Conform het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 wordt deze raad voor maatschappelijk welzijn ingevolge de coronacrisis digitaal en hybride georganiseerd.
In het project Bike2School kunnen kinderen uit het lager onderwijs digitale punten verdienen door met de fiets naar school te komen. Deze kunnen vervolgens verzilverd worden op de lokale kermis, bij lokale handelaars of andere partners.
De stad gebruikt, door sluiting van de opdracht met Smartville, het buck-e systeem van Fairville als hard- en softwaresysteem voor het project. De stad koopt lezers aan bij Smartville die op de deelnemende scholen geplaatst worden. De stad koopt daarnaast tags en betaalkaarten aan bij Smartville voor alle deelnemende leerlingen. De stad koopt licenties aan voor gebruik van de software voor eigen gebruik en voor gebruik door de scholen, leerlingen en deelnemende handelaars.
Omdat verschillende partijen deelnemen aan dit project en gebruik maken van materialen aangekocht door de stad, wenst de stad een reglement op te stellen om alle afspraken bij de start van het project helder te formuleren.
De start van het project is voorzien op 1 september 2021. Het voorlopige einde van het project is voorzien op 30 juni 2025. Een verlenging van het project is steeds mogelijk.
The Studio van Belfius en Flow Pilots van Cipal Schaubroeck stelden op 28 maart 2019 een nieuw project rond fietspromotie bij schoolgaande kinderen voor aan lokale besturen. Het voorgestelde project baseert zich op een project dat de voorbije legislatuur zeer succesvol werd geïnitieerd in de gemeente Bonheiden. In het project Bike2School kunnen kinderen uit het lager onderwijs digitale punten verdienen door met de fiets naar school te komen. Deze kunnen vervolgens verzilverd worden op de lokale kermis of bij lokale handelaren. Verschillende Kempense gemeenten toonden interesse en vroegen naar een intergemeentelijke aanpak via IOK.
De raad van bestuur van IOK besliste op 17 mei 2019 een interessepeiling bij de gemeenten uit te voeren in functie van hun eventuele deelname aan het project, dit in functie van een eventuele indiening van een projectaanvraag.
Op 11 juni 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen om deel te nemen aan het project.
In de zomer van 2019 lieten in totaal 16 Kempense lokale besturen weten principieel geïnteresseerd te zijn in deelname aan dit project. Het betreft volgende gemeenten: Balen, Dessel, Geel, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Herselt, Hoogstraten, Hulshout, Kasterlee, Laakdal, Ravels, Rijkevorsel, Vosselaar en Westerlo.
IOK heeft in het najaar van 2019, onder de naam Bike2School, een subsidieaanvraag ingediend binnen het Europese doelstelling-2-programma voor de Kempen (GTI-Kempen) en er werden al positieve contacten gelegd in functie van Vlaamse en provinciale cofinanciering. Op 24 oktober 2019 keurde de provincie Antwerpen 70.000 euro cofinanciering goed. Daarnaast bevestigde het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de mogelijkheid van cofinanciering. De EFRO-projectaanvraag werd echter afgekeurd, vooral op vormelijke gronden (bijvoorbeeld het ontbreken van engagementen van gemeenten en scholen, …). Inhoudelijk werd het project als sterk geëvalueerd. De subsidieaanvraag werd, na aanpassingen rekening houdend met de opmerkingen van de technische werkgroep van EFRO, door IOK een tweede keer ingediend eind mei 2020. Op 18 mei 2020 ondertekenden de burgemeester en de algemeen directeur daartoe de cofinancieringsverklaring.
Op 9 juli 2020 werd de projectaanvraag voor het project Bike2School goedgekeurd door de Managementsautoriteit van EFRO Vlaanderen - GTI Kempen.
Op 26 oktober 2020 werd kennis genomen van het definitieve EFRO-projectvoorstel en werd de samenwerkingsovereenkomst met IOK goedgekeurd.
Op 14 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de subsidieaanvraag voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolomgevingen bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken goed. Deze subsidie wordt binnen het project van Bike2School aangegrepen om de aankoop van de scanners, die aan de schoolpoorten gehangen zullen worden, mee te financieren. Op 2 februari 2021 werd het subsidiebedrag van 29.040 euro goedgekeurd door Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare werken.
Op 2 februari 2021 keurde de gemeenteraad de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal als aankoopcentrale aangaande de 'Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving' goed.
