Conform het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 wordt deze gemeenteraad ingevolge de coronacrisis digitaal en hybride georganiseerd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 21 december 2021 goed.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de zittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 21 december 2021 goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Lore Wagemans als raadslid.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanstelling van mevrouw Asma Kareme als raadslid in de gemeenteraad.
Mevrouw Lore Wagemans neemt ontslag als raadslid. Zij deelde dit schriftelijk mee aan de voorzitter.
De voorzitter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werd in kennis gesteld op 22 december 2021.
De gemeenteraad keurde de geloofsbrieven van mevrouw Asma Kareme goed.
Mevrouw Asma Kareme legde in de handen van de voorzitter de eed af als raadslid.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van raadslid Lore Wagemans.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanstelling en eedaflegging van mevrouw Asma Kareme als raadslid in de gemeenteraad.
Het OCMW is eigenaar van ca. 3ha zone voor bedrijvigheid gelegen aan Moerbroek in Herenthout. Intercommunale IOK wil dit gebied ontwikkelen als een samenhangend bedrijventerrein met een (deels) publieke insteek. IOK maakte een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst op, waarbij OCMW haar gronden verkoopt aan IOK om in te brengen in deze ontwikkeling en bij het verkrijgen van een definitief uitvoerbare vergunning nog een meerwaarde verkrijgt overeenkomstig de schattingsprijs.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
Eigendommen Moerbroek
Het OCMW is eigenaar van 2 percelen grond gelegen aan Moerbroek in Herenthout, kadastraal gekend als sectie A nummers 527A en 529A, met een kadastrale grootte van respectievelijk 1ha 77a 61ca en 1ha 45a 47ca, samen 3ha 23a 08ca groot.
Perceel 527A is bebost en opgenomen als bestanden 'De Bergen' 51a en 51b binnen bosbeheerplan 'UBBP AN/11/05 OCMW Bossen' goedgekeurd op 30 april 2012 met een looptijd van 20 jaar. Bestand 51a (noordelijke deel van het perceel) bevat voornamelijk grove den met een leeftijdsklasse 21-40 jaar, bestand 51b bevat eveneens voornamelijk grove den met een leeftijdsklasse 41-60 jaar. De bosbestanden hebben een solitaire ligging en maken dus geen deel uit van een groter bosgeheel.
Perceel 529A is een voormalig akkerland, tot 2008 verpacht aan een landbouwer. Sindsdien ligt het perceel braak en werd het door het OCMW gereserveerd voor een eventuele boscompensatie in het kader van de bouw van het nieuwe woonzorgcentrum. Momenteel is het volledig overwoekerd met opgeschoten groen. Schuin over dit perceel loopt eveneens een hoogspanningsleiding.
PRUP Klein Gent Zuid
Tot 2018 hadden deze percelen de bestemming ‘bos'. Op 27 september 2018 werd echter het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Klein Gent Zuid definitief vastgesteld door de bestendige deputatie van de Provincie Antwerpen. Bij dit PRUP, dat definitief in werking trad op 3 december 2018, werd ongeveer 8,5 hectare tussen Moerbroek, Atealaan en de Herentalsesteenweg omgevormd van bestemming 'bos' tot 'zone voor bedrijvigheid'. De stedenbouwkundige voorschriften voorzien de mogelijkheid voor aanleg en oprichting van een samenhangend bedrijventerrein met ontsluiting via Moerbroek.
Ook percelen 527A (grotendeels) en 529A, in totaal ca. 3 hectare, kregen deze bestemmingswijziging toegekend, wat de intrinsieke grondwaarde aanzienlijk doet toenemen. Het OCMW is de voornaamste grondeigenaar (ca. 3 ha van de in totaal ca. 8,5 ha, ofwel ca.35 % van de totale oppervlakte) binnen de herbestemde zone.
Voorkooprecht
Bij goedkeuring van het PRUP werd op de herbestemde zone gedurende 15 jaar een voorkooprecht toegekend aan IOK en gemeente Herenthout, het vast bureau nam hiervan op 9 oktober 2018 kennis. Dit wil zeggen dat IOK en gemeente Herenthout steeds de mogelijkheid hebben om, bij een eventuele verkoop, bij voorrand de gronden van het OCMW aan te kopen aan dezelfde prijs en voorwaarden als bedongen met de potentiële koper.
