In de GAS-wetgeving is recent de mogelijkheid ingevoerd voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).
Om de GAS 4-maatregelen in te voeren, moet de gemeenteraad een politieverordening over overtredingen op het stilstaan en parkeren en over de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4), goedkeuren. De gemeenteraad moet ook het protocol bekrachtigen dat het college van burgemeester en schepenen in dit verband heeft afgesloten met het parket.
De GAS-wetgeving voorziet sinds kort de mogelijkheid voor steden en gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).
Binnen de interlokale vereniging Bureau GAS werd de invoering van de GAS 4 principieel goedgekeurd.
Voor de invoering van de GAS 4 werd een voorafgaand protocolakkoord met het parket afgesloten, omdat het om een sanctionering gaat van inbreuken op de Wegcode die traditioneel door het parket behandeld wordt. In dit protocol worden afspraken gemaakt over de wijze van de behandeling van de dossiers, de informatie-uitwisseling en de rapportering.
Binnen de interlokale vereniging Bureau GAS werd de invoering van de GAS 4 principieel goedgekeurd.
De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het gaat om een aantal overtredingen vermeld in het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Nu worden deze overtredingen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
De geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de 'klassieke' GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.
Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt door het contract met In Touch via de raamovereenkomst Smartville.
De gemeente/stad maakt deel uit van de interlokale vereniging “Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties”. De kosten zullen verdeeld worden onder de deelnemende gemeenten. De inkomsten zullen rechtstreeks geïnd worden door de stad zelf.
Het is dus zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad/gemeente zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.
De vaststellingen zullen voorlopig via de politie en/of de GAS-vaststellers gebeuren. Er zal verder nog bekeken worden of in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren kunnen/zullen ingezet worden.
De GAS 4-overtredingen worden opgenomen in een politieverordening. Daarnaast moet een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen en het parket worden afgesloten. In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt over de procedure, de afhandeling van de overtredingen en de uitwisseling van informatie. Het protocol werd ondertekend op 5 maart 2021.
De gemeenteraad moet het protocolakkoord bekrachtigen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde het dossier op 29 november 2021 principieel goed.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.
De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord van de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.