Op 8 maart 2021 ging het college van burgemeester en schepenen over tot de sluiting van de opdracht met Smartville.
De gemeenteraad keurt het stedelijk reglement voor het project Bike2School goed.
Het reglement gaat in bij de start van het project op 1 september 2021 en eindigt op 30 juni 2025.
1. SPOC
De expert mobiliteit - technische dienst, wordt voor de stad aangeduid als SPOC (single person of contact) voor Bike2School. Zowel IOK, Fairville, scholen als lokale handelaars dienen contact op te nemen met deze persoon met vragen over Bike2School. (Ouders van) deelnemende leerlingen kunnen terecht bij de school of de helpdesk van buck-e met vragen.
2. Lezers
De stad laat lezer(s) plaatsen op de deelnemende scholen zodat leerlingen die op een duurzame manier naar school komen gescand kunnen worden. De lezer(s) worden aangekocht door de stad. Ook al worden ze op de eigendom van de deelnemende school geplaatst, blijven de lezers eigendom van de stad.
De stad voegt de lezers toe aan de polis ‘alle risico’s elektronica’ van verzekeraar Ethias nv, polisnr. 45.441.157.
Er wordt een afstand van verhaal opgenomen ten voordele van de scholen.
De deelnemende scholen verlenen de stad en (onderaannemers van) Fairville toegang tot de school om werken of onderhoud uit te voeren aan de lezer. Het uitvoeren van het onderhoud zal steeds tijdig aangekondigd worden.
3. Tags en betaalkaarten
De stad koopt een tag en betaalkaart aan voor elke deelnemende leerling. (Ouders van) leerlingen kunnen een tag en betaalkaart aanvragen via de school. Elke leerling krijgt één tag en één betaalkaart gratis van de stad. Bij verlies van een tag, kan een leerling via de school een nieuwe tag aanvragen; er wordt dan 6 euro aangerekend via de schoolfactuur. Bij verlies van een betaalkaart, kan een leerling via de school een nieuwe betaalkaart aanvragen; er wordt dan 4 euro aangerekend via de schoolfactuur.
Scholen storten jaarlijks de inkomsten voor vervanging van tags en/of betaalkaarten door aan de stad op rekeningnummer BE79 0910 0008 7733.
4. Duurzame verplaatsingen
Leerlingen worden dagelijks (in de ochtend) gescand als ze met hun tag langs de scanzone passeren. De scanzone zal door de stad duidelijk gemarkeerd worden op de speelplaats. Leerlingen mogen zich laten scannen als ze die ochtend op een duurzame manier naar school komen. Onder “duurzaam naar school komen” wordt in het kader van dit project uitsluitend verstaan:
Volgende verplaatsingen vallen bijgevolg niet onder “duurzaam naar school komen” in het kader van dit project:
In deze gevallen mogen de leerlingen zich in de ochtend niet laten scannen.
5. Bucks
Elke scan van de tag van de leerling levert één punt op. De punten worden omgezet in de virtuele munt “buck”. 1 buck heeft een waarde van 0,10 euro. Leerlingen kunnen deze bucks aan de hand van de bijhorende betaalkaart besteden bij deelnemende partners. De lijst van deelnemende partners kunnen leerlingen terugvinden via de buck-e app en via de website van de stad.
De stad legt de omzetting van punten naar bucks als volgt vast: een leerling krijgt 1 buck per 2 punten. Een leerling moet dus 2 dagen duurzaam naar school komen om 1 buck te verdienen.
6. Deelnemende partners
Deelnemende leerlingen kunnen hun gespaarde bucks besteden bij deelnemende partners aan de hand van de betaalkaart. Partners die interesse hebben om deel te nemen aan het project, dienen zich aan te melden bij de onder artikel 1 vernoemde contactpersoon van de stad. De stad kan de partner vervolgens toevoegen aan het systeem. De stad wenst enkel samen te werken met handelaars met een verkooppunt in de stad of met markt- en foorkramers die in de stad halt houden én die geen producten verkopen die ingaan tegen het doel van het project nl. duurzame verplaatsingen stimuleren. De stad wenst bovenlokaal enkel samen te werken met gemeentelijke/provinciale (extern verzelfstandigde) bedrijven.
De deelnemende partner kan na uitnodiging de applicatie om betaalkaarten te scannen, downloaden op een tablet of smartphone. Maandelijks zullen de gespendeerde bucks via het systeem aan de deelnemende partner uitbetaald worden.