Planbatenheffing
Doordat de bestemmingswijziging de venale grondwaarde aanzienlijk doet toenemen, wordt op deze vermoede meerwaarde een belasting geheven, zijnde de planbatenheffing. Deze wordt bepaald op basis een progressief tarief geheven op goedgekeurde forfaitaire bedragen van vermoede meerwaarde.
Het OCMW ontving op 5 december 2019 een aanslagbiljet voor planbatenheffing ten bedrage van 430.212,02 euro, bij betaling voor 5 december 2020 wordt een korting verleend en bedraagt de heffing 365.680,21 euro. De verlaagde planbatenheffing werd eind november 2020 betaald.
Splitsingsplan
Op 28 augustus 2020 maakte erkend landmeter-expert Peter Liekens een splitsingsplan op van perceel 527A. Hierbij werd de zone die binnen het PRUP valt, en dus een bestemmingswijziging kreeg, afgesplitst van hetgeen geen bestemmingswijziging onderging. De zone die herbestemd werd via het PRUP staat aangeduid als lot 1 op voormeld splitsingsplan met een totale grootte van 1ha 62a 43ca. Samen met de kadastrale grootte van perceel 529A (1ha 45a 47ca),dat volledig herbestemd werd, geeft dit dus een totale herbestemde oppervlakte van 3ha 07a 90ca.
Schattingsverslag
De stad is als openbaar bestuur in principe gehouden aan een verkoop met de nodige openbaarheid, waarbij de schattingsprijs als minimumwaarde wordt gehanteerd. Afwijkingen kunnen enkel mits afdoende motivering om redenen van algemeen belang. Landmeter-expert Ludo Van Dun maakte een schattingsverslag op, die de venale grondwaarde van voormelde herbestemde eigendommen raamt. De waarde wordt hierbij geschat op 50 euro/m², wat de totale geschatte waarde brengt op 1.539.500,00 euro.
Machtiging ANB
Overeenkomstig artikel 90 van het bosdecreet kunnen openbare bossen slechts vervreemd worden na goedkeuring van het Agentschap voor Natuur en Bos. Vermits perceel 527A onder het bosdecreet valt, werd reeds een machtiging aangevraagd voor verkoop van het herbestemde deel daarvan. Op 25 september 2020 werd deze machtiging verkregen.
Geïnteresseerden
Het OCMW werd benaderd door verschillende geïnteresseerden, waaronder private projectontwikkelaar Kolmont die reeds actief is binnen dit gebied. Ook Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK), een publieke ontwikkelaar en beheerder van bedrijventerreinen waarvan de stad vennoot is, toont interesse om het gebied te ontwikkelen tot een samenhangend bedrijventerrein
Besluit vast bureau 6 september 2021
Het vast bureau verkaarde zich op 6 september 2021 principieel akkoord met het ontwerp van een publiek-publieke samenwerkingsovereenkomst tussen IOK, de gemeente Herenthout en het OCMW Herentals over de gezamenlijke publieke ontwikkeling van het beoogde bedrijventerrein aan Moerbroek in Herenthout, mits aanpassing van punt 3.2 uit de overeenkomst, waarbij in geval van niet-realisatie door IOK in samenwerking met het OCMW een procedure tot verkoop wordt gehouden en waarbij de volledige meerwaarde van deze verkoop bovenop de 35 euro/m² toekomt aan het OCMW.
Besluit schepencollege Herenthout
Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Herenthout besliste op 17 januari 2022 om volgend standpunt over te maken aan IOK:
Aangepaste samenwerkingsovereenkomst
Gevolg gevend aan deze beslissingen maakte IOK een aangepaste samenwerkingsovereenkomst op tussen OCMW en IOK, bijgevoegd aan dit besluit. Binnen deze ontwerpovereenkomst erkennen we als OCMW nog steeds de maatschappelijke meerwaarde van een publieke ontwikkeling en willen samen overgaan tot realisatie van het in het PRUP beoogde bedrijventerrein.
