Terug
Gepubliceerd op 25/01/2022

2021_GR_00301 - Invoering GAS4: goedkeuring verordening en bekrachtiging protocol

gemeenteraad
di 07/12/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, Raadslid; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lore Wagemans, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2021_GR_00301 - Invoering GAS4: goedkeuring verordening en bekrachtiging protocol 2021_GR_00301 - Invoering GAS4: goedkeuring verordening en bekrachtiging protocol

Motivering

Beknopte samenvatting

In de GAS-wetgeving is recent de mogelijkheid ingevoerd voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).

Om de GAS 4-maatregelen in te voeren, moet de gemeenteraad een politieverordening over overtredingen op het stilstaan en parkeren en over de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4), goedkeuren. De gemeenteraad moet ook het protocol bekrachtigen dat het college van burgemeester en schepenen in dit verband heeft afgesloten met het parket.

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 8 april 2008 besliste de gemeenteraad toe te treden tot de interlokale vereniging  Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties. Deze interlokale vereniging heeft als doel om met de deelnemende gemeenten samen te werken rond de handhaving van politiereglementen via gemeentelijke administratieve sancties. Ondertussen zijn 14 gemeenten (de gemeenten die deel uitmaken van de politiezones Neteland, GLM, Zuiderkempen en Bademo) lid van het Bureau GAS. Via de interlokale vereniging delen de gemeenten de kosten voor een sanctionerende ambtenaar en de administratie voor de handhaving. De sanctionerend ambtenaar coördineert ook de werking rond de politiereglementen.

De GAS-wetgeving voorziet sinds kort de mogelijkheid voor steden en gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).

Binnen de interlokale vereniging Bureau GAS werd de invoering van de GAS 4 principieel goedgekeurd.

Voor de invoering van de GAS 4 werd een voorafgaand protocolakkoord met het parket afgesloten, omdat het om een sanctionering gaat van inbreuken op de Wegcode die traditioneel door het parket behandeld wordt. In dit protocol worden afspraken gemaakt over de wijze van de behandeling van de dossiers, de informatie-uitwisseling en de rapportering.

Argumentatie

Binnen de interlokale vereniging Bureau GAS werd de invoering van de GAS 4 principieel goedgekeurd.

De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het gaat om een aantal overtredingen vermeld in het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Nu worden deze overtredingen enkel strafrechtelijk afgehandeld.

Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit. Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.

De geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de 'klassieke' GAS-boetes.

De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:

  1. De overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 58 euro.
    Dit betreft onder meer het parkeren in erven en woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, de verboden toegang, het gebruik van de gehandicaptenkaart, het halfmaandelijks parkeren, …

  2. De overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 116 euro.
    Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv. op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden, op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 m breed zou worden en het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.

Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.

Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.

Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.

Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt door het contract met In Touch via de raamovereenkomst Smartville.

De gemeente/stad maakt deel uit van de interlokale vereniging “Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties”. De kosten zullen verdeeld worden onder de deelnemende gemeenten. De inkomsten zullen rechtstreeks geïnd worden door de stad zelf.

Het is dus zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad/gemeente zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.

De vaststellingen zullen voorlopig via de politie en/of de GAS-vaststellers gebeuren. Er zal verder nog bekeken worden of in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren kunnen/zullen ingezet worden.

De GAS 4-overtredingen worden opgenomen in een politieverordening. Daarnaast moet een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen en het parket worden afgesloten. In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt over de procedure, de afhandeling van de overtredingen en de uitwisseling van informatie. Het protocol werd ondertekend op 5 maart 2021.

De gemeenteraad moet het protocolakkoord bekrachtigen. 

Het college van burgemeester en schepenen keurde het dossier op 29 november 2021 principieel goed. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.

De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord van de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 27
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Evelyn Breugelmans, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0