Deelnemende partners zijn in de mogelijkheid om het project extra te ondersteunen door middel van sponsoring die één van de volgende vormen aanneemt:
Partners die interesse hebben om het project extra te ondersteunen op één van de voorgaande wijzen van sponsoring, nemen contact op met de onder artikel 1 vernoemde contactpersoon van de stad. De stad zal deze partners in haar communicatie over het project extra in de kijker zetten.
7. Algemene bepalingen
Door deelname aan het project zal de betrokken partner gebonden zijn aan de bepalingen van onderhavig reglement.
De stad brengt alle bij Bike2School betrokken partijen op de hoogte van dit reglement via een communicatiemiddel dat het meest geschikt is voor de betrokken partij.
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Het gebruik van de Grote Markt noordkant voor evenementen is opgenomen in het marktreglement 2020-2025 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 december 2019. De vrijdagmarkt vindt slechts gedeeltelijk plaats tijdens onder meer volgende evenementen: Herentals Fietst Feest, de Paaskermis, de Septemberkermis en maximaal 3 evenementen van Handelshart Herentals vzw. Deze organisatie valt hier niet onder. De Grote Markt zuidkant is normaal beschikbaar voor evenementen.
De vraag voor het gebruik van de noordkant is uitzonderlijk omdat de zuidkant reeds wordt ingenomen door het belevingsconcept van Handelshart vzw en 11 café-uitbaters. Op het overleg van 15 maart 2021 met deze uitbaters werd duidelijk dat het optreden niet combineerbaar is met het belevingsconcept van Herentals Zomert, voornamelijk omdat het optreden van André Hazes betalend is en alle andere activiteiten gratis zijn.
Enkel de gemeenteraad is gemachtigd om af te wijken van het goedgekeurd marktreglement en kan een bijkomend evenement toestaan waardoor de vrijdagmarkt niet kan doorgaan op de Grote Markt noordkant. In dit geval het optreden van André Hazes op vrijdag 13 augustus 2021. Tijdens de duurtijd van dit evenement wordt een alternatieve standplaats voorzien voor de vaste marktkramers.
Kristof Van Loy van Chique Styling & Events organiseert op vrijdag 13 augustus 2021 een live concert met André Hazes op de noordkant van de Grote Markt aangevuld met een lokale DJ van 18 tot 1 uur. De organisator houdt rekening met de vergunde horeca terrassen. Op de parking van het stadspark wordt een viptent geplaatst en deze zal blijven staan voor de activiteit op zondag Cars in Thals.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 17 mei 2021 een voorwaardelijke goedkeuring gegevens voor de organisatie van het live concert André Hazes op de noordkant van de Grote Markt.
Het gebruik van de noordkant van de Grote Markt valt samen met de vrijdagmarkt. Het evenement is niet opgenomen in de uitzonderingen van het goedgekeurde marktreglement waardoor enkel de gemeenteraad een afwijking hierop kan toestaan.
De gemeenteraad beslist om een bijkomende afwijking toe te staan op het reglement met betrekking tot de inrichting van de openbare markten voor het optreden van André Hazes op vrijdag 13 augustus 2021. Tijdens de duurtijd van dit evenement wordt een alternatieve standplaats voorzien voor de vaste marktkramers.
Op 1 mei 2019 trad het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna 'WVV') in werking. Vanaf 1 januari 2019 valt ook SVK ISOM onder de toepassing van het WVV. De wetgever voorziet in een overgangsperiode van 4 jaar, dit is tot 1 januari 2024 om de statuten van de vzw in overeenstemming te brengen met het WVV. Een deel van de bepalingen van het WVV wordt echter geacht van dwingend recht te zijn. De wetgever acht deze regels zo cruciaal dat ze op iedere vennootschap van toepassing zijn, ongeacht wat de statuten voorzien. De vaste vertegenwoordiging van de rechtspersoon-bestuurder is een dwingende bepaling van het WVV en deze regels gelden dus al vanaf 1 januari 2020. Er is momenteel geen absolute duidelijkheid of dit ook geldt voor de OCMW-verenigingen.
Het is de bank waar SVK ISOM klant is en haar rekeningen heeft, die erop aandringt dat SVK ISOM de statuten wijzigt om hieraan te voldoen. De bank dreigt met stopzetting van de bankverrichtingen indien op korte termijn geen actie wordt ondernomen.