Concreet brengen we onze eigendommen (perceel 529A en 527A/deel) in om bij te dragen tot een publieke realisatie en verkopen we onze eigendommen uiterlijk op 30 juni 2022 aan IOK in het kader van deze publieke ontwikkeling, waarbij we de risico's van het ontwikkelingsproject erkennen. De verkoopprijs bedraagt bij de overdracht initieel 35 euro/m², zijnde een totaalbedrag van 1.077.650 euro, waarbij volgende clausules worden toegevoegd:
Er werd hierin geen gevolg gegeven aan de vraag van het vast bureau van 9 september 2022 om in geval van niet-realisatie en door IOK een verkoopsprocedure moet worden georganiseerd in samenwerking met het OCMW.
Advies
De dienst patrimonium adviseert om akkoord te gaan met de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met IOK omwille van volgende redenen:
De dienst patrimonium adviseert wel om IOK te vragen om een clausule toe te voegen waarbij in geval van niet-realisatie in samenwerking met het OCMW een procedure tot verkoop moet worden georganiseerd.
Besluit vast bureau
Het vast bureau verleende op 24 januari 2022 principiële goedkeuring aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met IOK voor ontwikkeling van de site Moerbroek, waarbij de eigendommen van het OCMW binnen dit gebied, kadastraal gekend als Herenthout sectie A nummers 529A en 527A en met een totale oppervlakte van 3ha07a90ca, verkocht worden aan IOK tegen 35 euro/m² (1.077.650,00 euro) voor 30 juni 2022, met een meerprijs van 15 euro/m² (461.850,00 euro, geïndexeerd) bij het verkrijgen van een definitief uitvoerbare vergunning.
Het vast bureau verleende deze principiële goedkeuring mits toevoeging aan de clausule 1.4 dat in geval van niet-realisatie door IOK in samenwerking met het OCMW een procedure tot verkoop moet worden georganiseerd.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met IOK voor ontwikkeling van de site Moerbroek, waarbij de eigendommen van het OCMW binnen dit gebied, kadastraal gekend als Herenthout sectie A nummers 529A en 527A en met een totale oppervlakte van 3ha07a90ca, verkocht worden aan IOK tegen 35 euro/m² (1.077.650,00 euro) voor 30 juni 2022, met een meerprijs van 15 euro/m² (461.850,00 euro, geïndexeerd) bij het verkrijgen van een definitief uitvoerbare vergunning.
De raad voor maatschappelijk Welzijn verleent deze goedkeuring mits toevoeging aan de clausule 1.4 dat in geval van niet-realisatie door IOK in samenwerking met het OCMW een procedure tot verkoop moet worden georganiseerd.
Algemeen directeur Dirk Soentjens en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers, worden gemachtigd om de aangepaste samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens de stad.
De normen voor steun- en dienstverlening moeten elk jaar worden vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De bedragen voor 2022 werden aangepast aan de verhoging van de bedragen van het leefloon op 1 juli 2021, 1 september 2021 en 1 januari 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn legt de steunbarema's vast voor 2022.
Jaarlijks worden de steun- en dienstverleningsnormen voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst verleende op maandag 10 januari 2022 gunstig advies.
Het vast bureau keurde de steunnormen voor dienstjaar 2022 principieel goed op 17 januari 2022.
De volledige steunnormen kunnen teruggevonden worden als bijlage bij deze beslissing waarin de wijzigingen in kleur zichtbaar zijn.
