Terug
Gepubliceerd op 09/11/2022

2022_GR_00159 - Toegevoegd punt Groen-fractie: Openbaarheid van bestuur

gemeenteraad
di 04/10/2022 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, raadslid; Asma Kareme, raadslid ; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2022_GR_00159 - Toegevoegd punt Groen-fractie: Openbaarheid van bestuur 2022_GR_00159 - Toegevoegd punt Groen-fractie: Openbaarheid van bestuur

Motivering

Beknopte samenvatting

Raadsleden hebben het recht om punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad. 

De Groen-fractie heeft een agendapunt toegevoegd.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 

Juridische grond

  • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
  • Decreet lokaal bestuur artikel 21 

Argumentatie

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De Groen-fractie heeft een agendapunt ingediend:

Openbaarheid van bestuur

''Tot mei 2022 werden alle beslissingen inzake omgevingsvergunningen integraal op de website van de stad Herentals gezet. 

In juni 2022 werd overgestapt op een ander systeem en waren de beslissingen op het omgevingsloket terug te vinden. Echter, vanaf midden juli 2022 zijn de volledige beslissingen niet meer terug te vinden op het omgevingsloket.

Dit heeft tot gevolg dat de volledige vergunningsbeslissingen sinds augustus 2022 niet meer te downloaden zijn. Niet alleen is dit vanuit openbaarheid van bestuur een stap achteruit, het verhoogd ook de administratieve last voor de stadsdiensten en de bewoners.

Ik heb volgende vragen:

  • Waarom werd deze beslissing genomen?
  • Kunnen de integrale beslissingen inzake omgevingsvergunningen terug op de website van de stad Herentals of op het omgevingsloket gezet worden?''

De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.