Wanneer een rechtspersoon een mandaat opneemt van lid van een bestuursorgaan of dagelijks bestuurder, benoemt hij een natuurlijke persoon als vaste vertegenwoordiger die wordt belast met de uitvoering van dat mandaat in naam en voor rekening van de rechtspersoon. Deze vaste vertegenwoordiger moet aan dezelfde voorwaarden voldoen als de rechtspersoon en is hoofdelijk met hem aansprakelijk alsof hij zelf het betrokken mandaat in eigen naam en voor eigen rekening had uitgevoerd. (artikel 2:55 WVV).
De algemene vergadering van SVK ISOM paste omwille van de hoogdringendheid op 10 juni 2021 zijn statuten aan, op vraag van de bank, om te voldoen aan de dwingende bepalingen van het WVV.
Artikel 10 van de statuten van SVK ISOM bepaalt dat het OCMW Herentals voortaan wordt vertegenwoordigd door maximum 2 leden-vertegenwoordigers in de algemene vergadering (in plaats van 3).
De stad Herentals wordt uitgenodigd om toe te treden tot de vereniging en wordt dan vertegenwoordigd door 1 lid-vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De leden-rechtspersonen, de OCMW’s en gemeenten uitgezonderd, duiden autonoom hun vertegenwoordigers aan met inbegrip van de duurtijd van hun mandaat. Zowel de persoon van de vertegenwoordigers, als de duurtijd van het mandaat, kan gewijzigd worden door de leden-rechtspersonen.
De OCMW’s worden, conform het decreet lokaal bestuur vertegenwoordigd door raadsleden of deskundigen. De respectieve bestuursorganen duiden de vertegenwoordigers aan.
Artikel 11 van de statuten van SVK ISOM kent volgend stemrecht toe aan de leden-rechtspersonen in de algemene vergadering:
Artikel 12 van de statuten van SVK ISOM kent volgende bevoegdheid toe aan de algemene vergadering: de benoeming en de afzetting van de vaste vertegenwoordigers, onverminderd de wettelijke mogelijkheid van coöptatie door het bestuursorgaan.
Artikel 16 van de statuten van SVK ISOM met betrekking tot de samenstelling van het bestuursorgaan bepaalt dat:
De vaste vertegenwoordigers oefenen hun functie onbezoldigd uit.
Dit alles maakt dat het mandaat van de lid-vertegenwoordiger in de algemene vergadering en de vaste-vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van de vzw SVK ISOM, dat in overtal is, wordt stopgezet namens het OCMW en wordt overgedragen naar het stadsbestuur. Er is gekozen om de heer Pascal Van Nueten hiervoor te selecteren.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21 juni 2021 de toetreding tot SVK ISOM principieel goedgekeurd, kennisgenomen van de statuten en de stopzetting van het mandaat van de heer Van Nueten namens het OCMW in de vzw SVK ISOM.
De gemeenteraad draagt de heer Pascal Van Nueten voor als lid-vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw SVK ISOM voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
De gemeenteraad draagt de heer Pascal Van Nueten voor als kandidaat vaste-vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van de vzw SVK ISOM voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
De gemeenteraad stemt geheim over de aanduiding van de lid-vertegenwoordiger en de voordracht van de kandidaat vaste-vertegenwoordiger.
Er zijn evenveel uitgebrachte stemmen als stemgerechtigden. Het stemresultaat wordt in het besluit opgenomen.
Op 26 maart 2012 beslisten de OCMW’s van Herentals, Lille, Olen, Vorselaar, Kasterlee en Herenthout om samen de vzw Sociaal verhuurkantoor ISOM (hierna SVK ISOM) op te richten en toe te treden.
De vereniging heeft tot doel om in het werkingsgebied betaalbare en duurzame huisvesting te verschaffen aan personen en gezinnen die door hun maatschappelijke situatie geen of weinig kans hebben om op de bestaande huisvestingsmarkt aan bod te komen.
Op 12 maart 2019 duidde de raad voor maatschappelijk welzijn de volgende lid-vertegenwoordigers namens het OCMW Herentals aan voor de algemene vergadering van SVK ISOM:
Volgende personen werden voorgedragen als kandidaat-bestuurder namens het OCMW Herentals voor het bestuursorgaan van SVK ISOM:
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de vzw SVK ISOM goed.
De gemeenteraad keurt de statuten van de vzw SVK ISOM goed.