Samengevat werden onderstaande gegevens aangepast:
|
| Leefloon | Aanvullende steun | Steunbarema |
Cat. 1 | Samenwonende personen | 714,86 euro | - | 714,86 euro |
Cat. 2 | Alleenstaande persoon | 1.072,30 euro | 51,70 euro | 1.124,00 euro |
Cat. 3 | Persoon die samenwoont met een gezin ten laste | 1.449,15 euro |
| 1.449,15 euro |
Categorie | Maximaal inkomen in euro | Bril met sterkte tot 3 | Bril met sterkte van 3 tot 4,5 | Bril met sterkte vanaf 4,5 |
Alleenstaand | 1.124,00 | 75 % maximum 75 euro | 75 % maximum 105 euro | 75 % maximum 135 euro |
Alleenstaand | 1.268,00 | 50 % maximum 50 euro | 50 % maximum 80 euro | 50 % maximum 110 euro |
Gezinslast | 1.449,15 | 75 % maximum 75 euro | 75 % maximum 105 euro | 75 % maximum 135 euro |
Gezinslast | 1.561,86 | 50 % maximum 50 euro | 50 % maximum 80 euro | 50 % maximum 110 euro |
Categorie | Maximaal inkomen in Euro | Medicatie met tussenkomst (volledig, met uitzondering van forfaitaire aftrek) | Medicatie zonder tussenkomst | Kinesist | Logopedie | Tandverzorging | Ziekenhuis |
Alleenstaand | 1.124,00 | 2,50 euro | 75 % | 75 % | 75 % | 75 % | 75 % |
Alleenstaand | 1.268,00 | 5,00 euro | 50 % | 50 % | 50 % | 50 % | 50 % |
Gezinslast | 1.449,15 | 2,50 euro | 75 % | 75 % | 75 % | 75 % | 75 % |
Gezinslast | 1.561,86 | 5,00 euro | 50 % | 50 % | 50 % | 50 % | 50 % |
In de totale bundel in bijlage werd buiten bovenstaande aanpassingen ook onderstaand aangepast. Deze opsomming wordt informatief meegegeven want deze is het gevolg van eerder genomen beslissingen of beslissingen die genomen werden door andere instanties of hogere overheden die bijgevolge door OCMW Herentals gevolgd dienen te worden.
In het dienstjaar 2022 zal verder gewerkt worden aan het schrijven van nieuwe normen steun- en dienstverlening en het vernieuwen van bestaande.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om het steunbarema vanaf 1 januari 2022 aan te passen als volgt:
|
| Leefloon | Aanvullende steun | Steunbarema |
Cat. 1 | Samenwonende personen | 714,86 euro | - | 714,86 euro |
Cat. 2 | Alleenstaande persoon | 1.072,30 euro | 51,70 euro | 1.124,00 euro |
Cat. 3 | Persoon die samenwoont met een gezin ten laste | 1.449,15 euro |
| 1.449,15 euro |
Het bedrag van de tweede bovengrens voor personen met een inkomen boven het steunbarema maar gelijk aan of hoger dan het steunbarema en de maximale huurtoelage wordt gewijzigd naar aanleiding van de verhoging van het steunbarema. Vanaf 1 januari 2022 wordt dit bedrag bepaald op 1.268,00 euro voor een alleenstaande persoon en op 1.561,86 euro voor een persoon die samenwoont met een gezin ten laste.
Van deze steunnormen kan steeds worden afgeweken op gemotiveerd advies van de sociale dienst, na beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Het woonzorgcentrum Sint-Anna gebruikt de software Geracc Suite van de firma Computer Management and Services (CMS) nv voor het beheer van het woonzorgcentrum. In deze software worden persoonsgegevens bijgehouden. Daardoor is het afsluiten van een verwerkingsovereenkomst verplicht. Omdat de firma CMS en haar advocatenkantoor DEFENSIS Advocatenkantoor bv blijven vasthouden aan een eigen versie van verwerkingsovereenkomst die niet gebaseerd is op het model van de VVSG, is het delegatiebesluit niet van toepassing en moet de raad voor maatschappelijk welzijn deze verwerkingsovereenkomst afsluiten.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het afsluiten van een verwerkingsovereenkomst met de firma Computer Management and Services (CMS) nv voor het gebruik door het woonzorgcentrum Sint-Anna van de software Geracc Suite goed.
Op 28 november 2018 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het gebruik van het sjabloon van de VVSG voor het afsluiten van verwerkingsovereenkomsten goed en delegeerde de bevoegdheid voor het afsluiten van verwerkingsovereenkomsten in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aan het vast bureau op voorwaarde dat de verwerkingsovereenkomst gebaseerd is op het sjabloon van de VVSG.
Het vast bureau keurde het afsluiten van een verwerkingsovereenkomst met Computer Management and Services (CMS) nv voor het gebruik van de software Geracc Suite principieel goed op 3 januari 2022. De verwerkingsovereenkomst in kwestie is immers niet gebaseerd op het model van de VVSG.
Vandaag keurt de raad voor maatschappelijk welzijn het afsluiten van een verwerkingsovereenkomst met Computer Management and Services (CMS) nv voor het gebruik van de software Geracc Suite goed.
