Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
De Groen-fractie heeft een agendapunt toegevoegd.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
De Groen-fractie heeft een agendapunt ingediend:
Week van de mobiliteit
''Van 16 tot 22 september was het de week van de mobiliteit. Maar buiten het graveren van fietsen hebben we in die week in Herentals niet veel gezien rond mobiliteit. Volledig naar het beeld van de voorbije jaren dus.
In het bestuursakkoord lezen we “systeem van fietsstraten invoeren binnen een doordacht mobiliteitsplan.” We zijn 4 jaar verder en er is nog geen plan en er zijn al zeker geen nieuwe fietsstraten.
Eind vorige jaar kwam de aankondiging dat het hele stadscentrum en de Wuytsbergen fietszones gaan worden. We zijn 10 maanden verder, is er een fietsvriendelijke zomer gepasseerd, is het doodstil en is er niets gerealiseerd.
In het bestuursakkoord staat ook “Verder realiseren we ook veilige fietsroutes naar school.” Ook op dit vlak is er niets gebeurd. De Poederleeseweg en de Herenthoutseweg binnen de Ring en bij het oversteken van de Ring wachten al jaren op een heraanleg. Zeker de Poederleeseweg is zeer gevaarlijk, waar auto- en vrachtverkeer tegen 70km/u voorbijraast op minder dan een meter afstand.
Natuurlijk kost de aanleg van straten en fietspaden veel centen en zonder subsidies is het helemaal moeilijk. We hebben dan ook de goedgekeurde projecten uit het zogenaamde Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) Agentschap Wegen en Verkeer bekeken en we zien dat Herentals de voorbije 3 jaren geen enkele subsidies wist binnen te halen vanuit deze pot. In 2022 wordt meer dan 2,2 miljard euro verspreid over 929 projecten geïnvesteerd. Hierin staan 3 kernwoorden centraal: fiets, verkeersveiligheid en duurzaamheid. Op dat vlak is er in Herentals wel wat werk. Er gaat in 2022 328 miljoen euro naar fietsinfrastructuur en 225 miljoen euro naar verkeersveiligheid. Naar de verbetering van Herentalse infrastructuur gaat hieruit dus wel geteld 0 euro.
Vragen aan het bestuur:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.