De gemeenteraad duidt de heer Pascal Van Nueten aan als lid-vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw SVK ISOM voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
De gemeenteraad draagt de heer Pascal Van Nueten voor als kandidaat vaste-vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van de vzw SVK ISOM voor de resterende duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
De stad heeft haar subsidiereglementen voor de periode 2020-2025 herschreven volgens volgende principes: organisatiebrede uniformiteit, duidelijkheid en transparantie, eenvoud en efficiëntie. De stad heeft hierdoor de ondersteuning van verenigingen fel uitgebouwd. Leningen die verenigingen zijn aangegaan voor hun werking vóór 2020, hiervoor blijft het systeem behouden. Echter het systeem via borgstelling betekent dat het volledige bedrag van zo een lening in de uitgaven van de stad moet worden opgenomen en verzwaart zo het meerjarenplan en geeft een fout beeld.
Herentals wil hen wel blijven ondersteunen door een subsidie aan te bieden om tussen te komen in de extra kosten die er zijn voor de vereniging om een lening te verkrijgen, zonder dat de stad zich borg stelt voor deze lening. Met andere woorden, een subsidie om de verhoogde rente of bijkomende kosten te dekken die voortvloeien uit de afwezigheid van de borgstelling van de stad. PMV bevestigde dat een waarborg van het Vlaamse Gewest principieel mogelijk is voor een bedrijfsmatig krediet aan een onderneming, ongeacht de rechtsvorm. Deze kredietnemer moet gekwalificeerd worden als een onderneming. Als onderneming wordt beschouwd, iedere identiteit, ongeacht haar rechtsvorm, die een economische activiteit uitoefent. Met name worden als zodanig beschouwd entiteiten die individueel of in familieverband ambachtelijke of andere activiteiten uitoefenen, personenvennootschappen en verenigingen die regelmatig een economische activiteit uitoefenen (= Europese definitie van onderneming).
De vereniging kan dus voor een krediet aankloppen bij de bankier, die naast zijn beoordeling van de kredietaanvraag zal oordelen of de tussenkomt van het Vlaamse Gewest wenselijk of noodzakelijk is. De vestiging van de waarborg wordt - mits betaling van een premie - verder afgehandeld tussen de bank en de administratie van PMV.
De stad staat niet meer borg voor leningen die door haar verenigingen voor de werking ervan worden aangegaan. De stad wil hen blijven ondersteunen door een subsidie aan te bieden om tussen te komen in de extra kosten die er zijn voor de vereniging om een lening te verkrijgen zonder dat de stad zich borg stelt voor deze lening. Met andere woorden een subsidie voor de verhoogde rente of bijkomende kosten verbonden aan de waarborgregels van Participatiemaatschappij Vlaanderen nv (PMV) die voortvloeien uit de afwezigheid van borgstelling.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement goed als volgt:
Subsidies 2021-2025
Subsidiereglement voor kosten verbonden aan de waarborgregels van PMV.
Periode
Het reglement geldt gedurende de periode van 5 juli 2021 tot en met 31 december 2025.
Doel
De stad geeft een subsidie aan verenigingen om de verhoogde rente of bijkomende kosten te dekken die voortvloeien uit de afwezigheid van de borgstelling van de stad, en verbonden zijn aan de waarborgregels van Participatiemaatschappij Vlaanderen nv (PMV), waarbij de verbintenis gewaarborgd is door de Vlaamse overheid.
Doelgroep
Het reglement kan ingeroepen worden door erkende Herentalse verenigingen volgens het erkenningsreglement van de stad Herentals, bekrachtigd door de gemeenteraad, die een kredietovereenkomst aangaan voor de werking ervan.
Voorwaarden
Aanvraag
De aanvrager vraagt de subsidie aan via het aanvraagformulier op de website van de stad Herentals.
De aanvraag omvat:
De subsidie bedraagt:
Betaling
De subsidie wordt uitbetaald tot uitputting van het krediet.
De aanvrager kan steeds aantonen dat aan de voorwaarden voor het verkrijgen van de subsidie werd voldaan en werkt mee bij een controle door de stad.
Betwisting
Het college van burgemeester en schepenen behandelt alle betwistingen.
Indien de aanvrager onjuiste gegevens gebruikt voor het verkrijgen van een subsidie, kan het college van burgemeester en schepenen het uitgekeerde bedrag terugvorderen en de aanvrager uitsluiten voor verdere subsidiëring.
Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.