Het woonzorgcentrum Sint-Anna gebruikt al vele jaren de software Geracc Suite van de firma Computer Management and Services (CMS) nv voor het beheer van het woonzorgcentrum. Omdat het gebruik van de software Geracc Suite inhoudt dat er verschillende persoonsgegevens worden bijgehouden, moet er een verwerkingsovereenkomst ter zake worden afgesloten. Die verwerkingsovereenkomst wordt toegevoegd als addendum bij de basisovereenkomst voor het gebruik van de software Geracc Suite.
Aan de firma Computer Management and Services (CMS) nv en haar advocatenkantoor DEFENSIS Advocatenkantoor bv werd herhaaldelijk gevraagd om een verwerkingsovereenkomst gebaseerd op het model van de VVSG te gebruiken. Ze gaven er echter de voorkeur aan om met de eigen verwerkingsovereenkomst aan de slag te blijven gaan. De verwerkingsovereenkomst die de firma voorstelt, is dus niet gebaseerd op het model van de VVSG. Daardoor is het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 november 2018 tot delegatie aan het vast bureau voor het sluiten van verwerkingsovereenkomsten in het kader van de AVG/GDPR niet van toepassing.
De DPO (data protection officer) gaf een gunstig advies voor het ondertekenen van de verwerkingsovereenkomst met Computer Management and Services (CMS) nv.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het afsluiten van een verwerkingsovereenkomst met de firma Computer Management and Services (CMS) nv voor het gebruik door het woonzorgcentrum Sint-Anna van de software Geracc Suite goed.
Mevrouw Leen De Wijze neemt ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Op de installatievergadering van 25 januari 2019 werd mevrouw Asma Kareme aangeduid als eerste opvolger. Zij doet afstand van haar mandaat.
Mevrouw Stefanie Peeters werd aangesteld als tweede opvolger. Zij neemt haar mandaat op.
De raad voor maatschappelijk neemt kennis van de aanstelling van mevrouw Stefanie Peeters als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.Mevrouw Leen De Wijze neemt ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn werd op 7 januari 2022 in kennis gesteld.
Op de installatievergadering van 25 januari 2019 werd mevrouw Asma Kareme aangeduid als eerste opvolger. Zij doet afstand van haar mandaat. Mevrouw Stefanie Peeters werd aangesteld als tweede opvolger. Zij neemt haar mandaat op.
De raad voor maatschappelijk neemt kennis van de aanstelling van mevrouw Stefanie Peeters als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanstelling van mevrouw Stefanie Peeters als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
In geval van algehele vernieuwing van het bijzonder comité voor de sociale dienst vindt de eedaflegging plaats tijdens de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn. Elke andere eedaflegging gebeurt alleen ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Er wordt een proces-verbaal opgemaakt dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur. Het proces-verbaal wordt overgemaakt aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Mevrouw Stefanie Peeters legt dus volgens artikel 96 van het decreet lokaal bestuur, op een later moment de eed af als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het afstand van mandaat van mevrouw Asma Kareme als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanstelling van mevrouw Stefanie Peeters als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Op 9 november 2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de zelfstandige groepering WZK-Dienstverlening ZG goed. Thans is gebleken dat in het kader van de taken van het gemeenschappelijk personeel, overeenkomstig artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst nog een addendum aan die samenwerkingsovereenkomst moet toegevoegd worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt dit addendum goed.
Op 9 november 2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de zelfstandige groepering WZK-Dienstverlening ZG goed. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat om de werking van deze zelfstandige groepering te waarborgen met vrijstelling van btw er nog een addendum moet toegevoegd worden aan de eerder goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst in het kader van de taken van het gemeenschappelijk personeel.
Artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de zelfstandige groepering WZK-Dienstverlening ZG gaat over de de taken van het gemeenschappelijk personeel. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat om de werking van deze zelfstandige groepering te waarborgen met vrijstelling van btw er nog een addendum moet toegevoegd worden aan de eerder goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst. Dit addendum stipuleert dat er geen overdracht van werkgeversgezag is, bepaalt welke de toegelaten instructies zijn in het kader van de prestaties en welke personeelsleden worden ingeschakeld als 'gemeenschappelijk personeel'.
Dit addendum is toegevoegd als bijlage.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het afsluiten van een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de zelfstandige groepering WZK-Dienstverlening ZG goed.