laat enkel nog het minimum aan info op de website of het omgevingsloket zetten, bv. geen afschrift meer van de vergunningsbeslissing. De gehele, integrale beslissing wordt niet meer gepubliceerd. Alternatief dat het college aanreikt aan de geïnteresseerde burger: de burger kan de beslissing fysieke komen inkijken op het administratief centrum, na afspraak …
Of om het anders te zeggen: het wordt de burger die het niet eens met een beslissing en deze administratief-juridisch wil aanvechten, moeilijker gemaakt om een goed onderbouwd beroepsschrift in te dienen. Hij heeft niet alle nuttige informatie ter beschikking.
Mijn vragen:
Waarom werd deze beslissing genomen? Waarom gedraagt Herentals zich nu anders dan andere naburige gemeenten, die wel alle info transparant digitaal en klantvriendelijk ter beschikking stellen?
Nieuwe software zou aan de basis liggen dat er minder informatie wordt gegeven? Klopt dit? Zo ja, is dit dan wel geschikte software inzake klantvriendelijkheid en transparantie naar onze inwoners toe?
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad draagt het college op de integrale beslissingen inzake omgevingsvergunningen terug ter beschikking te stellen van onze inwoners, hetzij via de website of het omgevingsloket.''
Het agendapunt wordt verdaagd naar de eerste gemeenteraad van december. Er zal advies worden ingewonnen bij de hogere overheid om deze vraag in zijn volledigheid en ten gronde te onderzoeken. Bij de beoordeling en het voorstel van beslissing zal eveneens rekening gehouden worden met klantvriendelijkheid en maximale openbaarheid van bestuur. Het voorstel van beslissing vervalt onder deze voorwaarden.
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.